فیات

فیات 500 با قلب 350 اسبی آلفارومئو!

در زمینهٔ تیونینگ فیات ۵۰۰ برای تبدیل به یک هاچ‌بک آتشین سابقه‌ای طولانی وجود دارد مانند مدل آبارث Pogea Racing که ۴۰۵ اسب بخار قدرت دارد؛ اما جدیدترین اقدام در این سنت بزرگ، یک فیات ۵۰۰ تیون شده بنام Giannini است که در نمایشگاه خودروی تورین رونمایی شده است. این فیات ۵۰۰ به یک کیت بدنهٔ فیبر کربنی مجهز شده که از ویژگی‌های آن می‌توان به گلگیرهای برآمده با هواکش‌هایی درون آن‌ها اشاره کرد. در جلو نیز بیش از هر چیز، نورافکن‌های بزرگی جلب‌توجه می‌کنند که در زیر آن‌ها یک ورودی هوا قرار گرفته است. در دیگر قسمتهای بدنه نیز تغییرات فراوانی انجام گرفته است.

اما نکتهٔ اصلی این هاچ‌بک ایتالیایی، قلب تپندهٔ آن است یعنی جایی که پیشرانهٔ اصلی فیات ۵۰۰ با موتور ۱.۸ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ آلفارومئو 4C تعویض شده است. این موتور که ۳۵۰ اسب بخار قدرت دارد، برخلاف ۵۰۰ استاندارد، در عقب خودرو نصب شده و نیروی خود را هم به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد؛ اما علاوه بر موتور، روی سیستم تعلیق و ترمزهای فیات ۵۰۰ نیز کار شده به‌گونه‌ای که در جلو از کالیپرهای ترمز شش پیستونه استفاده شده است.

بنا بر گزارشات، سازندهٔ این فیات ۵۰۰ Giannini، در نظر دارد بیش از ۱۰۰ دستگاه از این سوپر خودروی شهری را تولید نماید که هریک از آن‌ها حدود ۱۵۰ هزار یورو قیمت خواهند داشت. ولی با‌این‌حال قیمت نهایی این ۵۰۰ قدرتمند به سطح سفارشی‌سازی خریداران بستگی دارد. البته مطمئناً این قیمت برای یک هاچ‌بک کوچک شهری هرگز ارزان نیست ولی نشستن پشت فرمان چنین خودرویی به‌احتمال‌زیاد تجربهٔ شگفت‌انگیزی خواهد بود. ماشینی با ابعاد کوچک و فاصلهٔ محوری کوتاه که ۳۵۰ اسب بخار قدرت در پشت خود دارد.

این در حالی است که بخش عملکردی فیات یعنی آبارث هرگز ۵۰۰ تولیدی با چنین قدرتی را عرضه نمی‌کند. در ایالات‌متحده، فیات ۵۰۰ آبارث مجهز به یک پیشرانهٔ ۱.۴ لیتری چهار سیلندر توربو است که ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد. این مدل به‌تازگی از کاهش قیمت بهره‌مند شده و همچنین سازنده یک پکیج ظاهری سفارشی هم برای آن ارائه نموده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. الف.ی

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    اون رینگا خیلی آشناهستند.فکر کنم تو محصولات تیونینگ مرسدس استفاده شده.
    350 اسب رو این به نظر من خیلی به درد نمیخوره.باید یه چیزی مثل سیویک تایپ آر یا گلف آر باشه.قراره با هاچبک توشهر رانندگی کنی.این قدرت زیاد در کنار وزن کم بد جوری موقع پارک کردن و ترافیک راننده رو اذیت میکنه.البته فکر نکنم کسی که اینو میخره زیاد به فکر استفاده شهری ازش باشه

    1. علی

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (8 ديدگاه)

      در پایگاه های تخصصی ، برای نظر گذاشتن ، عجله نکنید و سعی کنید بسیار بیش از نوشتن ، بخوانید..

      1. الف.ی

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1765 ديدگاه)

        ممنون از نصیحتت ولی اینجا پایگاه تخصصی نیست.
        من نظرمو گفتم.این نظر میتونه غلط باشه.از تعداد دیسلایک ها معلومه بقیه با حرفم مخالفن.اشکالی نداره.حتما حرفم غلط بوده.قرار نیست هر حرفی که یه نفر تو این سایت میزنه درست باشه دوست گرامی

        1. علی

          ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (8 ديدگاه)

          سایت پدال ، سایتی در حوزه خودرو است و با گرایش همگانی و مطالب قابل مصرف برای همه نیست.. از این رو ، یک سایت تخصصی است..
          قصد شماتت شما را نداشتم ولی با به چالش کشیدن کار یک تیم حرفه ای تیونینگ که در اوج مهندسی خودرو قرار دارند با جملاتی شبیه : “خیلی بدرد نمیخوره …. و این قدرت زیاد در کنار وزن کم بد جوری موقع پارک کردن و ترافیک راننده رو اذیت میکنه…” ، ارزش نظر خود و محتوی سایت و توفیق خواندن آنرا پایین می آورید..

        2. الف.ی

          ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (1765 ديدگاه)

          دوست عزیز من که نگفتم این خودرو بده.
          نگفتم این خودرو به درد نیمخوره
          گفتم 350 اسب رو این خودرو به درد نمیخوره
          مثلا اگه کسی بگه پارک کردن سوپر اسپرت ها کار سختیه داره حرف اشتباهی میزنه و ارزش کار خودرساز رو پایین میاره؟
          شاید حرف من اشتباه باشه.
          و در پایان از شما دوست عزیزم که تازه به پدال ملحق شدی تقاضا میکنم به کاربرا حق اشتباه کردن رو بدی.
          دوباره میگم شاید نظر من اشتباه باشه رو درست بودنش هیچ اصراری ندارم.

      2. amir

        ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (11565 ديدگاه)

        .
        علی جان اتفاقا من عاشق نوشتن هستم و 2 برابر اونقدری که میخونم ، مینویسم !!!!!!
        به نظرم هیچ اشکالی هم نداره .چون من از این کار لذت میبرم و به کار کسی هم کاری ندارم .
        کامنت این دوستمون ” الف ی ” هم هیچ اشکالی نداره . اتفاقا منم از این ماشین خوشم نیامد.

        به عنوان کسی که 5 ساله کامنت های این سایت رو جسته و گریخته دنبال میکنم بهت میگم از هر 500 کامنتی که در این سایت میذاریم ، 7 تاش از نظر علم خودرو ارزش خوندن داره.
        اگر به نظر شما کامنت این دوستمون جزو اون 493 تای غیرمفید باشه هم هیچ اشکالی نداره.

        حقشه که بنویسه و نظر بده.

  2. mahav

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    تا جایی که یاد دارم موتور 4c حدود 240 اسب بخار تولید میکرد
    این شده 350 hp
    انصافا دیگه زیاده واسه یه موتور 4 سیلندر 1.8

  3. مایکوباکتریوم توبرکلوسیز

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (137 ديدگاه)

    ایمنیش باید پایین باشه با این قدرت بالا و وزن کم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا