خودروسازی فیات زمانی به فروش یک مینیون به نام اولیس (Ulysse) در بازار اروپا میپرداخت که نهایتا در سال ۲۰۱۰ به تولید آن پایان داد. حال با ورود فیات به عرضه خودروهای برقی، این شرکت بار دیگر مدل اولیس را با پسوند e، موتور تمام برقی و چهرهای تازه معرفی کرده است. این خودرو پس از مدل 500e، دومین خودروی برقی این شرکت ایتالیایی به شمار میرود. اولیس e همانند 500e رفتوآمدهای اجتماعی را مورد هدف قرار داده است.
فیات به خریداران اولیس امکان انتخاب از میان دو باتری ۵۰ یا ۷۵ کیلووات ساعتی را داده است. بیشترین گستره مسافت قابلپیمایش توسط این خودرو نیز طبق چرخه WLTP مقدار ۳۳۰ کیلومتر برآورد شده است. شارژر شارژسریع ۱۰۰ کیلوواتی اولیس e میتواند در ۴۵ دقیقه، ۸۰ درصد باتری را پر کند. موتور برقی این خودرو ۱۳۶ اسب بخار قدرت و ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. سازنده اعداد و ارقام مربوط به عملکرد این خودرو را منتشر نکرده است اما اعلام کرده که حداکثر سرعت آن ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.
باید این نکته را در نظر بگیرید که چنین معیارهایی برای خریداران اولیس e مهم نخواهند بود چراکه در آخر از این خودرو بهعنوان سرویس تاکسی، سرویس هتل یا خودروی حمل سرنشین خطوط هوایی که به دنبال خودرویی بدون انتشار کربن میگردند، استفاده خواهد شد. این خودرو برای ارائه هرچه بهتر چندوظیفگی خود، از چینش متفاوت صندلیها برای ۷ یا ۸ سرنشین سود میبرد؛ در نسخه Lounge، صندلیهای ردیف دوم رو به صندلیهای ردیف سوم دارند و یک میز تاشو هم در میان آنها قرار گرفته است. فیات این نسخه را «اتاق پذیرایی» مینامد. حالت ۸ سرنشینی این خودرو که بهشکل غیررسمی با نام «شاتل» شناخته میشود، به ردیف دوم یک صندلی دیگر اضافه میکند.
فیات اولیس e در کنار توانایی حمل تعداد زیادی سرنشین، روی تطبیقپذیری خود هم تاکید دارد. در نسخه ۸ سرنشینی این خودرو، امکان چینش صندلیها به ۱۲ حالت گوناگون وجود دارد. این رقم برای نسخه ۷ سرنشینی به ۱۶ حالت افزایش مییابد. میز میانی را هم میتوان در حالات گوناگون تا کرد. صندلیهای میانی و پشتی برای جابهجایی و یا برداشتهشدن آسان، روی ریل قرار گرفتهاند. کاربران این خودرو درصورت نیاز میتوانند از ۴۲۰۰ لیتر فضای بار این خودرو بدون نیاز به خمکردن یا برداشتن صندلیهای ردیف آخر استفاده کنند. اگر خریداران نسخه درازتر این خودرو را نیز سفارش دهند، حجم فضای بار به ۴۹۰۰ لیتر افزایش خواهد یافت.
فیات اولیس e را به سیستمهای ایمنی و دستیارهای مختلف رانندگی مجهز کرده است که از میان آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد: ترمز اورژانسی خودکار، هشدار خروج از خطوط جاده، وارسی نقاط کور راننده، شناسایی علامتهای ترافیکی و… . با این همه، سازنده هنوز مشخص نکرده که این سیستمهای ایمنی بهصورت استاندارد روی اولیس نصب میشوند یا بهعنوان یک آپشن درنظر گرفته خواهند شد.
در ردیف جلو نسخه درازتر اولیس، شاهد حضور یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی هستیم. فیات برای تمامی نسخهها، آپشنیهایی چون سقف پانورامیک، صندلیهای چرمی، چراغهای زنون، در برقی قسمت بار و دستگاه ضدعفونیکننده هوای قابلحمل را قرار داده است. قیمتگذاری اولیس e هنوز بهصورت رسمی مشخص نیست اما براساس گفتههای فیات، از ماه مه سال جاری میلادی شاهد حضور آن در نمایندگیهای اروپا خواهیم بود.
BMW
۱۴ اسفند ۱۴۰۰جالب بود
BMW
۱۴ اسفند ۱۴۰۰فقط صندوق این ون کوچک بود.
من^_^
۱۴ اسفند ۱۴۰۰نمیدونم ولی به نظرم کسی بخواد بره اون فعالیت های ذکر شده رو انجام بده اگه ای کیو وی های بنز بخره خیلی شیک تر و جالب تره
M.Kkarimi
۱۴ اسفند ۱۴۰۰این که همون اپل zafira life که اونم از رو پژو تِراوِلِر کپی شده بود ://///
واقعا همینقدر مضحک همه دارن از رو هم کپی میکنن یا من اشتباه میکنم و یه سیاست خاصی چیزی پشت این موضوع هست ؟!؟ …
داخل کابین عملا تنها تغییری که دادن اینه که لوگوی پژو و اپل رو از رو غربیلک کندن ، بجاش لوگوی فیات رو زدن … اینو بدون شوخی گفتم میتونید سرچ کنید و مقایسه کنید 😐😂
amrs5481
۱۵ اسفند ۱۴۰۰درود.فیات و پژو از’2021 بهبعد دیگه زیرشاخههای کمپانیی بزرگی بنام استلانتیس شدند و اینهم رواینحساب اینگونه شده.
M.Kkarimi
۱۵ اسفند ۱۴۰۰بله میدونم.
ولی مشکلی بوجود نمیاره این سه مدل همزمان با هم عرضه میشن ؟! ( البته میشه الکتریکی بودنشو وجه تمایزش قرار داد …)
چون اون زمان هم دقیقا با چنین شرایطی چنین اتفاقی برای اپل افتاد و یا انتفادات زیادی روبرو شد …
.