فیات

گام‌های معکوس فیات؛ بازگرداندن پیشرانه بنزینی به 500!

فیات ایتالیا در اقدامی جالب‌توجه اعلام کرد مجدداً پیشرانه بنزینی را از سال ۲۰۲۶ روی خودروی ۵۰۰ نصب خواهد کرد.


شایعات منتشر شده در فضای مجازی درست از آب درآمدند و فیات تائید کرد جدیدترین نسخه ۵۰۰ به پیشرانه درون‌سوز مجهز خواهد شد. علیرغم اینکه فیات ۵۰۰ جدید فقط به‌صورت برقی عرضه شده بود و خبری از نسخه بنزینی آن در دست نبود اما حالا می‌دانیم که هاچبک موردبحث با پیشرانه بنزینی هم در دسترس خریداران خواهد بود. استلانتیس می‌گوید فیات ۵۰۰ هیبریدی با آغاز سال ۲۰۲۶ در کارخانه میرافیوری ایتالیا تولید می‌شود.

البته از نظر فنی فیات ۵۰۰ هرگز فاقد پیشرانه درون‌سوز نبوده و این خودروساز نسل قبلی ۵۰۰ را در خارج از آمریکا به‌صورت هیبریدی عرضه می‌کند. البته خودروی موردبحث در آمریکا فقط به‌صورت برقی قابل خریداری است اما همان‌طور که گفته شد به زودی با پیشرانه بنزینی تولید می‌شود هرچند مشخص نیست که آیا این مدل نیز به آمریکا راه خواهد یافت یا خیر. قیمت فیات ۵۰۰ برقی مدل ۲۰۲۴ در آمریکا از حدود ۳۴ هزار دلار شروع می‌شود. واضح است که بازار خودروهای برقی از تب‌وتاب اولیه افتاده و خودروسازان را مجبور کرده برنامه‌های خود را تغییر دهند. بسیاری از افراد اظهار می‌دارند خودروهای بدون آلایندگی دیر یا زود جایگزین مدل‌های درون‌سوز خواهند شد اما مشوق‌های مربوط به این خودروها به تدریج کاهش یافته و حتی در برخی موارد حذف شده است و همین موضوع خریداران را در انتخاب محصولات برقی مردد ساخته است.

با نصب پیشرانه بنزینی روی فیات ۵۰۰ مشتاقیم ببینیم آبارث ۵۰۰ برقی نیز از قوای محرکه مشابه استفاده خواهد کرد یا خیر. نسل پیشین این خودرو که توسط آبارث تیون شده همچنان با پیشرانه بنزینی عرضه می‌شود. ایتالیایی‌ها چند سال پیش اعلام کردند تا پایان دهه جاری میلادی به برندی تمام برقی تبدیل خواهند شد اما مشخص نیست که آیا این استراتژی همچنان معتبر است یا خیر. دیگر برندها نیز برنامه‌های برقی سازی محصولات خود را به تعویق انداخته‌اند و جدیدترین خودروساز مشهور در این زمینه فورد اروپاست.

در خبری مرتبط باید گفت استلانتیس همچنین به دنبال تولید نسخه هیبریدی جیپ کامپس در کارخانه ملفی ایتالیاست. هنوز جزئیات چندانی از این خودرو در دست نیست اما احتمالاً کامپس هیبریدی بر اساس نسل سوم این خودرو توسعه می‌یابد. باید دانست کراس اور کامپس از سال ۲۰۱۶ تاکنون در بازار حضور دارد و بنابراین به محصولی قدیمی تبدیل شده است. صحبت از خودروهای قدیمی شد و باید دانست فیات فروش پاندا را تا سال ۲۰۲۹ متوقف نخواهد کرد، خودرویی که در آن سال به مدلی ۱۸ سال بدل می‌شود. نسل بعدی پاندا تا چندی دیگر و هم‌زمان با ۱۲۵ سالگی فیات معرفی خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. JaMsHiD

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2983 ديدگاه)

    بازگشت همه به سوی سوخت فسیلیه

    موافقم 14
    مخالفم 5
    1. زیزیگولو

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (6010 ديدگاه)

      گفته بودم که همه کمپانیای خودروسازی یکی، یکی دارن از سرمایه گذاری تو حوزه خودروهای برقی پا پس میکشن ………. جنرال موتورز و بنتلی و مرسدس بنز و حالا فیات

      موافقم 16
    2. ممد ژانگولر

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4193 ديدگاه)

      داداشایی که عاشق ماشین بنزینی هستن یبار شده وقتی فن ماشین داره کار میکنه نزدیک گلگیر ماشینشون بشن پاچه شلوارشونو بذارن جلوش و از گرمای موتور نهایت لذتو ببرن .
      تا این شکوفه مغزها هست حالا حالاها باید دوید .

      موافقم 3
      مخالفم 11
      1. .

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (112 ديدگاه)

        یک سوال.
        آیا هنوز فکر می کنی ماشین برقی آلودگی نداره؟
        ماشین برقی زمانی آلودگی نداره که برقش از ذغال سنگ یا سوخت فسیلی نباشه یا خود خودرو باعث افزایش گرمایش جهانی نشه.

        موافقم 12
        مخالفم 1
        1. Parham

          ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (753 ديدگاه)

          اصلا اونا مهم نیست باتری خودرو یه عمری داره بعدش چی میشه؟

          موافقم 6
          مخالفم 1
      2. JaMsHiD-R1988

        ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2983 ديدگاه)

        شماهم ده سال بعد برو قبرستان باطری ماشین های برقی قشنگ سرتو ببر نزدیک باطری ماشین برقی یه نفس عمیق بکش بعد پنج سال هم خدا برسه به دادت . شاید آلودگی ماشین درون سوز قابل دیدن باشه ، ولی دو برابرش کن میشه آلودگی ماشین برقی که باطری هاشون طبیعت رو نابود میکنن . قابل دیدن نیست ولی ویران کننده هست . برقی هم که به عنوان سوخت برای این ماشین ها استفاده میشه هم بیشتر از نصفش از سوزوندن سوخت فسیلیه که عملا آلودگی که تولید می‌کنه اندازه ماشین هیبریده

        1. ممد ژانگولر

          ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (4193 ديدگاه)

          جمشید داداش تا ی حدودی باهات موافقم .ولی دست رو دست نمیشه گذاشت همش از منبع انرژی مثل زغال و سنگ و نفت استفاده کرد.یکی اینکه لایه اوزون سولاخ میشه یکی اینکه تمام سفره های زیر زمینی خالی میشه و باعث زلزله میشه .بعدشم تا ۱۰ سال دیگه خدا بزرگه .هم ی نفسی میکشیم هم مطمینا راهی برای دفن یا بازسازی تفاله های باطری .شماها مشکلتون اینه که شیپورو از دهنه گشادش فوت میکنید .بدجوری دمای هوا داره میره بالا همشم بخاطر حمایتهای کورکورانه حامیان ذغال سنگ و نفته .چشمهارو باید شست .

  2. ( سلام داداش چطوری سابق )

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (94 ديدگاه)

    وقتی همه سمت یه تکنولوژی خیز بر میدارن ، یکم صبر کن ، اگه دیدی جواب داد که هیچ
    ولی تو ۹۰ درصد مواقع همیشه عکس قضیه میشه و یهو همه پس میزنن

    صنعت خودروسازی برقی هم مثل فشن شو یه دفعه اومد همه رفتن سمتش ، الان مردد شدن خودروسازی ها

    بهترینش همون هیبرید و پلاگین هیبرید هست برا استفاده مفید

    موافقم 18
    مخالفم 2
    1. Mr. gt c

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (434 ديدگاه)

      بدی ماجرا اینجاست دووَل اروپایی و آمریکایی برای فشن قانون ضرب‌الاجل تایین نکرده بودن

      موافقم 13
    2. KAIZEN

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3608 ديدگاه)

      ( سلام داداش چطوری سابق )
      تویوتا دقیقا همین کارو کرد

      موافقم 13
    3. .

      ۱۱ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (112 ديدگاه)

      یا با سوخت هیدروژنی البته که شاید این مورد هم برای همشون خوب در نیاد چون هزینش سنگین میشه.

