فیات

فیات سی ینا

فیات سی ینا (siena) که در کشورمان توسط شرکت خودرو سازی صنعت پارس (تاپکو) تولید می شود، درواقع گونه سدان و صندوقدار فیات پالیو میباشد. فیات ایتالیا همزمان با رنو فرانسه که l90 را برای بازارهای جهان سومی آماده می نمود پروژه فیات ارزانی که بتواند در این بازارها رقابت کند را آغاز کرد. در سال ۱۹۹۶ برای نخستین بار فیات پالیو در تاسیسات تولید خودرو فیات در برزیل متولد شد. این خودرو همانند لوگان درحال حاضر در کشورهای متعددی نظیر آرژانتین، هند، برزیل، چین، ترکیه، مصر، ایران و … تولید و مونتاژ می گردد. سی ینا در اصل نامیست که برای نمونه های غیر اروپایی فیات پالیو که صندوقدار می باشند اطلاق می شود.

این اتوموبیل رقیب لوگان یا همان تندر L90 می باشد و از نظر کلاس خودرو، امکانات و مشخصات فنی باید با آن مقایسه گردد.

فیات سی ینا

بررسی ظاهری:

طراحی فیات سی ینا یک طراحی تخت، بدون هیجان، ساده و نسبتاً قدیمی است. چراغهای جلوی آن شبیه پراید ۱۳۲ (یا برعکس، چراغهای پراید شبیه آن) است. طراحی سپر، جلوپنجره و چراغها هماهنگی خوبی با یکدیگر دارند و از کیفیت بالاتری نسبت به تندر هم بهره می گیرند.

بدنه سی ینا کوچک و جمع و جور بوده و از نمای پهلو و عقب کاملاً معمولی به نظر می رسد. صندوق عقب آن نیز کشیدگی زیادی نسبت به محور عقب داشته و البته باعث افزایش فضای صندوق گردیده است

فضای داخلی اتوموبیل از طراحی بهتر و دوست داشتنی تری برخوردار است و علیرغم سادگی بیش از حد بواسطه استفاده از اصول ارگونومی و همچنین سلیقه ایتالیایی، قابل قبول می باشد. مخصوصاً اگر قرار باشد آن را با تندر مقایسه کنیم. در مجموع نمره فیات سی ینا از طراحی بهتر از تندر بوده ولی چندان هم شاهکار نمی باشد. البته در این میان سلیقه هر فرد تعیین کننده است.

siena-inter

مشخصات فنی:

موتور ۱۴۰۰ سی سی فیات سی ینا با قدرت۷۷ اسب بخار و داشتن ۸ سوپاپ قدیمی و ناتوان به نظر می رسد. البته سازنده در سایت خود ۱۰نوع موتور با حجمهای ۱۲۰۰، ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ سی سی را بصورتهای معمولی، گازسوز و توربو معرفی نموده که احتمالاً در برنامه های آتی قرار دارند.

FIAT SIENA
موتور
۱۴۶۱ سی سی / ۴ سیلندر
حداکثر قدرت
۷۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور نیوتون متر
۱۱۵ نیوتون متر / ۳۵۰۰ دور در دقیقه
مصرف سوخت ۶.۲ لیتر در ۱۰۰ کیلو متر

ماکزیمم سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
گیربکس
۵ دنده دستی
وزن
۱۱۰۰ کیلوگرم
استاندارد یورو ۴

تجهیزات و امکانات:
ترمز ABS ، دو کیسه هوا جلو ، فرمان هیدورلیک ، سیستم ضد سرقت ( immobilizer ) ، میله محافظ جانبی در ها برای حفاظت سرنشینان ، سیستم خودکار قطع سوخت هنگام تصادف ، سیستم cruise control ( ثبت اطلاعات سفر ) ، باز شدن قفل صندوق عقب و باک از داخل خودرو ، سیستم تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت ، CD PLAYER .

siena-side

مزایا: امنیت خوب، فضای داخلی و صندوق مناسب، امکانات و تجهیزات خوب

معایب: طراحی بدون هیجان، موتور ضعیف

هم اکنون فیات سی ینا در شش رنگ با مبلغ ۴.۵ میلیون به صورت پیش فروش یک ساله عرضه می گردد. درحالیکه قیمت روز بازار آن حدود ۱۷ میلیون تومان است که برای چنین خودرویی بسیار گزاف است و امکان رقابت را از آن در برابر لوگان سلب می نماید.

