فیات ایتالیا از ۵ خودروی مفهومی و جعبهای که پیشنمایش محصولات آتی این برند از جمله نسل جدید پاندا هستند رونمایی کرد.
اگرچه فیات پرفروشترین برند استلانتیس در سال ۲۰۲۳ لقب گرفت اما فاصله بسیار زیادی با فیات سالهای قبل در اروپا دارد. البته ایتالیاییها به دنبال بازگشت به روزهای خوش گذشته هستند و به همین منظور محصولات جدیدی را عرضه خواهند کرد. فیات امروز از ۵ کانسپت جعبهای و برقی خود به منظور پیشنمایش خانواده محصولات پاندا رونمایی کرده است. اولیور فرانسوا مدیرعامل فیات در ویدئویی رسمی زبان طراحی محصولات آتی این خودروساز را رونمایی کرده است. در واقع محصولات جدید این برند میتوان جایگزینی برای پاندای قدیمی دانست. این سوپرمینی نونوار شده در ابتدا با کانسپت Centoventi سال ۲۰۱۹ پیشنمایش شد و حالا با رونمایی از کانسپت جدیدی که سیتی کار نام گرفته به واقعیت نزدیکتر میشود.
نسخه تولیدی خودروی مفهومی فیات که به عنوان مگا پاندا ذکر شده در ماه جولای امسال و همزمان با گرامی داشت ۱۲۵ سالگی این خودروساز رونمایی خواهد شد. پاندای جدید با ظاهری جعبهای در کلاس B خودروهای اروپا قرار میگیرد و بزرگتر از مدل فعلی است. ایتالیاییها از این خودرو به عنوان محصولی جهانی با قوای محرکه درونسوز و تمام برقی نام بردهاند. اساساً نسل بعدی پاندا را میتوان محصولی مشابه سیتروئن C3 با برند فیات دانست. همچنین کانسپت موردبحث ما از پاندا چهار چرخ محرک دهه ۸۰ میلادی الهام گرفته و احتمالاً نسخه تولیدی در آینده ارتفاعی بیشتر از سطح زمین خواهد داشت و از ظاهری گیراتر با تناسبات برجسته سود خواهد برد.
گیگا پاندا هم یک کراس اور بزرگتر است که فیات میخواهد برای رقابت با داچیا داستر جدید تولید کند. این خودرو نیز راهی خط تولید خواهد شد و از جمله ویژگیهای آن میتوان به طراحی جعبهای با قوس چرخهای عضلانی و خط سقف صاف اشاره کرد. احتمالاً نسخه تولیدی به اندازه این کانسپت برجسته نخواهد بود اما زبان طراحی آتی فیات را نشان میدهد. کانسپت بعدی نیز فست بکی است که شبیه نسخه کوپه از گیگا پاندا به نظر میرسد و از خط سقفی خمیده برخوردار است. فیات میگوید این کانسپت پنجرهای رو به آینده از این خودرو در بازارهای آمریکای لاتین، خاورمیانه، آفریقا و حتی اروپا محسوب میشود.
اما شاید محبوبترین خودروی مفهومی فیات بین این ۵ کانسپت کمپری باشد که از لاستیکهای آفرود و ظاهری مشابه یک مینی ون قدبلند سود میبرد و شاید گزینهای معادل میتسوبیشی دلیکا باشد. این خودرو نیز ادای احترامی به پاندا دو دیفرانسیل دهه ۸۰ میلادی است و شاید یک روز راهی خط تولید شود. وانت پیکاپ های فیات نیز در برخی بازارها از جمله آمریکای لاتین محبوب هستند و محصولاتی همچون استرادا و فولبک طرفداران زیادی دارند. این برند همچنین خودروی تیتانو را اواخر سال جاری میلادی عرضه خواهد کرد. با این تفاسیر جای تعجبی ندارد که پنجمین کانسپت فیات یک وانت دو کابین باشد، خودرویی که ایتالیاییها معتقدند حتی در اروپا میتواند به موفقیت دست یابد. فیات پس از معرفی نسل جدید پاندا در ماه جولای به دنبال تولید آن ین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷ خواهد بود. سبد محصولات جدید فیات پس از آن عرضه میشوند که این شرکت توانست ۱.۳۵ میلیون خودرو را در سال قبل به فروش برساند.
محمدرضا
۸ اسفند ۱۴۰۲بازگشت سلحشورانه فیات!
JDM
۸ اسفند ۱۴۰۲فیات هم یه حرکت جدید به خودش داد و مهره های شطرنجشو چید
ولی ماشینا دارن جدیدا طوری طراحی میشن و وارد بازار که فکر میکنی تو دنیای سایبرپانک هستی
parhamiof
۸ اسفند ۱۴۰۲چی شد که از خودرو هایی مثل آستون مارتین و فراری و… قدیمی رسیدن به اینجا؟
JDM
۸ اسفند ۱۴۰۲منم نمیدونم فلسفه اینجور طراحیا چیه؟
نظر منو میخوان همزمان با روند الکتریکی شدن خودروها به انقلابی هم تو طراحی راه بندازن
حداقل مطمئنم اینجور طراحیا زودگذر هستن
parhamiof
۹ اسفند ۱۴۰۲زود گذرن اگه نبودن 20 تا نسل عوض نمیکردن تو هر سال.
PRPR
۸ اسفند ۱۴۰۲جلوش تا حدودی شبیه سانتافه شده
amirboss
۸ اسفند ۱۴۰۲هدف از خودرو های مفهومی چیه?
قدرتنمایی,آینده نگری یا سرکوب رقبا?
خودروهای مفهومی اغلب روند کار یه شرکت خودرو ساز در آینده رو نشون میده و میشه تا حدودی تمرکز اون شرکت رو در مورد تکنولوژی که داره روش کار میشه رو فهمید.
حالا میخاد فقط طراحی باشه یا سیستم فنی که هرکدوم به چندین بخش تقسیم میشن.
حالا فیات هم هدف از این کار روند طراحی آینده خودروهاش رو نشون میده که شامل طراحی هایی کاملا شهری و بدن هیجان هستن
حسن
۸ اسفند ۱۴۰۲اخه کانسپت هاشم قیافه ی مزخرف دارند! انگار پاندا رو دادن هوش مصنوعی گفتن نوسازیش کن!
Piero Ferrari
۸ اسفند ۱۴۰۲اتفاقا برای آینده عالی هستن
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۸ اسفند ۱۴۰۲جالبه که فیات دوباره برگشته به بازی امیدوارم پیشرفت کنه
۸ اسفند ۱۴۰۲عالی