سوئیس ممکن است که بیطرف باشد اما جلسهای صریح و بیپرده با سرجیو مارچیونه، مدیرعامل گروه فیات-کرایسلر، در خلال برگزاری نمایشگاه خودروی ژنو، باعث برگزاری برخی مانورهای دفاعی (!) و دریافت خبرهای داغ گردید.
بسیاری از صحبتها دربارهی تأخیرهای عرضهی محصولات مخصوصاً برای آلفارومئو بودند. مارچیونه گفت که:سرمایهگذاری در آلفا را به بعد موکول نکردهایم. ما عرضهی برخی محصولات را به تعویق انداختهایم و تفاوتی در اینجا وجود دارد.
او تأکید میکند:
معرفی جیولیا در ژوئن گذشته تصمیمی دو سال و نیمه برای مشخص کردن معماری این خودرو بوده و آلفاهای آینده مشتقاتی از این تصمیم خواهند بود. آن سرمایهگذاری انجامشده پس چیزی مبنی بر کند شدن ما وجود ندارد.
یک دلیل برای تأخیر: محدودیتهای واردات بدین معنی است که چین حالا سودآور نیست و از سوی دیگر تجارت بدون حضور این غول اقتصادی بهاندازهی کافی قوی نخواهد بود. مارچیونه همچنین میگوید که میخواهد تا اطمینان حاصل کند که کاراترین خودروها راهی بازار میشوند، در غیر این صورت فقط وقت تلف کردن خواهد بود.
بازار بهصورت خارقالعادهای حرکت میکند. ما فکر میکنیم که آن یک شرایط پایدار است، مخصوصاً اینکه مسافت پیموده شده توسط این دسته از خودروها بهبود پیدا کرده است.
او زمانی را پیشبینی میکند که مصرفکنندگان تمایزی بین پیکاپ ها یا شاسی بلندها با سدان ها در مبحث میزان پیمایش قائل نخواهند شد و در زمان انتخاب، سدان بازنده خواهد بود.
به همین خاطر مارچیونه روی منابع ایالاتمتحده برای خودروهای بزرگ و تراک ها تمرکز کرده است. او اوایل امسال برنامههایی را برای توقف ساخت خودروهای کوچک اعلام نمود. او در ژنو گفت که در حال بحث و مذاکره با شرکای بالقوه برای ساخت کم تعداد کرایسلر ۲۰۰ و دوج دارت است.برعکس، برند رم Ram نیاز دارد که توسعه یابد و فیات-کرایسلر برگشت به بازار پیکاپ را تأیید میکنند. مارچیونه دراینباره میگوید:در این زمان مباحثاتی وجود دارد. من فکر میکنم که راهحلی پیدا خواهیم کرد. به صحبت کردن ادامه خواهیم داد. این مباحث هم راهحلهای تکنیکی خواهد داشت و هم موارد اقتصادی. ما نیاز داریم تا راهحلی پیدا کنیم که بهصورت اقتصادی کار کند. کار دست کسی سپرده خواهد شد که در آن مورد خبره بوده و بهاندازهی کافی توانایی انجامش را داشته باشد. ما افرادی نیستیم که تولید خودرو در مقیاس وسیع را انجام دهیم.
فیات-کرایسلر ایدهی حضور در این سگمنت خاص را برای سالها دنبال کرده اما این خودرو باید کممصرف و قابلابتیاع باشد. تجارت هنوز هم سخت است و مارچیونه شورلت کلرادو را مثال میزند که سود حاشیهای کمتری از پیکاپهای فول سایز جنرال موتورز دارد زیرا قیمتها تقریباً مشابهاند اما تراکهای کوچکتر فروش کمتری دارند. مارچیونه در آخر بیان میدارد:ما به این بازار نگاه میکنیم. من علاقهای خاص به انجام دادنش دارم. سؤال بزرگ آن است که کی بدنه روی شاسی قرار خواهد گرفت.
من فکر میکنم که حضور در این بخش خوب است. رم نیاز دارد که خط تولید و محصولات خود را گسترش دهد.
صادق
۱۶ فروردین ۱۳۹۵دمت گرم شاهین جون
.
راستش فیات در مسیر درستی قرار داره، ولی این مسیری هستش که رقبای فیات ۸-۷ سال پیش توی اون قرار گرفتن، البته این اشکال به ناچار پیش اومد زمانی که هزینه های گزاف و قرض های زیادی برای صاف کردن وام های کرایسلر پیش اومد، خود ب خود فیات در مسیر سختی قرار گرفت
.
ولی الان که وضع مالی فیات تا حدودی رو ب بهبود هستش (مخصوصا با فروش بعضی از از زیر مجموعه ها) فرصت برای پیشرفتش به مرور ایجاد خواهد شد.
.
ارادت
نوید جهرمی
۱۶ فروردین ۱۳۹۵قسمت مهم کار همین بوده که دقیق بیان کردی. شرکتی زیان ده و ورشکسته رو ب سود دهی رسونده و در حال صعود ب جایگاه های بالاتره.
موتورهای حرکتی فیات کرایسلر، فراری و جیپ هستن.
البته نمیدونم برای آمارها چ برنامه ای دارن. این که برای کیفیت و قابلیت اعتماد که هر ساله آخر لیست های جی دی پاور و کانسومر ریپورتزن تلاشی دارن یا خیر. یا چرا برند هاشون رو کلاس بندی قیمتی نمیکنن که بازارهای سطح پایه و متوسط و لوکس و فوق لوکس رو بتونن پوشش بدن. در همین رابطه یکی از دوستان آلفا رومئو رو در این زمینه بررسی کرد و گفت اگر در رده ی متوسط قیمتی کار کنه میتونه خیلی موفق باشه.
یا فیات 124 که مزدامیاتا رو ب شیوه ی خودروسازای ما کرد فیات یا پیکاپ فیات که همون میتسوبیشی L200 ه . در حد کمپانی ای در این سطح نبود.
ب هر حال سربلندی فیات کرایسلر خودرو دوست ها رو خوشحال میکنه و آرزوی ما هم همینه.
صادق
۱۶ فروردین ۱۳۹۵خب دیگه، آقا نوید، به قول یه ضرب المثل خارجی که میگه”اگر میخوای املت درست کنی، باید چند تا تخم مرغ بشکنی”
بلاخره اگر فیات هم بخواد سود دهی رو بیشتر کنه، یه جاهایی باید صرف جویی های شدیدی بکنه، که نمونش میشه فیات ۱۲۴ (البته این موضوع بد نیست)
یا میشه خط منتاژ یه مقدار کم دقت
یا میشه فروش زیر مجموعه ها
و…
این که فیات در وضعیت بحرانی بوده (البته هنوز هم خارج نشده) مهم هست، ولی مهمتر از اون، اینه که داره به مرور خودش رو سرپا میکنه
.
در مورد بازه های قیمت هم با این برنامه چند ساله که داده، گویا قراره بازه های خالی رو پر کنه و وقتی که شاخه های محصولات آلفا و مازراتی بیشتر شدن، از اون طرف جیپ مدل های تولیدی رو افزایش بده (که همه ی اینا طبق گفته های خودشون در حال انجامِ) قطعا میتونه بازه های ۱۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ رو پوشش بده و اگر تا اون موقع چیزی از فراری هم برای فیات باقی موند، بالای ۱۵۰۰۰۰ هزار هم میتونه در اختیار داشته باشه.
به هر حال روی کاغذ که آینده ی روشنی داره، ببینیم در عمل چی پیش میاد.
ارادت
(*مهرداد*)
۱۶ فروردین ۱۳۹۵البته فیات راه سختی در پیش داره و رقبای قدری داره که رقابت باهاشون کار آسونی نیست
احمد باقری
۱۶ فروردین ۱۳۹۵داج هم اگر کم کم به دوران اوج برگرده، خوب میشه، بعضی ماشینهاش باحال بودن.
ali a.j.g
۱۶ فروردین ۱۳۹۵شاهین جان دستت درد نکنه
داج یا کرایسلر برنامه ای برای ساخت وایپر با پیشرانه supercharger { مشابه پیشرانه هیل کت } دارند ؟
ali a.j.g
۱۶ فروردین ۱۳۹۵با اینکه به آقای احمدزاده توهین نکردم مثل اینکه دیدگاه قبلیم حذف شده
شاهین جان دستت درد نکنه
داج یا کرایسلر برنامه ای برای تولید وایپر با پیشرانه supercharger { شبیه موتور چلنجر و چارجر hellcat } دارند ؟ خبری از این کمپانی ها درز کرده ؟