ورود و پلاکگذاری چند دستگاه فیات ۵۰۰ در ایران انجام شده است و این محصول، رسما اولین خودروی ایتالیایی ۲۰۲۳ برای کشورمان محسوب میشود.
سابقهی حضور فیات در ایران، کمتر از دیگر برندهای اروپایی نیست. فیات ۱۱۰۰ یکی از اولین خودروهای مونتاژ ایران محسوب میشود که دهه ۴۰ خورشیدی به شهروندان کشورمان فروخته شد. فیات، سپس با مینیبوسهای ارزانقیمت در ایران حضور داشت و بعد موج واردات خودروهای خارجی از ابتدای دههی ۵۰ خورشیدی شکل گرفت تا مدلهای ۱۲۸، ۱۳۱ و ۱۳۲، رسما و با تعداد نسبتا زیاد به خیابانهای ایران برسند. فیات هم، مانند بسیاری دیگر از برندهای مشهور دنیا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، از بازار ایران دور شد و تنها خاطرهای از مدلهای کماستهلاک و محبوب فیات ۱۳۱ و ۱۳۲ در ذهن علاقهمندان خودرو، باقی ماند. حتی با آزادسازی واردات خودرو در سالهای ۸۰ و ۹۰ خورشیدی هم، خودروهای فیات وارد ایران نشدند.
بیشتر بخوانید:
↵نیسان قشقایی ۲۰۲۳؛ قیمت و مشخصات شاسی بلند جدید ایران
↵تویوتا کرولا ۲۰۲۳ در ایران؛ مشخصات و قیمت سدان وارداتی
↵مزدا ۳ جدید در ایران؛ مشخصات و قیمت خودروی وارداتی بهمن موتور
↵میتسوبیشی اکلیپس کراس وارداتی؛ مشخصات و قیمت شاسی بلند ژاپنی
شرکت فیات، نزدیک به ۱۲۳ سال قدمت دارد و میتوان ادعا کرد که در ۵۰ سال اخیر، دچار بحرانهای مالی بزرگ یا ورشکستگی نشده و با قدرت، فعالیت صنعتی را ادامه داده است. البته فیات به عنوان یکی از محبوبترین خودروسازان دنیا برای آسیا و امریکا شناخته نمیشود؛ اما انکار شهرت و فروش بالای محصولات این برند در اروپا، غیرممکن است. این شرکت، هماکنون به عنوان عضو اصلی از اتحاد گروههای فیات -کرایسلر و پژو -سیتروئن (PSA) موسوم به استلانتیس فعالیت میکند. برند ایتالیایی، سهامدار بزرگ و مالک کرایسلر امریکا محسوب میشود.
فیات ۵۰۰ یکی از محبوبترین خودروهای سایز کوچک دنیا، پس از فولکس بیتل (قورباغه) است. مدلهای اولیه، بین سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۵ تولید شد و با عرضه نزدیک به ۴ میلیون دستگاه، پرفروشترین خودروی تاریخ ایتالیا بود. سابقهی تولید فیات ۵۰۰، به عنوان مدل ۲در با بدنهی کامپکت؛ به سال ۱۹۳۶ باز میگردد، زمانی که با نام توپولینو (Topolino) به تعداد ۵۲۰ هزار دستگاه تا سال ۱۹۵۵ عرضه شد. با این حساب میتوان، قدمت فیات ۵۰۰ در خودروسازی جهان را، نزدیک به ۸۰ سال تخمین زد.
عرضهی فیات ۵۰۰ مدرن از سال ۲۰۰۷، تا حدودی به تقلید از فولکس واگن و بازتولید مدل بیتل انجام شد؛ با این تفاوت که بیتل قرن ۲۱ برای فولکس، سودآور نبود اما فیات ۵۰۰ جدید، بسیار پرفروش ظاهر شد. با تولید همزمان فیات ۵۰۰ در ایتالیا، لهستان و مکزیک و مراکش، این خودرو به بازارهای مهم دنیا همچون امریکا نیز رسید. تا سال ۲۰۱۵، مجموعا ۱.۵ میلیون دستگاه فیات ۵۰۰ مدرن فروخته شد. طراحی این خودرو توسط، فرانک استیونسن (خالق بیامو X5، فراری ۴۳۰، مازراتی گرنتوریسمو) و فلاویو مانزونی (مدیر فعلی فراری و خالق لافراری)، براساس مدل مفهومی از روبرتو جیولیتو شکل گرفت.
فیات ۵۰۰، امروزه با پیشرانههای استاندارد، آپشنهای آبارث و نمونههای الکتریکی تولید میشود. از نظر نوع بدنه هم، علاوه بر مدل اصلی با کد 500C، فیات 500L با بدنهی هاچبک ۵در و X500 در کلاس کراساور کوچک عرضه میشوند که احتمال ورود هریک از آنها همراه پیشرانههای متنوع؛ به کشورمان وجود دارد. فعلا فیات ۵۰۰ دودر، توسط شرکت پارسیان موتور، موفق به دریافت پلاک ملی شده است.
طراحی ظاهری و نمای بدنه فیات ۵۰۰
خودروهای هاچیک دنیا، ابعاد متفاوتی دارند و امروزه، در مدلهایی با کابین جادار و بسیار راحت نیز تولید میشوند. از سویی دیگر، شاخهی نسبتا جدیدتری از محصولات کوچک با این سبک بدنه، به نام خودروهای شهری (City Cars) شکل گرفته است که علاقهمندان خاص خود دارد. فیات ۵۰۰، مهمترین خودروی دنیا در کلاس شهری محسوب میشود و همراه تزئینات لوکس، تولید شده است تا سایز بدنهی ایدهآل سفرهای کوتاهمدت در میان ترافیک شهرهای شلوغ ارایه کند.
فیات ۵۰۰ مدرن، از سال ۲۰۰۷ تولید میشود، اما از سال ۲۰۱۶ با فیسلیفت جزئی همراه شده تا اندکی مدرنتر جلوه کند. البته نباید فراموش کرد که نسخههای پس از فیسلیفت، با تغییراتی گسترده در فضای داخلی و آپشنهای کابین روبرو شدند. فیات ادعا کرده است که مدل جدید، در مقایسه با نمونهی سال ۲۰۰۷، بیش از ۱۸۰۰ قطعهی متفاوت دارد.
در نمای روبرو، وفاداری سازنده به نسخهی مشهور ۱۹۵۷ دیده میشود و با این هدف، چراغهای نسبتا کوچک دایرهای همراه با جلوپنجرهی دوگانه که فضای باریکی برای عبور هوا دارد، در مدل ۲۰۲۳ فیات ۵۰۰ دیده میشود. با هدف القای حس اسپرت، فرم چراغها به نمای جانبی کشیده شده است تا از بیتفاوتی و سادگی ظاهری، کاسته شود. دو چراغ بیضیشکل، زیر نور اصلی دیده میشود که با نواری از LED، روشنایی روز تامین میکنند. چراغ مهشکن، در قسمت پایین و فضای عبور هوای سپر قرار گرفته است که در مقایسه با مدلهای قبل، بازدهی بهتری دارد و البته در کنار قطعاتی از جنس کروم که در گوشههای سپر دیده میشوند، نمای روبروی فیات ۵۰۰ را، چشمنوازتر میکند.
یکی از نکات مثبت در طراحی فیات ۵۰۰، استفادهی عالی از پنجره و شیشههای طرفین خودرو است تا دید بسیار خوب برای راننده و دیگر سرنشینان فراهم شود. این موضوع، در قسمت عقب و زمانی که نیاز به پارک خودرو باشد، کارایی بسیار خوبی دارد.
در نمای جانبی، کماکان با سادگی توام با جذابیت فیات ۵۰۰ روبرو هستیم که عملا تفاوتی با نمونهی سال ۲۰۰۷ ندارد، اما برای خودرویی در کلاس شهری و البته با قیمتی نسبتا پایین (برای اروپاییها)، قابل قبول است. یک خط حجمدهنده، از چراغ جلو تا چراغ عقب کشیده شده تا یکنواختی این بخش کاسته شود. بخش رکاب و گلگیر عقب نیز، با حجمدهی مشابه و نهچندان عمیق، به فرمدهی نمای جانبی، کمک میکند. فیات ۵۰۰، حالت بیضی شکل و تخم مرغی خود را حفظ کرده است تا علاوه بر نکات مثبت در بحث آیرودینامیک، فضای مناسب برای سرنشینان ردیف جلو فراهم میکند.
پشت فیات ۵۰۰، در مقایسه با دیگر محصولات همرده، خصوصا مدلهایی نظیر ماتیز و لوبو که مشهورترین خودروهای کلاس شهری در ایران هستند؛ زیبایی قابل قبولی دارد. نوار باریکی از کروم، باحداقل هزینه، زیبایی سپر سادهی فیات ۵۰۰ را افزایش میدهد، درحالیکه خروجی اگزوز هم، حالتی مستطیلی و براق دارد. چراغهای عقب این خودرو، تمام LED هستند.
ابعاد فیات ۵۰۰ شامل طول ۳,۵۴۶، عرض ۱,۶۲۷ و ارتفاع سقف ۱,۴۸۸ میلیمتر است که همراه فاصله محورهای ۲۳۰۰ میلیمتر ارائه میشود. وزن خالص این خودرو در مدلهای مختلف و بسته به نوع آپشنها متفاوت است، اما احتمالا نسخه وارداتی حدود ۹۰۰ کیلوگرم خواهد بود.
فضای داخلی و کابین فیات ۵۰۰
به محض ورود به فیات ۵۰۰، متوجه خواهید شد که کابین آن، مشابه دیگر خودروهایی که تاکنون تجربه کردهاید، به نظر نمیرسد و خصوصا در نسخههای آپشنال با داشبورد دورنگ، تاحدودی لوکس و توام با حس مدلهای کلاسیک است. اندک نمونههای فیات ۵۰۰ که وارد ایران شدهاند، ترکیب دشابورد سیاه و سرخ یا سیاه و سفید دارند.
معمولا فیات ۵۰۰ با نمایشگر لمسی ۵ اینچی ارائه میشود که ناوبری ماهوارهای و سیستم سرگرمیهای چندرسانهای را مدیریت میکند. پشت فرمان، تنها یک پنل دایرهای به قطر ۱۷ سانتیمتر وجود دارد، اما دور موتور و سرعت لحظهای را با شیوهای سرگرمکننده و دیجیتالی در پیرامون خود نشان میدهد. در مرکز این پنل، نمایشگر TFT کوچک قرار گرفته است که اطلاعات فنی خودرو، مثل مصرف سوخت و هشدارهای مهم را به اطلاع راننده میرساند. باوجود صندلیهای راحت با ظاهر لوکس و تزئیمات کروم، ترمز دستی سنتی و پلاستیک خشک تودری، آزاردهنده هستند.
فیات ۵۰۰ طبیعتا بدون درهای عقب طراحی شده و برای رسیدن به ردیف دوم، خواباندن صندلی کنار راننده، اجتنابناپذیر است. نکتهی جالب در صندلیهای عقب، فضای مناسب سرنشینان، حتی با قدی درحدود ۱.۸ متر است که فیات ۵۰۰ را برای ۴ نفر انسان بالغ، قابل قبول نشان میدهد. در بخش صندوق بار هم، به نسبت کلاس بدنه، میتوان از فضایی کوچک به حجم ۱۸۵ لیتر استفاده کرد، درحالیکه با خواباندن صندلیهای عقب، گنجایش این قسمت تا ۵۵۰ لیتر افزایش مییابد.
پیشرانه و تجهیزات فنی فیات ۵۰۰
طیف وسیعی از پیشرانههای مختلف برای فیات ۵۰۰ جدید در دنیا وجود دارد. علاوه بر مدلهای بنزینی، دیزلی و تمام برقی، جعبهدندهی دستی ۶ سرعته، نیمه اتوماتیک یا تمام خودکار نیز ارایه میشود. پیشرانههای بنزینی فیات ۵۰۰، شامل نمونههای ۱.۲ لیتر و ۱.۴ لیتر تنفس طبیعی و ۹۰۰ سیسی توربو و ۱.۴ لیتر توربوشارژ هستند.
فعلا مدل ۱.۲ لیتری فیات ۵۰۰ وارد شده تا یکی از ارزانترین نسخههای این خودرو برای کشورمان باشد. با حجم دقیق ۱۲۴۲ سیسی، قدرت این خودرو، ۶۹ اسب بخار و گشتاور ۱۰۲ نیوتنمتر است. هرچند که سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۳ تا ۱۴ ثانیه برای فیات ۵۰۰ وارداتی، چندان خوشایند نیست، اما نهایت سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت آن، ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برای تردد شهری، جالب به نظر میرسد.
دیگر پیشرانهی فیات ۵۰۰ دربازار جهانی، نسخهی ۲ سیلندر ۰.۹ لیتر توربو است که قدرت ۸۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتنمتر از دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه، تامین میکند. این مدل در زمانی حدود ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت دارد. میانگین مصرف سوخت، ۵.۲ لیتراست.
نسخهی توربوشارژ و ۱.۴ لیتری فیات ۵۰۰، با توجه به قیمت بالا و هزینههای مربوط به گمرک و مالیات، احتمالا به کشورمان وارد نخواهد شد، اما با توجه به قدرت ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۰۵ نیوتنمتری آن، میتواند جذابیتهای خاصی داشته باشد. این خودرو به لطف استفاده از اینترکولر، میتواند در زمانی نزدیک به ۸ ثانیه، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشد، درحالیکه نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر فراهم میکند.
نمونهی برقی فیات ۵۰۰، در مقایسه با دیگر نسخههای این خودرو، جدیدتر است و میتوان به واردات آن به ایران امیدوار بود، هرچند که حتی با تخفیفات گمرک و مالیات هم، قیمت پائینی نخواهد داشت. پیشرانه الکتریکی این مدل، ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برای فیات ۵۰۰ برقی، ۸.۵ ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت دارد. این خودرو، با شارژ کامل باتریهای ۲۴ کیلووات ساعتی، تنها ۱۴۰ کیلومتر، حرکت میکند.
آپشنهای رفاهی و امکانات ایمنی فیات ۵۰۰
این خودرو در اکثر مدلها، دارای رینگهای اسپرت ۱۵ اینچ است، هرچند که نمونههای فولآپشن با رینگهای ۱۶ اینچ هم وجود دارند. ۱۳ رنگ بدنه نیز، برای فیات ۵۰۰ قابل سفارش خواهد بود که شامل مدلهای مات و متالیک میشود. محبوبترین رنگهای این خودرو که احتمالا در ایران هم وجود خواهند داشت، سیاه، سفید، زرد و قرمز هستند، درحالیکه نمونههای دورنگ (با سقف متفاوت از بدنهی اصلی) در اروپا به وفور دیده میشود.
استارت دکمهای، آینههای برقی جمعشونده و مجهز به گرمکن داخلی، چراغهای LED روشنایی روز، مهشکن جلو، لاستیکهای با پهنای ۱۸۵ میلیمتر، نمایشگر پشت فرمان، خروجی برق ۱۲ ولت، شارژر تلفن همراه از طریق USB با امکان پخش فایلهای صوتی و گرمکن شیشهی عقب، در غالب مدلهای فیات ۵۰۰ دیده میشوند، اما امکاناتی مثل، ناوبری ماهوارهای، گرمکن داخل صندلی، رینگهای ۱۶ اینچ آلومینیوم با تایرهایی به عرض ۱۹۵ میلیمتر، سانروف برقی، سیستم صوتی از برند بیتز و صندلیهای تمام چرم، مخصوص نسخههای سفارشی هستند.
فیات ۵۰۰ در گروه ایمنترین خودروهای اروپا قرار نمیگیرد؛ اما شرایط قابل قبول کلاس هاچبک شهری دارد. سال ۲۰۱۷ این خودرو ۳ ستارهی ایمنی از تست تصادف بنیاد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) گرفت که فیلم مربوط به آن، در ادامهی مطلب قابل مشاهده است. همچنینNHTSA امریکا فیات ۵۰۰ را در گروه ۴ ستاره ایمنی اعلام کرده و IIHS امریکا امتیاز Top Safety Pick داده است.
از نکات مثبت فیات ۵۰۰ فول آپشن در بخش ایمنی، میتوان به ۷ ایربگ اشاره کرد که شامل ۴ ایربگ استاندارد برای سر و شانهی سرنشینان جلو، دو کیسه هوای پردهای در قسمت عقب و یک مورد در بخش زانوی راننده میشود. کمربندهای ایمنی پیشکشنده هستند و گیره مخصوص صندلی کودک نیز، در صندلی عقب وجود دارد. فشار باد لاستیکها به طور لحظهای قابل مشاهده است و در هنگام پنچری یا ایراد فنی، به راننده هشدار خواهد داد.
قیمت فیات ۵۰۰ در بازار جهانی و ایران
فیات ۵۰۰ وارداتی، مجهز به موتور ۱/۲ لیتر تنفس طبیعی با قدرت ۶۹ اسب بخار است. باتوجه به امکانات سطح متوسط، این خودرو برای بازار بازار جهانی، حدود ۱۵ هزار دلار هزینه خرید دارد و احتمالا برای مشتری ایرانی، نزدیک به ۱/۵ میلیارد تومان قیمتگذاری خواهد شد.
در صورت ادامهی روند واردات و ثبت سفارشی فیات ۵۰۰، این خودروی ایتالیایی مونتاژ لهستان، همقیمت شاسیبلندهای چینی مثل لاماری ایما، چری تیگو ۷ پرو یا فونیکس FX خواهد بود.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۲دوستان این ماشین واقعا وارد شده و پلاک ملی هست
ولی فعلا 2-3 دستگاه دیده شده
MehdiTurbo
۱۰ آبان ۱۴۰۲فردا تعطیل نمیشه 🤔
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۲برای فیات 500 نهایتا شادی ملی در حد لبخند اعلام میشه
NAVID۰۰۹۸
۱۰ آبان ۱۴۰۲آقای اشتری
شما با تاکید میفرمایید که دو سه دستگاه وارد شده ، یعنی باید پلاک ملی ۲۰۲۳ را دیده باشید مستقیم و غیر مستقیم !
مدلهای قدیمی را همه در تهران میبینیم که زیرِ ۲۰۱۷ هستند و احتمالاً جسارتاً شما هم اشتباه میکنید چون بهتر بود حداقل یک عدد عکس را میگذاستید نه بیشتر !
سر راست بگم ، کو ، کجاست ، کدوم نمایشگاه ، کدوم خیابان یا در کدوم گمرک و پارکینگ خوابیده و … ؟!
یا من تو ایران زندگی نمیکنم یا اینجا ایران نیست 😂 !
آره ، اینجا کشور یاسمَنگولاست در میان غارهایِ تو در تو !
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۲آدرس: تهران خیابان مطهری روبروی خیابان فجر (جم) پلاک 217
شرکت پارسیان موتور
تشریف ببرید از نزدیک ملاحظه کنید
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2020/01/27440_1-4-767×568.jpg
amir
۱۰ آبان ۱۴۰۲برای این گزینه های برای واردات در نظر گرفته شده باید گریه ملی ترتیب بدیم
X
۱۰ آبان ۱۴۰۲1.5 جای این اسباب بازی؟
پراید از این آشغال 1.5 میلیاردی بهتره
X
۱۰ آبان ۱۴۰۲نوید از بس زرنگه مچ اشتری رو گرفت بهت یدونه لایک میدم عشق کن
۱۰ آبان ۱۴۰۲آقا بعضی از سانتافه های ۲۰۱۹ هم ترخیص شدن و پلاک ملی دارن
X
۱۰ آبان ۱۴۰۲شایعه نکن
سانتافه 2019 کجا ترخیص شده یدونه نوکمدادیه که اونم مال سفارت بوده مزایده گذاشته بوده
حالا دومیش که ترخیص شده کجاست بگو من بخرم؟؟؟
X
۱۰ آبان ۱۴۰۲البته قهوایه
۱۰ آبان ۱۴۰۲آقای X شایعه نیست یدونه سفید پلاک ملی هست تو تهران
لینک عکسش رو میزارم متاسفانه قبول نمیشه
امیر
۱۰ آبان ۱۴۰۲آقا اشتری آیا این درسته که تویوتا کرولا ۲۰۲۳ هم وارد کردن ؟ ( یعنی الان تو ایران اومده )
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۲ثبت سفارش شده ولی با پلاک ملی هنوز دیده نشده
۱۰ آبان ۱۴۰۲آقای X
منظور من اینه
https://eitaa.com/WORLD_CARS/8504
لطفاً کامنتو قبول کنین
X
۱۰ آبان ۱۴۰۲احتمالا اونم سفارتیه
اکثر ماشین های جدید سفارتیشون هست
الان من بیام بگم دارن لندکروز2017 واردمیکنن؟
۱۰ آبان ۱۴۰۲الان دیگه لندکروز های 2008 رو هم مثل 2017 میکنن و تشخیصشون سخته
NAVID۰۰۹۸
۱۱ آبان ۱۴۰۲جناب اشتری
امروز پیگیری مدلهای ۲۰۲۳ را کردم و چیزی که فهمیدم این بود که نمونههای ۲۰۱۷ تازه ترخیص شده از گمرک ( کدام گمرک را نگفتند ) هستند که جزو مزایده شدهها بوده نه ورودی جدید ۲۰۲۳ !!!
فعلاً تویوتا و کیا هیوندای آوردند چند دستگاه که هنوز هم پلاک نشده و تا جایی که در معین موتور خود کارمندها هم میگفتند این چندتا تویوتا لوآپشن رو آوردند ولی فقط میخوان از این شوروم ببرند این طرف آن طرف تا فقط خبردرمانی راه بیندازند و هیچ واردات وجود ندارد مگر چینی باشه !
همه این فیلمها را الان ۳ ساله شده که دارند در میاورند و این حنا دیگر رنگی ندارد و حکمش فقط شیره مالیدن هست و بس !
فرشاد
۱۲ آبان ۱۴۰۲آقای اشتری فیات 500 یه مدل جلو پنجره خوشگل تر که عدد 500 رو به عنوان جلو پنجره گذاشتن اون مدل خاصی هستش به نظرم زیبایی اون مدل وحشتناک زیاده
۱۰ آبان ۱۴۰۲پس فردا به طور رسمی تعطیل اعلام میشه
ایمان
۱۰ آبان ۱۴۰۲از قبل چند دستگاه فیات ۵۰۰ وارد شده بودن قبل از ممنوعیت واردات سال ۲۰۱۹. الان سوال اینجاست که این فیاتهای گفته شده مدل ۲۰۲۳ هستن (نسل کاملا جدید و چهره متفاوت) یا از اموال تملیکیهایی هستن که تو گمرک مونده بودن؟
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۲متاسفانه ظاهر قدیمی دارن و چهره ۲۰۲۳ نبستن
اما تاجایی که من میدونم فیات ۵۰۰ با چهره قدیمی ۲۰۱۷ هنوز تولید میشه
ایمان
۱۰ آبان ۱۴۰۲بله حق با شماست. مثل اینکه نسل جدید کلا برقی شده و نسل قدیم بنزینی همچنان تولید میشه.
علی
۱۰ آبان ۱۴۰۲یعنی ساینا میگیرش🤭
R
۱۱ آبان ۱۴۰۲یجوریی ازش تعریف کردید انگار چی هس نه ظاهر داره نه چیز خاصی والا پراید از این خیلی سرتره
علی جردن
۱۰ آبان ۱۴۰۲کاش دوتا هم درب عقب برعکس بازشو مثل تویوتا FJ داشت تا سوارو پیاده شدن آسون تر می بود
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۲اتفاقا از سال 2021، مدل جدیدی هم ساخته شد به نام نسخه 3+1 ولی مخصوص فیات 500 برقی هست
https://autodesignmagazine.com/wp-content/uploads/2020/10/2020102301_Fiat_50031.jpg
علی جردن
۱۰ آبان ۱۴۰۲اتفاقا با خودم می گفتم یا امشب پولدار بشم یا فیات ۵۰۰ چهار در ساخته شه :|
زیباست😁
علی
۱۰ آبان ۱۴۰۲مزخرفترین خودرو اروپا . چرا اینا همیشه روی آشغالا دست میزارن . با دیدنش یاد ماتیز میوفتم . میمیرن یه ۲۰۸ با اون جذابیت بیارن . یا حداقل یه فولکس واگن گلفی چیزی . آخه فیات 🤢🤮
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۲شاید این فیات 500 های وارداتی، ترخیصی گمرک باشن
مثلا مدل 2017 و 2018، چون واردات ماشین با برند اروپایی که مونتاژ چین نباشه، خیلی سخته
۱۰ آبان ۱۴۰۲خسته نشدید از دست فرانسوی ها؟
حاجی دیگه پژو مارو تحویل نمیگیره
ف.م
۱۰ آبان ۱۴۰۲بیاد از فردا موتور tu5 میندازن روش
فرشاد
۱۲ آبان ۱۴۰۲الان یعنی پژو بهتر از فیات بعدشم بزرگوار اگه به متن هم رجوع کنید خود گروه پژو سیتروئن با گروه فیات کرایسلر تشکیل اتحاد دادن یعنی در آینده هر ماشینی از اتحاد بیاد بیرون مهندسی و تکنولوژی هر 2 گروه شاید باهم ترکیب بشه مثلا شاسی مشترک باشه یا انجین مشترک باشه خیلی فکر نکن به آرم روی ماشین ماشین خوشگل خوشگله فیات 500 هم ماشین خوب و خوشگلیه سلیقه اس ولی من دوستش دارم
AMANTE
۱۰ آبان ۱۴۰۲فکر کنم سال 93 – 94 بود که فیات 500 برای اولین بار وارد شد و قیمت اش بین 90 تا 100 میلیون بود که مثل امروز قیمت غیر منطقی داشت.
البته جدا از همه چیز هایی که روی قیمت تاثیر داره، دلار هم قیمت بالایی داره.
قیمت 15 هزار دلاری رو در نظر بگیریم میشه 750 میلیون که بازم برای این ماشین زیاده.
اشکان
۱۱ آبان ۱۴۰۲داداش مشکل از پولته….. طرف تو اروپا نمیتونه با شرایط شما خودش و سازگار کنه!!! ۱۵,۰۰۰ دلار اروپا اصلاً پول حساب نمیشه!! فیات تولید برزیل بدرد ایران میخوره
مانی
۱۰ آبان ۱۴۰۲سابقه حضور فیات در ایران به بیش از شصت سال پیش و دهه 40 شمسی باز می گردد و فیات 1100 اولین خودروی سواری مونتاژی در خاک ایران بود.تولید فیات ۱۱۰۰ تقریباً شش سالی پیش از پیکان و دقیقاً در روز بیست و پنجم ماه اردیبهشت سال ۱۳۴۰ شمسی رسماً در ایران آغاز شد.کارخانه تولیدی آن «سایکا» نام داشت که توسط برادران علی و حسن کاشانچی و با سرمایهای حدود ۱۲.۲ میلیون تومان بنا شده بود. محل این کارخانه در جاده تهران نو (دماوند فعلی) واقع بود. خانواده کاشانچی از سال ۱۳۳۲ شمسی به ورود انواع محصولات فیات به کشور مبادرت ورزیده بودند و با بازاریابی مناسب توانستند فیات را به محبوبیت فراوانی در نزد مردمان ایرانزمین برسانند. البته فیات از سال ۱۳۱۴ شمسی به کشورمان وارد میشد و همواره از گزینههای مطلوب در میان آحاد مصرفکنندگان وطنی بود.
فیات ۱۱۰۰ با بهای اولیهای حدود ۱۲ هزار تومان عرضه شد و تا سه سال پس از تولید هم از موفقیت بسیاری در نزد عموم مردم و بهویژه شبکه تاکسیرانی کشور برخوردار بود و هزاران دستگاه از آن هم به فروش رفت اما از سال ۱۳۴۴ شمسی، اقبال مشتریان نسبت به آن کم و رفتهرفته فروش آن رو به کاستی نهاد و در سال ۱۳۴۸ شمسی، دو سال پیش از فرا رسیدن موعد قرارداد، تولید آن یکسره متوقف و کارخانه آن تعطیل شد. البته این درست مقارن با زمانی بود که تولید این خودرو در کارخانه مادر آن در ایتالیا نیز متوقف شده بود. به نظر نگارنده، ورود آسان خودروهای رقیب و مهمتر از همه تولید و عرضه پیکان در سال ۱۳۴۶ را هم میتوان از مهمترین دلایل افول فیات ۱۱۰۰ در ایران آن دوره دانست. پیکان خودرویی بهمراتب مدرنتر و جذابتر بود که در بدو ورود تنها بهایی کمتر از ۱۵ هزار تومان داشت.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۲سپاس از اطلاعات بسیار خوب شما
https://www.pedal.ir/fiat/%D9%81%DB%8C%D8%A7%D8%AA-1100-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86/
مانی
۱۰ آبان ۱۴۰۲خواهش می کنم.انجام وظیفه بود.
amir
۱۰ آبان ۱۴۰۲کاشکی جای کل کل های بیمورد از این دست کامنت های پرمحتوا داشتیم
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۲لینک گذاشتم براتون
amir
۱۰ آبان ۱۴۰۲ممنون مستر اشتری
حتی اگر هم کپی کرده باز هم برای من ارزش داره تا جای تمسخر بیمورد برند ها
منظورم مثل نوید و پیام هستن
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۰ آبان ۱۴۰۲من خودم فیات 1100 فراموش کرده بودم و ایشون یادم آورد
ابتدای متن اضافه کردم
احمد
۱۱ آبان ۱۴۰۲اطلاعات خوبی بود
𝐀𝐥𝐢
۱۰ آبان ۱۴۰۲خدایا؟؟ ماچه گناهی داریم که باید یه ماشین فسقلی ارزونو ۱.۵ میلیارد بخریم؟ این تهش ۵۰۰ تومن بیازره اما ۱.۵ اصلا
۱۰ آبان ۱۴۰۲ماشینه اقتصادی ۶۹ اسبی با قیمت میلیاردی در ایران 💓♥️
noir
۱۰ آبان ۱۴۰۲فکر کن همینو ماشین لوکس در نظر میگیرن
parhamiof
۱۰ آبان ۱۴۰۲فوق العاده ماشین جذابیه ولی
خیلی خوبه که ماشین 1.2 لیتری 69 اسبی مینی رو هم قیمت با یه شاسی بلند 200 اسبی میخریم
عایا عین ماطریکثه؟
amir
۱۰ آبان ۱۴۰۲عایا عین ماطریگث واگعیه یا گیگه ؟
JDM_Japan
۱۰ آبان ۱۴۰۲ماشین بسیار جالبیه ولی بنظرم هیچ شانسی با این قیمت برای رقابت با چینی های هم قیمت نداره
درسته کیفیت این کجا و چینی ها کجا ولی خب حجم موتور و حتی اندازه ماشین هم خیلی مهمه و همین
JDM_Japan
۱۰ آبان ۱۴۰۲کاش به جای این مینی کوپر می اومد که فک کنم مینی قیمتش بالاتر باشه
Enzo Ferrari 2008
۱۰ آبان ۱۴۰۲موش ایتالیایی اومد ایران
RIO
۱۰ آبان ۱۴۰۲یه دونه مدل پایین ۲.۵ میلیارد میدن😭
Hamid
۱۰ آبان ۱۴۰۲مصرف ۵ لیتر واسه یه ماشین ۶۹ اسبی جالب بنظر میاد؟
OM.01
۱۰ آبان ۱۴۰۲این ماشین تو اروپا تقریبا 16 هزار یورو هست
و نسخه قدرتمند آپاراث قیمت 24 هزار یورویی داره. با توجه به درآمد بین3 الی 4 هزار یورو بیشتر خانواده های اروپایی باید بگم ماشین مناسبی هست.
اما تو ایران با قیمت 30 هزار یورویی و میانگین درامد 300 الی 400 یورویی قیمتش ورای تصور هست و اصلا مناسب نیست…
برخی ماشین های چینی که نه…
ولی بی شک کیلومترها از تمام آشغالهای ایرانی در بحث کیفیت ساخت و ترمز و هندلینگ پایداری و ایمنی جلوتره حتی شتابش هم بهتره…(!)
مانی
۱۰ آبان ۱۴۰۲خواهش می کنم.انجام وظیفه بود.
Saeed
۱۰ آبان ۱۴۰۲این سبک ماشین ها تو ایران زیاد طرفدار نداره فکر نکنم استقبال شه
∆
۱۰ آبان ۱۴۰۲اتفاقا گزینه محبوب خانومای پولدار خواهد بود .
مهردادکمال
۱۰ آبان ۱۴۰۲مطمئن باشین مثل سیتروئن و دی اس و الفارمئو و پژو ۴۰۷ شکست خواهد خورد
hameds1
۱۱ آبان ۱۴۰۲چرا همینو موتور 900 سی سی توربوشو نیاوردن؟ هم قوی تر از اینه هم تعرفش بخاط زیر 1 لیتر بودن خیلی کمتره
∆
۱۵ آبان ۱۴۰۲چون با ورود این مدل سود بیشتری به بهانه تعرفه نصیب شرکت وارد کننده میشه .
Lamberto
۱۱ آبان ۱۴۰۲طرف نمیدونه فیات چیه از ماشین ایرادم میگیره اونم پونصد که از محبوب ترین هاچبک های سگمنت a هستش
فیات سی ینا اگه تو ایران جا میفتاد جنازش از بنجل های فرانسوی و چینی هم سرتر بود
دیگه ریال ما حکم پهن داره و رانت و گمرک فاسد داریم به فیات چه
سجاد
۱۲ آبان ۱۴۰۲آقا من یه چی بگم تو رو خدا فحش ندین من با میر سلیم نسبتی ندارم ها 😂😂 ولی من خودم چند ماهی یه 207 مدل 96 داشتم و سوار میشدم خدایی الان 207 رو بهتر از این میدونم شخصا چیه این ماشین اگه قرار بر 1/5 میلیارد واس این باشه همون 207 حدود 700 تومنی بهتره بنظرم.
ستار
۱۲ آبان ۱۴۰۲یعنی این صحنه ها رو میبینم یاد تست ماشین های ایران خودرو و سایپا میوفتم …از بس که این ۲ شرکت تمام استاندارت های روز دنیا رو رعایت میکنن🫸
جواد منیعی
۱۲ آبان ۱۴۰۲آخه حیف نیست 1/5 میلیارد به پای این اشغال پول بریزی. پراید که از این لکنته بهتره
Vahid
۱۸ بهمن ۱۴۰۲دوست عزیز این خودرو پرفروش ترین در سگمنت خودش تو یازده کشور اروپاییه از جمله آلمان. حالا شما که پراید برات هست نگرانیت بابت چیه؟
واقعا اینکه میبینم سلیقه ملت پراید و ساینا و چهارتا چینی هست غم انگیزه. خودرو روز اروپا برای خیلیا زیادیه
Arash IV
۱۳ آبان ۱۴۰۲عالیه من از مدل قدیمی این ماشین خیلی خوشم میاد
بیوک آقازاده
۱۴ آبان ۱۴۰۲انصافا چقدر از شرکت وارد کننده بابت این رپرتاژ آگهی گرفتید تا مردم بپذیرند برای خودروی بی کیفیتی با قیمت ۵۰۰میلیون تومن قانع شده و ۲میلیارد پولشون رو بریزن جوی آب
ش قاسمی
۲۱ آبان ۱۴۰۲بی سلام ..نت به طراح واردات خودرو بی انصاف چند برابر داری پول میگیری لااقل بهترین گزینه رو وارد میکردید که هر روز پات تو گور نلرزه ۲میلیارد برای خودروی دو در ….دری یه میلیارد خخخ دوره دوره دودره بازیه ولی نه اینجا …
احمد
۲۷ آذر ۱۴۰۲باسلام بنده خریدار این خودرو هستم البته نا گفته نماند بعداز ۷ بار شرکت و عدم تخصیص خودرو اینبار بنامم در امده تا الان ۱۶۳۵ پیش فاکتور زدن شرکت میگه احتمالا بالای ۲ میلیارد تموم بشه من موندم و کلی احساس ندامت از عملکرد خودم که چرا از اول شرکت کردم تویوتا با موتور ۱۲۰۰ و توربو ۲۲۰۰ قیمت بوخوره این ماشین لهستانی دو درب بدون توربو هم بخواد همین قیمت رو بخوره شورای رقابت اگر درست قیمت گذاری نکند مطمعنا هم دست وارد کننده است
حسین
۳ مرداد ۱۴۰۳به خدا حیف 200میلیون تومان 1345 زمان شاه پدرم یکی از اینا داشت خریده بود 3هزارتومان..که اونم قشنگی خودشو داشت.. تاسال 1357 قیمت آن شده بود بعداز 12سال20هزارتومان.توایران بی در وپیگر. که اصلٱ قانونی وجود نداره. قیمت ها درعرض 3ماه خودرو از 200میلیون میشه 700میلیون وبعد توجیع میکنند که پول بی ارزش شده.. وبصورت دلاری حساب میکنن.. چیزی که خودش میخواستند بشه. (شد).ولی دریغ از درآمد97 درصد مردم.