امروز در قسمتی دیگر از سری رقابتهای خودرویی پدال نوبت به کوچکترین گروه رقابتها یعنی گروه هاچبکهای سگمنت A رسیده است. در اولین دوئل این گروه، فولکسواگن آپ و تویوتا آیگو روبروی یکدیگر قرار گرفتند که مجموعاً در دو نظرسنجی سایت و کانال تلگرام پدال ۱۲۱۸ رأی به ثبت رسید. از این آراء، آپ تعداد ۶۹۰ رأی را به خود اختصاص داد درحالیکه سهم آیگو از آن ۵۲۸ رأی است؛ بنابراین فولکسواگن آپ توانست با کسب ۵۶ درصد از کل آراء از اولین دوئل گروه هاچبکهای سگمنت A به مرحلهٔ بعدی صعود کند. امروز در دومین رقابت این گروه فیات ۵۰۰ به دوئل با اوپل آدام پرداخته است.
شورلت اسپارک | اوپل کارل | رنو توئینگو | اسمارت فورفور |
؟ | ؟ | ||
اشکودا سیتیگو | سئات Mii | سیتروئن C1 | پژو ۱۰۸ |
؟ | ؟ | ||
فیات ۵۰۰ | اوپل آدام | سوزوکی سلریو | هوندا N One |
؟ | ؟ | ||
هیوندای i10 | کیا پیکانتو | تویوتا آیگو | فولکسواگن آپ |
؟ | فولکسواگن آپ |
فیات ۵۰۰
۵۰۰یکی از محصولات بسیار موفق و پرفروش فیات بود که برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ بهعنوان جایگزین مدل ۵۰۰ توپولینو به بازار آمد. تولید این خودروی کوچک ایتالیایی تا سال ۱۹۷۵ ادامه داشت و پس از ساخت نزدیک به چهار میلیون دستگاه، با مدل ۱۲۶ جایگزین شد. بدین ترتیب برای مدتها خبری از ۵۰۰ نبود تا اینکه در سالهای ابتدایی قرن بیست و یکم فیات تصمیم گرفت این خودروی محبوب و دوستداشتنی دوران قدیم خود را احیا کند. بدین ترتیب پس از معرفی یک کانسپت در سال ۲۰۰۴؛ نهایتاً در سال ۲۰۰۷ فیات ۵۰۰ جدید رونمایی شد. این خودرو مانند تمامی خودروهای رترو، در طراحی خود نگاه کاملی به ۵۰۰ قدیمی داشته است اما برخلاف پدرش از ساختار موتور جلو/محور جلو استفاده میکند. تولید نسخهٔ جدید ۵۰۰ همچنان ادامه دارد و فیات سعی کرده در طول این ۱۰ سال همواره آنرا بروز کند. در همین ارتباط فیات این ماشین را سال گذشته مورد فیسلیفت قرار داد تا همچنان توانایی رقابت آنرا حفظ نماید. ۵۰۰ هماکنون در نسخههای مختلف کابریولت با نام 500C، الکتریکی با نام 500E و نمونههای اسپرت آبارث تولید میشود اما علاوه بر این، فیات با معرفی مدلهای 500L و 500X خانوادهٔ ۵۰۰ را گسترش داده است. برای این خودرو پیشرانههای گوناگونی ارائه میشود که ما کوچکترین آنها را برای این دوئل انتخاب کردهایم. این یک واحد ۸۷۵ سیسی دو سیلندر بنزینی توربوشارژ است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
اوپل آدام
آدام برخلاف فیات ۵۰۰ از پیشینه و تاریخچهای طولانی برخوردار نیست و معرفی آن به سال ۲۰۱۲ و نمایشگاه خودروی پاریس بازمیگردد. اوپل با معرفی این هاچبک کوچک شهری تصمیم داشت با خودروهایی چون فیات ۵۰۰، مینی کوپر و فولکسواگن بیتل رقابت کند. نام این خودرو نیز برگرفته از نام مؤسس شرکت اوپل یعنی آدام اوپل است. این هاچبک شهری روی پلتفرم هاچبک سابکامپکت کورسا ساخته شده است اما همانند فیات ۵۰۰ فقط بهصورت سهدر عرضه میگردد و بنابراین آدام و ۵۰۰ تنها خودروهای این گروه هستند که نسخهٔ پنجدر ندارند. نسخهٔ کراس آدام