چندین سال پیش مدیرعامل فیات-کرایسلر آقای سرجیو مارکیونه تلاش داشت تا همکاریها و شاید شراکتی را با جنرال موتورز شروع کند. برنامهی او شکست خورد و حالا اگر جنرال موتورز تصمیم نهایی برای فروش اوپل به پژو-سیتروئن را بگیرد، تجارت این کمپانی اروپایی میتواند به دردسر بیفتد.
طبق گزارشهای اخیر جنرال موتورز با فروختن اوپل در اندیشهی خروج از بازار اروپاست. اگر چنین چیزی رخ دهد، بدین ترتیب فولکسواگن، پژو-سیتروئن و رنو-نیسان ۵۴ درصد بازار اروپا را در دست خواهند داشت. در مقابل فیات تنها ۶.۶ درصد از این بازار را در اختیار خواهد داشت.
متعاقب این امر احتمال اینکه خودروساز بزرگ دیگری بخواهد با فیات-کرایسلر شریک شود وجود نخواهد داشت چراکه حاشیه سود عملیاتی سال گذشتهی فیات در اروپا تنها ۲.۵ درصد بوده هرچند که در بازار محلی خود ۷ درصد رشد داشته است.
طبق گفتههای نیویورکتایمز، فروش اوپل به پژو-سیتروئن میتواند اوضاع را برای فیات بدتر هم بکند. گزارش شده که این برند در آلمان بیشترین میزان آلایندگی دیاکسید کربن را داشته و بدون تغییرات جدی و عدم سرمایهگذاری برای بهبود راندمان مدلهای تولیدی میتواند از دستیابی به قوانین سال ۲۰۲۱ بازبماند.
بدین ترتیب مارکیونه وسط بازی سختی گرفتار شده است. او تلاش دارد تا بدون کمک گرفتن از خودروسازی دیگر باعث رشد بینالمللی فیات-کرایسلر شود. این برند هماکنون بدهی ۴.۷۸ میلیارد دلاری داشته که البته همچنان در حال رشد است.
راهحل این موضوع چیست؟ در حال حاضر سخن گفتن از راهحل کاری سخت است اما در آینده قطعاً اتفاقاتی رخ خواهد داد.
محمد حسین
۱ اسفند ۱۳۹۵مارکیونه فقط یه راه حل داره
اونم اینه که تو بازار ایران وارد رقابت با پژو و رنو بشه. سودآوری خوبی تو بازار ایران برای فیات ایجاد میشه.
ضمن اینکه با این کار یه تغییری هم شاید تو محصولات مونتاژکاران وطنی حاصل بشه و مردم حق انتخاب بیشتری داشته باشن.
Madjid
۱ اسفند ۱۳۹۵.
فیات روزای خوبی داشت. سال 2008 فیات 500 خودروی سال اروپا شد.
در سال 2007 و 2008 فیات پاک ترین خودروساز اروپا از نظر میزان متوسط آلایندگی CO2 شد.
بحران اقتصادی سال 2008 فیات رو اینجوری ضربه فنی کرد.
احسان
۱ اسفند ۱۳۹۵میدونم خیلی تخیلیه،ولی ای کاش میشد سهام اوپل رو سایپا میخرید
xan
۴ اسفند ۱۳۹۵بازار ایران چقد براش فروش داره ؟!!!!!!!!
عدد بگو عدد ! تا بفهمی چه اشتباهی کردی ! فروش ماشینای بالای 60 تومن فرض کن 30 درصدشم به خاطر تو بشه فیات !
اونقدی نیست که شما فکر میکنی.
پارسا
۱ اسفند ۱۳۹۵راه حلش اینه عین پژو از بازار گل آلود ایران ماهیاشو بگیره…
اینجا تنها جاییه که خودرو سازا میتونن اینجور مواقع بهش رجوع کنن چون مردم ما رو حساب غریزه خرید میکنن نه کیفیت و منطق!
میتونه جنسایی که تو اروپا با تخفیفم ازش نمیخرن اینجا با قیمت دوبرابر بده دست مردم.
دروغ میگم بگین دروغ میگی
reza
۱ اسفند ۱۳۹۵ولی فیات ماشین اس یو وی یا کراس اوور نداره که بخواد وارد ایران بشه !
