آبارث اولین محصول الکتریکی خود را بر اساس فیات 500e معرفی کرده است. اصلیترین ارتقاء این خودرو تجهیز به یک موتور الکتریکی قویتر با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور است که افزایشی ۳۷ اسب بخاری و ۱۵ نیوتن متری را نسبت به فیات 500e معمولی نشان میدهد. به لطف این نیروی بیشتر، هاچبک داغ آبارث ظرف ۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد که ۲ ثانیه از فیات سریعتر است.
البته آبارث 500e از آبارث ۵۹۵ بنزینی که بهزودی با خط تولید خداحافظی خواهد کرد ۱۰ اسب بخار قدرت کمتری دارد اما به لطف توزیع وزن بهتر، گشتاور بیشتر و فاصلهٔ محوری کشیدهتر، در مقایسه با همتای بنزینی خود راندگی سریعتر و هیجانانگیزتری دارد. در این ماشین راننده امکان انتخاب از بین سه حالت رانندگی مختلف را خواهد داشت. حالت توریسمو قدرت را به ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور را به ۲۲۰ نیوتن متر کاهش میدهد تا مصرف انرژی کمتر شود. حالت اسکورپیون استریت حداکثر پرفورمنس و حداکثر توان سیستم احیای انرژی ترمزها را فراهم میکند درحالیکه حالت اسکورپیون ترک خودرو را در تهاجمیترین حالت ممکن قرار میدهد.
در آبارث 500e همان باطری ۴۲ کیلووات ساعتی فیات حفظ شده اما حالا از قابلیت شارژ سریع ۸۵ کیلوواتی جدیدی بهره میبرد. این ویژگی با کمتر از ۵ دقیقه شارژ، حدود ۴۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه میکند و از صفر تا ۸۰ درصد باطریها را ظرف ۳۵ دقیقه شارژ میکند. آبارث اما برد خودرو را هنوز اعلام نکرده است. این شرکت همچنین برای هاچبک الکتریکی اسپرت خود سیستمی سفارشی بنام «ژنراتور صدا» را تدارک دیده است که غرش پیشرانههای بنزینی آبارث را پخش میکند. البته امکان خاموش کردن این سیستم هم وجود خواهد داشت.
آبارث 500e در بیرون در قسمت دماغه بازطراحی شده است. در اینجا نمای بدون جلوپنجره فیات حفظ شده اما روی آن حالا نوشتهٔ ABARTH نقش بسته و ورودیهای هوای تزئینی روی سپر هم اسپرتتر شدهاند. در پروفیل جانبی، شاهد رینگهای بسیار بزرگ ۱۸ اینچی منحصربهفرد به همراه برچسب گرافیکی آبارث و رکابهای اسپرتتر هستیم تا کسی این فلفل آتشین برقی را با فیات معمولی اشتباه نگیرد. در عقب اما به دلیل عدم وجود سر اگزوز، تغییرات فقط به اصلاحاتی جزئی در دیفیوزر محدود شده است.
در ابتدای عرضهٔ آبارث 500e، این شرکت نسخهٔ ویژهای بنام اسکورپیونیسیما (Scorpionissima) را ارائه میکند که به مناسبت سال تأسیس آبارث، فقط ۱۹۴۹ دستگاه از آن ساخته میشود. این نسخه صرفاً با دو رنگ بیرونی سبز اسیدی یا آبی سمی به همراه رینگهای ۱۸ اینچی خاکستری تیتانیومی، سقف شیشهای و شیشههای دودی عقب ارائه میشود. اسکورپیونیسیما در داخل نیز از تودوزی آلکانترا روی داشبورد و صندلیهای اسپرت، تریمهای خاکستری تیتانیومی، نشانهای عقرب به رنگ سبز اسیدی و پدالهای فولادی بهره میبرد.
500e اسکورپیونیسیما در ماه اول فقط برای اعضای انجمن آبارث قابل سفارش خواهد بود. این شرکت ایتالیایی هنوز تاریخ عرضهٔ هاچبک الکتریکی خود را اعلام نکرده اما انتظار میرود این کار در سال ۲۰۲۳ صورت گیرد. آبارث 500e ابتدا در اروپا عرضه خواهد شد و بعداً به بازارهای دیگری مثل ژاپن و برزیل هم صادر خواهد شد اما فعلاً حرفی در مورد عرضهٔ آن در ایالاتمتحده زده نشده است.
(Saeed (peugeot
۲ آذر ۱۴۰۱این پیشرانه برقی فک کنم همون پیشرانه برقی پژو باشه ؛ و چون اتحاد استلانتیس و شکل دادند ؛ همه استفاده میکنند ….۲ سال پیش پژو ۲۰۸ و ۲۰۰۸ و اوپل و سیتروئن هم استفاده میکردند از این پیشرانه ؛ که توان ۱۳۶ اسب بخار داشت ؛ ولی چند ماهه پیش به ۱۵۶ اسب ارتقاش دادن و روی پژو ۲۰۸ گذاشتند ؛ که فک کنم برد ۴۰۰ کیلومتر هم با هر بار شارژ و داشته باشه.
اتحاد یعنی این ، حتی جیپ داره روی پلتبرم پژو ۲۰۰۸ کراس اوور شهری میسازه ؛ آلفا و مازراتی ماشین میسازن که پلتفرم و موتور و استایل هم یکیه ، فقط تغییرات جزئی دارند …..
بعد ایران خودرو و سایپا تازه میخوان با هم همکاری کنند ؛ …..
پارسال یه موتور میداد سایپا بزاره رو شاهین ، که نره موتور ۸ سوپاپ ارتقا یافته پراید و تو سال ۲۰۲۲ توربو بچپونه توش …..
موتور ef 7 روی شاهین خیلی خوب میشد.
shayan1renault
۲ آذر ۱۴۰۱من مطمعنم موتور جدید شاهین عالی در میاد
ما باید سیتروعنc3رو بسازیم چون پیشرانه شو داریم
علی
۲ آذر ۱۴۰۱درود به فیات با اصالت ، پیشرو ماشین های کوچک و دوستداشتنی ، این آبارث هم بدجوری دلمو برده !!!
Just toyota
۲ آذر ۱۴۰۱خیلی خوبه ، قطعا میتونه رقیب قدرتمندی برای هوندا e باشه
زیزیگولو
۲ آذر ۱۴۰۱خیلی خوشکل و با نمکه ….طراحیشو خیلی دوست دارم👌👌
Hamilton1970
۲ آذر ۱۴۰۱چراغش یه اخم و جدیت جالبی داره که میخواد بگه با این که من خیلی ریزه میزه ام ولی بازم یه ماشینیم که توش هیجانه
hamidreza
۲ آذر ۱۴۰۱فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه
این ضرب المثل اینجا ۱۰۰ در ۱۰۰ جوابه😋
خشگله…
علی
۲ آذر ۱۴۰۱نمیدونم چرا از این سبک طراحی انقد متنفرم بی نهایت زشته
Farzad
۲ آذر ۱۴۰۱فیات رو خیلی دوست دارم طراحیش عالیه فقط یکم قدیمی هستش متاسفانه
پدرام
۲ آذر ۱۴۰۱جذابه ما اگه دقت کنید بیس کلی ماشین تفاوتی با فیات 500 های ایران نداره
Kia
۸ آذر ۱۴۰۱درود.متاسفانه ما با این مدیریییت جهادیمون باید رو عکس خودروهای خارجی نظر بدیم.بعدم سوار اشغالهای داخلی وخودروهای کلاس پایین چینی بشیم.متاسفم برا خودم