* این مطلب به طور اختصاصی برای سایت پدال نوشته شده و نقل و کپی از آن تنها با ذکر نام و آدرس سایت “پدال” مجاز می باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۴۱ دیدگاه‌ها

  1. سیامک محمدی

    ۲۱ مهر ۱۳۸۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با اکثر نظرات شما مخالفم.من خودم یک مدل از این خودرو را دارم.مقایسه اون با لوگان ستم بزرگی در حق سی ینا است. پیشنهاد میکنم برای یکبار هم فرصت کردید سوار آن شوید.

    1. admin

      ۲۲ مهر ۱۳۸۸
      سوابق: (761 ديدگاه)

      با تشکر
      توجه داشته باشید که فیات سی ینا در بازارهای جهانی و توسط سازنده برای رقابت با لوگان و حضور در همان کلاس ساخته و عرضه می شود. اینکه کیفیت، ظاهر و امکانات آن بیشتر و بهتر از تندر است قبول اما این قبل از آنکه نشان از مزیت آن باشد از مشکلات تندر در ایران حکایت دارد.
      به هر حال خودروهای هم کلاس آن در بازار ایران شامل تندر، 206 صندوقدار و از این قبیل می باشند.

  2. داشاکل

    ۱۵ آبان ۱۳۸۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام گروهی برای شکایت از تاپکو کارشو شروع کرد
    دوست عزیز باید کارهامون رو در یک قالب هماهنگ کنیم تا بجای یک شکایت یک سیل از شکایت در باره این شرکت راه بندازین و شرکت رو روی سرشون خراب کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر بیاید اینجا و عضو بشید .
    http://groups.google.com/group/iran-siena
    لطفاً به تمام دوستان دیگه که درگیر و متضرر این ماجرا هستند خبر بدین

  3. ابوالفضل

    ۱۱ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دوست عزیز، یعنی به نظر شما تجهیزات داخلی و ظاهر یک خودرو انقدر اهمیت داره که میاید اینجا می نویسید مقایسه فیات با لوگان ستمی در حق فیاته؟!!!
    پس بیاید بریم دوازده میلیون و هفتصد بدیم یه چری بخریم، که از نظر امکانات (شیشه ها و آینه های برقی و فرمان بسیار نرم) و ظاهر از لوگان که خیلی سرتره ، از فیاتم سرتره… اما اونموقع خودمون میدونیم که سوار یه کاردستیه چینی شدیم که از نظر فنی خیلی ضعیفه. نظرات همه محترمن، اما من فکر میکنم کسی که تندر میخره پول ظاهر یا تجهیزات لوکس رو نمیده، بلکه پول موتور (که فقط سر سیلندرش با موتور مگان 1600 تفاوت داره و واقعا با فیات سی نا قابل مقایسه نیست) و سیستم انتقال نیرو (کلاچ و گیربکس بسیار نرم و هماهنگ با موتور که در فیات سی نا هم تقریبا کیفیت بالاست) و دیگر مشخصات فنی رو میده.
    در زمینه توان موتور و شتاب گیری این لوگانه (همون تندر) که واقعا با فیات سی نا (با موتور 77 اسبی) قابل مقایسه نیست.
    فیات از خیلی از رقیباش سرتره، اما انصافا به لوگان نمیرسه. کسانی که تجربه رانندگی با هر دو رو دارند متوجه این موضوع هستند.

    1. فرامرز

      ۴ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1597 ديدگاه)

      دوست عزیز نظرت قبول ولی صرفاً به خاطر موتور نمیتونی بگی پراید خیلی بهتر از دوو ماتیز هست! ممکنه واسه خیلی ها ظاهر مهم تر از قدرت موتور باشه. ضمن این که تفاوت فنی تندر و مگان خیلی بیشتر از این حرفاس که شما فرمودی. من به شخصه اگه هیچ اطلاعاتی از خودرو نداشتم و فقط ظاهر برام مهم بود پراید رو به تندر ترجیح میدادم چون هیچ اصولی در طراحیش در نظر گرفته نشده از جمله ابعاد و وزن خودرو هست. ولی در کل این رو قبول دارم که تندر برای کسایی که دوست دارن از شتاب، ترمز و سرعت خودرو لذت ببرن حتی از 206 معمولی هم خیلی بهتره.

    2. محمد

      ۷ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      با سلام
      من تجربه رانندگی با چند لوگان مختلف با تست شتاب گیریش رو دارم …
      الان هم فیات سینا دارم …
      تو این 5 سال هیچ خرجی حتی روغن عوض کردن و فیلتر و … رو نداشته فقط لنتاش یکبار تعویض شده که کاملا طبیعی هست …
      آقا یه جور درباره این ماشینا حرف میزنید انگار این دوتا ماشین واسه کورس گذاشتن طراحی شدن … فیات سینا هایی که تو ایران هست موتورشون تو ایتالیا بسته شده …من خودم تست صفر تا صد با فیات رو چندین بار گرفتم که حدود 12 یا 13 با این بنزینای بدرد نخوره و اصلا در برابره لوگان کم نمیاره و حداکثر سرعتش هم 220 هست نه 162 …! البته لوگان تو سرعتای بالای حسه بهتری داره به خاطره حجم موتورش …
      به نظرم ارزش داره پشت فیاتی که برا خیلی ها جذابیت نداره و اصلا هم رو بورس نیست به جای ماشینایی که تو داخل ایران هر کاری باهاشون می کنن بشینی

  4. میلاد

    ۲۰ آبان ۱۳۹۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    من L90 داشتم فیات هم سوار شدم.L90 یه سدان 18 سوپاپ 1600 و فیات 1300 با8 سوپاپه.با توجه به همه موارد بکار گرفته تو 2 تا ماشین فیات واقعا سرتر از L90 هست ولی اگه شرکت تو تحویل این ماشین اینقدر کم کاری نمیکرد بهتر بود.بعد از 3 سال ثبت نام هنوزم وضعش مشخص نیست.

    1. akam

      ۲۵ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (17 ديدگاه)

      ال90یه سدان18سوپاپ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ واقعا که!!!!!!!!

  5. عباس

    ۸ آذر ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام به ایرانی های پارسی زبان بین فیات سی ینا و 206 و تیباسایپا ال90 ام وی ام530 چری ویانا کدام نمره بالا داره؟

  6. محمد

    ۱۲ دی ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    100% فیات از همه ی رقیباش سره، من یه ماکسیمای 83 داشتم ولی خیلی به خرج افتاده بود و مصرفشم خیلی بالا بود، فروختمش میخواستم 206 تیپ 6 بگیرم اما یه بار پشت فیات رفیقم نشستم فهمیدم ماشین یعنی چی! و یه فیات خریدم و شدیداً راضیم ازش.
    واقعا طراحی ایتالیایی یه چیز دیگست.

  7. pezhman

    ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    تندر 90 اصلا قابله مقایسه با فیات نیست.
    تندر 90 موتور بسیار بسیار قوی داره با 108 اسب بخار .
    هر پشته تندر 90 نشته میدونه من چی میگم . ماشین بسیار خوبیه

    1. akam

      ۱۰ خرداد ۱۳۹۱
      سوابق: (17 ديدگاه)

      دوست عزیز تندر 90 مثل شتر میمونه واقعا مزخرفه من فیات دارم شما اگه یه بار سوار فیات بشی این حرفو نمی زنی تازه فیات دستکمی از قدرت موتور 90 نداره

  8. akam

    ۹ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    فیات بهترین ماشینه هر کی یه بار سوار فیات سی ینا بشه میدونه L90 چه ماشینه اشغالیه واقعا لگنه

    موافقم 1
    مخالفم 1
    1. aria

      ۱۳ تیر ۱۳۹۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      فیات ماشین خوبیه اما واقعاقیافه ی مسخره ای داره

  9. aria

    ۱۳ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (4 ديدگاه)

    akam درست گفت

  10. akam

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (17 ديدگاه)

    ilove u fiat siena

  11. امیر ملکی

    ۴ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به نظرم ماشین خوبیه

  12. سجاد

    ۲۱ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (15 ديدگاه)

    به نظر من فیات زیباتر از ال 90
    دوباره به نظر من باید دید شرکتهایی که این ماشینهارو می فروشن کدومشون خوب مشتریهاشونو ساپورت میکنن. مشکل اصلی ما نبود قطعات و سرویس دهی بد. والی اکثر مردم دنبال یه چیز بی دردسرو بادووم هستن که زیاد اذیتشون نکنه.

  13. امین

    ۳۰ تیر ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    L 90 رو نمیشه مقایسه کرد اگر لگنه چرا مردم اون رو بیشتر میخرن اقای akam

    موافقم 1
    مخالفم 1
  14. سید علیرضا

    ۱ مرداد ۱۳۹۱
    سوابق: (256 ديدگاه)

    مگان کجا فیات کجا اصلا ماشین مگان یک حس اسب سواری بهت می ده فیات هم ماشین خوبی است طی یک سفر به همدان فهمیدم ماشین خوبی ولی در برابر مگان نمی تواند قد علم کند

  15. آریا

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    90 درصد ایرانیا ماشین رو به خاطر اینکه قطعاتش ارزون تره و حتی تو سوپری ها هم پیدا میشه میخرند
    یه موقع که ABS جواب نمیده میری نمایندگی میگه آقا چیزی نیست همش شون اینجوریه این یعنی چی؟؟
    L90 دوستم با 40 تا سرعت تصادف کرد چون ABS ماشینش با اینکه تازه سرویس شده بود نگرفت
    هیچ وقت ماشین ایرانی رو با حتی چینی نمیشه مقایسه کرد چون اونا یه تعهدی تو تولید دارند ولی ایرانیا به هیچ عنوان

  16. mohsen

    ۲ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    من گیربکس و موتور l90 رو واقعا قبول دارم.
    ولی سینا رو با موتور 1600 و 16 سوپاپ باید با l90 مقایسه کنید.
    l90 تو درگ مگان رو تا سرعت 120 می خوره.

  17. mohammad

    ۹ آبان ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من یه سی ینا دیدم خیلی سالمه واقعا تمیزه.مدل مهر 89 بیمه 11ماه نقره ای بی رنگ بی خط و خش 24هزارتا رفته.بنظرتون بخرم؟!
    تو این آشفته بازار چی پیشنهاد میکنین؟
    ممنون
    راستی قیمت 19میلیون مقطوع میگه

    1. بابک

      ۲۷ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (26 ديدگاه)

      بخر. مفته.اگه بیرنگ باشه

  18. باقی

    ۱۵ دی ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من الان 2سال ونیمه فیات دارم ازهرنظر هم راضیم خداییش سگش میارزه به لوگان تاکسی سوارش نشه متوجه نمی شه تازه قیافه اش هم خیلی قشنگتره.

  19. فرهاد

    ۳ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا متاسفم شرکت فیات کجا ال نود و ماشینهای ایرانی کجا. من شرکت ایران خودرو کار کردم طرز مونتاژ تو خودرو خیلی مهمه طرز مونتاژ در ایران کلا غیر اصولی است فیات را میتوان با ال 90 مونتاژ شرکت رنو مقایسه کرد نه شرکت ایرانی

  20. محسن

    ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    دوستانی که با ماشینای ایتالیایی حال میکنند .
    تیبا بگیرید البته نوع 16 سوپاپ رو البته اگه تولید شه.

  21. Yas

    ۱۹ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    فیات سی ینا که در دنیا با نام Albea شناخته میشود خودرویی بسیارکم استهلاک با کیفیت و ریبا است.ولی حیف که این خودرو هیچگاه به تیراژی که شایسته أش بود نرسید.

  22. سید علی

    ۲۰ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آیا لوازم یدکی آن را براحتی میتوان پیدا کرد(بجز تهران در سایر استانها مثلا اصفهان)؟
    لطفا راهنمایی کنید

  23. سعید

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
    سوابق: (1483 ديدگاه)

    تقریبا هم اندازه پرایده

  24. مهدی

    ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    فیات سینا ن اخرین مدلش 9 داشتم و به خاطر مسایل مالی فروختم پدرم ال 90 ای 2 فول مدل 91 داره .مادرم و پدرم هر دو به این موضوع اعتراف دارند که فیات چیز دیگه ای بود من و برادرم در ازاد راه قزوین زنجان باکمترین مصرف ممکن البته با بنزین معمولی تا 210 پر کردیم متاسفانه جاده شلوغ شد و الی اخر اما دوستان دریغ از صدایی از داخل کابین یا موتور به داخل به نظرم یکی از عوامل عدم تولید این خودرو که در ترکیه برزیل و روسیه بسیار محبوب است استحلاک پاییین این خودرو است من که ازش راضی بودم شما با دنده 5 این ماشین هر سرعتی رو میتونید تجربه کنید بدون فشار به موتور

  25. Milad

    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظر شما یه فیات مدل 88 میگه 19 تومن 80 تا کار کرده بگیرم؟ بدون خوردگی بیمه و لاستیک عالی زاپاس زیرش نرفته..

  26. نیک کردار

    ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من توی همین هفته که گذشت یک فیات گرفتم 25م. با مشخصاتی که شما نوشتین اگه ماشین بدون رنگ و سالمی باشه قیمتش واقعا خوبه. ماشینی که من گرفتم مقدار جزیی آبرنگ داره که عملا میشه گفت بدون رنگه. تنها چیزی که بابت راهنمایی لازمه بهت بگم اینه که تنظیمات کارکرد رو در حالت کیلومتر نگاه کنید. چون این ماشین تنظیمات کیلومتر و مایل داره و از این بابت لازمه دقت کنید.

  27. iman

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مگه سیینا الفا رومیو جولیتا که دویست و ده تا باهاش رفتی فوقش صدو هشتاد تا بره ال نود از موتور و گیربکس قویتر و با کیفیت تری استفاده کرده من خودم رشتم مکانیکه خدایی نباید با ال نود مقایسه بشه حتی مونتاژی ایران چه برسه به فرانسویش

  28. iman

    ۱۳ بهمن ۱۳۹۵
    سوابق: (3 ديدگاه)

    در ضمن توی این سایت دارن اطلاعات راجع به حجم موتور فیات رو اشتباه زدن حجمش 1378 نه 1461 اگه اینجوری بود بهش میگفتن 1500 نه 1400 حجم وقتی از عدد پنجاه پایینتر باشه عدد روند پایین رو اعلام میکنن مثلا سینا به 1400 نمیرسه ولی چون بعد از عدد پنجاه میشه هزارو چهارصد نه هزارو پونصد

  29. رضا

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام.فیات ۸۸ هست ۱۴۰تا کار کرد میگه ۲۲تومن بگیرم یانه ؟؟ یا تندر e0 بگیرم؟؟

  30. فراز

    ۲۲ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    چیزی که توی فیات دیدم و دارمش نسبت به بقیه ماشینهای ایرانی مثل ال نود و ۲۰۶ ترمزهای فوق العاده و نرمی سواریه.ضعف موتوری داره مخصوصا وقتی سربالایی رو با کولر روشن داری میری که خیلی طبیعیه‌.اما از نظر استحکام و ایمنی و ترمز قابل قیاس با ماشینهای هم کلاس خودش نیست.شتابش در مجموع پایینه اما دنده ۲ و ۳ خیلی خوبی داره.کلا توی این ۷ سال خراب نشده و خیلی عالیه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا