فیات

فروش تنها 797 دستگاه فیات در آمریکا در 9 ماه اول سال 2022!

در حال حاضر در سبد محصولات فیات در بازار آمریکا فقط یک مدل 500X وجود دارد زیرا این شرکت در پایان سال ۲۰۲۰ به عرضهٔ دیگر محصولات خود در این کشور پایان داد. بااین‌حال، آمار فروش فیات در سه‌ماههٔ سوم امسال نشان می‌دهد که طی این سه ماه، چند دستگاه از مدل‌های ۱۲۴ اسپایدر، ۵۰۰ و 500L فروخته شده است و عجیب اینکه فروش ۱۲۴ اسپایدر از مجموع فروش ۵۰۰ و 500L بیشتر بوده است. در سه‌ماههٔ سوم امسال، ۱۷ دستگاه ۱۲۴ اسپایدر، ۷ دستگاه ۵۰۰ و ۵ دستگاه 500L در آمریکا فروخته شده است.

این بهترین سه‌ماههٔ این سه مدل در سال ۲۰۲۲ بوده و بیشترین فروش خود را در این دوره ثبت کرده‌اند. کل فروش ۱۲۴ اسپایدر در سال ۲۰۲۲ نیز ۲۴ دستگاه بوده درحالی‌که ۵۰۰ و 500L هرکدام در طول امسال ۸ دستگاه فروخته‌اند که به ترتیب ۵۶ و ۹۵ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. فروش ۱۲۴ اسپایدر در سال ۲۰۲۲ هم ۹۷ درصد کاهش یافته است. مجموع فروش فیات در سه‌ماههٔ سوم امسال در آمریکا تنها ۲۰۸ دستگاه بوده که ۱۷۹ دستگاه آن به 500X اختصاص دارد. این شرکت ایتالیایی در کل سال ۲۰۲۲ نیز تا پایان سه‌ماههٔ سوم در آمریکا موفق به فروش تنها ۷۹۷ دستگاه خودرو شده که از این تعداد، ۷۵۷ دستگاه سهم 500X بوده است.

فیات به عرضهٔ مدل‌های 500L و ۱۲۴ اسپایدر پس از مدل ۲۰۲۰ در ایالات‌متحده پایان داد درحالی‌که ۵۰۰ هاچ‌بک نیز در سال ۲۰۱۹ این بازار را ترک کرده بود. بااین‌حال، فروش این خودرو تا سال ۲۰۲۰ در آمریکا ادامه یافت و هنوز هم تعداد اندکی از آن در نمایندگی‌های فروش باقی مانده است. فیات در سال ۲۰۱۱ با مدل ۵۰۰ به بازار آمریکا بازگشت اما پس از سال ۲۰۱۲ که ۵۰۰ بیشترین فروش خود در این بازار را تجربه کرد، فروش آن پیوسته کاهش یافت. البته هرچند بازگشت فیات به آمریکا هرگز با موفقیت همراه نشد اما این برند ایتالیایی همچنان در دیگر مناطق دنیا به فعالیت خود ادامه می‌دهد و شرایط بسیار بهتری دارد.

در سه‌ماههٔ دوم سال جاری، مدل جدید 500e به پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی اروپای غربی تبدیل شد و برای اولین بار از پایان سال ۲۰۲۰، تسلا را از جایگاه اول به زیر کشید. بااین‌حال، آیندهٔ فیات همچنان نامشخص است زیرا پس از ادغام فیات-کرایسلر و پژو-سیتروئن، هم‌اکنون پانزده برند مختلف زیر چتر استلانتیس قرار گرفته‌اند. 500X به‌عنوان تنها محصول فیات در بازار آمریکا فروش بسیار پایینی دارد ولی بااین‌وجود، برنامه‌هایی برای احیای این برند باسابقهٔ ایتالیایی و پر کردن سبد محصولات آن با مدل‌های جدید وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. MC20

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (2350 ديدگاه)

    فیات … مرحمت زیاد …

    موافقم 28
    مخالفم 12
    1. علی

      ۱۶ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      فیات را دوست دارم . خودروهاش مال طبقه متوسط و پایینه با استهلاک کم و هزینه های کم . فیات خیلی ماشینهای دوستداشتنی داشته و داره . اما به سلیقه آمریکاییها نمیخوره . ازاونطرف پدال خوب سوژه ای داد دست آقای یانکی !!! حالاست که بیاد و ایتالیا را با خاک یکسان کنه!!!

      موافقم 10
  2. MOHAMMAD.DEMON

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    خسته نباشی دلاور

    موافقم 46
    مخالفم 8
    1. miladzm

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (316 ديدگاه)

      محصولات جدید تویوتا لکسوس و فیات توی فروش دست همه رو بستن اصلا آدم کف میکنه 😂🤦

      موافقم 9
      مخالفم 43
      1. بهنام

        ۱۵ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (904 ديدگاه)

        از فن کره‌ای بی اصالت غیر از این هم انتظار نمیره .

        موافقم 30
        مخالفم 10
    2. علی جردن

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (417 ديدگاه)

      بازار خودروی آمریکا مثل بازار ایران نیست مشتریان از هر برندی و مدلی از آلپینا و باراباس و سوبارو فورد و … حق انتخاب دارن برای همین به برند اروپایی مثل فیات ایتالیا کم توجهی شده

      موافقم 53
      مخالفم 1
  3. AMANTE

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1914 ديدگاه)

    این اتحاد چند برندی استلانتیس جوری که احساس میکنم که برند های ادغام شده انتظار دارن استلانتیس یک کاری براشون کنه و استلانتیس انتظار داره برند ها ادغام شده یک کاری براش بکنن.
    و در آخر هم همه ی برند های ادغام شده در استلانتیس دارن درجا میزنن و نمیدونن چه جوری جاشون رو توی بازار پیدا کنن.

    موافقم 38
    مخالفم 8
    1. A.m.A

      ۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (145 ديدگاه)

      از اون همه بدتر اینه که یه مشت احمق دارن استلانتیس رو مدیریت میکنن.
      به این زودی زدن چلنجر رو برقی کردن و موتور هشت سیلند نابشو که نابود کردن.
      بعد به مشت شرکت آشغال بها میدن درصورتی که اگه نسل جدید چلنجر و چارجر و دورانگو رو میداد بیرون با موتور هشت سیلندری که بهینه شده باشه میتونست قله های فروش رو یک پس از دیگری فتح کنه

  4. GMA

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (849 ديدگاه)

    وقتی شاهکاری مثل مزدا میاتا هست،چرا باید فیات ۱۲۴ اسپایدر بی مصرف رو خرید؟!

    موافقم 35
    مخالفم 30
    1. MOHAMMAD.DEMON

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1443 ديدگاه)

      هر دو دقیقا یک ماشین هستن هیچ تفاوتی با هم ندارن تازه ظاهر 124 خیلی اسپورتی تره

      موافقم 44
      مخالفم 14
    2. مهردادکمال

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1986 ديدگاه)

      هر گلی عطر خودشو داره درسته پلتفرمشون یکیه اما اسپایدر طراحی خیلی جذابی داره من یکی این ماشین ناز رو توی توسکانی تصور میکنم که داره حرکت میکنه و نسیم ملایمش به صورت میخوره و تو جاده های باریکش داره حرکت میکنه
      اخ چه کیفی داره

      موافقم 30
      مخالفم 1
      1. MC20

        ۱۵ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (2350 ديدگاه)

        داش مهرداد گل شما که تا تاسکانی رفتی … با احترام ، چرا سواری یک لامبو یا فراری یا مازراتی رو تصور نمی کنی !!! :)) یک اولتیماعه رودستر … یا 812 gts … یا MC20 Cielo … اون فضا سوپرکار می طبله لاکردار … بازم هر جور صلاحه :))

        موافقم 15
        مخالفم 3
    3. Arshia m3csl

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1187 ديدگاه)

      ۱۲۴ طراحی زیبای ایتالیایی داره و موتور و پلتفرم mx5 و فیات ۱۲۴ یکیه ولی واقعا ۱۲۴ رو به mx5 ترجیح میدم

      موافقم 9
      مخالفم 4
    4. علی

      ۱۶ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      آقاجون یه زمانی تو گذشته فیات ۱۲۴ را داد بیرون ، مزدا کجا بود ؟ نمی‌گم مزدا بده ولی کمی انصاف داشته باشیم . تو دهات هم به قدیمی ها و پابه سن گذاشته ها و پیشکسوتها احترام بیشتری میدارن اما الان جوونا مسخره میکنن قدیمی ها را

      موافقم 4
      مخالفم 3
  5. MOHAMMAD.DEMON

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1443 ديدگاه)

    فروش و سود الفا مازراتی و فیات در مجموع در امریکا در طول یک سال به اندازه یک هفته فروش چلنجر و چارجر نمیرسه
    بعد کاربری میاد میگه داج از الفا توناله کپی کرده روی هورنت
    خب داداش مارک داج چسبوندن وی یه الفا که از اسم داج استفاده بکنن بلکه الفا از این وضع بیاد بیرون این همه هزینه کردن با اسم الفا که نمیتونن بفروشن ورشکت میشدن خوب بود

    موافقم 23
    مخالفم 17
    1. Ferrari

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (1956 ديدگاه)

      به همون اندازه که سود یکسال داج در اروپا اندازه یک هفته فروش فیات نمیرسه.
      یه نگاه به آمار فروش فیات هم بندازی بد نمیشه. سال ۲۰۱۹ فروش ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ دستگاهی داشته. محصولاتی که فیات تولید می‌کنه مناسب بازار آمریکا نیست بیشتر مناسب برای اروپا آسیا و آمریکای جنوبی و در کل کشورهای در حال توسعه هست.
      البته فروش داج هم همچین تعریفی نداره ۲۱۵ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۱ که نسبت به سال قبل ۱۹ درصد افت فروش داشته.
      کلا داج از ۲۰۱۳ که فروش ۶۰۵ هزار دستگاهی ثبت کرده، مرتب با افت فروش دو رقمی مواجه بوده و این یعنی افتضاح کامل.
      یه برند اقتصادی در بازاری که ۱۲۰ ساله در اون حضور داره ولی سهمش فقط ۲۱۵ هزار دستگاهه. این یعنی برخلاف تصور شما مردم آمریکا حاضر نیستن برای این آشغالها پول بدن

      موافقم 36
      مخالفم 5
      1. MOHAMMAD.DEMON

        ۱۵ مهر ۱۴۰۱
        سوابق: (1443 ديدگاه)

        رقبای آلفا و فیات مازارتی که خوب توی آمریکا میفروشن مثلا مزدا میاتا ۱۰ هزار تا میفروشه
        همون ماشین با لوگوی فیات خریدار نداره
        داج مدام فروشش کاهش پیدا می‌کنه چون ماشین جدیدی توی محصولاتش نداشته و توی همون سه چهار سگمنتی که حضور داره فروش خوبی رو داره
        فیات کجا میفروشه ؟ دقیقا جایی که سودی ندارد فکر کنم یک چهار فروشش توی ترکیه هستش با ماشینی مثل فیات اگا
        از یه طرف خوش حال شدم بلاخره اتلانتیس فهمید اختصاص دادن پلتفرم و پول برای آلفا و مازراتی زیاد کار عقلانی نیست و اولین پلتفرم آلفا رو با داج به اشتراک گذاشت بعداً متوجه میشن بهتره بفروشنش به چینی ها

        موافقم 6
        مخالفم 17
        1. Ferrari

          ۱۶ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1956 ديدگاه)

          داداش شما با این کامنت، جواب خودتو دادی
          دقیقا گفتم فیات کدوم بازارها فعالیت داره. سال قبل هم در اروپا فروش ۴۶۷ هزار دستگاهی داشت که دوبرابر بهتر از فروش داج در آمریکا بود حالا حرف حسابت دقیقا چیه؟
          منم از خیلی وقت پیش گفتم داج و کرایسلر توانایی طراحی و ساخت پلتفرم جدید رو ندارن و اگر هم پلتفرم جدید تولید کنن، بدرد سایر برندهای استلانتیس نمیخوره و باید روی برندهای اروپایی استلانتیس سرمایه گذاری کنه و برندهای آمریکایی هم از پلتفرم اروپایی استفاده کنن

          موافقم 7
          مخالفم 3
        2. Amir Machine

          ۱۶ مهر ۱۴۰۱
          سوابق: (1279 ديدگاه)

