صنایع هوایی

آکویا، یک هواپیمای دونفرهٔ رؤیایی

آکویا (AKOYA) هواپیمایی آبی- خاکی و دو نفره است که توسط شرکت فرانسوی لیزا (LISA) ساخته شده و دارای طراحی منحصربه‌فرد و ویژگی‌های بارزی است. این هواپیمای شخصی توانایی برخاستن و فرود روی خشکی، آب و برف را دارد و بال‌های جمع شونده، این امکان را به آکویا می دهند تا به سادگی قابل‌حمل بوده و در فضاهای کوچک قابل نگهداری باشد.

Akoya Airplane
Akoya Airplane
نسبت منظری (نسبت فاصله نوک بال‌ها به وتر بال) بال‌های آکویا حدود ۱۸ است که مقدار قابل‌توجهی است. این هواپیمای سبک به واسطه راندمان سوخت بالا، بردی برابر با ۱۲۵۰ مایل (۲۰۰۰ کیلومتر) دارد و می‌تواند به سرعت ۱۳۵ نات معادل ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

Akoya aircraft
طول باند فرود کمتر از ۲۰۰ متر است و سازه آن از کامپوزیت فیبر کربن تقویت شده ساخته شده است. موتور چهار سیلندر تخت این هواپیما ۹۸.۶ اسب بخار قدرت دارد و ملخ سه پره روی آن نصب است. دم نیز مانند بال دارای نسبت منظری بالایی است و از همه طول آن به عنوان بالابرنده (Elevator) استفاده می‌شود.

Akoya aircraft
آکویا تنها هواپیما در جهان است که دارای باله زیر بدنه (Hydrofoil) است. به کمک این باله‌ها پایداری هواپیما به هنگام برخاستن و فرود روی آب تأمین می‌شود. آکویا به گونه ای طراحی شده که مطابق با مقررات هواپیماهای سبک اسپرت ( LSA) باشد.

akoya lisa airplane

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

رضا ساقندیان طوسی

رضا ساقندیان طوسی، کارشناسی هوافضا از دانشگاه فن آوری هوافضای مسکو

مطالب مشابه

‫۳۲ دیدگاه‌ها

  1. sorena scirocco

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (741 ديدگاه)

    جالب و دوست داشتنی،کاش قیمتش رو هم میگفتین

    1. sina

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (14 ديدگاه)

      معمولا قیمت اینجور هواپیما ها یکم گرونه.ولی باید منتظر تا قیمتش اعلام بشه بود.

  2. sadegh

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2117 ديدگاه)

    فرانسه هر چیش ضعیف باشه صنعت هواپیما سازیش خیلی قوی

    حتی بوگاتی هم خیلی از قطعاتش رو شرکتای هواپیما سازی فرانسه تامین میکنن

  3. Japan & Germany

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1674 ديدگاه)

    بیشتر شبیه گلایدر میموته تا هواپیما

  4. Japan & Germany

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1674 ديدگاه)

    صادق جون فقط بویینگ ، ایرباس بدرد نمیخوره ، میگن A380 هم مشکلات ایمنی داره ،من با برنامه مایکروسافت فلایت سیمیلاتور هواپیما روندم و از چنکا خلبان پرسیدم ، بویینگ از ایرباس واقعا جلو تره ، من خودم وقتی با سیمیلاتور خلبانی میکردم ، وقتی هواپیما بویینگ 737 بود که کل پرواز رو داشتم حال میکردم انقدر که عالی بود ، میزاشتمش رو اتو پایلوت کل پرواز رو ، موقع فرود هم اسپویلر هاش انقدر عالی کار میکردند که نصف باند تموم نشده هواپیما وای میستاد .

    747 هم به همون اندازه ی 737 عالی بود ، 787 هم شنیدم آخر هواپیماست ، ولی مثلا ایرباس A310 دهن آدم رو سرویس میکنه ، فقط بویینگ

    1. زیگما

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (3058 ديدگاه)

      ایرباس هم شرکت خوبیه
      معمولا هواپیماهای اونقدر پیچیده هستن که مشکلات فنی عد از فروششون، کاملا عادیه
      همون جور که انجین آ380 اتیش میگرفت
      یا باتری های دریم لاینر اتیش میگرفت….

