پس از سالها غیبت، این بار فیات آن قصد نموده که مجدداً بخت خود را در ایرانزمین بیازماید. این خودروساز نزدیک به چهار دهه است که در بازار سواریهای کشورمان حضور چندان زنده و ملموسی نداشته و بهجز مدل سیینا که به مدت کوتاهی مونتاژ و در نهایت هم از صحنه روزگار محو شد کمتر شاهد تردد مدلهای جدید و بهروز آن در جادهها بودهایم و هنوز هم این خاطرات محصولات دهه هفتادی آن است که در ذهنیت ما ایرانیان زنده و جاری است، مدلهایی همچون ۱۳۱ و ۱۳۲ و یا کوپه ۱۲۸ که امروزه در زمره کلاسیکها به شمار میآیند و بهندرت هم شاهد حضورشان در خیابانها هستیم، ازاینرو که بیشترشان در قبرستانهای خودرو آرمیده و مشمول طرح تعویض خودروهای فرسوده گشتهاند تا جایشان را به خودروهایی بیروحی دهند که حتی فرسودگان هم دهها برابر بیش از آنها حرمت و ارجحیت دارند! بگذریم.
از زمره مدلهایی که فیات قصد دارد آن را در کشورمان در معرض فروش قرار دهد مدل نُقلی و زیبای ۵۰۰ است، این خودرو، تاریخ پرباری را با خود به یدک میکشد. در آغاز، نسل اولیه آن در سال ۱۹۵۷ میلادی وارد بازار شد و تا ۱۹۷۵ میلادی هم در گردونه تولید قرار داشت، خودروی مذکور مدلی بسیار کوچک بوده و از درازایی کمتر از سه متر برخوردار و همچنین از پیشرانهای ۲ سیلندر به گنجایش ۴۷۹ سیسی بهره میبرد. در پنجاهمین سالگرد معرفی این خودرو فیات تصمیم به تولید مجدد آن گرفت، البته با بهرهگیری از اِلمانهای مدرن طراحی و ارائه بدنهای جدید بر پایه خودرویی قدیمی، همانند آنچه که پیش از این، در مورد خودروهایی همچون مینی و یا فولکس بیتل جدید مشاهده شد. این خودرو با پیشرانههای ۰.۹ لیتری توربو TWIN AIR تا ۱.۲ و ۱.۴ لیتری (عادی، توربو، آبارث) به بازار عرضه میشود که به ترتیب توانی بین ۶۹ تا ۱۶۰ اسببخار را دارا هستند. در سال ۲۰۰۹ میلادی مدل کانورتیبل فیات ۵۰۰ معرفی گردید و هماکنون این خودرو علاوه بر کشور ایتالیا در لهستان نیز تولید میشود.سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا این خودرو بدین گونه توصیف نموده است.
نکات مثبت:
- جذاب و دلفریب
- طراحی رو به گذشته آن
- رانندگی لذتبخش
- پیشرانه TWIN AIR
نکات منفی:
- مدلهای پایه آن از تجهیزات ابتدایی برخوردارند
- خودرویی گران جهت خرید
- قابلیت اطمینان ضعیف
درمجموع این سایت ۳ امتیاز از ۵ امتیاز را برای آن قائل شده است.
سایت «WHAT CAR?» بریتانیا موارد ذیل را در آن مشاهده نموده است.عملکرد: 3 امتیاز، گرچه از پیشرانهای شاداب و سرحال برخوردار است اما چندان سریع نیست.
سواری و هندلینگ: 2 امتیاز، فرمان سبک آن رانندگی سهل و آسانی را در شهر برایش فراهم میکند.
خرید و مالکیت: 3 امتیاز، این خودرو ارزانتر از رقبایش بوده و نمونهای مطلوب و دوستداشتنی است.
کیفیت و قابلیت اطمینان: 2 امتیاز، مخلوطی از موارد گوناگون (خوب و بد)
ایمنی: 4 امتیاز، تعداد زیاد کیسههای ایمنی هوا
پشت فرمان: 3 امتیاز، جاگیری در صندلی راننده به تنظیمات اضافی نیاز دارد.
فضا و کاربردی بودن: 3 امتیاز، فضای موجود در کابین این خودرو تنگتر از بسیاری از همتایانش است.
تجهیزات: 3 امتیاز، در مدلهای پایه آن سیستم تهویه مطبوع به صورت استاندارد موجود نیست.
درمجموع، این سایت ۳ امتیاز از ۵ امتیاز را به این خودرو اعطاء نموده است.
مشخصات فنی
حجم موتور: ۱۲۴۲ سیسی
توان: ۶۹ اسببخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۱۰۲ نیوتنمتر در ۳۰۰۰ دور در دقیقه
شتاب صفر تا صد:۱۳ ثانیه (گیربکس اتوماتیک)
حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
سیستم فنربندی جلو: مستقل، مکفرسون استرات با میله موج گیر
سیستم فنربندی عقب: محور پیچشی
سیستم ترمز: جلو (دیسکی) – عقب (کاسهای)
مصرف سوخت ترکیبی: ۴.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگی: یورو ۶
نسبت تراکم: ۱۱.۱
نوع جعبهدنده: ۵ سرعته اتوماتیک با تکنولوژی DUAL LOGIC با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی (تیپ ترونیک)
طول/عرض/ارتفاع: ۳۵۴۶/۱۶۲۷/۱۴۸۸ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۳۰۰ میلیمتر
وزن خالص: ۸۶۵ کیلوگرم (نسخه هاچبک) – ۹۰۵ کیلوگرم (نسخه کروک)
حجم باک: ۳۵ لیتر
5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP
سیستم ISOFIX برای صندلی کودک
7 عدد کیسه هوای ایمنی
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کمکی ترمز BAS
سیستم کنترل پایداری ESC
سیستم کنترل هرزگردی ASR
سیستم MSR: وظیفه این سیستم جلوگیری از گریپاژ موتور در طول زمان افزایش دور موتور است.
سیستم FPS: این سیستم جهت کاهش احتمال آتشسوزی در هنگام تصادف کاربرد دارد.
سیستم ISO FIX برای صندلی کودک
سیستم HBA & HILL HOLDER: سامانه HBA یک سیستم هیدرولیکی کمکی ترمز است که با سیستم HILL HOLDER و یا سامانه کمکی کنترل خودرو در سربالاییها تکمیل میشود. سیستم HBA به صورت اتوماتیک میزان فشار در مدار ترمز را در شرایط اضطراری افزایش میدهد و سیستم HILL HOLDER هم یک سامانه اتوماتیک است که توقف و شروع به حرکت خودرو را در سربالاییها بدون کمک و استفاده از اهرم ترمزدستی میسر میسازد. تجهیزات
سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک
کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB، AUX و IPOD و اتصالات بلوتوث (قابلیت خواندن پیامک و تشخیص صدای راننده)
غربیلک فرمان با روکش چرمی
فرمان الکتریکی حساس به سرعت
شیشههای برقی حساس به مانع
آینههای جانبی برقی با گرمکن
صندلیها با قابلیت تا شدن
خروجی برق 12V (برای سرنشینان جلو)
رینگهای آلومینیمی
6 عدد اسپیکر
و…
در ایران: ۹۱.۷ میلیون تومان (ثبتنام در نمایندگی – تیپ لانچ یا LOUNGE)
قیمت در بریتانیا: ۱۲,۶۴۰ پوند (تیپ LOUNGE S/S با گیربکس دستی و پیشرانه ۱.۲ لیتری)
قیمت در آمریکا: ۱۸,۷۰۰ دلار (نسخه ۱.۴ لیتری با تنفس طبیعی)
علیرضا car
۱۰ بهمن ۱۳۹۴ماشین قشنگیه اگه هم قیمت پیکانتو و میراژ یاام جی 3 میدادن خوب فروشی میکرد.
سجاد
۷ اسفند ۱۳۹۴شرکت فیات یکی از ضعیف ترین شرکتهای تولیدی خودرو محسوب میشود اما هر چند خودشو در سطح کیفیت جهانی قرار داده اما این خودرو با این قیمت!!!
بهتر بود با خودروسازی های معروفی چون فلوکس واگن ویا فورد همکاری میکردند
در کل خودروهای ایتالیایی بیشتر حالت مفهومی دارند و مناسب بازار ایران نمیباشند.
سعید
۸ اسفند ۱۳۹۴واقعا مسخرست ادم 90 میلیون پول بی زبونو بده واسه یه ام وی ام اروپایی. خب با این پول میشه بهترین ماشینارو خرید .
روحي
۱۰ اسفند ۱۳۹۴با این قیمت استقبال نمیشه
مجید
۲۲ فروردین ۱۳۹۵دولت و مافیای ماشین اگر براشون آلودگی هوا مهم بود، گمرکی این ماشین های کم مصرف رو کم میکرد تا قیمتش معقول بشه و بتوان خرید…
آرش
۴ اردیبهشت ۱۳۹۵فیات ماشین خوب و با کیفیتیه ولی با قیمت 90 میلیون؟؟؟؟ اونم با 69 اسب بخار قدرت!
خوب جای این میشه MG گرفت یا اصلا قید ماشین صفر رو زد و یه مگان یا مزدا 3 چند سال کارکرد خرید.
سیروس
۲۱ تیر ۱۳۹۵فقط ماشین برقی و دیگر هیچ . دیگه نباید پول بدیم پای ماشین بنزینی چون خودشون دیگه این تکنولوژی رو نمیخوان که میون به ما. الا خودشون ماشین هیدروژنی یا برقی سوار میشن . دقت کنید که هیبریدی های بنزینیشون رو به ما میدن نه هیبریدی های هیدروژنی برقی رو . تنکس
محمد
۱۰ شهریور ۱۳۹۶ماشین برقی حرفشم نزن ی مدل دیدم اتساین ۳ که باید۶ ساعت شارژ میکردیش درنهایت برات ۲۰۰ کیلومتر میرفت و فقطم با انرژی برق باید میرفتی اگه میخوای ی مسافرت مثلا زنجان بری باید وسط راه ۶ ساعت شارژش میکردی بعد میرفتی
ارجاسب
۱۷ شهریور ۱۳۹۵http://www.fiatusa.com/en/500l
لیست قیمت ها در سایت اصلی فیات به دلار نرخ 17 شهریور 95 حدود 70 میلیون تومان می شود یعنی حدود 20 الی 22 میلیون نرخ این ماشین در ایران افزایش داده می شود
مهدی
۲ فروردین ۱۳۹۶به نظر منم این خودرو هرچند آپشن های بالایی داره ولی با سابقه ضعیفی که در ایران از فیات وجود داره مشکل بشه بازار خرید براش پیدا کرد . الآن حرف اول رو تو انتخاب خودرو ، قیمت پایین ، مصرف کم ، امنیت بالا و زیبایی میزنه که متاسفانه فیات 500 هیچ کدوم از این مزایا رو نداره . بنده به عنوان یک مکانیک فنی به هیچ عنوان موافق نیستم در عوض موارد پیشنهادی خوبی برای شرکت وارد کننده این خودرو دارم
مرتضی
۸ فروردین ۱۳۹۶اتومبیل خوبی هست از نظر فنی و کیفیت ولی ا رزش نداره برای این اتومبیل اینقدر پول داد این قیمت اتومبیل لوکس هست نه اتومبیل معمولی
محمد
۱۰ شهریور ۱۳۹۶با سلام راستش من که داشتم از تهران میومدم یبار این ماشینو دیدم فک کردم ژیانه خخخخ ولی پرسیدم از دوستامگفتن نه فیاته ولی واقعا ارزش نداره ۹۰ میلیون بهش پول بدی حتی اگه توش خیلی امکانات توپی داشته باشه رخش اصن خوب نیس به نظرم با این پول خیلی ماشینه شیکی میشه خرید