          مورد اول: دوج مگه اصلاً تو بازار اروپا حضور داره که سود یکسالش تو اروپا اندازه فروش یک هفته فیات نباشه؟ محصولات دوج بصورت خیلی محدود و از طریق شرکت‌های واردکننده متفرقه تو اروپا به فروش میرسن و دوج اصلاً تو این کشور نمایندگی رسمی نداره

          مورد دوم: کاهش فروش دوج تو آمریکا بخاطر محصولات قدیمیه که اتفاقاً با همین مدلای قدیمی هنوزم خوب داره میفروشه، کدوم برندی رو دیدی که با محصولات 15 سال پیش هنوز فروش داشته باشه و حتی از مدلای مدرن‌تری مثل موستانگ بیشتر بفروشه؟ بازار آمریکا اونقدر تشنه محصولات جدید از دوجه که وقتی همون توناله رو مارک دوج روش زدن ظرف 24 ساعت 14 هزارتا سفازش خرید گرفت، این پتانسیل فوق‌العاده بالای برند دوج رو نشون میده

          مورد سوم: بخش عمده‌ای از فروش برندهای فورد و شورلت بخاطر وانت‌هاشون هست درحالیکه چند ساله رم رو به برند مستقل تبدیل کردن ولی در اصل رم هم محصولی از دوج بود و سالانه 700 تا 800 هزارتا تو آمریکا میفروشه

          و مورد آخر: استراتژی که استلانتیس و قبلش FCA برای دوج در نظر گرفتن حماقت محضه، وقتی برندی این همه پتانسیل داره و قرار نیست تا سال 2035 تمام برقی بشه، برای چی از الان باید مدلای محبوبشو بذاره کنار و ماسل کار برقی بجاش بزنه؟ اگه نسل بعدی چلنجر و چارجر رو همون پلتفرم جورجتو و حتی فقط با موتور 6 سیلندر هوریکین ساخته میشدن چقدر میتونستن بفروشن؟ یا نسل جدید دورانگو روی پلتفرم گرند چروکی؟ چطور برای مازراتی دارن برقی رو در کنار بنزینی ارائه میدن و گرن توریسموی جدید رو با موتور V6 معرفی کردن اما دوج باید چارجر و چلنجر رو فقط برقی کنه؟

      2. A.m.A

        ۹ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (145 ديدگاه)

        داداش کم شده فروش دوج چون همه پلتفرماشون مال حداقل ۱۰سال پیشه
        برای مثال پلتفرم چلنجر برمیگرده به معرفی سال ۲۰۰۸ فکر کنم موستانگ از اون موقع تا حالا سه تا نسل عوض کرده.ولی با این حال فروششون از رقیباشون بیشتره

    2. MC20

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (2350 ديدگاه)

      شما خودشو ناراحت کن دیمون جان … ثروت خاندان آنیلی ( فیات ) این قدر زیاده که یه و دی های بی همه ” بوغ ” براش نقشه کشیدن و با فرستادن بابای جان الکان به غلامی این خانواده ( به خواستگاری مارگریتا تنها دختر خانواده ) … به وصلت این خاندان اصیل و اشرافی در اومدن و مثل مار خودشونو بالا کشیدن … داماد قویترین خانواده ایتالیایی هفت پشت مسیحی ، شد یک یه و دی بی همه ” بوغ ” … این جان الکان … که امروز همه کاره است … میشه نوه دختری جیانی آنیلی … خلاصه این خانواده هرگز ورشکسته نمیشه … حتی اگه از الان تا آخر دنیا فقط ضرر بدند … یک زمانی درآمدشون سالی 60 میلیارد دلار بود … پس بنابراین شما خودشو ناراحت کن دیمون جان …

      موافقم 12
      مخالفم 3
  6. MohammaD

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (344 ديدگاه)

    انگار تو استلانتیس فقط پژو و جیپ برنده ان . بقیه بدتر از این نشن خوبه

    موافقم 8
    مخالفم 15
  7. عارف

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (299 ديدگاه)

    بعد میان میگن چرا فرانسوی ها بخصوص پژو داخل بازار آمریکا نیست پس بدرد نمیخورن.
    نه اینطور نیست بازار هدف شرکت های مثل پژو اروپا و کشور های در حال توسعه هستش.

    اروپا که جاده هاشو باریک بیشتر ماشین کوچیک خرید میکنند کشور ضعیف هم پول ندارن که ماشین برند گرون رو بخرن و گرنه فرانسه هم می‌تونه فول سایز مثل لندکروز بسازه ولی هیچکس تو اروپا نمیخره

    موافقم 18
    مخالفم 4
  8. کرگدن باواریا

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (777 ديدگاه)

    تا اونجایی که اطلاع دارم آمریکایی ها علاقه ایی به جاروبرقیی ندارن بر خلاف اروپایی ها

    موافقم 18
    مخالفم 6
    1. امیرحسین

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (385 ديدگاه)

      اتفاقن دوج علاقه داره یدونه ابمیوه گیری داده بیرون اسمشو گذاشه چارجر برهه گمشه برقی ب درد نخور

      موافقم 8
      مخالفم 14
  9. امیرحسین

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (385 ديدگاه)

    فیات فقط ۵۰۰ با ۱۲۴ اسپایدر

    موافقم 7
    مخالفم 2
  10. قاطر فروش

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    بی تعصب انصافا فیات اشعاله

    موافقم 7
    مخالفم 32
    1. پدرام

      ۱۵ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (797 ديدگاه)

      سیناد خوبه که شما گذاشتی پروفایلت

      موافقم 18
    2. علی

      ۱۶ مهر ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      متاسفم برای ادبیات کوچه بازاریت . معلومه که چقدر از خودرو و تاریخچه خودرو می‌دونی وگرنه به فیات نمیگفتی ….

      موافقم 2
      مخالفم 2
  11. پدرام

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (797 ديدگاه)

    بعضی ماشین ها و برندها مشتری های خاص خودش می طلبه فیات به درد همون اروپا می خوره که بخاطر جاده ها و خیابان ها و کوچه های باریک تر در مقایسه با آمریکا با توجه به ابعاد جمع و جورش بسیار کار آمد هست ، همونطور که ماشین های حجم بالای آمریکایی تو اروپا کم پیدا میشن

    موافقم 9
    مخالفم 2
  12. سهیل

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (121 ديدگاه)

    Fix it again toni

    موافقم 5
    مخالفم 3
  13. ۹۱۱

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (600 ديدگاه)

    فقط ۷۰۰ تا!
    خدا فیات رو بیامرزه…..

    موافقم 1
    مخالفم 3
  14. Arshia m3csl

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (1187 ديدگاه)

    حیف فیات که وضعیت فروشش بده این برند لیاقت اوضاع بهتری رو داره امیدوارم فیات پیشرفت بکنه و فروشش بالا بره فیات ماشین های خوبی داشته مثل فیات ۵۰۰ های دهه ۶۰ و فیات ۱۲۴ کلاسیک و فیات 8v فیات های جدید هم ماشین های بدی نیستن فیات ۱۲۴ جدید واقعا خوبه فروشش نباید پایین باشه با اون طراحی زیبا و قیمت مناسب

    موافقم 8
    مخالفم 1
  15. محمدرسول صمدی (◕‿◕)

    ۱۵ مهر ۱۴۰۱
    سوابق: (157 ديدگاه)

    سلام :)
    ماشینهای آمریکایی بیشتر مناسب خودشونن مناسب فرهنگ امریکایی
    من فیات را دوست دارم بدرد ایران و همه جا میخوره
    ببینید ایالت متحده چقدر سهم در آلودگی محیط زیست داره
    اون پست کوچه های زیبای ایتالیا و اسپانیا و پرتغال و ایران با فیات کوچولو ترجیح میدم به خیابان های بزرگ ایالتی بدون روح آمریکا با یه ماشینی که مصرف بنزین بالا و آلودگی بالایی داره
    من خودم عاشق داج ولی بیشتر عاشق محیط زیست 😍
    دوستدار شما محمدرسول
    🙃🙃🙃
    حرف های بالا منطقی بودن ولی عشق به ماسل کارا خوب جای خود
    ولی محیط زیست و آلودگی چی؟؟؟؟؟

    موافقم 14
    مخالفم 7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا