برای خریدارانی که خودروی اسپورت کانورتیبل مقرونبهصرفه و البته جذاب میخواهند، مزدا MX-5 مدتهای مدیدی است که بهترین انتخاب در بازار محسوب میشود. حالا رقیبی تازهنفس از راه رسیده، فیات ۱۲۴ اسپایدر! هرچند این خودرو از شاسی مشترک با مزدا بهره میبرد اما پیشرانهها و قالبهای بدنهی این دو متفاوتاند.
این دو خودرو درواقع دوقلو هستند اما کمی مزهی متفاوتی دارند. نگاهی به این دو انداختهایم تا برنده را مشخص کنیم. با ما همراه باشید.برخلاف اینکه این دو خودرو بسیار به هم مرتبط هستند، اما بهطور قابلتوجهی ظاهر متفاوتی دارند. چراغهای جلوی گرد ۱۲۴ و کاپوت این خودرو بهخوبی یادآور فیات ۱۲۴ دههی ۷۰ است و طرحی رترو محسوب میشود. (طرحهای رترو Retro به طراحیهایی گفته میشود که در آن طراح با نگرشی کلی به خودرویی قدیمی و خاطرهانگیز، نمونهی مدرن شدهی آن را روی کاغذ میآورد. از بارزترین طرحهای رترو میتوان به فولکس بیتل و شورلت کامارو اشاره کرد.)
فیات ۱۲۴ در طول و عرض به ترتیب ۱۳۹ و ۱۰ میلیمتر بزرگتر از MX-5 بوده و برخلاف ابعاد بزرگ فیات، ما فکر میکنیم که این خودرو بسیار خوشقیافه و لذتبخش باشد.
در مقابل، مزدا نمای آیندهنگرانهای به MX-5 هدیه کرده و این خودرو از نمایی دراماتیک بهره میبرد. این رودستر از زوایایی تیز در طراحی خود بهره میگیرد اما به لطف طراحی هوشمندانهی خود رویهمرفته کوچکتر به نظر میرسد. انتهای عقبی مزدا انسجام بیشتری نسبت به نمای چهارگوش فیات دارد اما عموماً نظرات در این بخش تقسیم میشود. در اینجا بستگی به شما دارد که طرح رتروی فیات بپسندید یا به ظاهر مدرن مزدا علاقه نشان دهید.
داخل کابین، تقریباً هیچ تفاوتی بین دو خودرو وجود ندارد، چیزی که برخی نویسندگان با افسوس از آن یادکردهاند. باوجود قطعات نقرهای در پانل درها، فیات احساسی تصنعی به ۱۲۴ بخشیده اما مزدا با بهکارگیری جزئیات قرمزرنگ حال و هوای اسپورت را در داخل کابین حکمفرما کرده است. در هر دو خودرو صفحهی نمایش ایستادهای وجود دارد که سیستم اطلاعات و سرگرمی را نشان میدهد، این صفحه لمسی است اما میتواند از طریق دکمهها هم کنترل شود.
جنبهی کاربردی بودن و فضای بار زیاد معمولاً از انتظارات خریداران رودسترهای دونفره نیست. هردوی این خودروها کوچک هستند و فضای محدودی در اختیار میگذارند. اندک بزرگی ابعاد فیات در فضای صندوق خود را نشان میدهد، جایی که صندوقعقب فیات با ۱۴۰ لیتر حجم،۱۰ لیتر بیش از صندوق مزدا گنجایش دارد. البته باید گفت که این حجم صندوق از اکثر خودروهای شهری کمتر است. برخلاف فضای بار محدود، سقفهای تاشوی دستی به این معنا هستند که این خودروها را با جگوار اف تایپ مقایسه نکنید!
تفاوت خیلی فاحشی بین سواری این دو خودرو وجود ندارد اما ترفندهای ظریفی بکار برده شده تا تضمین شود که رانندههای مشتاق قادر باشند تغییرات را حس کنند. فیات با اندیشهای آمریکایی توسعه دادهشده و به همین خاطر با گیربکس اتوماتیک آپشن به بازار میآید و با پیشرانهای گشتاوری و صدای زیاد جفت میشود. علیرغم این مورد، احساس محکم فرمان و احساس سفتی اندک سیستم تعلیق لذتی خوش در جادهها به وجود میآورد.
هنوز قیمتی برای فیات ۱۲۴ اعلامنشده بنابراین سخت است که ارزش در برابر پول پرداختی ۱۲۴ تخمین زده شود. انتظار داریم که فیات ۱۲۴ کمی گرانتر از مزدا MX-5 باشد بنابراین انتظار آغاز قیمت ۲۸ هزار دلاری برای فیات معقول است. فیات مصرف سوخت ۴۴.۱ مایل بر گالنی را برای ۱۲۴ اعلام کرده که برای خودرویی که کارایی بالایی را ارائه میدهد احساسبرانگیز است.
Armin
۱۸ فروردین ۱۳۹۵فیات
سامان اذری
۱۸ فروردین ۱۳۹۵انتخاب من مزدا میاتا هست
پرفروشترین رودستر تاریخ
یه چیزی هم این وسط نباید فراموش کنیم که
کیفیت قطعات مزدا خیلی بالاتر از فیات هست
مزدا امسال جزء کیفیت ترین برند اعلام شده
در حالی که گروه فیات کرایسلر رده اخر بود
من مهندسی دقیق ژاپنی رو بیشتر دوس دارم
simorq
۱۸ فروردین ۱۳۹۵پدال مطالب جدید رو یادت رفته بزاری تو قسمت بایگانی
احمد باقری
۱۸ فروردین ۱۳۹۵به نظرم مزدا بهتره.
(*مهرداد*)
۱۸ فروردین ۱۳۹۵در بین این دو تا مورد خاص مزدا را ترجیح میدم ولی اون طرف هم اندیشه آمریکایی هست ..انتخاب سخته
نوید جهرمی
۱۸ فروردین ۱۳۹۵انتخاب سختیه. ب خاطر علاقم ب مزدا من اینو انتخاب میکنم. موتور تنفس طبیعی و دنده ی دستی. کیفیت مزدا هم که از فیات بهتره.
تنها چیزی که منو ب سمت فیات میتونه بکشونه نمونه ی آبارثه.
آرش
۱۸ فروردین ۱۳۹۵عاشق میاتام. می شه یه روز پشت رلش بشینم؟ فک کن، تو جاده چالوس، یه صبح اردیبهشت.
moein
۱۸ فروردین ۱۳۹۵به نظرم مزدا سرتره البته کاستیی هایی هم داره
از طرفی هم نمیشه از یه ایتالیایی خورده گرفت
بهنام طیبی
۱۹ فروردین ۱۳۹۵به نظر من مزدا سرتر و بهتره
فیات زیاد مال نیست.البته ایتالیا فقط خودروهای اسپرت قدر داره ولی ژاپن لوکس
MaZi Zo0M Z0oM
۱۹ فروردین ۱۳۹۵با تشکر از جناب احمدزاده.
در مقاله اشاره ای به نوع گیربکس فیات نشده بودهمچنین اشاره ای به وزن فیات نیز نشده بود و اینکه طبق ادعای سازنده شتاب خودرو در چه زمانی از صفر تا 96km/h یا 100km/h برای فیات محقق خواهد شد؟
بعد اینکه وقتیکه فیات همه جوره از مزدا استفاده کرده خصوصا در ادوات داخل اتاق و جلو داشبرد که عینا از میاتا گرفته شده،و اینهمه موفقیت هاییکه میاتا در یکسال اخیر بدست آورده از جمله عنوان خودروی سال ژاپن و فیتالیست خودروی سال اروپا و اخیرا هم که بعنوان خودروی سال جهان معرفی شد و بهترین طراحی خودرو سال رو هم به خودش اختصاص داد،آیا واقعا میشه اینهمه موفقیت رو نادیده گرفت و به فیات رای داد؟
آترون
۳ اردیبهشت ۱۳۹۵فیات اونم با تیون کمپانی آبارث ….از هر نظر عالیه
شکوفه های کویری
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۵فیات 124 کپی شده از مزدا میاتا است ، فقط با ظاهری متفاوت .صد البته کیفیت مزدا بالاتر از فیات است. انتخاب من مزدا