نیز با نام Rocks تولید میشود درحالیکه یک نسخهٔ اسپرت و قدرتمند از آنهم بنام آدام S ارائه میگردد. این ماشین همانند دیگر محصولات اوپل، در بریتانیا توسط برند واکسهال عرضه میشود. اوپل در ابتدا فروش سالانهٔ آدام در اروپا را بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دستگاه در نظر گرفته بود که در سال اول توانست به فروشی بیش از ۴۵ هزار دستگاه دست پیدا کند درحالیکه سالبهسال فروش آن بیشتر شد. سازندۀ آلمانی برای این خودرو دو پیشرانهٔ چهار سیلندر بنزینی تنفس طبیعی ۱.۲ لیتری و ۱.۴ لیتری به همراه یک واحد ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی توربو ارائه میکند که ما جهت همخوانی با رقیب ایتالیایی موتور سه سیلندر توربو را برای این دوئل انتخاب کردهایم. این موتور ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتن متر گشتاور دارد که این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی یا پنج سرعتهٔ نیمه اتوماتیک (بدون کلاچ) به چرخهای جلو منتقل میشود.
مشخصات فنی
اوپل آدام | فیات ۵۰۰ | |
پیشرانه | ۱ لیتری ۳ سیلندر | ۰.۹ لیتری ۲ سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | توربوشارژ |
قدرت | ۱۱۵ اسب بخار | ۱۰۵ اسب بخار |
گشتاور | ۱۷۰ نیوتن متر | ۱۴۵ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۹.۲ ثانیه | ۱۰ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۶ ثانیه | ۱۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۹۵ کیلومتر/ساعت | ۱۹۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۴.۷ لیتر (ترکیبی) | ۴.۲ لیتر (ترکیبی) |
وزن | ۱۰۸۱ کیلوگرم | ۹۴۰ کیلوگرم |
طول | ۳.۷۰ متر | ۳.۵۷ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۳۱ متر | ۲.۳۰ متر |
حجم صندوق بار | ۱۷۰ لیتر | ۱۸۵ لیتر |
قیمت پایه | ۱۶,۴۱۵ دلار | ۱۴,۹۹۰ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9768573]
hamid.sefat_official
۲۵ خرداد ۱۳۹۶با رینگ ها و مخصوصا کابین فیات خیلی حال کردم اما طراحی جلوش تودل میزنه
ناچارا رای من اوپل
Moein
۲۵ خرداد ۱۳۹۶رای من اوپله ولی با اسمش مشکل دارم!!!
کوشا
۲۵ خرداد ۱۳۹۶کلن هیچ وقت با فیات 500 ارتباط برقرار نکردم
ACR VIPER
۲۵ خرداد ۱۳۹۶واقعا یکی از زیبا ترین حاچ بک های ساب کامپکتی که دیدم همین اوپل آدامه
رای من قاطعا نه آدام
علی
۲۵ خرداد ۱۳۹۶حالا با دوئل کار ندارم میگم هر کدوم با مصرف حدود4.5 لیتر دور بر 110 اسب قدرت و 150نیوتون متر گشتاور دارن که نباید با ماشین های داخلی مقایسه کنیم حالا موتورهای اکوبوست فورد به کنار
فرزاد لاکچری
۲۵ خرداد ۱۳۹۶اوپل ناناز تره گوگولی مگولی
آریا
۲۵ خرداد ۱۳۹۶این بچه بازیا چیه؟
این کوچولوا اصن ماشین نیستن.
البته همینا واسه ما فقط یه رویاس…
محمد
۲۵ خرداد ۱۳۹۶یکی از احساس بر انگیزترین خودروهایی که میشناسم همین فیات 500 هست.
البته کلا خودروهای رترو این خاصیت رو دارن به شرطی که به درستی طراحی بشن. چیزی هم که می دونیم اینه که ایتالیایی ها استاد طراحی های با اصالت هستند.
فرشاد سجادیان
۲۵ خرداد ۱۳۹۶همیشه از فیات ۵۰۰ خوشم میومده اما الان اوپل دلمو دزدید؛ طراحی شیکتری داره، از نظر فنی برتره و با توجه به رتبههای درخشان فیات (!) و سابقه خوب برند اوپل، به احتمال بسیار زیاد با کیفیتتر و قابل اعتمادتره.
ali a
۲۵ خرداد ۱۳۹۶جفتشون خوبن بیشتر سلیقه تو انتخابشون دخیله..من اوپل رو بیشتر دوس دارم چون اسپرت تره.کیفیت هم که اوپل 100% بهتره
ahmad
۲۵ خرداد ۱۳۹۶عاقا یه سوال
عم وی عم 110 هم توی کورس رقابت این سگمنت حضور داره یا اینکه حقشو خوردین؟! :)
آخه تجربه نشون داده این برند معتبر شائولینی اگر تو هر نظرسنجی شرکت کنه رقباشو لوله میکنه و برنده میشه!!! خخخخخ
BENZ&BMW
۲۵ خرداد ۱۳۹۶عم وی عم؟؟؟؟!!!؟؟!؟؟!!؟؟!!؟؟!!؟؟!؟؟!؟!!؟؟؟؟!!؟؟
ahmad
۲۶ خرداد ۱۳۹۶عاره!
حمیدرضا
۲۵ خرداد ۱۳۹۶من به فیات رای دادم چون به نظرم اقتصادی بودن و اندازه خودرو در این کلاس مهم هست که فیات از این نظر برتر بود
علی
۲۶ خرداد ۱۳۹۶2000 تا بیشر بده جنس خوب بگیر تو که داری این همه پول میدی
شاهین
۲۶ خرداد ۱۳۹۶من قبل ها یه سراتو فول آپشن خریدم سال 95 از سایپا لامصب هروز خرابی داشت یه روز دنده اش از یک به دو جا نمیرفت یه روز لنت هاش نمیگرفت استارت هرچه میزدم با کلید نمیخورد و صندلی هاش کمر درد و سردرد داشت خااصه هیچکس زیر بار نمیرفت با یه بابایی تاخت زدم کلید به کلید دنا توربو خریدم 20 تومان هم پول داد بهم الان راضیم به رضای ایران خودرو ماشین جته اصلا با سراتو قدیمی بیس سال پیش قابل مقایسه نیست سرانو من آپشنال بود اما دنده دستی اصلا جا نمیرفت اما دنا که یک خودروی کاملا جدیده و الان صادر میشه به هلند اتفاقا در کنار ال 90 استقبال شدیدی شده در کشور های اروپایی 1000 دستگاهش هم دیروز دیدم داشتن میفرستادن کره جنوبی امروز با یه سراتو کورس گذاشتم خوردمش بیچاره دست و پاش گم کرده بود چند تا لایی کشیدم که اون نتونست و دیدم خاموش کرده بی خیال شدم اصلا تا پا میزارم رو گاز از النترا هم میزنه جلو نمیدونم با هرکی کل انداختم نتونسته حریف بشه کیفیت عالی موتور رخ زیبای 2016 دنا وای دارم واسش میمیرم در کنارش یه ال 90 دارم ماشاله خوابوندمش پریروز یکی که سراتو داشت بهم گفت کلید به کلید 10 تومان هم سر میداد اخه ال 90 من اپشن داره مثل در داشبورد و چراغ سقفی و توری جلو اینها رو داره منم قبول نکردم چون میدونم سراتو چه آشغالیه الانم میخوام جفتش بفروشم 2008 بخرم که فردا ثبت نامشه خیلی عالیه
ROHAM
۲۶ خرداد ۱۳۹۶از نظر اقتصادی خیلی تفاوت ندارن و من فکر می کنم اوپل خوشگل تره
ابولفضل نصیری
۱۲ بهمن ۱۳۹۶واقعا متاسفم که فیات از این جوجه دو روزه باخت و رای نیاورد