فیات با فروش ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو، با اختلاف زیادی نسبت به پژو به پرفروشترین برند استلانتیس در سال ۲۰۲۲ تبدیل شده است.
زیر چتر گروه استلانتیس شانزده برند مختلف وجود دارد که شامل آبارث، آلفارومئو، کرایسلر، سیتروئن، دوج، دیاس، فیات، فیات پروفشنال، جیپ، لانچیا، مازراتی، موپار، اوپل، پژو، رم و واکسهال میشود اما کدام برند بیشترین فروش را دارد؟ از شنیدن پاسخ این سؤال ممکن است تعجب کنید چون فیات عنوان پرفروشترین برند استلانتیس را در اختیار دارد. این شرکت در سال ۲۰۲۲ با احتساب فروش فیات پروفشنال (بخش تجاری) و آبارث، بیش از ۱.۲ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده است و با اختلاف زیادی نسبت به پژو با فروش ۱,۰۵۶,۱۸۲ دستگاه، در صدر گروه قرار گرفته است.
بیش از ۸۰ درصد فروش فیات در اروپا و آمریکای جنوبی بوده است که اهمیت این دو منطقه را برای برند ایتالیایی نشان میدهد. فیات بر بازار برزیل سلطه داشته و به لطف محبوبیت پیکاپهای استرادا و تورو، با فروش ۴۳۰ هزار دستگاهی ۲۱.۹ درصد از بازار این کشور را در اختیار دارد. یکی دیگر از کشورهایی که فیات در آن عملکردی عالی داشته ترکیه با سهم بازار ۱۸.۷ درصدی است. دلیل اصلی این فروش مدل تیپو است که در خود ترکیه تولید میشود. فیات همچنین با سهم ۱۵.۱ درصدی، در بازار داخلی ایتالیا هم پرفروشترین برند بوده است.
در اروپا، این شرکت پیشتاز بخش خودروهای شهری بوده و مدلهای ۵۰۰ و پاندا علیرغم سن بالا ۴۳.۸ درصد از فروش این کلاس را به خود اختصاص دادهاند. همچنین تنها خودروی سواری تمام الکتریکی سبد محصولات فیات یعنی 500e نیز در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۱۲۰ هزار دستگاه فروخته که ۶۶ هزار دستگاه آن در اروپا بوده است. 500e پرفروشترین خودروی الکتریکی اروپا و دومین خودروی الکتریکی پرفروش فرانسه بوده و در ۱۰ بازار بزرگ اروپا مثل آلمان نیز عنوان سومین خودروی الکتریکی پرفروش را به خود اختصاص داده است.
جالب اینکه 500e پرفروشترین خودروی الکتریکی گروه استلانتیس هم بوده و بخش بزرگی از کل فروش ۲۸۸ هزار دستگاهی خودروهای الکتریکی این گروه در سال ۲۰۲۲ متعلق به این مدل بوده است. فیات اعلام کرده است که قصد دارد طی چند سال آینده چندین خودروی الکتریکی جدید را به بازار عرضه کند که برخی از آنها از قطعات مشترک استلانتیس استفاده میکنند و سبد محصولات اروپایی فیات را مدرن خواهند کرد.
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۷ اسفند ۱۴۰۱بقیه رو بزنید به مازراتی آلفا بخندیم.کوهی هزینه بازده صفر.رم به تنهایی هزار دستگاه ف وش داره هر نفهمی بود حداقل برای رم دیگه هزینه میکرد.خدا وکیلی چرا رم پیکاپ میان سایز نداره.نکته دیگه بی ارزش بودن برند فیات هست این همه لگن فرو کرده شرط میبندم اندازه داج سود نداشته.خاندان فاشیست و گردنه گیر آنییلی
مازیار
۷ اسفند ۱۴۰۱با تیتر فیات پرفروش ترین، گمون نمیکردم باز هم سری به صحرای استلانتیس بزنی
واقعا چه انتظاری داری؟ که علائق شما رو به منافع خودشون ترجیح بدن؟!!
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱خدا صبرش بده …
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱Fabbrica + Italiana + Avtomobili + Torino
علی
۷ اسفند ۱۴۰۱فیات یعنی کوچولوی دوست داشتنی !!! اونایی که یادشون میاد میدونن قبل از انقلاب دو نوع فیات ۱۲۴ و ۱۳۱ ( اگه اشتباه نکنم ) به ایران اومد که سوای طراحی بینظیرش که خیلی از زمان خودش جلوتر بود ، یه ماشین کم دردسر و کم استهلاک و کلا ماشین خیلی خوبی بود برا طبقه متوسط بود . پس از انقلاب هم فیات سینا اومد که من از مالکانش هیچ بدی نشنیدم . کلا در طول زمان فیات ثابت کرده ماشینهای اقتصادی با طول عمر قابل قبول میسازه . فورزا فیات ، فورزا ایتالیا .در آخر هم به آقای یانکی یادآوری میکنم ، کمی تاریخ خودرو مطالعه بفرمایید و اینقدر شخصی با قضایا برخورد نکنید
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱131 و 132 بود … فکر میکنم مدل 132 هاش به نام میرافیوری بود ( اگه اشتباه نکنم ) … اتفاقا پدر سال 1360
یک دونه داشتند … همیشه خیلی تعریف میکنن … من اونموقع نبودم که یادم بیاد اما میگن برای اون زمان کلاستری ( صفحه کیلومتر ) با چراغ های رنگارنگ و جذابی داشته و به شدت هم از قوای موتوری و توان حرکتی و دینامیک رانندگی اش تعریف میکنن … احتمالا ماشین پدر نسخه 1.8 لیتری بوده که 109 هم اسب قدرت داشته و برای اون زمان به نظرم به اندازه کافی اغوا کننده بوده …
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ اسفند ۱۴۰۱یک مدل کوچک تر به نام 128 هم در ایران وجود داشت که حس اسپرت می داد به جوانان ایرانی
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱جناب اشتری عزیز ، مرسی از یادآوری شما … من نمی دونستم …
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱جناب اشتری عزیز درود و خداقوت … چون گفتین : فیات ۱۲۸ هم در ایران وجود داشت که حس اسپرت می داد به جوانان ایرانی … برام جالب شد بدونم در دهه های 40 و 50 و 60 شمسی جوانان ایرانی با چه ماشین هایی بیشتر دم خور بودند ( هم طبقه متوسط و هم مرفه ) اگر صلاح دونستید و زمان داشتید بسیار خوشحال میشم جسارتا به عنوان یک مقاله ما رو هم آگاه کنید … با سپاس بیکران از شما و همه دوستان زحمتکش سایت … ارادت .
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۷ اسفند ۱۴۰۱سلامت باشید
برای دهه 40 صحبت خاصی نمی شه کرد چون اکثر مردم گواهینامه نداشتن و عملا 90 درصد ملت از ماشین فقط به عنوان وسیله نقلیه استفاده می کردن
ماشین بازی و عشق ماشین برای ایرانی های دهه 40 مفهوم چندانی نداشت
————————
دهه 50 که خیلی شرایط مالی مردم بهتر از دیگر سالهای قرن بود، واردات ماشین هم تنوع بسیار بالایی گرفت
خصوصا بین سال های 1355 تا 1357 واردات خودرو محدودیت خاصی نداشت
تا جایی که من اطلاع دارم، بی ام و 2002 و تویوتا سلیکا و شورولت کامارو (پونتیاک ترنس ام) برای جوانان دهه 50 و 60 خیلی محبوب بودند
دهه 60 که دیگه می دونین جنگ شد و واردات ماشین وجود نداشت، به همین دلیل ماشین های وارد شده از سال 57 استفاده می شد
———————–
دهه 70 مجدد واردات ماشین در ایران به شکل محدود و موقت شکل گرفت
دوو ریسر، هوندا سیویک و لنسر برای جوانان دهه 70 خیلی محبوبیت داشت. فولکس گلف هم ماشین کمیابی بود اما هرکسی سوار می شد توی خیابان حریف می طلبید
اون زمان، پراید هاچبک ماشین باکلاسی بود که دکتر مهندس ها می خریدن، بچه پولدارها زیاد سمت پراید نمی رفتن و ماشین بازها اصلا علاقه مندش نیودن
کم کم از سر ناچاری رنو5 و پراید برای جوانان وطنی مهم شدن، همین طور 405 موتور 1800 و 2000 که بعد از ورود مدل 1600 سی سی به ایران رسید، آرزوی بچه های اون موقع بود
——————–
اینها چیزهایی هست که من به خاطرم مونده
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱جناب اشتری عزیز … حال وهوای دهه 70 ( دوران نوجوانی ما ) رو خیلی خوب منتقل کردید … بسیار سپاسگزارم … به نظرم ، پراید هاچبک اون دوران تقریبا میشه گفت برای اکثر جوانان نقش محوری داشت ، تا اونجا که در فیلم بوتیک ( 1382 ) ، گلی فراهانی در سکانسی روی پل هوایی ، دیالوگ معروفی ( در حال عقده گشایی ) با گلزار داره : {{{ که میگه : ” میرم 100 تا لباس میخرم … مثل این دختر پولدارها سوار پراید میشم … نوار میگذارم … صدای نوارم و تا ته بلند میکنم … مگه من چیم از اونا کمتره !!! ها … از همشون … ” }}} … بگذریم … از حال و هوای اون دوران هم بگم بچه های دهه پنجاهی / شصتی قطعا یادشون هست ، فانتزی خیلی از پسرای شر و شیطون که اهل درس و دانشگاه نبودن ( یک کمی هم سر به راه نبودن ) اون زمان زدن بوتیک بود … یه بوتیک شیک توو این پاساژا … چه دورانی بود واقعا … بگذریم … جالبه به لحاظ جامعه شناسی ، عشق به خودرو بعد از یک دگردیسی کامل از پراید هاچ بک کره ای از دهه 70 شمسی دوباره امروز رسیده به پراید هاچ بک ایرانی … نمی دونم چه باید گفت !!!!!!!!!
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱دوستان آقای اشتری گفتند : {{{ همین طور ۴۰۵ موتور ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ که بعد از ورود مدل ۱۶۰۰ سی سی به ایران رسید، آرزوی بچه های اون موقع بود }}} … کیا از اون 405 های سری اولیه که تریم داخلی اش ( داشبرد و کنسول و رو دری هاش و … ) متفاوت بود یادشون هست ؟؟؟ تاکسی های فرودگاه بودند ( بعدش رنو 21 هم تاکسی فرودگاه شد … ) … بگین تا بدونیم نوستالژیهای ما دهه 60 تی ها هنوز فراموش نشدن …
Moein
۷ اسفند ۱۴۰۱همیشه موقع خوندن این جور پست ها یه آب یخ کنارت باشه😂
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱یانکی جان تو که تکلیفت از روز اول با ایتالیایی ها روشن بوده … من اون 17 تا لایکی که گرفتی برام جالبه … دو سه تاش برای اکانت های خودته … اونها رو کم کنیم … حداقل چهارده پونزده نفر ، از فروش فیات فشارشون رفته بالا ، ولی چیزی نمیگن … می خوام بگم دوستان ، دکترها میگن این جور مواقع حداقل یه چیزی بگین ، خودتون رو خالی کنین ، توو خودتون نریزین ، ضرر داره …
hamidreza
۷ اسفند ۱۴۰۱فیات عالی مینوازد…
استلانتیس چه سودی بکنه از این فیات و بقیه خودروسازی هاش…
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱سلام خدمت دوستان سایت … جسارتا الان چشمم افتاد دیدم برای آوردن پست های بیشتر باید روی کلمه بارگزاری کلیک کنیم که با یک دنیا شرمندگی باید عرض کنم احتمالا نوشتار بارگذاری صحیح تر هست ……………………………………………………………………………………………………… یک نظریه میگه : بارگزاری صحیح است به معنی گزارنده البته
اگر برای آپلود کننده و ارسال کننده فایل و . . . بکار رود مانند کسی که نمازگزار یا شکرگزار و. . . است
ولی اگر برای گذاشتن فیزیکی و اجازه دادن بکار رود از گذاشتن استفاده میشود .
متاسفانه جدیدا درفضای مجازی با این ذهنیت که فایل گذاشته میشود بارگذاری را درست میدانند که این اشتباه است ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….. اما نظردیگری میگه : گذاشتن همیشه به معنای نهادن فیزیکی جسمی نیست. مثل بگذار بروم. پس این برداشت که فعل هرچه فیزیکی ست گذار و هر چه غیر فیزیکی ست مثل فایل گزار است، اشتباه است.
حالا به معنای کلمه توجه کنیم:
گذاردن غالبا در معنای نهادن و گذاشتن
گزاردن غالبا در معنای ادا کردن و به جای آوردن
به کار می روند.
با این تفسیر واضح است که فایل را در فضای مجازی می گذارند و بارگذاری می کنند
اما شکر را به جای می آورند و شکرگزاری می کنند …………………………………………………………………………………………………………………………………….. اما این هم نظر کارشناسی : املای درست بارگذاری یا بارگزاری
برای فهمیدن اینکه املای بارگذاری یا برگزاری کدامیک درست میباشد ؟ در ابتدا باید معنی « گذاردن » و « گزاشتن » را بدانیم :
معنی «گزاردن» در فرهنگ دهخدا : ادا کردن، انجام دادن، بجا آوردن چنانکه در نماز، طاعت، حق، شکر، شغل ، کار، مقصود، فرض ، فریضه ، حج
معنی «گذاشتن» در فرهنگ دهخدا : نهادن، هشتن، قرار دادن، وضع کردن، برجای نهادن چنانکه در گذاشتن اشیا کاربرد دارد واژه بارگذاری معادل واژه انگلیسی « UPLOAD » میباشد ، با توجه به توضیحات فوق گذاشتن به معنی قرار دادن است پس مطمئنا املای « بارگذاری » صحیح میباشد .
همانطور که گذاشتن اشیا در جایی به این صورت نوشته میشود ، بارگذاری سایت نیز به معنی گذاشتن اطلاعات از جایی ( سرور ) به داخل دستگاه شما الزاما با املای « بارگذاری سایت » صحیح است ….. باز هم شرمنده …. چون دوست دارم پدال بی نقص باشه گفتم عرض کنم بهتره …. یک دنیا دوستون داریم ….
MC20
۷ اسفند ۱۴۰۱مرسی پدال جان … امیدوارم هر روز موفق تر از دیروز باشید … ارادت