«تیپو» عنوانی است که چندین بار در تاریخ فیات مورد استفاده قرار گرفته، ولی این بار در یک نسل جدید ارائه شده است. پیشنمایش این مدل ابتدا در نمایشگاه اتومبیل استانبول در سال جاری بوده و سپس جزئیات آن توسط شاخه این کمپانی در ترکیه منتشر شده است.
مدل جدید تیپو، یک سدان کامپکت است که در ایتالیا توسط «سنترو استیل فیات» طراحی شده و در ترکیه با همکاری «توفاس R&D» یکی از بزرگترین مراکز تحقیق و توسعه FCA توسعه داده شده است. در مدل جانشین «لینیا»، سه سطح تریم در دسترس قرار میگیرد. تجهیزات استاندارد این خودرو شامل مواردی چون چرخهای ۱۵ اینچی، رادیوی Uconnect با پخش MP3، درگاههای USB و Aux، نمایشگر ۳/۵ اینچی LCD، سیستم کولر، دستیار الکترونیکی سیستم فرمان، قفل درهای الکترونیکی، در اتوماتیک صندوقعقب، آینههای بغل با کنترل الکترونیکی و گرمکن، سیستم ترمز ABS همراه با EBD، ESC با «هیل هولدر» و مونیتورینگ فشار باد لاستیکها میشود. در تریم دوم، امکاناتی مانند چرخهای ۱۶ اینچی، دستگیره درهای کرومی، پوشش رنگی آینههای بغل مطابق با رنگ بدنه، نمایشگر لمسی ۵ اینچی برای سیستم Uconnect، امکان ارتباط بلوتوث، نمایشگر ۳/۵ اینچی TFT برای پنل ابزارها، غربیلک فرمان چندمنظوره، آینه عقب الکتروکروماتیک، کنترل الکترونیکی شیشههای پنجرههای عقب، برفپاککنهای حساس به باران و نور بالای اتوماتیک به تیپو اضافه میشوند. این در حالی است که در بالاترین سطح تیپو، تجهیزاتی چون رینگهای آلیاژی ۱۶ اینچی، چراغهای مهشکن، طراحیهای کرومی، سیستم کنترل هوای اتوماتیک، کروز کنترل و تکیهگاه دست در جلو در اختیار قرار میگیرند. همچنین این خودروساز به استفاده از یک سیستم تعلیق مستقل «مکفرسون» در جلو و سیستم تعلیق میله پیچشی زیگزاگی در عقب اشاره کرده است. ضمن اینکه تیپو برای پیشرانه چهار گزینه، شامل دو موتور بنزینی و دو موتور دیزلی در اختیار خواهد داشت. خروجی این موتورها بین ۹۴ تا ۱۱۸ اسببخار است که با یکی از گیربکسهای ۵ یا ۶ سرعته دستی و یا یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه میشوند. فیات تیپو مدل ۲۰۱۶ در کارخانه «توفاس» واقع در شهر بورسای ترکیه ساخته خواهد شد و در منطقه EMEA شامل اروپا، خاورمیانه و افریقا برای فروش عرضه میشود. هنوز اطلاعاتی در مورد قیمت این مدل منتشر نشده است، ولی انتظار میرود که شروع قیمت این سدان از ۱۲ هزار یورو باشد. همچنین این کامپکت جدید فیات با نام «اگیا» در ترکیه به فروش خواهد رسید و با دو نسخه هاچبک و استیت در سال آینده همراه خواهد بود.۲۷ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
صدرا
۱۰ آذر ۱۳۹۴واقعا فیات برای بازار ایران مناسب هست. هم ماشین های با عمر بالا هستند هم قیمت خوب دارند هم ظاهر و آپشن مناسب. الان همین فکر کنم به پول ما 40 میلیون باشه قیمت پایه اش ! یعنی همین فیات اگه تو ایران مونتاژ بشه طیف وسیعی از قشر متوسط میتونن یک ماشین نسبتا مدرن و خوب سوار شن
احسان آرسنالی
۱۰ آذر ۱۳۹۴قطعا و یقینا و همانا بالاتر از 120 میفروشن. حتی در صورت مونتاژ بالاتر از 100 میدن
shahab
۱۱ آذر ۱۳۹۴اصلا شکی ندارم که بالای100تومن میشه
خودمونیما چراغای جلوش خیلی شبیه بی ام و سری3 هست
فرشاد
۱۰ آذر ۱۳۹۴همه ی حرفاتون درسته جز بخش قیمت.
بدترین کار ممکن اینه که شما بد از چیزی دفاع کنین.
قیمت این خودرو رو میگه 12 هزار یورو برای کارخانه ینی با یورو نزدیک 3900 تومن میشه 46 میلیون تومن.از طرفی حتی اگر گمرک و هزینه های واردات صفر باشه شما باید هزینه شماره گزاری،عوارض شهرداری،عوارض محیط زیستت،مالیات بر ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث پرداخت کنین و در نتیجه قیمت این خودرو حتی بدون گمرک به نزدیکیه 55 میلیون میرسه.حتی تو ترکیه هم قیمت نهایی خریدار 12 هزار یورو نیست چون اونها هم هزینه های اینچنینی مثل ما باید به دولت پرداخت کنن.
یه نگاهی به فاکتور فروش خودروهای داخلی بکنین متوجه چیزی که میگم میشین.همه جای دنیا هم همینطوره.
و در نهایت با قیمت 55 میلیونی به هیچ وجه قشر بزرگی از ایرانیا نمیتونن بخرن این خودرو رو.چون سطح درآمدها خیلی پایینه.متوسط درآمد ما طبق محاسبات بانک مرکزی به 10 هزار دلار در سال نمیرسه اونوقت چطوری بریم خودروی با این قیمت بخریم؟
صدرا
۱۰ آذر ۱۳۹۴بنده عرض کردم بخش زیادی از قشر متوسط
قشری که الان مجبوره برای اینکه پراید و ۲۰۶ و پارس نشینه بره خودروی چینی بخره اونم تو همین رنج ۵۰ تا ۷۵ میلیون. در حالی که حتی اگه این خودرو مونتاژ بشه و برچسب قیمتی ۵۵ تا ۶۰ هم بخوره نسبت به ماشین های چینی بازار ما ارزش خرید خیلی بالاتری داره. اگه اونجوری نگاه کنیم حتی اگه گمرکی و عوارض هم حذف شه باز هم اکثریت مردم ایران بخاطر درآمد خیلی پایین نمیتونن حتی خودرو های ارزون وارداتی رو بخرن. بنده منظورم قسمتی از قشر متوسط بود که درآمد متوسطی هم دارن و میتونن بخشی از درآمدشون رو برای خرید خودرو کنار بذارن.
MjM
۱۰ آذر ۱۳۹۴ماشینهایی با این نوع طراحی رو دوست دارم(مخصوصا تو سدانهای کامپکت) مثل همین فیات تیپو..پاسات ..آکورد و….انگار همه چیز سر جاشه نه چیزی اضافه دارن نه کم!..هیچ خطوط اضافی یا نا متعارف توشون نیست نه ساده هستن نه خیلی اغراق آمیز…
genius
۱۰ آذر ۱۳۹۴شک نکنید اگه ویران خودروییها لافی رو که اومدن مبنی بر اینکه همزمان با پژو میخوان با فیات هم شراکت کنن عملی کنن نهایتا تریم پایه ی این مدل رو میارن بعد هر کدوم از آپشنهاش رو مثل آینه برقی و رینگهای15اینچی رو با صدتا کد ال ایکس و اس ال ایکس و….با قیمت کف 50تومان به بالا به مردم بینوا غالب میکنن مردم همیشه در صحنه هم طبق معمول در صفهای پرشکوه ثبت نامش تصاویری ماندگار خلق خواهند کرد!!!
کی باورش میشد یه روزی ماشین اقشار ضعیف و تاکسی ترکیه ایها واسه ما بشه آرزو؟؟!!!!!
mehdi
۱۰ آذر ۱۳۹۴به درد بازار ایران می خوره..ولی طرح عقبش می شد بهتر باشه…..
ali ayat
۱۰ آذر ۱۳۹۴ای کاش بجای پژو پارس یکی اینا سوار میشدیم بابا اصلا خیلی چیزاشو حذف کنن بازم از ماشین سی سال پیشتر بهتره همین هیل هولدر که برای توقف در سربالایی هست رو بردارن به خدا بهتره از این آشغالا هست هرچند بازم همینم ماشین تعریفی نیست
sina
۱۰ آذر ۱۳۹۴همون کرایسلر 200 و دوج دارت اما با نشان فیات و تغییرات اندک
البته هیچ ایرادیم نداره ها چون هرسه تاشون اگه اشتباه نکنم از یه شاسی مشترک بهره میبرند
احسان(احسان)
۱۰ آذر ۱۳۹۴ظاهرش معلومه اقتصادیه اما خوب و برای خریدارای ایرانی خیلی مناسبه.این همون حداقل چیزیه که قشر متوسط ایرانی باید داشته باشه
مهدی
۱۰ آذر ۱۳۹۴اقا سینا پلتفرم دوج دارت و کرایسلر 200 همون پلتفرم الفا جولیتاست..پلتفرم این فیات اصلاح شده جولیاست…..دیگه این فیات محصول خودشه…
ارمان
۱۰ آذر ۱۳۹۴دوج کرایسلرم ماله خودشه ?
sina
۱۰ آذر ۱۳۹۴حس میکنم طراحی عقب و جلوش خیلی باهم نمیخونه
امیر
۱۰ آذر ۱۳۹۴دوج دارت آینده هم معلوم شد چه شکلیه بخوان یه رفرش کنن چهرشو این میشه
Archi KHAN
۱۰ آذر ۱۳۹۴فیات دوباره داره باز میگرده به عرصه یواش یواش ..
هر روز خبر تازه ای هست ازش
امیرحسین
۱۰ آذر ۱۳۹۴دوست محترمی که میفرمایید قیمت این ماشین بدون هزینه گمرک 55 میلیون میشه و نتیجهگیری غیرمستقیم شما این هست که باید شکرگزار کمپانی های داخلی بود،خدمت شما عرض کنم که اکثریت پژو سواران چنانچه ماشین مناسبی در محدوده زیر 60 میلیون داشته باشند سراغ پژو نمیرن.برای نمونه جک،لیفان و ولیکس که ماشین های چینی هستن تونستن بازار داشته باشن حال اگه کمپانی معتبر فیات ماشین ها رو زیر 60 میلیون بده مطمئن باشید 80 درصد پژو ها رو دست ایرانخودرو خواهد ماند
فرشاد
۱۱ آذر ۱۳۹۴شما بهتره حرف خودتون رو بزنین و حرف تو دهن من نزارین.
کجای صحبت من اشتباه بود؟ و کجای حرف من برای دفاع از خودروسازای ایرانی بود؟دقیق مشخص کنین کدوم جمله
حسين
۳ مرداد ۱۳۹۵بابا انقد ۶۰ میلیون ۶۰ میلیون نکنین این ماشین بالای ۱۲۰ میلیون درمیاد ۱۰۰٪ مالیات + سود وارد کننده و در نظر بگیرین دلتون خوشه پارس سواررر باید ایناااروو لحااظ کنه
sunmartin
۱۰ آذر ۱۳۹۴شما یه نگاه کنید ببینید ترکیه چطور به پایلوت فیات از 20 سال پیش و توسط شرکت Tofas که در ترکیه توفاش و نه توفاس خوانده میشود تبدیل شد در 7 سال اخیر آنکارا بورسا و شانلی اورفا به ساخت و مونتاژ تویوتا با کیفیت گرید 1 اقدام کردند برین ترتیب این کشور به پایلوت تویوتا در منطقه هم تبدیل شد همچنین مدت 15 سال است که ترکیه محصولات رنو را با درج ساخت ترکیه تولید میکند اخیرا هم هیوندای و کیا در این کشور مونتاژ میشن حالا از تولید قطعات اصلی بی ام دبلیو و بنز بگذریم که با بالاترین استاتداردها در ترکیه عرضه و به اروپا صادر میشوند حال کشوری که نیازمند به نفت و گاز سوخت های فسیلی برای چرخاندن چرخ های 1نعتی خویش است را با ایران که غنی از نفت گاز ذغال سنگ مس طلا نقره روی منگنز و..مقایسه کنید ما هنوز هم اندر خم کوچه پراید و 405 و مشتقات وابسطه ایم بعد از 37 سال رنو ساندرو (بی 90) را که از تاریخ عرضه جهانیش 8 سال گذشته با به به و چه چه و دعوت ار خودرونویسان تست میکنیم و برای ثبت نام 42 ملیونیش شرایط تعیین میکنیم در چنین شرایطی متضرر اصلی مشتریان و ذینفع اصلی دولت و اقراد وابسته و شرکت های مونتاژ کار بی مسئولیت داخلی هستن اگر فیات وارد ایران شود به خودروی قشر بالای متوسط تبدیل میشود حال اینکه این خودرو و مگان جدید در خطوط تاکسی رانی ترکیه مشغول جابجابب مسافران هستند
احمد باقری
۱۰ آذر ۱۳۹۴نمای این ماشین میتونست بهتر باشه
real
۱۱ آذر ۱۳۹۴دوستان عزیز به یه نکته دقت ندارن که *** به سمتی بردن که درامد سرانه ما اینقد پایین اومده که همین ماشینای اقتصادی هم برامون ارزو شدن مشکل بزرگتر جامعه ما اینه که دیگه جزو فقیرترینها تو دنیا محسوب میشیم همین ماشین اصلا با تعرفه صفر هم برامون گرونه سرانه ما تقریبا ۵هزار دلاره یعنی درامد کامل ۲/۵سالو باید بدیم این!!
یادش بخیر یه روزی دلار هفت تومن بوده!
***
sina
۱۱ آذر ۱۳۹۴ممنون از اطلاعاتت مهدی
sunmartin
۱۱ آذر ۱۳۹۴بله دلار 7 تومان بود ما هم شنیدیم اما الان تو مرز 4 هزار هست بالاخره خیلی پیشرفت کردیم اینم ازون پیشرفت هاست
علیرضا
۵ دی ۱۳۹۴فقط ما می تونیم در ایران فکر فیات سیانا را بکنیم اینا به جیب ما نمی خوره
محمد
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۵دوستان ببینید طی این چندماهه اخیر چقدر خودرو تبلیغ ومعرفی میشه حالا فرض کنید قیمت را اونقدر بیارن پایین که همه بتونن ماشی بخرن دراین شرایط به تعداد بی فرهنگهای راننده هم اضافه میشه که بالایی کشیدن آرامشو برای دیگران حذف میکنند حالا چه کارباید کرد
علی اکبر
۳ مرداد ۱۳۹۵به نظر من ایران خودرو این ماشن رو با موتور تی یو 5 عرضه میکنه . البته بد هم نیست .