سام کاویانی: اکثر ما ایرانیان، پیکان را بهعنوان نخستین سدان مونتاژی در کشورمان میشناسیم. درحالیکه سالها پیش از تولید پیکان، این فیات ۱۱۰۰ بود که این عنوان را کسب نمود.
تولید فیات ۱۱۰۰ تقریباً شش سالی پیش از پیکان و دقیقاً در بیست و پنجمین روز از ماه اردیبهشت سال ۱۳۴۰ شمسی رسماً در ایران آغاز شد. کارخانه آن «سایکا» نام داشت که توسط برادران علی و حسن کاشانچی و با سرمایهای حدود ۱۲.۲ میلیون تومان بنا شده بود. محل این کارخانه در جاده تهران نو (دماوند فعلی) واقع بود. خانواده کاشانچی از سال ۱۳۳۲ شمسی به ورود انواع ساختههای فیات به کشور مبادرت ورزیده بودند و با بازاریابی مناسب توانستند فیات را به محبوبیت فراوانی در نزد مردمان ایرانزمین برسانند. البته فیات از سال ۱۳۱۴ شمسی به کشورمان وارد میشد و همواره از گزینههای مطلوب در میان آحاد مصرفکنندگان وطنی بود.
فیات ۱۱۰۰ با بهای اولیهای حدود ۱۲ هزار تومان عرضه شد و تا سه سال پس از تولید هم از موفقیت بسیاری در نزد عموم مردم و بهویژه شبکه تاکسیرانی کشور برخوردار بود و هزاران دستگاه از آن هم به فروش رفت اما از سال ۱۳۴۴ شمسی، اقبال مشتریان نسبت به آن کم و رفتهرفته فروش آن رو به کاستی نهاد و در سال ۱۳۴۸ شمسی، دو سال پیش از فرا رسیدن موعد قرارداد، تولید آن یکسره متوقف و کارخانه آن تعطیل شد. البته این درست مقارن با زمانی بود که تولید این خودرو در کارخانه مادر آن در ایتالیا نیز متوقف شده بود. به نظر نگارنده، ورود آسان خودروهای رقیب و مهمتر از همه تولید و عرضه پیکان در سال ۱۳۴۶ را هم میتوان از مهمترین دلایل افول فیات ۱۱۰۰ در ایران آن دوره دانست. پیکان خودرویی بهمراتب مدرنتر و جذابتر بود که در بدو ورود تنها بهایی کمتر از ۱۵ هزار تومان داشت.
فیات ۱۱۰۰ یک خودروی کوچک خانوادگی بود که از سالهای ۱۹۵۳ الی ۱۹۶۹ میلادی در زادگاه خود در ایتالیا تولید شد. این خودرو محصولی استراتژیک برای فیات در سالهای پس از جنگ جهانی دوم بود و در عرصه داخلی و جهانی هم موفقیت بسیاری را کسب و نام فیات را سخت سر زبانها انداخت. این خودرو علاوه بر ایتالیا، در استرالیا، آرژانتین، مراکش و ایران هم تولید میشد. تولید فیات ۱۱۰۰ تا سال ۲۰۰۰ میلادی توسط کارخانه پریمر (PREMIER) هند ادامه یافت.
فیات ۱۱۰۰ با یک پیشرانه چهار سیلندر ۱.۱ لیتری عرضه میشد که توان آن معادل ۳۶ اسب بخار بود. این پیشرانه به همراه یک گیربکس ۴ سرعته دستی قادر بود ماکزیمم سرعتی معادل ۱۱۶ کیلومتر بر ساعت را برای این خودرو فراهم کند که برای یک ساخته موتوری در ۶۴ سال پیش رقم مناسبی بود. در کنار مدل پایه، نسخهای اسپرت از فیات ۱۱۰۰ هم به بازار عرضه شد که دارای یک چراغ در میانه جلوپنجره خود بود. این نسخه که ۱۱۰۰ TV نام داشت از پیشرانهای به توان ۵۰ اسب بخار برخوردار بود و ماکزیمم سرعت آن به ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت میرسید. فیات ۱۱۰۰ در گونههایی متفاوت از بدنه اعم از سدان، استیشن و کوپه تولید شد.
مایکوباکتریوم توبرکلوسیز
۷ آبان ۱۳۹۶درهاش جالبه!
محمد
۷ آبان ۱۳۹۶جالبه که آینه بغل هم نداره
علیرضامهر
۸ آبان ۱۳۹۶مگه الان که آینه بغل هست، فایده ای هم داره
Mercede kaviani
۷ آبان ۱۳۹۶با سلام به دوست بسیار عزیز سام کاویانی
وسپاس بی کران از این مطلب نوستالزیک وخاطره انگیز شما دوست عزیز
مخصوصا در اصفان تا اواخر دهه 1360 با رنگ ابی سفید در کنار تاکسی ها پیکان کار می کردنند
یادش بخیر در دهه 1360 چقدر سوار فیات 1100 تاکسی شدام
متاسفانه در دهه 1370 کاملا از تاکسیرانی اصفهان کنار گذاشته شدن وبه عنوان اتوموبیل شخصی معرف به تاکسی برگشتی باقیمت ناچیز 140 هزار تومان مزایده شدن
و پدرام چون تازه گوهینامه گرفته بودام یکی هم خرید تا بقول پدرام نابودش کنم یعنی رانندگی راهم با این فیات یاد گرفتم وچندر بار از اصفهان تا رامسر را بان رفتم دوام فوق العادی داشت با اینکه تاکسی بود هیچ خرابی مهمی پیدا نکرد
وسپاس بی کران دوباره برای زنده کردن خاطرات شیرن زندگی ام توسط شما دوست عزیز
دوستدار شما مرسده کاویانی
باتشکر دوستدار شما مرسده کاویانی
مسعود پیرزاده
۳۰ آذر ۱۴۰۱در آبادان یک اوراقفروش بود بنام دریاقلی که به رحمت ایزدی پیوسته ، ایشان لوازم یدکی دست دوم اتومبیل میفروخت و از دیفراسیل فیاتهای اوراق شده که آنها را بهم جوش داده بودند پایه های عمودی یک انبار نسبتاً بزرگ سوله مانند را درست کرده بود که دیدنی بود
حسین
۷ آبان ۱۳۹۶به نظر نگارنده، ورود آسان خودروهای رقیب و مهمتر از همه تولید و عرضه پیکان در سال 1346 را هم میتوان از مهمترین دلایل افول فیات 1100 در ایران آن دوره دانست!!
morteza
۷ آبان ۱۳۹۶پیکان گفته 15 هزلر یا کمتر بعد فیات12 هزار بعد بازم مردم پیکان میخریدن؟جذابیت پیکان حالا چی بوده……
عکسا برا ایرانه چه با حالن.
حسین
۷ آبان ۱۳۹۶جذابیت پیکان موتورش و جدیدتر بودنش بوده!
البته واردات هم در نابودی اولین کارخانه مونتاژ خودرو ایران بیتاثیر نبوده طبق متن!
اگر گمرکی رو واردات بود ، احتمالا کارخانه اش پول داشت محصول جدید جایگزین کنه!
Archi KHAN
۷ آبان ۱۳۹۶به یاد فیات 1100
و
به یاد همه چیز …
رضا اعتمادیان
۷ آبان ۱۳۹۶ظاهرا این شماره 1100 همیشه اوله
اگه نسل قبل 1100 فیات نوستالژیک شده واسه ما هم 1100 نوکیا نوستالژیک شده
البته شخص من از میانه این دو نسل هستم و تقریبا هر دو رو درک کردم
حمیدرضا
۷ آبان ۱۳۹۶وجدانن در زمان خودش هم مدرن بوده هم کوچیک هم قدرتش خوب بوده طراحی داخلشم بد نیست ولی این جالبه قبل از انقلاب همه شرکت ها خصوصی بودن و موقعی که نتونستن دووم بیارن خودشون جمع میکنن کاسبیشونو تغییر شغل میدادن نه اینکه تا ابد تولیدشو ادامه بدن
Ali a
۷ آبان ۱۳۹۶از همون زمان هم آشغال مونتاژ میکردیم تا حالا…
کیانوش
۲۷ آبان ۱۴۰۱عزیزم واسه اون موقع اشغال نبودن ایرانم مصل سایر کشور های توسعه نیافته فقط امکان تولید همچین خودرو هایی رو داشت نمیشد که واسه اولین خودروی تولید کشور رفت پورشه و بنز و محصچلات لوکس رو انتخاب کرد مگه اولین خودروی تولیدی کره و هند و چین چی بوده
A.B
۸ آبان ۱۳۹۶هندیا که این عشق این ماشین هستن و هنوزم هست ازش ماشین عروسشونه واسه اونا حکم پیکان ایرانو داره
کیکسریٰ
۲۸ بهمن ۱۳۹۷کلمهء “فیات” رو به انگلیسی توی مترجم گوگل وارد کنید و معنیهایی که براتون میاره رو ، در نظـر بگیرید…
و…
بعـد با اونچه که مـدّ نظـر قرار دادید، یه مروری بر تاریخچهء کمپانیهای اتومبیلسازی که بعـد از جنگ جهانی دوم به وجـود اومدهند داشـته باشید، بعنوان مـثال:
۱- “کی.آی.عی موتورز” (کیا موتورز- سـئول کوریای جنوبی) ،
۲- “سـیـعـات” (بارسلونا-اسـپانیا) ،
۳- “اف.اس.او” (فابریکا سموخودوُو اوسوبوویش – وارشاوا لهـسـتان) ،
و…
خـب! به نظـر من مـعـنی اسـم فیات با مـاهیـئـتش همـخوانی داره. آیـا شـما هم با نظـر من موافقـید؟
اگر موافقـید، پس به این نکته هم توجه کنید که احتمال داره اسم بقیهء برندهای قدیمی هم با مسـمّـا باشه… (در پاسخ به کاربر گرامی آقای حمیدرضا که آبان ۹۶ کامنت گذاشتهند :) میدونیـم که کمپانی “روتـس” رونـد چندین برند قدیمی و باسـابقه رو بـه “پیـکان” ختـم کرده…؛ با در نظـر گرفتـن معـنی کلمـهء “روتـس” و معنی اسـم “پیکان” میشه اینطور تصور کرد که همهء اون کمپانیهای “سینگر” ، “تالبوت” ، “سانبیم” ، “هامـبر”، “کومر” و… مثـل شاخههای یه درخـت هسـتند که هـمهشون رسیدهند به یک تنـه، به اسـم پیـکان!
اگر پیکان رو متناظر با تنهء درخت فرض کنید،
شاخهها رو متناظر با پـَر ِ انتـهای پیـکان،
و روتـس، مثـل تیـزی سر ِ پیـکان،
بعـد پیـکان رو توی کـمان تصـور کنیـد، کمنـد رو به سمت بیـنیتون بکشـید، حوالی تهـران رو هدف بگیرید و پیـکان رو از چلّهء کمان رها کنیـد…
پیـکان رو بـزنیـد وسـط نقـطهای به اسـم “ایران ناسیونال” که خودش یعنـی “مـلـت ایـران”… بعـد نیـم قرن بهـش اجازه بدیـد تا ریشـه بدوانـد!! طـوریکـه مـحل اصابت پیـکان به خـاک ایران یه شـهر به وجود بیـاد به اسـم ِ (Carriage) !! که به لهـجهء بریـتانیائی دقـیـقاً میشـه “کــرج”…
ببخشید، خیلی دارم پرحرفی میکنم. آقای کاویانی، مرسی. مقالهتون مثـل تکهءمفقـود پازل بود که یکهو پیـداش کردهم و نطـقمـو باز کـرده. خیلی عالی بود. آفریـن…
آخر داستان “پیکان” رو واگـذار میکنـم به ویکیپدیا تا دوستان یه سـر بهش بزنن و سـراغ “کرج” رو ازش بگیرن تا با جزئیات تعجب برانگیزش بهشون معـرفی کنـه…؛
آقای حمیدرضا ، هیچ شرکتی کاسبیشو جمع نکرده و بره!
تمامشون شـدهند خوراک ِ برگها و میوههایی که از شاخههای درخت آویزونـن!!
یکدونه مثال بزنم و بعدش خداحافظی کنـم: “سـیمرغ” که طراحیش ایرانی بـود و سال ۱۳۳۸ با برند جیپ وارد بازار شد، رو میدونید عاقـبت کارش به کـجا کشـید؟
آره، بی شک علاقهمندان به عالم خودروها از عاقبـتش مطلـع هسـتند، اما همین که خیال میکنند در اصـل “جیپ گلادیاتور امریکایی” بـوده و توی ایران فقـط مونتـاژ میشـده، و اصل و مبدأش رو نمیدونـن ، یه مقـدار آزار-دهنـدهست!
سیمرغ امسال میشه ۶۰ سالش…
و هنوز ماشینش داره به اسم کا.ام ۴۵۰ در کوریای جنوبی تولیـد میشـه و برنـدش توسط کرایسلر، از ایتالیا سر درآورده. (جیپ ایران تعطیل نشد، به پارس خودرو هم نرسید، فقـط از طریق آرژانتین شـوت شـد و رفت سر از ایالت اوهایو درآورد و تاریخچهش گره خورد به ویلیـز!!!) ای خـدا!!! جالبه که برای کسی هم سؤال پیش نمیاد که چـرا سـیمرغ یا آهـو، شـبیه اسـتودبیکـر هسـتند!!
گیریم که طراحشون یک شخص واحد (استیونس) بـوده باشـه…!!
اینکـه قطـعـات سـیمرغهای قدیـمی با اسـتودبیکرهای دههء پنجاه و شصت میلادی مشـترکـه ، چـطـور براشـون سـؤال بوجـود نمیـاره؟!
شاهین که شد دوو ، ماتیز که شد شورلت ، سیـناد کوپه که شد فورد رالی ابوظبی، پاترول که شد فورد ماوریک و … بماند!
دیگه واقـعـا باید بگم “شـرمندهم”!
از بس که پـرحرفی کردم… (اونم باکلی غلط -غولوط!)
بازم مرسی آقای کاویانی ،…
دست حـق بهمراهتون باشه…
فرزاد
۲ دی ۱۳۹۸یادمه وقتی بچه بودم هر وقت تو اصفهان سوار تاکسی فیات میشدم یه اتفاقی میوفتاد.اکثرا سیمکشی داخلیش میسوخت.خخخخ.بنظرم موتورش دو زمانه بود جون همشون هم بشدت دودزا بودن.از این موضی که تعریف میکنم سی و پنج سال میگذره