اینجا مردم تب شاسی بلند و شبه شاسی بلند گرفتن. برای همین چینی ها دارن سود میکنن
پژو هم الویت تولیدش تو ایران خودرو پژو 2008 هست
فقط فیات پاندا کراس هست که زیاد جالب نیست
ابولفضل نصیری
۱ اسفند ۱۳۹۵فیات کراس اوور نداره !!! پس 500x هاچبکه؟
reza
۲ اسفند ۱۳۹۵درسته 500 X رو یادم نبود فقط پاندا کراس تو ذهنم اومد.
چند سال پیش فیات سی ینا تو ایران اومد (سالهای 2009،2008 بود فکرکنم)
فقط به تعداد خیلی خیلی محدود فروش رفت، الان هم تقریبا منقرض شدن دیگه تو خیابون نمیبینیم
اگه اون زمان بجاش فیات 500 معمولی هاچ بک رو وارد میکردن با قیمت مناسب خیلی استقبال میشد
Madjid
۱ اسفند ۱۳۹۵فیات 500X هم هست
اتفاقا برای ایران عالیه.
بلااستثنا از 80 درصد شاسی بلند های بازار ایران شاسی بلند تره. خیلی هم بهتره.
موتور 2.4 لیتری
180 اسب بخار
صفر تا 100 در 7.8 ثانیه
محورجلو یا چهارچرخ متحرک
سال عرضه 2014
20/000 دلار
امنیت عالی
مصرف شهری صدی 9.5 جاده ای صدی 6.9
گیربکس 9 سرعته اتومات
ابولفضل نصیری
۱ اسفند ۱۳۹۵کاندید کراس سال هم شده بود و فروش خوبی هم تو بازار اروپا و در مقاطعی آمریکا بر خلاف سایر محصولات فیات از این خودرو به عمل اومده
علیرضا
۱ اسفند ۱۳۹۵چشمشم کور اونجا که ایران نیست هر بنجلو آشغالی بسازی مردم بخرن استراتژی مارکیونه مثه خودروسازای وطنیه حقت باشه برو وانتتو بساز از این نیسان آبیا
ونوم
۱ اسفند ۱۳۹۵فیات = ایران خودرو اروپا
Madjid
۱ اسفند ۱۳۹۵اصلا اینطور نیست.
فیات درسته مظلوم شده ولی قرار نیست با هر خودروسازی مقایسه بشه ! ( گناه داره).
Madjid
۱ اسفند ۱۳۹۵.
فیات سال 1910 میلادی یا 1289 هجری شمسی ، یعنی زمانی که هنوز پدربزرگ های اکثر ما ها به دنیا نیامده بودن ماشینی ساخت به اسم Fiat S76.
این ماشین در 107 سال پیش به سرعت 186 کیلومتر بر ساعت رسید.
فیات S76 در اون زمان سیستم جرقه زنی چندتایی و سیلندر های 4 سوپاپه داشت !!
300 اسب بخار قدرت …
سال 1289 …
رضا
۱ اسفند ۱۳۹۵اسم فیات که میاد یاد اون مینی بوسا میافتم .
Madjid
۲ اسفند ۱۳۹۵آخ گفتی.
من هر موقع سوار مینی بوس همسایمون میشدم عاشق نشستن روی اون قسمتی بودم که زیرش موتورش بود.
چه گرمایی دلپذیری داشت لامصب. ?
javadm4
۱ اسفند ۱۳۹۵جالبه تو کامنت ها وقتی طرفداری الکی یا جبهه گیری نمیشه اطلاعات واقعا بدرد بخوری ارائه میشه
رافال M
۲ اسفند ۱۳۹۵FIAT به خاطر شراکت با شرکت آمریکایی در صورت حضور تو ایران-حتا با وجود راضی کردن مقامات کرایسلر-بازار آمریکا رو از دست خواهند داد
نوید جهرمی
۲ اسفند ۱۳۹۵فیات کرایسلر همین زیرمجموعه های خودشو یه سامان دهی اساسی کنه هنر کرده.مثلا لانچیا معلوم نیس چیکاره اس،اونم با این همه سابقه و افتخارات.فعلا فقط جیپ و فراری خوب دارن جلو میرن.اگه روی کیفیت و رضایت مشتری هم کارکنه و از آخر لیست های مختلف بیاد بالا که خیلی خوبه.
رضا
۲ اسفند ۱۳۹۵فراری یه چند وقتی میشه که از دست فیات فرار کرده .
بیژن
۴ اسفند ۱۳۹۵من مخالفم…
فروش برند اپل به گروه psa اشتباه بزرگیه.