امروز در دو قسمت مانده به پایان دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال سراغ گروه کراساوورهای کوچک رفتهایم که تازه به رقابتها اضافه شده و امروز شاهد برگزاری نخستین دوئل آن خواهیم بود. این روزها کراساوورها محبوبیت خارج از تصوری کسب کردهاند و به همین دلیل در کلاسها و اندازههای بسیار گوناگون و متنوعی ساخته میشود که یکی از آنها همین بخش کوچک سگمنت A است؛ بنابراین ما نیز تصمیم گرفتیم این کلاس نوظهور را هم به رقابتها اضافه کنیم. البته ساخت کراساوور در این کلاس مدت کوتاهی است که موردتوجه قرار گرفته و به همین دلیل فعلاً خودروسازان کمی در آن حضور دارند که البته بهاحتمالزیاد در آینده افزایش خواهد یافت. به همین دلیل، گروه کراساوورهای کوچک گروه نسبتاً خلوتی بوده و فعلاً تنها هشت خودرو حضور دارند که امروز اولین دوئل آن بین سوزوکی ایگنس و فیات پاندا کراس را برگزار میکنیم.
سوزوکی ایگنس | فیات پاندا کراس | هوندا WR-V | فولکسواگن کراس فاکس |
؟ | ؟ | ||
داچیا ساندرو استپوی | فورد کا اکتیو | سوزوکی XBee | رنو کوئید |
؟ | ؟ | ||
فیات پاندا کراس
فیات برای اولین بار مدل پاندا را بهعنوان یک هاچبک سهدر کوچک و برای جایگزینی با مدل 126 در سال 1980 معرفی کرد. نسل اول این خودرو که در نمایشگاه ژنو 1980 رونمایی شده بود، تا سال 2003 در کشورهای گوناگونی عرضه گردید و حدود 4.5 میلیون دستگاه از آن به تولید رسید. سپس سرانجام پس از 23 سال، فیات در سال 2003 نسل دوم پاندا را معرفی کرد که بهطور کامل نسبت به نسل قبلی متحول شده بود؛ اما این هاچبک کوچک ایتالیایی هماکنون در نسل سوم خود قرار دارد که برای نخستین بار در نمایشگاه فرانکفورت 2011 رونمایی شد. این نسل از پاندا همانند نسل قبلی روی پلتفرم مینی فیات ساخته شده و با دیگر محصولات کوچک این گروه خودروسازی مانند فیات 500 و لانچیا اپسیلون مشترک است. همچنین نسل سوم پاندا از لحاظ طراحی و استایل ظاهری هم دنبالهروی نسل قبلی خود است. علاوه بر این، در این نسل نیز مانند قبل فیات نسخهٔ دو دیفرانسیل پاندا را هم تولید میکند که پاندا 4x4 نام داشته و در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شد. سپس در نمایشگاه ژنو 2014، سازندهٔ ایتالیایی نسخهٔ جدیدی از این خودرو را با نام پاندا کراس رونمایی کرد که بر اساس پاندا 4x4 ساخته شده اما علاوه بر سیستم چهارچرخ محرک، از استایلی آفرود نیز برخوردار است؛ بنابراین پاندا کراس با سیستم چهارچرخ محرک و تغییرات ظاهری مانند افزایش ارتفاع، محافظهای فلزی زیر بدنه و...، تقریباً یک کراساوور کوچک کامل محسوب میشود؛ اما درحالیکه برای نسخههای استاندارد دیفرانسیل جلوی پاندا طیف گستردهای از پیشرانههای بنزینی و دیزلی قابل انتخاب است، برای پاندا 4x4 و پاندا کراس تنها دو موتور ارائه میگردد که یکی بنزینی و دیگری دیزلی است؛ بنابراین ما برای این دوئل به جهت همخوانی با رقیب ژاپنی، پیشرانهٔ بنزینی پاندا کراس را انتخاب کردهایم که یک واحد 875 سیسی دو سیلندر توربوشارژ با 90 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور است.
سوزوکی ایگنس
سوزوکی در سال 2000 برای اولین بار هاچبک پنجدر سابکامپکتی بنام ایگنس را بهعنوان جایگزینی برای Cultus معرفی کرد. این خودرو که در ژاپن تولید میشد، با دو پیشرانهٔ مختلف چهار سیلندر بنزینی و انتقال قدرت دیفرانسیل جلو و چهارچرخ محرک، به بازار عرضه شد. در سال 2001 نیز جنرال موتورز بهوسیلهٔ همکاری مشترکی با سوزوکی، یک کراساوور کوچک بنام شورلت کروز (ارتباطی با شورلت کروز کنونی ندارد) را تولید نمود که در ژاپن و مجارستان به تولید میرسید و در استرالیا هم با برند هولدن عرضه شد. از طرف دیگر، سوزوکی در سال 2008 به تولید ایگنس پایان داد درحالیکه در سال 2006 بهنوعی مدل SX4 را جایگزین آن کرده بود. بدین ترتیب برای چند سال خبری از ایگنس نبود تا اینکه در اکتبر 2015 سازندهٔ ژاپنی بار دیگر از این نام استفاده کرده و در اصل نسل دوم ایگنس را معرفی کرد؛ اما ایگنس در این نسل به کراساووری کوچک در سگمنت A تبدیل شده که در سبد محصولات سوزوکی جایگزینی برای مدل اسپلش محسوب میشود. سپس این خودرو در نمایشگاه توکیو 2015 به نمایش عمومی درآمد و در ژانویهٔ 2016 به بازار ژاپن عرضه گردید درحالیکه چندی بعد به بازارهای اروپایی هم راه پیدا کرد. سوزوکی هم مانند فیات، این کراساوور کوچک خود را تنها با دو موتور بنزینی و دیزل عرضه میکند که هردو چهار سیلندر تنفس طبیعی هستند. ایگنس در رقابت ما با پیشرانهٔ بنزینی خود شرکت کرده که با 1.2 لیتر حجم، 90 اسب بخار قدرت و 120 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. سوزوکی برای این موتور یک سیستم هیبریدی خفیف را هم بهصورت سفارشی ارائه میکند. برای انتقال نیرو نیز یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و یک نمونهٔ CVT در نظر گرفته شده است؛ همچنین برای ایگنس هم امکان سفارش سامانهٔ چهارچرخ محرک وجود دارد و بنابراین به همراه فیات پاندا کراس تنها خودروهایی در این کلاس هستند که سامانهٔ چهارچرخ محرک را ارائه میکنند.
مشخصات فنی
فیات پاندا کراس | سوزوکی ایگنس | |
پیشرانه | 0.9 لیتری 2 سیلندر | 1.2 لیتری 4 سیلندر |
تنفس | توربوشارژ | طبیعی |
قدرت | 90 اسب بخار | 90 اسب بخار |
گشتاور | 145 نیوتن متر | 120 نیوتن متر |
گیربکس | 6 سرعته دستی | 5 سرعته دستی |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفرتاصد | 12 ثانیه | 11.9 ثانیه |
حداکثر سرعت | 167 کیلومتر/ساعت | 165 کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | 5 لیتر (ترکیبی) | 5 لیتر (ترکیبی) |
وزن | 1090 کیلوگرم | 940 کیلوگرم |
طول | 3.70 متر | 3.70 متر |
فاصلهٔ محوری | 2.30 متر | 2.43 متر |
حجم صندوق بار | 225 لیتر | 220 لیتر |
قیمت پایه | 14,600 پوند | 10,500 پوند |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9832435]