حدود یک سال پیش بود که فیات از خودروی تمام الکتریکی 500e رونمایی کرد. مدیرعامل این خودروساز قبلاً تائید کرده نسخه داغتر و الکتریکی شده آبارث نیز در راه است اما حالا خبر آمده کل محصولات فیات شامل تکنولوژی الکتریکی خواهند شد. در واقع این برند ایتالیایی به دنبال تبدیل شدن به شرکتی تمام الکتریکی پیش از پایان دهه جاری میلادی است.
این را اولیور فرانکوئیس مدیرعامل فیات در بیانیه خبری منتشر شده توسط استلانتیس گفته است. مدیرعامل فیات قبل از انتشار این خبر با استفانو بوئری معمار مشهور دیدار داشته و این دو درباره نیاز به ایجاد تغییرات سریع و وسیع درباره چشمانداز شهری گفتوگو کردهاند. بوئری گفته که حملونقل شهری ۷۰ درصد آلایندگی دیاکسید کربن جهان را به خود اختصاص داده است.
فرانکوئیس اظهار داشته است:
این وظیفه ماست که خودروهای الکتریکی را در سریعترین زمان ممکن و با قیمتی مناسب تولید کنیم. ما در حال بررسی حملونقل پایدار برای همه هستیم و این مهمترین پروژه ماست. بین سالهای ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ سبد محصولات ما از قوای محرکه تمام الکتریکی استفاده خواهیم کرد. این موضوع یک تغییر رادیکال برای فیات خواهد بود.
همچنین مدیرعامل فیات اظهار داشته پیست مسابقه مشهور این خودروساز به زودی دگرگونیهایی خواهد داشت.
او گفته است:
در آینده نزدیک و تنها در چند ماه آینده ما با افتخار شاهد تبدیل پیست مشهور موجود در سقف کارخانه تورین به بزرگترین باغ در اروپا و با بیش از ۲۸ هزار درخت خواهیم بود. این یک پروژه معنیدار و بزرگ است که به خاطر احیای شهرمان تورین انجام میشود.
اما در بحث جاهطلبیهای الکتریکی فیات باید گفت مدل 500e اگرچه کاملاً شبیه نسخههای درونسوز است اما در واقع اولین محصول فیات با زیرساخت تمام الکتریکی جدید است. این خودرو در تورین ایتالیا تولید شده و از باتری ۴۲ کیلووات ساعتی و پیشرانه الکتریکی ۱۱۸ اسب بخاری استفاده میکند. شاید قدرت این خودرو خیلی زیاد نباشد اما سریعترین نسخه فیات ۵۰۰ استاندارد میباشد.
BenzSLR
۱۶ خرداد ۱۴۰۰همه دارن برقی میشن اینم رفت قاطی باقالی ها ! من جاشون بودم اول فعالیت هایی مثل قطع درختان و آشغال ریختن و زباله هایی که به دریا میریزن و آلودگی هوایی که کارخونه ها درست میکنند رو متوقف میکردم بعد سراغ برقی کردن ماشینا میرفتم تازه هدف برقی اینه آلودگی کمتر تولید کنه نه اینکه باطریاش آلایندگیشون با درون سوز ها مساوی باشه حداقل باید برقی ها یک سوم آنها آلودگی تولید کنن.
زیزیگولو
۱۶ خرداد ۱۴۰۰تمرکز و هدف نهایی همه کمپانیای خودروسازی شده تولید محصولات تمام الکتریکی🤦🤦🤦🤦
mohamadreza
۱۶ خرداد ۱۴۰۰بارها گفتم
درسته موتورهای درونسوز جذابن
ولی مسئله محیط زیست برا انسان ها جذاب ت و مهم تره !
دوستانی که هی میگن نه الکتریکی خوب نیست و باید بنزینی بمونه
سوال من اینه
اگه بنزینی موند و کره زمین نابود شد وفردا به انواع اقسام بیماری ها وسرطان ها مبتلا شدیم وحتی نتونستیم از خونه بیرون بیایم تا سواز ماشینای بنزینی بشیم ؛ بازم این حرفو میزنین؟
دی یا زود همگی مجبوریم قبول کنیم که همین امروزشم موتورهای درونسوز تموم شدن .
یا علی
mohamadreza
۱۶ خرداد ۱۴۰۰و اینم باید اضافه کنم که آینده در دستان تکنولوژی است.
تازه تا همین امروزشم هیچ سرمایه گذاری زیادی به اندازه بنزینی ها رو الکتریکی ها نشده است ولی با این حال دید که چگونه ریماک sf90استرادله را شکست داد(با تمام احترام به فراری و فراری فن ها).
شما تصور کنید که اگه تموم تمرکز خودروسازها رو الکتریکی ها باشه چه غول هایی میتونن که متولد شن !
BenzSLR
۱۶ خرداد ۱۴۰۰اگه آلودگی باطری ها کمتر شه من شخصا میگم ماشینا برقی شن بدبختانه آلودگی باطری ها تقریبا با درونسوز مساویه باید این مشکلو رفع کنن یکی اینکه به مرور زمان برد و قدرت موتور برقی زود تر از درونسوز کم میشه باید این مشکلم حل کنن.
محمد امین
۱۶ خرداد ۱۴۰۰یه چیز من بگم ، sf90 پنجاه برابر ریماک پیشرفته هست و تکنولوژی داره ، موتور های برقی از ۲۰۰ سال پیش هم بودن ، پس برقی بودن تکنولوزی زیدی نمیخاد، ساخت یه موتور بنزینی و هایبرید اونم با چنین پرفورمنسی تکنولوژی خیلی خیلی بیشتری میخواد
اگر بحث تکنولوژی باشه ،که ماشین های فرمول یک که ،پیشرفته ترین ساخته ی بشتر هست و حتی از شتاب دهنده ی زرات هم پیشرفته تره ، بنزینی هست
برقی هیچ تکنولوژی نداره ، اگر سخت بود ، برند های نوظهور به سمتش نمیرفتن ، کلا موتور های الکتریکی نسبت به سازکار بنزینی هیبرید مثل صفر در برابر ۱۰۰۰ هست
حدود ۱۰۰ سال پیش هم ماشین های برقی زیاد شدن اما به خاطر مشکلاتشون حضف شدن ، شما خودت هم میتونی با دوریختی های خونتون یه ارمیچر بسازی ولی ساخت یه موتور درونسوز …..
بعد هم میگی ریمک از فراری میبره ،ببرش امریکا، با یه وانت ۶ سیلندر درگ بزار ،اونم با تکنولوژی های قدیم ریمک رو قورت میده
میدونم اینده با برقی هاست و نمیشه جلو اش رو گرفت ولی بدونید از نظر تکنولوژی موتور های درون سوز پیشرفته ،یک ملیون برابر پیشرفته هستن
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ خرداد ۱۴۰۰قطعا پیشرفته ترن موتور های درون سوز،یه موتور چند صد قطعه ست اونم با مهندسی خیلی دقیق،شما کافیه فقط ۰٫۰۱ میلیمتر اشتباه کنی کل موتور نابود میشه،اما برقیا جز سیم و باتری و چندتا آرمیچر چیزی نیستن،هرکی میتونه یه برقی بسازه،کاری نداره….
Farzad
۱۶ خرداد ۱۴۰۰قبلا هم گفتم مشکل اینجاست که فکر میکنیم الکتریکی ها آلودگی ندارند ، در صورتی تقریبا آلودگیشون با درون سوز ها برابره .
بنزین از چی درست میشه ؟ نفت خام
برق از چی درست میشه ؟ نفت خام ، گاز طبیعی ، ذغال سنگ . ( راه های دیگری هم هست اما درصدش خیلی ناچیزه )
وقتی که این سه منابع تجدید ناپذیر تموم بشن که البته به عمر ما قد نمیده ، کار الکتریکی ها هم تمومه و جهان باید بره سمت هیدروژن .
Aliasn
۱۶ خرداد ۱۴۰۰بعد از سه هفته یکی به حرف من رسید همون کشور های به ظاهر پیشرفته عمده برق مصرفی شون با نفت و زغال سنگ و گاز طبیعی هست ولی منکِر داشتن نیروگاه هسته ای و نیروگاه زمین گرمایی(که خودمون هم یکی داریم )ونیروگاه های ابی سد ها وبادی وخورشیدی نمیشم و اینم بگم که همشون روهم یه چیزی حدود ۳۰درصد از برق رو تامین میکنه،بقیه با همون نفت و زغال سنگ هست
Kato
۱۶ خرداد ۱۴۰۰سایپا و ایران خودرو چیکار می کنند تا ۲۰۳۰؟
Farzad
۱۶ خرداد ۱۴۰۰همچنان به تولید انواع فرغون ادامه میدن و مردم همیشه در صحنه هم عاشقانه استقبال میکنن !
BenzSLR
۱۶ خرداد ۱۴۰۰دارن پرایدو برقی میکنن😂
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ خرداد ۱۴۰۰تارای پانوراما میزنن!😂
AHMET 2002
۱۶ خرداد ۱۴۰۰انتظار داشتم زود تر این اتفاق بیوفته
اخه با اون انجینای فسقلی اونقدر کار سختی در پیش ندارن
محمد مختاری آذر
۱۶ خرداد ۱۴۰۰من خیلی فیات 124 رو دوست دارم الان من بودم یه دونه میخریدم اون روز نگاه کردم 9000 پوند بود
میثم
۱۶ خرداد ۱۴۰۰رو سقفش بجای درخت پنل خورشیدی برای تامین برق مصرفی خودش بزاره بهتر نیست؟
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ خرداد ۱۴۰۰هزینه بره آقا میثم،بعد اون این یه ماشین کوچولو و در دسترسه،اینجوری یکم قیمتش بالا میره…
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
۱۶ خرداد ۱۴۰۰اینم شد برقی،البته فیات چیز خاصی نداره که بنزینی بمونه،برعکس بقیه من با برقی شدن فیات یا حتی مینی مشکلی ندارم!