این خودروی کوچک پر سر و صدا و در عین حال، با ظاهری آراسته، فیات 500C آبارث است که قیمتی برابر ۳۲ هزار و ۹۵ دلار دارد.
در حالی که جمع زیادی از علاقهمندان به دنیای رانندگی هنوز هم گیربکسهای دستی را در خودروهای خود ترجیح میدهند، سیستم گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته در آبارث کابریولت، کنتراستی جالب با شیفتر نرم و کلاج احساساتی گیربکس دستی ۵ دنده در فیات 500C آبارث مدل تستشده در ۲۰۱۳ ایجاد کرده است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک Aisin که یک آپشن ۱۳۵۰ دلاری است، هماهنگی بسیار خوبی با قدرت خروجی موتور توربوی ۱/۴ لیتری دارد. فیات تنظیمات متفاوتی را برای موتور مولتیایر چهار سیلندر برای استفاده در کنار گیربکس اتوماتیک به کار برده است؛ در مقایسه با نسخه گیربکس دستی، قدرت به میزان ۳ اسببخار کاهش پیدا کرده و به ۱۵۷ اسببخار رسیده و در همین حال، گشتاور با رشدی ۱۷/۶ نیوتنمتری مواجه شده است. این گشتاور در ۱۰۰ دور بر دقیقه کمتر به حداکثر خود، یعنی ۲۴۸/۱ نیوتنمتر میرسد و حالتی ملایمتر برای موتور در دور موتور زیر ۳۰۰۰ ایجاد شده است. در واقع، مدل اتوماتیک آبارث در شتابگیری سریعتر از 500C با گیربکس دستی عمل میکند و در ۶/۹ ثانیه، سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت را ثبت میکند. این در حالی است که برای مدل با گیربکس دستی، این زمان ۷/۳ ثانیه بوده است. همانند نسخه با گیربکس دستی، 500C آبارث اتوماتیک نیز با میلههای ضدّ لغزش و دامپرهای با عملکرد بالا، ترمزهای بزرگ و همینطور چرخها و تایرهای بزرگ همراه است. سیستم دستیار الکتریکی فرمان، سرعت واکنش بالایی دارد و قابلیت این را دارد که تمام اشارههای کوچک از فرمان فربه و با پوشش چرمی را منتقل کند. در هنگام سرعت، 500C حس پایداری و اعتماد به نفس بسیار خوبی دارد و این در حالی است که تنها ۲/۳ متر بین محورهای جلو و عقب آن فاصله است. با این حال، بر روی سرعتگیرها، پشتههای برف و ناهمواریها جنب و جوش زیادی از خود نشان میدهد و بنابراین باید مراقب قهوه و کاپوچینوی خود باشید. در زمان این بررسی، یک پوشش برفی ضخیم انجام عملیات تست 500C آبارث را محدود کرده است. بر این اساس، متأسفانه خبری از حداکثر سرعت یا تست لغزندگی در پیچ نیست. ولی در همین حال، در گوشهای از جاده سنگفرش، انجام یک تست ترمز بینقص ممکن شده است؛ جایی که 500C از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در ۵۱/۸۲ متر متوقف شده که مشابه مسافت ۵۰/۹ متری در آبارث کابریولت مدل ۲۰۱۳ است. تجدیدنظر طراحی داخلی 500C برای سال ۲۰۱۵، تبدیل به آشوبی از شکلها و عملکردها شده است و هیچکدام از سوئیچها یا دکمه در جایی که از آنها در خودروهایی مانند محصولات تویوتا انتظار دارید، نیستند. ولی این خودرو، یک «تویوتا» نیست و یکی از نکات جالب رانندگی با آن این است که مثلاً مدتها دنبال یک دکمه میگردید و وقتی به صورت اتفاقی آن را میزنید، میبینید که همان چیزی است که یک ماه پیش به دنبال آن بودهاید! در حالی که صندلیهای عقب، شرایط نسبتاً مناسبی دارند، صندلیهای جلو، هم راحت بوده و هم تکیهگاههای بسیار خوبی دارند. در همین حال، فرمان مورب 500C حالت تلسکوپی ندارد. ولی زمانی که پدال کلاجی در آن پایین نیست، این موضوع، چندان هم جای نگرانی ندارد. نمایشگر ۷ اینچی سیستم اطلاعات و سرگرمی در فیات 500C تا حدّی به رفع درهمریختگی موجود در داشبورد کمک میکند، ولی متأسفانه سیستم راهبری در آن دیده نمیشود. برای آن که به نقشه دسترسی داشته باشید، باید از آپشن سختافزاری TomTom به ارزش ۶۰۰ دلار استفاده کنید که به این منظور، یک نمایشگر کوچک در بالای داشبورد شما قرار میگیرد. در مقابل، سادگی در باز کردن سقف کانورتیبل بسیار جالبتوجه است و دقت عملکرد خیرهکنندهای دارد. وقتی این سقف در بالای صندوق عقب جمع شده باشد، ظاهر بسیار جمع و جوری دارد. در همین حال، وقتی دکمه آن را میزنید، از میان کانالهای بالای درها عبور کرده و شما را از نویز باد و نشت آب باران محافظت میکند. تنها نکته منفی، صدای اگزوز است که همیشه در داخل شنیده میشود. ولی در مجموع، فیات 500C آبارث، خودرویی است که میتواند به راحتی در ترافیک مانور دهد و رانندگی لذتبخشی در اطراف شهر داشته باشد. در همین حال، این خودرو را در هر جا که بخواهید، میتوانید پارک کنید. در این نسخه کابریولت، نهتنها فضای بیرون، آزادیِ بیشتری برای ورود به داخل کابین دارد، بلکه انعکاس بیشتری از ویژگیهای آبارث نیز به دنیای بیرون منتقل میشود. مشخصات:- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل جلو، ۴ سرنشین، ۲ در کانورتیبل.
- قیمت مدل تست: ۳۲۰۹۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۲۸۶۴۵ دلار).
- نوع موتور: SOHC ۱۶ سوپاپ چهار سیلندر در یک ردیف با توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
- گنجایش: ۱۳۶۸ سیسی.
- قدرت: ۱۵۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۲۴۸/۱۱ نیوتنمتر در ۲۴۰۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۳۰۱ متر.
- طول ماشین: ۳/۶۶۸ متر.
- عرض: ۱/۶۲۸ متر.
- ارتفاع: ۱/۵۰۴ متر.
- وزن کلی: ۱۲۱۷ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۲۰/۵ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۹/۱ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۱ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۴ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۴/۸۴ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی: تست نشده
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۱/۸۱۶ متر.
- چسبندگی در پیچ به قطر ۳۰۰ فوت: تست نشده.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۹/۸ لیتر در شهر و ۷/۳۵ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
TerraByte
۲۳ اسفند ۱۳۹۳خیلی خوشگله و از جلو شبیه مینی ماینر ساختنش
ولی مصرف سوختش خیلی بالاست ، یه ذره ماشینه بعد صدی 10 میسوزونه O_o
صندلی های ردیف عقب هم به نظر میاد شرایط سختی واسه مسافراش ایجاد کنه ^_^
سجاد
۲۳ اسفند ۱۳۹۳مصرفش 2 لیتر و 10 صدم هست که برعکس افتاده!
در ضمن طراحیش شدیداً به نمونه اولیه 1957 وفاداره .
و جالب اینکه مینی چندسال بعد ساخته شد . . .
سردبیر
۲۳ اسفند ۱۳۹۳سلام. مصرف سوخت کاملا درست هست و طبق منبع مطلب یعنی سایت کار اند درایور نوشته شده. چون در زمان تست فنی، فشار بیشتری نسبت به رانندگی معمول به خودرو وارد می شود. طبق براورد EPA هم مصرف بزرگراه آن 7.35 لیتر هست.
ممنون از دقت دوستان
سجاد
۲۳ اسفند ۱۳۹۳درسته!
من اشتباه کردم .
مصرف سوخت شهرش 9 هستش که با این حساب باید به 405 ایوالله گفت . . .
خیلی خیلی مصرفش برای یک ماشین 2015 بالاست .
milad5527
۲۳ اسفند ۱۳۹۳فیات میگن خوب نیست درسته ؟ :)
mds
۲۳ اسفند ۱۳۹۳طراحیش یه سرو دماغ از رقبای ژاپنی و آلمانیش بلندتره
farzam
۲۷ اسفند ۱۳۹۳از کره ای ها که یه آدم بالاتره.
lamborghini REVENTON
۲۳ اسفند ۱۳۹۳اقا جو قدرت موتورش رو گشتاور رو ببین بعد بگو
بعد قدرتش در برار پراید مقایسه کن!!!!!!
سجاد
۲۳ اسفند ۱۳۹۳این ماشینو یه ملعونی(!) تو موزیک ویدئوش به کار برد که از همون موقع معروف شد و پرطرفدار !!!
حالا بگذریم ..
بچه ها نظر سنجی ::
Ford Fiesta RS 2015 : لایک
Fiat 500C Abarth 2015 : دیسلایک
عارف
۲۳ اسفند ۱۳۹۳لامبورگینی مینیاتوری
علی آهنگر
۲۳ اسفند ۱۳۹۳با سلام
دوستان شرمنده ام که این سوال یه کم بی ربطه اما شدیدا به تجربیاتتون احتیاج دارم
به نظر شما کدوم بهتره ؟
سمند LX
سمند سورن
پژو پارس معمولی
پژو پارس ELX
Zora
۲۳ اسفند ۱۳۹۳هیچکدوم… (به نظر من)
همه شون پر از ایراد و هزار تا درد بی درمان اند.
انتخابش هم به کاربردش بستگی داره . اگه یکم اطلاعات بیشتری میدادین پیشنهاد آسان تر میشد
مثلا اگه توشهری استفاده کنی هیچکدوم برای بلند مدت جواب نمیدن
(( یکی از آشنا هامون سمند LX دارن فرمونش ایراد پیدا کرده و نزدیکه دو سه روزه که ماشین تو نمایندگیه … در ضمن قطعه مذکور یک بار تعویض شد ولی جواب نداد الان دوباره طرف منتظر قطعه اس ماشین هم مدل 93 بود ! ))
پارس هم زیاد تعریف و تمجید نداره ولی مدل فیس لیفت جدیدش نسبتا به سمند گزینه مناسب تری بنظر میاد با اینکه قیمت نا مناسبی در برابر کالای دریافتی داره…
به هر حال این تجربه و برداشت بنده از ماشینها بود
من به شما دوست عزیز توصیه می کنم :تا اطلاعات کافی بدست نیاوردید هرگز دست به خرید نزنید که پشیمونی بدنبال داره
بنده باز هم تاکید میکنم در خرید عجله نکنید و از اطلاعات و تجربیات سایر دوستان استفاده کنید .
موفق باشید .
سعید
۲۳ اسفند ۱۳۹۳قیمت 28هزار دلار برا این کوچولوی 157 اسبی زیاد نیست؟!
Mini Cooper Hardtop S با قدرت 189 و شتاب 6.1 و قیمت 25هزار دلار گزینه خیلی بهتریه،هم ظاهرش خیلی قشنگتره و هم داخلش،به عکس داخل این فیات که نگاه کردم سرگیجه گرفتم!!
حامد
۲۴ اسفند ۱۳۹۳گرونه با این عملکرد
armin
۲۹ اسفند ۱۳۹۳از بنز سی کلاس گرونتره !!!
امید
۱ فروردین ۱۳۹۴عالیه
MH
۸ اسفند ۱۳۹۷فقط پراید
پرایدی که ۵۲ میلیون هست یعنی از بنز اپشناش بیشتره وهم از موستانگ قدرتش بیشتره و هم از بوگاتی سرعتش بیشتره