    2. شلبى

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (708 ديدگاه)

      حرف شما کاملا درسته، بویینگ از ایرباس بهترِ، اکثر خلبانایى که با هر دوشون پرواز کردن اینو تایید میکنن،ایرباس هم فرانسوى نیست ، یه محصول بازار مشترکى هستش، ایرباس نزدیک ۴۰تا۴۵ درصدش امریکایى هستش، بقیش هم چند کشور اروپایى با همکارى هم میسازنش، ایرباس در فرانسه مونتاژ و سرهم میشه، درمورد باطرى هاى ۷۸۷ یا انجین۳۸۰ هم وقتى یه محصول پیچیده براى اولین بار بکار گرفته میشه این مشکلات جزعى براش عادیه،
      جالبه بدونید که ایرباس بسیارى از طرح ها رو از بویینگ تقلید میکنه مانند ایرباس جدید۳۵۰ که شما به وضوح میتونید تقلید از بویینگ۷۸۷ رو در این هواپیما ببینید،
      در زمینه ایرودینامیک هم اصلا هواپیماهاى امریکایى و بویینگ قابل مقایسه با ایرباس و هواپیماهاى اروپایى نیستن،هواپیماهاى اروپایى ایرودینامیک خوبى ندارن، بال هاى خشک و غیرانعطاف پذیرى دارن، شما اگر با بویینگ و ایرباس برید سفر کاملا این موضوع و تفاوت رو بخصوص در aproach و لندینگ حس میکنید،
      هواپیماهاى امریکایى از piper گرفته تا بویینگ ۷۴۷ مثل پٓر اپروچ و لندینگ میکنن،
      یکى از بهترین هواپیماهاى ساخته شده در تاریخ بویینگ 777 هست بطورى که این هواپیما کارى کرد تا ایرباس مجبور شه خط تولید ایرباس۳۴۰ رو جمع کنه.

      1. Japan & Germany

        ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1674 ديدگاه)

        شلبی جان 777 رو دستش نیومده
        ما با یه 777 امارات رفتیم وین اتریش ، لامصب هواپیماش انقدر دراز بود که به هر نفر 3 تا صندلی داده بودن که قشنگ دراز بکشه تازه کلی صندلی هم خالی مونده بود

        1. شلبى

          ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (708 ديدگاه)

          بزرگترین و قویترین انجینى که براى هواپیما تا حالا ساخته شده موتورهاى 777 هست، حتما وقتى میخواستید سوار هواپیما بشید برا سفرتون موتوراش نظرتون رو جلب کرده که چقدر بزرگه،

        2. Japan & Germany

          ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (1674 ديدگاه)

          من مجذوب مهمان داراش شده بودم ، این عربها هم کلکنا

        3. شلبى

          ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (708 ديدگاه)

          در تقلید و بى شهامتى ایرباس در نواورى همین قد بگم که وقتى بویینگ اعلام کرد که میخواد بر روى بویینگ ۷۸۷ باترى هاى لیتیومى جدید بذاره ایرباس هم اعلام کرد که میخواد از این باترى ها در ایرباس۳۵۰ استفاده کنه، ولى بعد که بویینگ این باترى ها رو استفاده کرد و خطر ریسک اون رو ب جون خرید و بعد تا این باترى ها ب مشکل خورد ایرباس اعلام کرد که از این باترى ها استفاده نمیکنه،
          کار کارخانه اى که شهامت نواورى داره خیلى با ارزش تر از کارخانه ایه که نداره،در همین بویینگ۷۸۷ بسیارى از سیستم ها براى اولین بار استفاده شده و میتونم ب جرعت بگم این صنعت رو متحول کرده، مثل بدنه که از الیاف کربن براى اولین بار ساخته شده و ایرباس هم طبق معمول تقلید کرده با این تفاوت که سهم این الیاف در ایرباس ۳۵۰ تقریبا نصف بویینگ۷۸۷ هستش.

        4. شلبى

          ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (708 ديدگاه)

          البته جذابترین بخشش هم همونیه که بهش اشاره کردى……….

    3. مک میسل

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2686 ديدگاه)

      اتفاقا ایرباس از بویینگ بهتره

    4. sadegh

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2117 ديدگاه)

      راستش محمد جون، منم اینو شنیده بودم، ولی حقیقتش خیلی از صنعت هواپیما سازی سر در نمیارم، یعنی فقط تا اونجایی که با خودرو در ارتباطه یه چیزایی ازش میدونم، آخه خیلی از تکنولوژی های خودرو ها از هواپیما سازی وارد خودرو سازی شده مثلا مث Headup Display

  5. توفیقی

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1114 ديدگاه)

    از هواپیماهای ژیگول خوشم نمیاد.
    از MIG 35 F22 RAPTOR F35 Jonint STRIKE EUROFIGHTER TYPHON F117 STEALTH FIGHTER B3 AURA BOMBER و اینا خوشم میاد.

  6. mahsa

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (293 ديدگاه)

    به به چقدرم جالب
    تو کشور ما هم هواپیما خیلی میسازن
    هر روز یه مدل میدن بیرون D: (:

    1. Japan & Germany

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1674 ديدگاه)

      همونشم از روسیه میخرن باو

      1. mahsa

        ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (293 ديدگاه)

        از باو فهمیدم ترکی!
        تازه ما اشغالای اونارو میخریم

        1. Japan & Germany

          ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (1674 ديدگاه)

          اجدادم ترک بودند

  7. mahsa

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (293 ديدگاه)

    پئال مگه من چی گفتم که پاک کردی
    ماشالله اقایون هرچی از دهنشون در میاد میگن نظر اونارو پاک نمی کنی پارتی دارن :)

    1. شاهین

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (4776 ديدگاه)

      مگه چی گفتیم؟! :)

      1. Japan & Germany

        ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1674 ديدگاه)

        فکر کنم حرف مک میسل رو به دل گرفتن مهسا خانوم :)

        1. شاهین

          ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (4776 ديدگاه)

          چی گفته بود مگه؟! :)
          آروم در گوشم بگو! :D

        2. Japan & Germany

          ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (1674 ديدگاه)

          گفته بود که این هواپیما برای مرد و زن پولداری مناسبه که برن بالا تو هوا و ….. آره :)

      2. mahsa

        ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (293 ديدگاه)

        نه بدل نگرفتم شما بفرمایین ما استفاده میکنیم

        1. mahsa

          ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (293 ديدگاه)

          حالا من یچیزی گفتم شما دیگه بیخیال شو

        2. مک میسل

          ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (2686 ديدگاه)

          مال منم نذاشتن!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!خب راس میگم دیگه بدرد اونا میخوره:)

        3. Japan & Germany

          ۲۵ خرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (1674 ديدگاه)

          وروجک شدیا :)

  8. امید

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1319 ديدگاه)

    واو خیلی رویایی باهاش کنار جزیرت یه دور بزن بد بشین وسط اقیانوس دوباره بلند شو برو خونه دم غروب پولدار شدم میخرمش

  9. رضا

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1689 ديدگاه)

    و ما همچنان اندر حکایت پراید…

  10. P.G

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (488 ديدگاه)

    با اینکه یه کار نوآورانه است ولى نمیدونم چرا هر چیزى توش کلمه ى اقتصادى و اکونومى و اینها میاد وسط آدم ازش لذت نمیبره!چون مجبورن هى از سر و ته کار بزنن تا اون وسیله رو سبک کنن،هواپیماهاى اسپرت به هواپیماهایى گفته میشه که وزنشون کمتر از ۶۰۰کیلوگرمِ و هواپیماهاى فوق سبک(ultra light)وزنشون کمتر از ۴۷۵کیلوگرمِ که من ازهیچ کدومشون خوشم نمیاد چون بیشتر شبیه سنجاقکن تا هواپیما!
    هواپیماى general aviation به نظر من فقط هواپیماهاى آمریکایى به خصوص محصولات Beechcraft,به خصوص مدلهاى bonanza،فوق العادن!موتور ۶سیلندر285hpبه بالا!پرواز باهاش یه حس فوق العاده و فراموش نشدنیه!فکرش رو بکن یه هواپیماى۱/۵تنى که به خاطر آیرودینامیک و پایدارى فوق العاده پرواز باهاش مثل هواپیماى مسافربریه در عین حال به خاطر موتورش توانایى هاى آکروباتیک خیلى بالایى داره!!!وقتى براى take-off بهش موتور میدى کمرتو میچسبونه به صندلى!کاکپیت اون رو با این مسخره مقایسه کنید میفهمین چى میگم،هرچه قدر کاکپیت اون مردونه است کاکپیت این مثل اسباب بازیه!منتها بنزین میخوره مثل آب معدنى،به ازاى هر ساعت به طور متوسط ۵۰لیتر بنزین میسوزونه، اونم بنزین 100LL با اوکتان ۱۰۰/۱۳۰ از قرار لیترى $3 تو منطقه ى خاورمیانه!!!با این حال تا حالا بیش از 17000 فروند فقط مدل هاى مختلف بونانزا ساخته شده که اونو تبدیل کرده به یه هواپیماى افسانه اى!
    پدال لطفاً در مورد بیچ کرفت و محصولات مختلفش مطلب بذار تا دوستان بیشتر باهاش آشنا بشن:)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا