پونتو یکی از نامهای قدیمی در سبد محصولات فیات محسوب میشود. پیشینهٔ معرفی اولین نسل این خودرو به سال ۱۹۹۳ بازمیگردد درحالیکه نسل کنونی آن که نسل سوم محسوب میشود، برای اولین بار در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۵ رونمایی شد. حال اما سرانجام پس از سیزده سال، تولید پونتو بدون معرفی نسل جدید خاتمه یافته است. گفته شده فیات برنامهای برای ساخت جایگزینی برای این هاچبک سابکامپکت نداشته و قصد دارد از فضای تولید پونتو در کارخانهٔ خود در ایتالیا برای ساخت دومین کراساوور مازراتی استفاده کند.
پونتو همچنین در برنامههای پنج سال آیندهٔ فیات-کرایسلر که چند وقت پیش توسط مدیرعامل سابق این گروه یعنی سرجیو مارکیونه اعلام شد نیز حضور نداشت چراکه در این استراتژی پنجساله، فیات-کرایسلر بشدت روی آلفارومئو و جیپ تمرکز کرده است. بدین ترتیب پونتو درحالیکه خودروی موفق و پرافتخاری بوده است، نهایتاً از سبد محصولات فیات کنار میرود. نسل اول این خودرو که بین سالهای ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۹ تولید شد، در سال ۱۹۹۵ بهعنوان خودروی سال اروپا انتخاب شد. همچنین حتی شرکت برتونه هم ۵۵ هزار دستگاه از نسخهٔ کابریولت پونتو را تولید کرده و در سراسر جهان به فروش رساند.
سپس نسل دوم پونتو در سال ۱۹۹۹ معرفی شد و تا سال ۲۰۱۰ به تولید رسید درحالیکه نسل سوم در سال ۲۰۰۵ معرفی شده بود؛ بنابراین نسلهای دوم و سوم پونتو به مدت پنج سال در کنار هم تولید شدند. البته برای جدا کردن این دو نسل از یکدیگر، زمانی که در سال ۲۰۰۵ نسل سوم معرفی شد، با نام گرند پونتو به بازار عرضه گردید و نسل قبلی هم کلاسیک پونتو نام گرفت؛ اما پس از گذشت هفت سال از حضور نسل سوم پونتو در بازار، در سال ۲۰۱۲ این نسل با همان نام معمولی پونتو به بازار عرضه شد.
اما نسل سوم پونتو پس از حضور سیزدهساله در بازار، هماکنون خودروی کاملاً سالخوردهای شده است. به همین دلیل پونتو مدتها است که از گردونهٔ رقابت با هاچبکهای سابکامپکت بازار اروپا یعنی جایی که خودروهایی چون فولکسواگن پولو، فورد فییستا و همینطور سازندگان کرهای و فرانسوی بشدت در حال رقابت هستند، خارج شده است. به همین خاطر است که فروش پونتو از سال ۲۰۰۹ تاکنون همواره کاهش داشته تا جایی که سال گذشته فروش آن در اروپا به کمتر از ۵۰ هزار دستگاه رسید. این خودرو همچنین ایمنی بسیار ضعیفی هم دارد بهگونهای که آخرین گزارشات نشان دادند پونتو اولین خودرویی است که در آزمونهای تصادف یورو انکپ هیچ ستارهای کسب نکرده است.
آرین
۲۳ مرداد ۱۳۹۷یادش بخیر تو موست وانتد 1 جزو اولین خودرو های گاراژ بود
نوید
۲۳ مرداد ۱۳۹۷پراید همچنان تولید میشود…
جایگزینش پونتو معرفی نمیشه ؟؟
saeed
۲۳ مرداد ۱۳۹۷به نظرم کم کم کراس اوورهای ساب کامپکت جای هاچبکهای ساب کامپکتو میگیرن بر اساس درخواست بازار و به نوعی نسل هاچ بک های ساب کامپکت در حال انقراضه.