فیات سی ینا (siena) که در کشورمان توسط شرکت خودرو سازی صنعت پارس (تاپکو) تولید می شود، درواقع گونه سدان و صندوقدار فیات پالیو میباشد. فیات ایتالیا همزمان با رنو فرانسه که l90 را برای بازارهای جهان سومی آماده می نمود پروژه فیات ارزانی که بتواند در این بازارها رقابت کند را آغاز کرد. در سال ۱۹۹۶ برای نخستین بار فیات پالیو در تاسیسات تولید خودرو فیات در برزیل متولد شد. این خودرو همانند لوگان درحال حاضر در کشورهای متعددی نظیر آرژانتین، هند، برزیل، چین، ترکیه، مصر، ایران و … تولید و مونتاژ می گردد. سی ینا در اصل نامیست که برای نمونه های غیر اروپایی فیات پالیو که صندوقدار می باشند اطلاق می شود.
این اتوموبیل رقیب لوگان یا همان تندر L90 می باشد و از نظر کلاس خودرو، امکانات و مشخصات فنی باید با آن مقایسه گردد.
بررسی ظاهری:
طراحی فیات سی ینا یک طراحی تخت، بدون هیجان، ساده و نسبتاً قدیمی است. چراغهای جلوی آن شبیه پراید ۱۳۲ (یا برعکس، چراغهای پراید شبیه آن) است. طراحی سپر، جلوپنجره و چراغها هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند و از کیفیت بالاتری نسبت به تندر هم بهره می گیرند.
بدنه سی ینا کوچک و جمع و جور بوده و از نمای پهلو و عقب کاملاً معمولی به نظر می رسد. صندوق عقب آن نیز کشیدگی زیادی نسبت به محور عقب داشته و البته باعث افزایش فضای صندوق گردیده است
فضای داخلی اتوموبیل از طراحی بهتر و دوست داشتنی تری برخوردار است و علیرغم سادگی بیش از حد بواسطه استفاده از اصول ارگونومی و همچنین سلیقه ایتالیایی، قابل قبول می باشد. مخصوصاً اگر قرار باشد آن را با تندر مقایسه کنیم. در مجموع نمره فیات سی ینا از طراحی بهتر از تندر بوده ولی چندان هم شاهکار نمی باشد. البته در این میان سلیقه هر فرد تعیین کننده است.
مشخصات فنی:
موتور ۱۴۰۰ سی سی فیات سی ینا با قدرت۷۷ اسب بخار و داشتن ۸ سوپاپ قدیمی و ناتوان به نظر می رسد. البته سازنده در سایت خود ۱۰نوع موتور با حجمهای ۱۲۰۰، ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی را بصورتهای معمولی، گازسوز و توربو معرفی نموده که احتمالاً در برنامه های آتی قرار دارند.
FIAT SIENA
موتور
۱۴۶۱ سی سی / ۴ سیلندر
حداکثر قدرت
۷۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور نیوتون متر
۱۱۵ نیوتون متر / ۳۵۰۰ دور در دقیقه
مصرف سوخت ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلو متر
ماکزیمم سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس
۵ دنده دستی
وزن
۱۱۰۰ کیلوگرم
استاندارد یورو ۴
تجهیزات و امکانات:
ترمز ABS ، دو کیسه هوا جلو ، فرمان هیدورلیک ، سیستم ضد سرقت ( immobilizer ) ، میله محافظ جانبی در ها برای حفاظت سرنشینان ، سیستم خودکار قطع سوخت هنگام تصادف ، سیستم cruise control ( ثبت اطلاعات سفر ) ، باز شدن قفل صندوق عقب و باک از داخل خودرو ، سیستم تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت ، CD PLAYER .
مزایا: امنیت خوب، فضای داخلی و صندوق مناسب، امکانات و تجهیزات خوب
معایب: طراحی بدون هیجان، موتور ضعیف
هم اکنون فیات سی ینا در شش رنگ با مبلغ ۴.۵ میلیون به صورت پیش فروش یک ساله عرضه می گردد. درحالیکه قیمت روز بازار آن حدود ۱۷ میلیون تومان است که برای چنین خودرویی بسیار گزاف است و امکان رقابت را از آن در برابر لوگان سلب می نماید.
* این مطلب به طور اختصاصی برای سایت پدال نوشته شده و نقل و کپی از آن تنها با ذکر نام و آدرس سایت “پدال” مجاز می باشد.
سیامک محمدی
۲۱ مهر ۱۳۸۸با اکثر نظرات شما مخالفم.من خودم یک مدل از این خودرو را دارم.مقایسه اون با لوگان ستم بزرگی در حق سی ینا است. پیشنهاد میکنم برای یکبار هم فرصت کردید سوار آن شوید.
admin
۲۲ مهر ۱۳۸۸با تشکر
توجه داشته باشید که فیات سی ینا در بازارهای جهانی و توسط سازنده برای رقابت با لوگان و حضور در همان کلاس ساخته و عرضه می شود. اینکه کیفیت، ظاهر و امکانات آن بیشتر و بهتر از تندر است قبول اما این قبل از آنکه نشان از مزیت آن باشد از مشکلات تندر در ایران حکایت دارد.
به هر حال خودروهای هم کلاس آن در بازار ایران شامل تندر، 206 صندوقدار و از این قبیل می باشند.
داشاکل
۱۵ آبان ۱۳۸۸سلام گروهی برای شکایت از تاپکو کارشو شروع کرد
دوست عزیز باید کارهامون رو در یک قالب هماهنگ کنیم تا بجای یک شکایت یک سیل از شکایت در باره این شرکت راه بندازین و شرکت رو روی سرشون خراب کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر بیاید اینجا و عضو بشید .
http://groups.google.com/group/iran-siena
لطفاً به تمام دوستان دیگه که درگیر و متضرر این ماجرا هستند خبر بدین
ابوالفضل
۱۱ آبان ۱۳۹۰دوست عزیز، یعنی به نظر شما تجهیزات داخلی و ظاهر یک خودرو انقدر اهمیت داره که میاید اینجا می نویسید مقایسه فیات با لوگان ستمی در حق فیاته؟!!!
پس بیاید بریم دوازده میلیون و هفتصد بدیم یه چری بخریم، که از نظر امکانات (شیشه ها و آینه های برقی و فرمان بسیار نرم) و ظاهر از لوگان که خیلی سرتره ، از فیاتم سرتره… اما اونموقع خودمون میدونیم که سوار یه کاردستیه چینی شدیم که از نظر فنی خیلی ضعیفه. نظرات همه محترمن، اما من فکر میکنم کسی که تندر میخره پول ظاهر یا تجهیزات لوکس رو نمیده، بلکه پول موتور (که فقط سر سیلندرش با موتور مگان 1600 تفاوت داره و واقعا با فیات سی نا قابل مقایسه نیست) و سیستم انتقال نیرو (کلاچ و گیربکس بسیار نرم و هماهنگ با موتور که در فیات سی نا هم تقریبا کیفیت بالاست) و دیگر مشخصات فنی رو میده.
در زمینه توان موتور و شتاب گیری این لوگانه (همون تندر) که واقعا با فیات سی نا (با موتور 77 اسبی) قابل مقایسه نیست.
فیات از خیلی از رقیباش سرتره، اما انصافا به لوگان نمیرسه. کسانی که تجربه رانندگی با هر دو رو دارند متوجه این موضوع هستند.
فرامرز
۴ خرداد ۱۳۹۲دوست عزیز نظرت قبول ولی صرفاً به خاطر موتور نمیتونی بگی پراید خیلی بهتر از دوو ماتیز هست! ممکنه واسه خیلی ها ظاهر مهم تر از قدرت موتور باشه. ضمن این که تفاوت فنی تندر و مگان خیلی بیشتر از این حرفاس که شما فرمودی. من به شخصه اگه هیچ اطلاعاتی از خودرو نداشتم و فقط ظاهر برام مهم بود پراید رو به تندر ترجیح میدادم چون هیچ اصولی در طراحیش در نظر گرفته نشده از جمله ابعاد و وزن خودرو هست. ولی در کل این رو قبول دارم که تندر برای کسایی که دوست دارن از شتاب، ترمز و سرعت خودرو لذت ببرن حتی از 206 معمولی هم خیلی بهتره.
محمد
۷ تیر ۱۳۹۳با سلام
من تجربه رانندگی با چند لوگان مختلف با تست شتاب گیریش رو دارم …
الان هم فیات سینا دارم …
تو این 5 سال هیچ خرجی حتی روغن عوض کردن و فیلتر و … رو نداشته فقط لنتاش یکبار تعویض شده که کاملا طبیعی هست …
آقا یه جور درباره این ماشینا حرف میزنید انگار این دوتا ماشین واسه کورس گذاشتن طراحی شدن … فیات سینا هایی که تو ایران هست موتورشون تو ایتالیا بسته شده …من خودم تست صفر تا صد با فیات رو چندین بار گرفتم که حدود 12 یا 13 با این بنزینای بدرد نخوره و اصلا در برابره لوگان کم نمیاره و حداکثر سرعتش هم 220 هست نه 162 …! البته لوگان تو سرعتای بالای حسه بهتری داره به خاطره حجم موتورش …
به نظرم ارزش داره پشت فیاتی که برا خیلی ها جذابیت نداره و اصلا هم رو بورس نیست به جای ماشینایی که تو داخل ایران هر کاری باهاشون می کنن بشینی
میلاد
۲۰ آبان ۱۳۹۰من L90 داشتم فیات هم سوار شدم.L90 یه سدان 18 سوپاپ 1600 و فیات 1300 با8 سوپاپه.با توجه به همه موارد بکار گرفته تو 2 تا ماشین فیات واقعا سرتر از L90 هست ولی اگه شرکت تو تحویل این ماشین اینقدر کم کاری نمیکرد بهتر بود.بعد از 3 سال ثبت نام هنوزم وضعش مشخص نیست.
akam
۲۵ خرداد ۱۳۹۱ال90یه سدان18سوپاپ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا که!!!!!!!!
عباس
۸ آذر ۱۳۹۰سلام به ایرانی های پارسی زبان بین فیات سی ینا و 206 و تیباسایپا ال90 ام وی ام530 چری ویانا کدام نمره بالا داره؟
محمد
۱۲ دی ۱۳۹۰100% فیات از همه ی رقیباش سره، من یه ماکسیمای 83 داشتم ولی خیلی به خرج افتاده بود و مصرفشم خیلی بالا بود، فروختمش میخواستم 206 تیپ 6 بگیرم اما یه بار پشت فیات رفیقم نشستم فهمیدم ماشین یعنی چی! و یه فیات خریدم و شدیداً راضیم ازش.
واقعا طراحی ایتالیایی یه چیز دیگست.
pezhman
۲۴ اسفند ۱۳۹۰تندر 90 اصلا قابله مقایسه با فیات نیست.
تندر 90 موتور بسیار بسیار قوی داره با 108 اسب بخار .
هر پشته تندر 90 نشته میدونه من چی میگم . ماشین بسیار خوبیه
akam
۱۰ خرداد ۱۳۹۱دوست عزیز تندر 90 مثل شتر میمونه واقعا مزخرفه من فیات دارم شما اگه یه بار سوار فیات بشی این حرفو نمی زنی تازه فیات دستکمی از قدرت موتور 90 نداره
akam
۹ خرداد ۱۳۹۱فیات بهترین ماشینه هر کی یه بار سوار فیات سی ینا بشه میدونه L90 چه ماشینه اشغالیه واقعا لگنه
aria
۱۳ تیر ۱۳۹۱فیات ماشین خوبیه اما واقعاقیافه ی مسخره ای داره
aria
۱۳ خرداد ۱۳۹۱akam درست گفت
akam
۲۱ خرداد ۱۳۹۱ilove u fiat siena
امیر ملکی
۴ تیر ۱۳۹۱به نظرم ماشین خوبیه
سجاد
۲۱ تیر ۱۳۹۱به نظر من فیات زیباتر از ال 90
دوباره به نظر من باید دید شرکتهایی که این ماشینهارو می فروشن کدومشون خوب مشتریهاشونو ساپورت میکنن. مشکل اصلی ما نبود قطعات و سرویس دهی بد. والی اکثر مردم دنبال یه چیز بی دردسرو بادووم هستن که زیاد اذیتشون نکنه.
امین
۳۰ تیر ۱۳۹۱L 90 رو نمیشه مقایسه کرد اگر لگنه چرا مردم اون رو بیشتر میخرن اقای akam
سید علیرضا
۱ مرداد ۱۳۹۱مگان کجا فیات کجا اصلا ماشین مگان یک حس اسب سواری بهت می ده فیات هم ماشین خوبی است طی یک سفر به همدان فهمیدم ماشین خوبی ولی در برابر مگان نمی تواند قد علم کند
آریا
۱۳ شهریور ۱۳۹۱90 درصد ایرانیا ماشین رو به خاطر اینکه قطعاتش ارزون تره و حتی تو سوپری ها هم پیدا میشه میخرند
یه موقع که ABS جواب نمیده میری نمایندگی میگه آقا چیزی نیست همش شون اینجوریه این یعنی چی؟؟
L90 دوستم با 40 تا سرعت تصادف کرد چون ABS ماشینش با اینکه تازه سرویس شده بود نگرفت
هیچ وقت ماشین ایرانی رو با حتی چینی نمیشه مقایسه کرد چون اونا یه تعهدی تو تولید دارند ولی ایرانیا به هیچ عنوان
mohsen
۲ آبان ۱۳۹۱من گیربکس و موتور l90 رو واقعا قبول دارم.
ولی سینا رو با موتور 1600 و 16 سوپاپ باید با l90 مقایسه کنید.
l90 تو درگ مگان رو تا سرعت 120 می خوره.
mohammad
۹ آبان ۱۳۹۱سلام دوستان
من یه سی ینا دیدم خیلی سالمه واقعا تمیزه.مدل مهر 89 بیمه 11ماه نقره ای بی رنگ بی خط و خش 24هزارتا رفته.بنظرتون بخرم؟!
تو این آشفته بازار چی پیشنهاد میکنین؟
ممنون
راستی قیمت 19میلیون مقطوع میگه
بابک
۲۷ آبان ۱۳۹۱بخر. مفته.اگه بیرنگ باشه
باقی
۱۵ دی ۱۳۹۱من الان 2سال ونیمه فیات دارم ازهرنظر هم راضیم خداییش سگش میارزه به لوگان تاکسی سوارش نشه متوجه نمی شه تازه قیافه اش هم خیلی قشنگتره.
فرهاد
۳ بهمن ۱۳۹۱واقعا متاسفم شرکت فیات کجا ال نود و ماشینهای ایرانی کجا. من شرکت ایران خودرو کار کردم طرز مونتاژ تو خودرو خیلی مهمه طرز مونتاژ در ایران کلا غیر اصولی است فیات را میتوان با ال 90 مونتاژ شرکت رنو مقایسه کرد نه شرکت ایرانی
محسن
۲۱ اسفند ۱۳۹۱دوستانی که با ماشینای ایتالیایی حال میکنند .
تیبا بگیرید البته نوع 16 سوپاپ رو البته اگه تولید شه.
Yas
۱۹ تیر ۱۳۹۲فیات سی ینا که در دنیا با نام Albea شناخته میشود خودرویی بسیارکم استهلاک با کیفیت و ریبا است.ولی حیف که این خودرو هیچگاه به تیراژی که شایسته أش بود نرسید.
سید علی
۲۰ شهریور ۱۳۹۲آیا لوازم یدکی آن را براحتی میتوان پیدا کرد(بجز تهران در سایر استانها مثلا اصفهان)؟
لطفا راهنمایی کنید
سعید
۱۳ اسفند ۱۳۹۳تقریبا هم اندازه پرایده
مهدی
۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴فیات سینا ن اخرین مدلش 9 داشتم و به خاطر مسایل مالی فروختم پدرم ال 90 ای 2 فول مدل 91 داره .مادرم و پدرم هر دو به این موضوع اعتراف دارند که فیات چیز دیگه ای بود من و برادرم در ازاد راه قزوین زنجان باکمترین مصرف ممکن البته با بنزین معمولی تا 210 پر کردیم متاسفانه جاده شلوغ شد و الی اخر اما دوستان دریغ از صدایی از داخل کابین یا موتور به داخل به نظرم یکی از عوامل عدم تولید این خودرو که در ترکیه برزیل و روسیه بسیار محبوب است استحلاک پاییین این خودرو است من که ازش راضی بودم شما با دنده 5 این ماشین هر سرعتی رو میتونید تجربه کنید بدون فشار به موتور
Milad
۳۰ خرداد ۱۳۹۵به نظر شما یه فیات مدل 88 میگه 19 تومن 80 تا کار کرده بگیرم؟ بدون خوردگی بیمه و لاستیک عالی زاپاس زیرش نرفته..
نیک کردار
۲۴ مرداد ۱۳۹۵من توی همین هفته که گذشت یک فیات گرفتم 25م. با مشخصاتی که شما نوشتین اگه ماشین بدون رنگ و سالمی باشه قیمتش واقعا خوبه. ماشینی که من گرفتم مقدار جزیی آبرنگ داره که عملا میشه گفت بدون رنگه. تنها چیزی که بابت راهنمایی لازمه بهت بگم اینه که تنظیمات کارکرد رو در حالت کیلومتر نگاه کنید. چون این ماشین تنظیمات کیلومتر و مایل داره و از این بابت لازمه دقت کنید.
iman
۱۳ بهمن ۱۳۹۵مگه سیینا الفا رومیو جولیتا که دویست و ده تا باهاش رفتی فوقش صدو هشتاد تا بره ال نود از موتور و گیربکس قویتر و با کیفیت تری استفاده کرده من خودم رشتم مکانیکه خدایی نباید با ال نود مقایسه بشه حتی مونتاژی ایران چه برسه به فرانسویش
iman
۱۳ بهمن ۱۳۹۵در ضمن توی این سایت دارن اطلاعات راجع به حجم موتور فیات رو اشتباه زدن حجمش 1378 نه 1461 اگه اینجوری بود بهش میگفتن 1500 نه 1400 حجم وقتی از عدد پنجاه پایینتر باشه عدد روند پایین رو اعلام میکنن مثلا سینا به 1400 نمیرسه ولی چون بعد از عدد پنجاه میشه هزارو چهارصد نه هزارو پونصد
رضا
۳ اسفند ۱۳۹۵سلام.فیات ۸۸ هست ۱۴۰تا کار کرد میگه ۲۲تومن بگیرم یانه ؟؟ یا تندر e0 بگیرم؟؟
فراز
۲۲ فروردین ۱۳۹۶چیزی که توی فیات دیدم و دارمش نسبت به بقیه ماشینهای ایرانی مثل ال نود و ۲۰۶ ترمزهای فوق العاده و نرمی سواریه.ضعف موتوری داره مخصوصا وقتی سربالایی رو با کولر روشن داری میری که خیلی طبیعیه.اما از نظر استحکام و ایمنی و ترمز قابل قیاس با ماشینهای هم کلاس خودش نیست.شتابش در مجموع پایینه اما دنده ۲ و ۳ خیلی خوبی داره.کلا توی این ۷ سال خراب نشده و خیلی عالیه.