  3. جرمی کلارکسون

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1035 ديدگاه)

    دمشم گرم 👏

    موافقم 14
    مخالفم 1
  4. Mr. gt c

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (434 ديدگاه)

    امیدوارم این اتفاق برای دوج چلنجر و چارجر هم بیافتد و V8 سوپرشارژر همی برگردد

    موافقم 17
    1. Kurosh33

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (114 ديدگاه)

      واقعا ای کاش

      موافقم 11
      مخالفم 1
  5. ! i M α η δ υ α R

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2346 ديدگاه)

    اونایی که هی راه و بی راه تویوتا رو مسخره می کردند که توی سشوارسازی عقب مونده …

    حواسشون هست اگه سر خر برگرده تویوتا از این ور میشه نفر اول …

    هیچی دیگه …

    اونوقت تسلا و همه سشوار فنا بدو دنبال تویوتا …

    آی بدو دنبال تویوتا …

    حالا ندو کی بدو …

    موافقم 16
    مخالفم 1
    1. اشکان

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (416 ديدگاه)

      فکر کن تویوتا خودرو هیدروژن و بزاره وسط یه مدت دیگه….

      موافقم 12
      مخالفم 1
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2346 ديدگاه)

        همینم خواهد شد …

        بالا برن …

        پایین بیان ، هیدروژن سوخت آینده است …

        راه حل قطعی کنارگذاشتن انجین درونسوز نیست …

        راه حل استفاده از سوخت جایگزین برای انجین درونسوز هست …

        موافقم 4
        مخالفم 1
  6. Kurosh33

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (114 ديدگاه)

    قبلا فیات ۵۰۰ یک هاچبک داغ بود اما الان بیشتر شده شبیه اسکوتر داغ من اینو یک جای دیگه هم گفتم ما هاچبک داغ برقی نداریم چون انقدر سنگین میشه که دیگه هاچبک داغ حساب نمیشه و نمیشه با هاش لایی کشید

    موافقم 13
    مخالفم 1
  7. مهدی

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (148 ديدگاه)

    معلومه باید رو بیاره به درون سوز …شما فکر کن فیات 500 برقی با این اندازه و قدرت رو میخری 34 هزار دلار
    بعد با این پول میشه 2 تا شاسی بلند برقی چینی با تمام امکانات خرید…
    خب مشخصه که نمیتونه با این قیمت با برقی ها رقابت کنه

    موافقم 8
    مخالفم 1
  8. ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5004 ديدگاه)

    باهاش میتونی دنا رو بخوری

  9. Joker

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (607 ديدگاه)

    واااای خدا مردم از خنده🤣🤣🤣🤣
    حالا فهمیدید آقا جوکر هیچ حرفی رو رو هوا نمیزنه،وقتی گفتم الکتریکی پَر یعنی پَر،حتی این کوچولو موچولوهای شهری هم تو نسخه های برقی مشتری ندارن دیگه بقیه بماند،تو این چند روز چندین هزار دستگاه خودرو الکتریکی توی چین باتریشون منفجر شده و چنان فاجعه ای به بار آوردن که خود مردم چین هم دیگه کمتر میرن سمت این اشغال ها و به زودی شاهد کنفه یکون شدن بی وای دی و تسلا خواهیم بود…

    موافقم 11
    مخالفم 2
    1. ! i M α η δ υ α R

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2346 ديدگاه)

      کُنْ فَیَکُونُ …

      یعنی : بشو ، پس می شود …

      موجود باش ، پس موجود می باشد …

      اشاره به خلقت موجودات ( بی درنگ ) ، به اراده پروردگار …

      موافقم 6
      مخالفم 3
  10. Micro car

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بنظر من استفاده از موتور بنزینی تا حجم ۴۰۰ سی سی تا۶۰۰سه سیلندر برای خودروهای مثل پراید یا غیره به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت کار خوبیه البته باید یک موتور جدید طراحی و ساخته بشه

    1. Mohammad

      ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (338 ديدگاه)

      کاهش اینقدری حجم موتور باعث میشه برای به حرکت درآوردن ماشین ، دورموتور بالاتر بره و مصرف سوخت حتی بیشتر از قبل بشه ، بهترین راه استفاده از یه موتور هایبرید شهری هست که یه گیربکس مناسب هم روش باشه ، مثل کرولا که هم شتاب خوبی میده و مصرف هرصدکیلومتر۶ لیتر داره ،البته دارم پیشنهاد خودرو های شهری رو میگم نه خودرو های اسپورت و پرفورمنس

      موافقم 9
      مخالفم 1
  11. علیزاده دوست داشتنی

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (304 ديدگاه)

    اگر ماشین برقی درد بخور بود و خوب بود که که خود نیکولا تسلا و ادیسون می‌ساختن ❤️⛽️⛽️⛽️

    موافقم 2
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا