صنایع هوایی

بوئینگ 787، رویاپیمای آسمان‌ها

پس از آنکه پروژه‌ی سونیک کروزِر بوئینگ شکست خورد و میلیون‌ها دلار پول بوئینگ را به باد داد وقت آن رسیده بود که بوئینگ با یک هواپیمای انقلابی به صحنه رقابت با ایرباس برگردد.

Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner
بوئینگ به خوبی درک کرده بود که بازار امروز بیشتر از هر چیزی تشنه یک هواپیمای دور برد با ظرفیت بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر است. بوئینگ از سال ۲۰۰۵ شروع به کار بر روی بوئینگی با کد ۷۸۷ و با نام دریم لاینر کرد. در ادامه شما را با مشخصات این هواپیما آشنا می‌کنیم.
Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner
این هواپیما در کلاس هواپیماهای دو موتوره قرار می‌گیرد. بوئینگ دو پیشرانه توربوفن برای این هواپیما در نظر گرفته. یکی Trent 1000 ساخت کمپانی بریتانیایی رولز رویس و دیگری سری موتورهای موفق GEnx-1B ساخت جنرال الکتریک امریکایی.
Boeing 787 Dreamliner first class
Boeing 787 Dreamliner first class
یکی از برتری‌های این هواپیما بر دیگر رقیبان، استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی در بدنه اصلی هواپیما است. به طوری که ۵۰ درصد از بنده اصلیِ ۷۸۷ از این مواد ساخته شده که در وزن تأثیر چشم گیری گذاشته است. این در حالی است که در ایرباس آ-۳۵۰، رقیب اصلی دریم لاینر، ۳۵ درصد از بدنه اصلی هواپیما از این مواد تشکیل شده که این تفاوت قابل ملاحظه است. هم چنین سیستم خلبان خودکار این هواپیما پیشرفت قابل توجهی نسبت به دیگر هواپیماهای بوئینگ کرده و در داخل کابین هم سعی شده طراحی تا حد امکان ساده باشد. دکمه‌ها در مانیتورها خلاصه شده تا خلبان بتواند با سرعت عمل بیشتری در مواقع ضروری عمل کند.
Boeing 787 dreamliner business class
Boeing 787 dreamliner business class
استفاده گسترده از مواد کامپوزیتی و کم کردن وزن باعث شده ۷۸۷ نسبت به برادر خود ۷۶۷، ۲۰ درصد بازدهی بیشتری داشته باشد.
بوئینگ این هواپیما را، با توجه با کاربرد، در سه مدل تولید می‌کند. ۷۸۷-۸، ۷۸۷-۹ و ۷۸۷-۱۰.
  • ۷۸۷-۸ با حداکثر ظرفیت ۲۴۲ صندلی (کلاس سه)، حداکثر بار مجاز ۲۲۸ تن (وزن کل)، برد ۱۵۲۰۰ کیلومتری و باکی با ظرفیت ۱۲۶ هزار لیتر.
  • ۷۸۷-۹ با حداکثر ظرفیت ۲۸۰ صندلی (کلاس سه)، حداکثر بار مجاز ۲۵۱ تن، برد ۱۵۷۰۰ کیلومتری و باکی با ظرفیت ۱۳۸ هزار لیتر.
  • ۷۸۷-۱۰ با حداکثر ظرفیت ۳۲۳ صندلی (کلاس سه)، حداکثر بار مجاز ۲۵۱ تن، برد ۱۳۰۰۰ کیلومتری و باکی با ظرفیت ۱۳۸ هزار لیتر.

تاکنون تعداد ۱۰۳۰ دریم لاینر سفارش داده شده است که ۱۱۴ عدد از این تعداد تحویل داده شده. هواپیمایی ژاپن، هند، و قطر از اولین سفارش دهندگان بودند. جالب است بدانید قیمت ۷۸۷ از ۲۱۱ میلیون دلار شروع می‌شود که نسبت به رقیب خود، ایرباس آ-۳۵۰ با قیمت ۲۶۱ میلیون دلار گزینه جذاب‌تری است.

Boeing 787 Dreamliner
Boeing 787 Dreamliner
این هواپیما در شهر اِوِرت ایالت واشینگتن مونتاژ می‌شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

رامین شهیدی

رامین شهیدی، لیسانس صنایع و نویسنده مجله پدال، علاقه مند به دنیای خودرو

مطالب مشابه

‫۱۱۱ دیدگاه‌ها

  1. I Love Ferrari

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    Airbus A380 Zarfiate Mosaferesh Kheyli Bishtareh Pas in Dige Raghibesh Hesab Nemishe Ke!

    1. PEUGEOT

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (999 ديدگاه)

      باله هاشو نگاه کن مثل باله های عقاب می مونه . منظورم انحنای بالست.
      صندلی هاشو نگاه کن وای
      کشور ما هم از هرچی هواپیمای 40 سال پیش که هرعان خطر سقوط دارن استفاده می کنه.
      از هند انتظار نداشتم یه همچین هواپیمایی بخره. آفرین

      1. hoseyn

        ۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3001 ديدگاه)

        قدیمی بودن هواپیما ها به خاطر قوانین مخصوصا در قسمت بلیط و سوخت هواپیما هست!!درضمن ما ایرلاین هایی داریم که هواپیما هاشون نو هست!!

        1. یه آدم عاشق

          ۱ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (39 ديدگاه)

          مثل ماهان که بهترین هواپیمایی ایرانه

        2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          هیچ ایرلاینی نداریم که هواپیماش نو باشه . قدیمی بودن بخاطر تحریم صنعت هوایی هست نه بلیط و سوخت.

        3. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          آدم عاشق شما تا به حال با چندتا ایرلاین پرواز کردی که نتیجه گرفتی ماهان بهترین ایرلاین ایرانه ؟

        4. سعید

          ۴ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (188 ديدگاه)

          بسم حق

          سلام دوباره به همه دوستان
          خوب راست میگن
          بهترین خط هوایی حداقل تو ایران
          ماهانه
          من نمیخوام ایر فرانس یا قطر ایر لاین رو با ماهان مقایسه کنم
          مطمئنا ایشونم همچین کاری و نکردن
          در بین خطوط هوایی ایران
          بین هواپیماهای ایران ایر ، ساها ، کیش ایر ، زاگرش ، قشم ، اتا ، اسمان واقعا قبول کنین ماهان با ایرباس های a300 و a310 اش و همچنین کادر پرواز مودبش
          هنوزم بهترین خط هوایی ایرانه
          در ضمن به دو نکته توجه کنین
          اگه تحریم ها واقعا درست و حسابی شکسته باشه
          خیلی از ناوگان خطوط هوایی ما هم شاید به همین زودیا به روز شه
          نکته دوم
          شمایی که ماهان رو بد میدونید
          میدونید برای سوار شدن در یک مسیر مشابه
          مثلا با هواپیمایی خط قطر
          چند برابر باید هزینه کنید ؟

          هرچیز خوب چندان هم کم هزینه نیست …

    2. hoseyn

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      کی گفته این رقیب A380 هست??
      فقط میخوای یه چیزی بگی??
      اصلا میدونی A380 تو چه مسافتی صرفه داره و یه هواپیما 300 نفره تو چه مسافتی????

      1. Hooman

        ۳ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (222 ديدگاه)

        یعنی ماشالا ماشالا تو هر ضمینه حرف واسه مسخره کردنمون هست اون از ماشینا داخلیمون این از هواپیماهامون…باریکلا باعث فخر کردنمونه…

      2. a.r

        ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام گفته رقیب a350نهa380

    3. امیدبرتر

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (15 ديدگاه)

      یکیشم بده به ما!!!!!هه هه هه هه

    4. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      کی گفته رقیب a380 ؟ رقیب a350 حساب میشه

  2. iSONi

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (44 ديدگاه)

    چقد شبیه ابوتیاره های خودمونه…!!!!!
    یه زمانی “هما” دومین شرکت هوایی بزرک دنیا بود… کلی ابهت داشت…!!

    1. carbonado aventador

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (4514 ديدگاه)

      هوابیما فقط آمریکا !!!!!!!

      1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

        ۲ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (645 ديدگاه)

        درسته ولی یه چیزی تو متن نوشته نشده ، اونم اینکه همین 787 اول بسم الله بارها دچار نقص شده و emergency landing کرده که هنوز دلیلش مشخص نیست .

        1. زیگما

          ۳ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          آقا جام این بحث اشکال فنی برای یک هواپیمای جدید خیلی طبیعیه! مثل اینکه آتش گرفتن موتور آ380 رو فراموش کردی! آتیش گرفتن موتور قطعا ایراد بزرگترین هست نسبت به خرابی یک باتری!!!!!!!!!

          موافقم 1
          مخالفم 1
  3. matin

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (233 ديدگاه)

    خاکه تمام عالم بر سر ما که هواپیما های ما توپولوف است باور کنید صندلی هایش مثله مینی بوسه

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (6526 ديدگاه)

      درود.

      کاش مثل مینی بوس بود.

      اتاقا ویبرست . سرگیجه میگیری.

      فقط مهماندارای مرد و زنش خوب هستند.بقیه افتضاح.

      ((( ایران و المان )))

  4. Zonda R

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1872 ديدگاه)

    F.A
    زیباست
    امیدوارم روزی ناوگان هوایی دومین کشور نفت دنیا،اولین کشور گاز و پتروشیمی دنیا ،ایران هم به هواپیماهای پیشرفته و این هواپیما مجهز بشه

  5. زیگما

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    1 درصد فکر کن هما 211 میلیون دلار پول بده یکی از اینا بخره!

    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      100درصد فک کن ، اگه تحریم نباشه قطعا این کارو میکنه . بد نیست بدونی هما دومین ایرلاین دنیا بود که 747 سفارش داد و تحویل گرفت.اولیش خود امریکایی ها بودن.

      1. زیگما

        ۳ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3072 ديدگاه)

        عزیزم این خریدها مال قبل از 57 بود….

    2. P.G

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (489 ديدگاه)

      اکه تحریم ها نباشه خیلى راحت میتونه،جون یه بخش قابل توجهى از بول هاى بلوکه شده ایران قبل از انقلاب مربوط به سفارش ایران ایر به بویینک میشه و در صورت ازاد شدن این أموال میتونه سفارش هاش رو به هوابیما هاى امروزى تبدیل کنه.

  6. hrf

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (381 ديدگاه)

    یک زمانی امنترین خطوط هوایی مال ایران بود… حیف

    1. سعید

      ۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (188 ديدگاه)

      بسم حق

      شاید بهترین خط نه
      ولی هنوزم خلبانای ما بهترینن تو دنیا !

  7. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    پدال نظر من کووو ؟؟؟!!!

  8. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1447 ديدگاه)

    چه جالب بالهاش انحنا دارند!!! خودش یک انقلاب هست در ضمینه هواپیما سازی!!!

  9. mammad

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    صندلی های قسمت، های کلاس هواپیماهای ما مثل صندلی های معمولی اینه
    البته ناگفته نماند هواپیماهایی که ماسوار میشیم جوانشون 15 ساله اس

    1. hoseyn

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      ما الان هواپیما 2 و 3 ساله داریم!!مشکل اینه که مردم تحقیق نمیکنن کدوم ایرلاین چی داره!!مثلا ماهان چه هواپیمایی داره و هساایر چه هواپیمایی??امارش رو همه میتونن اینترنت پیدا کنن!!

      1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

        ۲ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (645 ديدگاه)

        به هیچ عنوان دو سه ساله نداریم . اگر منظورت 400-747 ماهان و A340 هست همه مال سال 2008 هستند

        1. حسین

          ۲۲ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (3001 ديدگاه)

          نه منظورم اونا نبود!

  10. hoseyn

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    من نمیفهمم !بعضی ها چرا باید نظر بدن وقتی چیزی نمی دونن??
    یارووشته هوهواپیما های ما توپولوفه!نمیدونه چند ساله تو ایران توپولوف نیست!!
    نوشته هواپیما جوان ما 15 ساله شه!!نمیدونه ما هواپیما 2 ساله هم داریم که بوی نویی میده!!تو هسا ایر که الان اسمش سپاهان ایر شده فعاله!!
    اما نکته جالب این جاست که بدانید اگر شما بخواهید 50 تا هواپیما جنگنده به روز مثل t50 از روسیه بخرید با موشک هاش و قطعات اضافه و… خیلی خیلی از 4.2میلیارد دلار بیشتر میشه!!که از توافق ژنو بیرون اومده!!
    مثلا عربستان یا دیگر کشور های عربی رو پرید تو ویکی پدیا قرار دادشونو بخونید!!تا بفهمید 4.2 میلیارد دلار یعنی صفر تو هزینه های کشور!!

    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (6526 ديدگاه)

      درود.

      حسین جان حالا اگه چیزیرم میخوای بگی ، طوری بگو که سازنده باشه نه مخرب.

      چنتا تا سوال داشتم ازت :

      ایرباس برای کجاست ؟؟؟

      هواپیماهای ایر باس بهتره یا بوئینگ ؟؟؟

      این درسته میگن ارزان ترین نوع سفر رفتن در دنیا ، استفاده از خطوط

      هواییه؟؟؟

      چون امن تره نسبت به قطار و اتوبوس و …

      ممنون.

      ((( ایران و المان )))

      1. hoseyn

        ۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3001 ديدگاه)

        ایرباسربرای فرانسه هست اما دقیقش این میشه که واسه اروپاس!!چون یک کارخانه نه صرفه داره نه میتونه تمام قطعات رو بسازه!!
        هواپیما ایرباس و بویینگ جفتشون خوبن اما اینکه کدوم بهتره رو باید بر طبق مسافت هواپیما ها رو دسته بندی کرد و با هم مقایسه کرد نمیشه کلی گفت!
        نه!پدر من سالی چند بار سفر خارجی میره و همین چند روز پیش 20 ساعت با هواپیما رفت تا به مقصد برسه الانم خارجه!!میگه در دنیا پرواز کمتر از 100 دلار بی معنی هست!!البته پدر من که امریکا درس خونده میگفت اون زمان ها بعضی از مسافت ها زیاد پین هواپیما و اتوبوس فرقی نبود!!

        1. doost

          ۱ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          اقا حسین شما شغلتون حتما تو هواپیما ست درسته؟؟؟
          اخه خیلی با اعتماد صحبت میکنید

        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۱ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (6526 ديدگاه)

          حسین جان ممنونم از شما.

          لطف کردی.

          استفاده کریدم.

          ((( ایران و المان )))

      2. ali

        ۵ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (12 ديدگاه)

        میلاد چرا همه اسمشون اینطوری شده عین تو شده؟

    2. mammad

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (79 ديدگاه)

      اقاحسین داداش شما از کسی بپرس که کارش تو اینا نباشه
      الان ماهواپیمایی که داریم برای مسافران استفاده میکنیم جوانش 15ساله است
      میدونم که 2 3 ساله هم داریم ولیی…..چندتا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      شما الان تو ماهان یاهسا میشینی چندساله رو برات میارن؟؟؟؟ تازه ماهان داره نوتر میاره روکار مگرنه……..

      1. hoseyn

        ۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3001 ديدگاه)

        اینکه رقبتی به واردات هواپیما جدید نیست به خاطر قیمت سوخت و بلیط هست!!اگر بلیط رقابتی بشه و قیمت بنزین هواپیما مثل بقیه کشور ها این هواپیما های قدیمی پر مصرف اصلا سود نداره!!
        در ضمن ما ایرلاین داریم میانگین سن هواپیما هاش 25 ساله!!
        ایرلاین داریم متوسط سنش کمتر از 10 ساله!!تو همین ایران!!

        1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          هسا هواپیماهاش اجاره ای هست و مال خودش نیست . نگید هواپیما دو سه ساله داریم.

    3. زیگما

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      حسین نکنه از منظورت ناوگان هسا همون ایران 140 های خودمونه که صدای تراکتور میده؟

      1. hoseyn

        ۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3001 ديدگاه)

        در تمام کشور های جهان اولی برای مسافت های یک ساعته از هواپیمایی مثل ایران140 استفاده میشه !!

        1. زیگما

          ۱ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          پرواز اصفهان تهران جزو اون مسافت های کمه آخه مهندس؟ پرواز اصفهان تهران با اون حجم بالای مسافر باید با 140 انجام بشه؟کجای دنیا اینطوره؟

        2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          شما به ایران 140 میگی هواپیما حسین آقا؟میشه شغلتون رو بپرسم؟

    4. معین

      ۵ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (25 ديدگاه)

      چند ساله که تو ایران توپولوف نیست؟!! اخه چرا وقتی نمیدونی نظر میدی؟؟؟اکثر پروازها از شهرستانهای غیر مرکز استان با توپولوف انجام میشه یکم تحقیق کن خودم دو هفته قبل دزفول کار داشتم پروازش با یه توپولوف در پیت بود که تا اونجا دل و روده ی ادمو میورد تو دهنش ما فقط توپولوفو از مراکز استانمون حذف کردن

    5. P.G

      ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (489 ديدگاه)

      بعضى از دوستان نمى دونن میان نظر میدن،اخه مومن ما تو ایران هوابیماى ۲،۳ساله داریم؟!!!!
      ایرباس هاى ۳۴۰ که اسمان و ماهان دارن ۴تا بیشتر نیستن که اونام براى اواسط دهه ى نود میلادى هستن و اولین ۳۴۰ هاى تولید شده توسط ایرباس هستن،بویینک هاى۷۴۷-۴۰۰ ماهان هم همین طور که اونام به خاطر تحریم مجبور شدن فعلاً بخوابوننشون که کلاً ۳ فروند بودن،
      فقط جند فروند ایرباس ۳۲۰ داریم که براى نیمه ى اول دهه ى ۲۰۰۰میلادى هستن که اتفاقاً ۲،۳تاشون تو ایران ایر برواز میکنن،
      ایران۱۴۰یا بهتره بکیم انتونف۱۴۰ رو هم که به عنوان کسى که تخصصى این حرفه رو دنبال میکنم اصلاً به عنوان هوابیما قبول ندارم!!!

  11. حامد MASERATI GT

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (308 ديدگاه)

    ایرباس قراره به ایران برگرده . امیدواریم این شرکت های میلیاردر هواپیمایی چندتایی بگیره تا مردم یکم احساس امنیت کنن .

  12. احسان(احسان سابق)

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    لقبش واقعا برازندش هست.خیلی دوست داشتنی هست

  13. TM

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (15 ديدگاه)

    اینجا مثل اینکه جدیدا ناوگان هایی رو هم تبلیغ می کنن (:
    تا جایی که من می دونم این هواپیما یه دو سالی میشه رو نمایی شده.

  14. hoseyn

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    معلومه هیچی نمیدونی!!چون هواپیما های منطقه ای رو اصلا نمیشناسی!!تهران _اصفهان یه خورده طولانی تر از یه پرواز منطقه ای هست!!
    اصلا کارت جیه????

    1. زیگما

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      حسین من خلبان سسنا هستم .problem?
      کیوان بوئینگ در طول سال های فعالیتش دو برابر ایرباس فروخته .لذا حوادث رو باید به طور میانگین در نظر بگیری که بوئینگ حادثه کمتری داشته.

      1. Kayhan

        ۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (83 ديدگاه)

        اولا اگه از کیوان منظورت من بود باید بگم کیهان هستم زیگماجان!
        دوما میدونی همون سسنا تا حالا چند نفر رو به کشتن داده؟ تا حالا باعث سقوط چند هواپیمای تجاری بزرگ شده؟ من بودم همه خلبانای سسنا رو اعدام میکردم! (شوخی کردما!)
        سوما اگه یه سر به اینجا یزنی :http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accidents_and_incidents_involving_commercial_aircraft
        حتی اگه فرض کنیم حرفت درست باشه و فروش بویینگ دو برابر ایرباس بوده باشه متاسفانه باید گفت تعداد سقوط های 747 ها در تاریخ به اندازه کل ایرباس ها بوده پس کدوم ایمن تره؟ ایرباس!

        1. زیگما

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A8%D9%88%DB%8C%DB%8C%D9%86%DA%AF_747#.D8.B3.D9.88.D8.A7.D9.86.D8.AD
          در مجموع مدل ۱۰۰-۷۴۷ و ۲۰۰-۷۴۷ در شرکت‌های مختلف هواپیمایی ۳۰ سانحه داشته است، تعداد بسیار کمی از این حوادث بخاطر اشکالات طراحی و یا ساختاری هواپیما بوده است و بیشتر آنها به سبب اشتباه خلبان، حملات تروریستی و یا هواپیما ربایی بوده است.
          بحث دیگری با شما ندارم! همه چیز مشخص است.

        2. زیگما

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (3072 ديدگاه)

          در ضمن منبع شما هیچ چیزی رو مشخص نکرده!تعداد فروش ونسبت ها مهمه!

        3. Kayhan

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (83 ديدگاه)

          من گفتم اگه فرض کنیم حرفت درست بوده باشه! تو گفتی بویینگ فروشش دو برابر ایرباس بوده و من هم گفتم 747 به عنوان یکی از ایمن ترین بویینگ ها به اندازه کل ایرباسهای تاریخ سانحه هوایی داشته. حالا یا ادعا میکنی فروش 747 ها از کل ایرباس ها بیشتر بوده که نیاز به منبع داره یا اذعان میکنی ادعای اولیت (دو برابری فروش بویینگ نسبت به ایرباس) غلط بوده! یعنی حتی اگه فر ض کنیم به ازای هر ایرباس دو بویینگ فروخته شده حتی بازهم آمار سوانح بویینگ بیش از دو برابر سوانح ایرباسه که یعنی بویینگ به نسبت سوانح بیشتری داشته. البته در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمیشه چون روی آوردن شرکت های هوایی به ایرباس حرف من رو تایید میکنه!
          نکته جالب دیگه حضور شدیدا پر رنگ مک دانل داگلاس و کلا بر و بچه های آمریکایی در لیست بالاست!

        4. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          کیهان و زیگمای عزیز ، هردو در اشتباه هستید . اولا مقایسه فروش ایرباس و بوئینگ کاملا اشتباهه به دلیل اینکه قدمت بوئینگ از ایرباس خیلی بیشتره و بوئینگ دارای زیرمجموعه های بزرگی بوده در گذشته مثل McDonnel Douglas . زیگما جان شما نمیتونی نتیجه بگیری که فروش بوئینگ بیشتره . در مورد ایمنی هم نمیدونم اطلاع دارید یا نه ، دلخراش ترین سانحه هوایی که بیشترین کشته رو بر جه گذاشت برخورد دو فروند 747 روی باند فرود بود . به علت خطای انسانی و عدم هماهنگی دو کاکپیت . یکی در حال taxing بوده که اون یکی فکر میکنه Take Off clearence گرفته و اقدام به تیک آف میکنه . این سانحه در کارنامه 747 به عنوان دو سانحه(چون دو فروند بود) ثبت شده و بیشترین کشته رو داده ، به همین دلیل باز هم کیهان عزیز نمیتونی بگی 747 ایمن نیست چون کاکپیت مقصر بوده و کارنامه 747 رو خراب کرده .

        5. Kayhan

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          حمید عزیز درسته اما خوب بدترین اتفاقاتی هم که برای ایرباس افتاده ایرباس ایرانی بود که آمریکا در آبهای خلیج فارس زد یا یه مورد دیگه برخورد یک بویینگ که کنترلشو از دست داده بود به یک ایرباس در هوا بوده بنابراین نقش خطای انسانی در کل تاثیری در نتیجه نهایی نداره. همچنین شما می تونید آمار 20 سال اخیر رو با هم مقایسه کنید نیازی نیست آمار 60 سال پیش رو مقایسه کنید!

        6. Kayhan

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          در ضمن زیگما، اون منبعت اصلا هیچی رو مشخص نکرده! من هم میتونم بگم ایرباس در کل کمتر از 40 سانحه داشته که اکثرا به دلیل دیوانه بودن ناخدای ناوهای آمریکایی حاضر در نزدیکی یا نقص بویینگ های اطراف بوده! می تونی بری به منبع من و از Ctrl+F استفاده کنی و تایپ کنی 747 و نتایج رو بشمری که بیش از 40 تا خواهد بود و میتونی جزئیاتشون رو هم بخونی!
          به روباهه گفتن شاهدت کیه گفت دمم! کلا هر وقت خلبان در سانحه کشته بشه مقصر بوده وگرنه حمله تروریستی بوده! یکی از همین سقوط های مرگبار بویینگ توی مصر بود که خلبانش داشت آخرین پروازش رو میکرد و بازنشسته میشد بعد آخرش گفتن خلبانه دیوانه بوده! چطور توی اون همه پرواز قبلی دیوانه نبوده؟

        7. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          خیر کیهان جان ، بدترین سانحه ایرباس A330 ایرفرانس بود که در اقیانوس نیست و نابود شد . علیرغم نو بودنش. بعدشم کیهان جان ، بوئینگ به دلیل قدمت بیشتری که داره سهم بیشتری از کل ناوگان جهانی داره . به همین دلیل نسبت سوانح بوئینگ به مقدار سهمش از پروازهای جهانی ناچیزه.مثلا 757 رفته تو پنتاگن ، به بوئینگ چه مربوطه ؟ خلبان 727 روس بود مست بود 30 رو 13 شنید رفت تو کوه.به بوئینگ چه ؟ بوئینگ پدر هوانوردی دنیاست.شما مثلا میگی 737 کم سانحه تره یا خانواده A320 ؟ این درست نیست . عمر تولید 737 از تاسیس کمپانی ایرباس بیشتره . نمیگم ایرباس ایمن نیست اما کسی نمیتونه بوئینگ رو زیر سوال ببره .

        8. Kayhan

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (83 ديدگاه)

          بابا مگه من گفتم فروش بویینگ کمتر از ایرباسه؟ آقا قبول فروش بویینگ دو برابر ایرباس. ولی سوانح بویینگ سه برابر ایرباسه. شاید از همه این سوانح 10 تاش هم تروریستی بوده باشه. آخه کی مست میکنه و بعد پرواز میکنه؟ آخه کی بچه اش رو میبره توی کابین خلبان؟ آخه کی با بویینگ پر از مسافر خودکشی میکنه؟ اگه شمامیخواین چشم بسته هر چی سازمان های مثلا ایمنی NTSB و … بگن باور کنید من نمیتونم. سازمان یه پول گنده از شرکت هواپیمایی میگیره و خلبان بیچاره که کشته شده یا فرودگاه یا اپراتور برچ مراقبت رو مقصر اعلام میکنه. طرف چون روسه پس حتما مست بوده. طرف چون اسپانیایی بوده پس حتما لهجه انگلیسیش بد بوده. در مورد همون برخورد دو 747، مقصر خلبان PANAM بوده که در خروجی که بهش اعلام شده بوده باند رو ترک نکرده ولی آمریکایی ها میگن مقصر خلبان KLM بوده چون میخواسته پرواز کنه! شما به عقلت رجوع کن: اگه خلبان باشی بچه ات رو میاری توی کابین بازی کنه؟ اگه یه هواپیما با این همه سیستم ایمنی اینقدر راحت با یه خطای کوچک شنوایی دچار سانحه بشه پس باید اون شرکت رو درش رو تخته کرد.
          بعد مگه خطای انسانی برای بویینگه؟
          در ضمن در مورد 737 و A320: ایرباس جمعا 5 سانحه مرگبار داشته در صورتی که 737 15 حادثه مرگبار و توپولف 154 7 حادثه!
          اگه میخواین باز هم خلبان و فرودگاه و زمین و زمان رو مقصر کنین من دیگه حرفی ندارم! خواهشا یه ذره از تعصبتون بکاهید و سعی کنید از قدرت استدلالتون استفاده کنید و صرفا هر چی کانال های ماهواره ای میگن رو طوطی وار تکرار نکنین!

        9. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          کیهان عزیز ، سلطان استدلال ، مادر من L1 پروازی بود که رفت تو کوه ، لحظه آخر تو بریفینگ پروازشو عوض کرد.اون موقع نه glass cockpit داشتیم نه gps بود نه Navigator ، هواپیمارو از VOR به VOR بعدی هدایت میکردن . بله 30 رو 13 شنید صاف رفت تو کوه و بوی گند الکلش dispatch رو برداشته بود . باشه بوئینگ 737 دو برابر A320 سانحه داشته . ولی لطفا بگو 737 از چندتا پرواز (از زمان رونمایی تا حالا) 15 تا crash داشته و A320 از چندتا پرواز 5 تا crash داشته ؟ آخه مرد مومن A320 یک سوم 737 هم توی آسمون دنیا پرواز نکرده . 737 بیشترین هواپیماست تو آسمون کل دنیا.وقتی کمتر از 737 پرواز میکنه مسلما کمتر هم حادثه داره . (تکرار میکنم ایرباس هواپیمای ایمنیه)

        10. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۳ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          شما به من بگو سهم 737 از آسمون چقدره که 15 تاش میفته و سهم A320 چقدره که 5 تاش میفته . وقتی به اندازه 737 پرواز نمیکنه معلومه که کمتر میخوره زمین . 737 قبل از تاسیس ایرباس تو آسمون بوده تا حالا.هواپیمایی که در طول تاریخ هوانوردی بیشترین تعداد فروش رو داره . یعنی بیشترین سهم از آسمون روی سر من و جنابعالی . A320 یک سوم 737 هم تو آسمون نبوده . انتظار داری بیشتز بیفته ؟ ببین 737 چند ساعت پرواز کرده A320 چند ساعت پرواز .

        11. P.G

          ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (489 ديدگاه)

          کیهان جان معلومه دید شما به این قضیه ظاهربینانه و کودکانه است و جند تا مطلب نصفه نیمه خوندى و بر اساس اون قضاوت اشتباه میکنى!
          اول اینکه بویینک تا به حال بیش از ۱۴۰۰۰تا هوابیما ساخته که دو برابر ایرباس با بیش از ۶۰۰۰تا هستش(تا کنون فقط بیش از ۸۰۰۰ بویینک ۷۳۷ ساخته شده که از کل مدل هاى ساخته شده ایرباس بیشتره)!
          دوم اینکه بویینک از سال ۱۹۱۹فعالیت میکنه و نسبت به ایرباس که از دهه ۱۹۷۰ فعالیت میکنه سابقه بسیار طولانى ترى داره!
          سوم اینکه به واقع بیش از ۹۵درصد سوانح هوایى حاصل خطا عوامل انسانى مانند خلبان،کنترلر،تکنسین فنى هست و ربطه به خود هوابیما نداره و همجنین بیشتر سوانح هوایى مربوط به دهه هاى ۸۰ میلادى به قبل میشن و این درست نیست که شما سوانح هوابیماهاى قدیمى تر بویینک رو که از فناورى ساده تر و قطعات کامبیوترى کمتر برخوردار بودن رو با ایرباس هاى جدید تر مقایسه کنى!هوابیماهاى دهه ى نود به بعد بویینک هم بسیار سوانح ناجیزى دارند.
          جهارم اینکه ۴کشور اروبایى فرانسه،آلمان،انکلیس،اسبانیا مشترکاً ۶۰درصد ایرباس رو میسازن و ۴۰درصد مابقى رو امریکا میسازه که شامل بخش اعظم موتورهاى این کارخانه میشه که توسط جنرال الکتریک و Pratt & Whitneyتولید میشه و همجنین قسمت هاى کامبیوترى و الکتریکیش هم توسط هانى ول ساخته میشه و بسیار موارد دیکه.
          و حرف آخر اینکه باید قبول کنى که فوت کوزه کرى صنعت هوایى دست آمریکاست و دیکران حالا حالاها باید بدوند!!!!
          ارادت

      2. mammad

        ۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (79 ديدگاه)

        ایول پس هم کاریم
        حسین اقا طوری بحث میکنند که…………..ادم از بحث کردن میندازه
        حسین جون چرا ضربتیی کار میکنییی؟؟؟؟؟؟دعوا که نداریم

  15. Kayhan

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (83 ديدگاه)

    طراحی بالهاش خیلی حالبه! صندلی هاش هم مثل گهواره می مونه!
    البته من ایرباس رو ترجیح می دم به بویینگ به دلیل ایمنی بسیار بالاترش چیزی که آمار نشون میده.
    همچنین سفر هوایی همواره (حتی در ایران) ایمن ترین روش سفره البته پس از قطار که توی ایران سفر با قطار به دلیل سرعت و امکانات کم معنی زیادی نداره! ولی در کل با توجه به دسترسی مناسب به طوری که هر شهری چندتا فرودگاه داره، ایمنی بسیار بالا (مثلا حساب کنید توی همین ایران سالانه چند سانحه هوایی داریم و این آمار رو با آمارهای جاده ای مقایسه کنید) و سرعت زیاد، سفرهای هوایی بهترین نوع سفر هستند که مشکلشون هم هزینه بالا هست.

  16. علی

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (68 ديدگاه)

    با سلام به همه دوستان گرامی
    این یکی از امیدهای بویینگ واسه رویارویی با ایرباس بود ولی ظارهرا مشکلات سخت افزاری زیادی داره و گرچه یه سری از مشکلاتش رو حل کردند باز هم یه سری مشکلات دیگه داری ایرباس تمرکزش رو ساخت هواپیمای دوربرد با حجم بالا گذاشته بود به همین دلیل a380 رو ساخت ولی بویینگ ایده اش این بود که باید پروازها کوتاه و با هواپیمای میان برد باشه البته هر کدام فلسفه خودشون رو دارند و راه خودشونو می رند ولی استقبال خوبی از a380 شد علی رغم اینکه از 787 استقبال خوبی شده بود ولی به علت مشکلات زیادی که داشت خیلی از شرکتهای هواپیمایی دنیا اومدند طرف ایرباس
    در ضمن باید بگم ایرباس ساخت فرانسه نیست بلکه ساخت کنسرسیومی از چند کشور هست که شامل آلمان ،فرانسه و انگلیس هست البته ایتالیه و بلژیک در برهه ای از زمان در ساختش نقش داشتند a320 ولی الان دست این سه تا کشوره جالبه بدونید هر کشور یه جاییش رو می سازه و بعد تو فرانسه مونتاژ می شه در ضمن مرسدس و اگه اشتباه نکنم ب او و هم جزئ سهامدارای ایرباس هستند.

  17. حسین

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    یه خلبان!پس واقعا هیچی نمیدونی!

    1. زیگما

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3072 ديدگاه)

      از کجا معلوم شاید تو اشتباه میکنی!

    2. mammad

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (79 ديدگاه)

      باشه اقا حسین شما ….
      چون موضوع ارزش بحث نداره من دوست ندارم بحث کن باشما ولی دیگه قرارنشد بکوبی به سر اطلاعات ما و شغل ما
      این اطلاعات مبتدی که شمادارید که……..

      1. mammad

        ۱ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (79 ديدگاه)

        به قول معروف اینچیزا که برای شما ارزوست برای ما خاطرست

        اگه تو ختم این موضوعاتی ما سالگردشیم
        دیگه بحث مکن که زشته

        1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          آقا Mammad شغل شما دقیقا چیه ؟

        2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          شما با این ادبیات میخوای خلبان شی ؟ تا حالا هیچ خلبانی ندیدم اینطوری حرف بزنه .

  18. vahid

    ۱ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    787 چه جالب … بعد ما هنوز 747 و توپولوف گیر کردیم …

    1. Zonda R

      ۱ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      F.A
      این کدها براساس اندازه و تعداد مسافر تغییر میکنه

    2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      وحید جان توپولوف یه کمپانی روسه که تا دلت بخواد مدلهای به روز داره و ما تا چند سال پیش درگیر tu-154 بودیم (البته به هیچ عنوان در سطح بوئینگ و ایرباس نیست) . در ضمن 747 هم مدل روز داره و چون 787 اومده نمیتونی بگی 747 قدیمیه . هنوز داره تولید میشه . درست حرف شما میشه : 8-747 اومده و ما هنوز رو SP-747 و 747-100 , 747-200 موندیم. (الحمد و لله 747-100 به تازگی کنار گذاشته شده)

  19. saied

    ۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1262 ديدگاه)

    من که حال کردم :) بازم میگم زندباد رولز رویس !

  20. hoseyn

    ۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    بحث و ادامه نمیدم اما به خاطر اینکه مطمئن شید اطلاعات من درست تر و کامل تر از شما مخصوصا اون اقای خلبان هست میگم که شرکت هساایر که دو تا از ایران140 هاش مال خودشه و اجاره ای نیست و نو هست زیر مجموعه شرکت پادیکو هست که مدیرعاملش پدر من هست و همین طور پدر من چند سال مدیرعامل هسا بوده!!
    لطفا در مورد چیزی که نمیدونید صحبت نکنید!!

    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      پس داری از شرکت پدرت طرفداری میکنی ، من نگفتم همش اجاره ایه . ایران 140 که اصلا هواپیما نیست اگر هست چرا هیچ جای دنیا جز اوکراین و ایران عرضه نمیشه ؟ و فراموش نکنیم ایران 140 کلا تا حالا 20تا پرواز هم نداشته 3 تا crash و emergency landing داده . لاستیک 727 40سال پیش به کل 140 میرزه .

  21. mammad

    ۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    حمید جون من خلبانم ی 30ساعت دیگه اگه بپرم cplمومیگیرم
    اقا حسین خیلی ممنون از اطلاعات شما من نگفته بودم شما اشتباه میگی
    بعضی از اطلاعاتتون عالیی بود استفاده بردیم

    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      پس هنوز به صورت رسمی پرواز نکردین ، استخدام هم نشدین و تازه در حال گرفتن cpl هستین . ممنونم.

      1. mammad

        ۲ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (79 ديدگاه)

        درسته ولی به صورت رسمی میپرم
        Cplومیگیرم تا بتونم. بابویینگ 747بهراحتی. و رسمی برم

      2. mammad

        ۲ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (79 ديدگاه)

        البته همان طور که میدونی cplیکی از سادترین گواهینامه هاست
        چون من مدت ساعت کمی مونده تابگیرم
        بهصورت کمیی پار……رسمی شدم

  22. mammad

    ۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    در جریان باشید که یکی از بهترین شرکت ،معتبر ترین،بهترین کیترینگ غذایی درحال حاضر ماهان ایر است
    که دراینده ی نه چندان دور وارد کننده ی بهترین وبروز ترین هواپیماها برای مسافران خودخواهد شد
    ناگفته نماند که الانه هم نیز دارای هواپیماهای عالیی ست

    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      کیترینگ ماهان وقتی پرواز خارجی میره غذاش رو از کجه تهیه میکنه ؟ وقتی ایران ایر پرواز خارجی میره کیترینگش غذا رو از کجا تهیه میکنه ؟ ماهان غذا رو میزنه میره و میاد ولی ایران ایر غذا رفت رو میزنه . غذای برگشت رو از ایرلاین کشور مقصد میگیره که تازه باشه .ماهان غذای برگشت رو میبره موقع برگشت گرم میکنه . در ثانی ماهان ایرلاین اول ایران نیست نمیتونه باشه و نخواهد بود چرا ؟ چون امکان نداره ایرلاین ملی ایران ، ایران ایره ، ممکنه BLI از British Airways بهتر باشه ؟ ممکنه Delta از American Airlines یا Nikki از Austrian Airlines بهتر باشه ؟ امکان نداره به دلایل بین المللی . اطلاعات غلط نده شما که مدعی خلبانی هستی . در نهایت ماهان نصف ایرباس های A300-600 و A310 رو از خود ایران ایر خریده . مطلب بعدی مقصد نامبر 1 همه کشورها ایران ایره نه ماهان . مثال ؟ هیترو لندن مقصد ایران ایر بود و اصلا انگلیسی ها حاضر نبودن حق کانتر به ماهان بدن و منچستر به ماهان رسید . در نهایت زمان تحریمها هم ماهان نتونست سوخت تهیه کنه و اکثر پروازهای اروپاییش خوابید همون منچستر هم نرفت . حالا چون دوتا 747-400 داره شد بهترین ایرلاین؟؟؟

      1. hoseyn

        ۲ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3001 ديدگاه)

        شما کلا اطلاعاتت غلطه!!
        اولا ماهان یه شرکت هواپیمایی تو یه کشور دیگه راه انداخته و از طریق اون هواپیما می یاره!!دوم ایران ایر بهترین نیست!!این امکانات و بدن به ماهان با ابن همه هواپیما میفهمی کی بهترینه!!
        سوما به هواپیمایی که مدل2008 باشه پیر نمیگن!!فک کردی ماشینه!!

        1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          به هواپیمای 2008 میگن 2-3 سال ساخت ؟؟؟ از کی تا حالا ؟ بعدش هم اون 2008 ها به دلیل نداشتن فناوری سرویس و نگهداری اکثرشون خوابیده و دلیل اینکه ایران ایر پیشنهاد خرید A330 و A340 رو رد کرد همین بود.تکنولوژی تعمیرشو نداریم چون تحریمیم پس نمیخریم!ثانیا ماهان هواپیماهاش رو از یه تاجر مصری میخره که به ازای پرداخت وام مصر به ایران (که زمان شاه گرفته بودن) فامیل یکی از آقایون از این تاجر مصری هواپیما گرفت با وامی که بیت المال قبلا پرداخت کرده بود ایرلاین خصوصی زدن!!!اینارو به من یاد نده.نگفتم همه هواپیماهاشو از ایران ایر میخره . قبلا بعد از اینکه ایران ایر از کره ای ها A320 خرید و به کمک Austrian Airline اونهارو آماده پرواز کرد ، تعدادی از ایرباسهاشو به ماهان فروخت چون به پول احتیاج داشت .

        2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

          ۲ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (645 ديدگاه)

          امکانات از این بالاتر ؟ مفتی مفتی با پولی که دولت ایران به مصر قرض داده ماهان به عنوان ایرلاین خصوصی (با پول دولت) تاسیس شد بدون یک قرون سرمایه گذاری . قبل از تاسیسش مدیر عاملش (که ماهان رو مفتی تاسیس کرد) مدیر یه صندوق قرض الحسنه بود تو روستایی در استان کرمان . ماهان امکانات نداره ؟ طرف یه شبه مدیر عامل شده.

  23. hoseyn

    ۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    اولا اصلاح میکنم هساایر 4تا ایران140 داره که همش ملکی هست!!
    دوما انتونوف140هم تو ایران هم تو روسیه و هم تو اوکراین پرواز میکنه و الان هفته ای چند پرواز در هساایر داره !!و قرارد داد فروشش به کشور های دیگر هم بسته شده!!
    در ضمن اقا حمید که میگی چند بار فرود اضطراری داشته!!من علت دقیق همشو میدونم و هیچ کدوم تقصیر هواپیما نبوده!!
    شما که میگی جرخ727 40سال پیش می یرزه به کلش بهتره کمتر از …امریکایی ها بخوری!!

    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      از … آمریکایی ها خوردن میرزه به از … روسها و اوکراینی ها خوردنه . همه جای دنیا از fokker-70 استفاده میشه ، از embraer استفاده تو اومدی میگی همه جا از هواپیماهایی مثل 140 استفاده میکنن!!! آخه 140 … fokker-70 هم نیست . چرا چرت میگی ؟

  24. hoseyn

    ۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    جوری صحبت میکنی ادم شک میکنه!!ولی میدونی مشکل چیه!!اینه که من میتونم غیرمستقیم از مسئولین فعلی و قبلی بپرسم اما نمیدانم شما از کی می تونی بپرسی!!به هر حال اطلاعاتت غلطه!!پرسیدم!!

    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۲ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      من از پدرم که سی سال سابقه پرواز ایران ایرو داره با حفظ سمت 5 سال سرپرست بریفینگ مهرآباد و موسس و مدیر عامل کانون تیم عملیات پرواز ایران و عضو هیئت مدیره عملیات پرواز تهرانه میپرسم . از مادرم که 30 سال L1 ایران ایره میپرسم . ما کسایی هستیم که نهار و شاممون رو با تیمسار خادمی خوردیم اون موقع که مدیر عامل تمام این شرکتهای خصوصی از مادرشون زاده نشده بودن و ایران ایر طولانی ترین خط پرواز جهان رو داشت ماهان که هیچی لوفتانزا عددی نبود شغل خانوادگی ما پرواز بوده هنوز هم هست و خواهد بود.اطلاعاتم کاملا درسته . اون تاجر مصری در دبی توسط رابطهای ایرانی به فرودگاه کرمان اورده شد و ظرف نیم ساعت ماهان تاسیس شد . به همین سادگی !تو هم در جهل خودت بمون . این حرف کسی بهت میزنه که پیر پروازه!موفق باشی

    2. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۳ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      درستش چیه علامه دهر ؟ تو به من بگو ماهان چطوری تاسیس شد ؟ متاسفانه نمیشه بعضی حرفارو زد و از منابع اسم برد.

  25. ali

    ۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (96 ديدگاه)

    آقا این قرطی بازیا و سوسول بازیا به ما نیومده .هواپیما فقط هواپیمای روسی.اونم در لحظه سقوط نمیدونین چه حالی میده…

  26. hoseyn

    ۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    […]
    شرکت ماهان چند هواپیمای قدیمی مثل ایلوشین رو از همون تاجر گرفت و فروخت!!و این هواپیما های جدیدش رو همون جوری که قبلا گفتم خرید و از اول هم اون تاجر به ایران فروخت و ماهان از ایران خرید!!
    در ضمن حالا که منبعت رو گفتی مطمئن شدم غلطه!!
    من الان پرونده های محرمانه رو میدونم!!تو چی??

    1. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

      ۴ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (645 ديدگاه)

      جون من ؟ تا چند کامنت قبل که ماهان از کمپانی خارجی که تاسیس کرده بود میخرید ، حالا تاجر میفروشه به ایران ماهان از ایران میخره ؟ مث بچه ها میگی اینو میدونم تو چی ؟ اطلاعات داری حرف درست بزن اگه راست میگی . ماهان اگه انقدر قدرتمنده که مث آب خوردن هواپیما تهیه میکنه واسه چی زیر تامین سوخت زاییده ؟؟؟ از کل پروازهای اروپایی فقط ترکیه میره در حالی که ایران ایر تمام مقصدهاشو حفظ کرده.ماهان حتی نتونست یه منچسترو نگه داره!!!ایرلاین شده ؟ میتونی تصور کنی بعد از سی و اندی سال چقد آدم دارم اینور اونور ؟ جمع کن!

      1. حسین

        ۵ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3001 ديدگاه)

        […]
        اول گفتی هیشکی نگه ما هواپیمای 2 ، 3 ساله داریم!!گفتم داریم تو هساایر هستش!!
        […]
        گفتی قدیمی بودن هواپیما به خاطر تحریمه که بازم اشتباه کردی!!چون اگر قیمت بنزین و بلیط ما ازاد بشه میبینی که هواپیما ها نو میشه وگرنه در حال حاضر کدوم مدیر عاقلی بجای اینکه 2 میلیون پول بده یه MD بخره که یه سال براش کارمیکنه می یاد این همه پول هواپیما کم مصرف بده؟؟؟(مثل هواپیما های دست دوم 50 میلیونی که مصرف کمتری دارند و عمرشون خیلی ازش باقی نمونده ولی بیشتر از یه سال باقی مونده)
        […]
        بعد گفتی هواپیما های هسا اجاره ای هست گفتم هساایر یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکتی هست که پدر من مدیرعاملشه و هواپیما هاش اجاره ای نیست!!
        […]
        یه بار تو حرفام گفتم مردم درباره نو بودن هواپیما های ایرالاین ها تحقیق نمیکنن !!مثلا ماهان چه هواپیمایی داره و هساایر چه هواپیمایی!!که اصلا منظورم ماهان نبود و هسا بود و با ماهان کاری ندارم!
        […]
        گفتی به ایران140 نمیشه گفت هواپیما در صورتی که هواپیما های منطقه ای بسیار کاربردی هستند و به غیر از انتونوف ، هواپیمای ملخی منطقه ای در شرکت های دیگر مثل اروپایی ، کانادایی و حتی برزیلی هم داریم!!و نوع جتش هم هست که برای پرواز هایی مثل تهران_اصفهان مناسب نیست!!!(از لحاظ اقتصادی)
        گفتی ایران140 کلا 20 تا پرواز نداشته که کلا اشتباه بود!!
        […]
        بعد اومدی در صحبت با یکی دیگر از دوستان اطلاعات غلط از ماهان دادی که من به خاطر عدم ختشه به نظام کشور گفتم اطلاعاتت غلطه و شرکت ماهان توسط چند مدیر شرکت های خریه تاسیس شده و هواپیما هایی که اون تاجر مصری به خاطر اون وام به ایران داده بود(که ایلوشین و … بود و نه این جدیدها)رو از ایران خرید و بعدا اونا رو فروخت و با کمک شرکت خارجی که تاسیس کرده بود هواپیما جدید خرید!!!
        […]
        در ضمن در دنیا یه هواپیما ها یه هواپیما 6 ساله مثل هواپیما های تولید سال 2008 (که البته میزان نشست و برخاست و… اش هم خوب باشه و حادثه نداشته باشه و…)هواپیمای خوبی هست!!!
        باز هم میگم من کلا به ماهان کاری ندارم و فقط خواستم در به غیر از یک مورد ، کامنت های تو در پاسخ کامنت خودم رو پاسخ داده باشم!!
        پس اگر سوالی داری بپرش!!!
        راستی اگر ماهان و … تو هزینه هاشون موندن دلیل دیگری داری و هر وقت متوجه شدی اطلاعاتت قبلی ات غلط بود و اطلاعات من درست ، اونوقت بگو من بت بگم چرا اکثر شرکت های هواپیمایی مشکل دارن!!

        1. حسین

          ۵ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (3001 ديدگاه)

          تصحیح میکنم: “خیریه” که اشتباه تایپ شده بود “خریه” !!

        2. حسین

          ۵ بهمن ۱۳۹۲
          سوابق: (3001 ديدگاه)

          و چند غلط املایی دیگر که به خاطر تند نویسی و اعصاب خوردی اطلاعات غلط تو بود!!!

  27. محمد

    ۳ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (512 ديدگاه)

    اینا هواپیما دارن ماهم هوایماداریم وسوار میشیم وتوش مریضی قلبی میگیریم اونم با هزینه های گزاف….والا

  28. حمید . فقط آلمان . فقط ب ام و

    ۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (645 ديدگاه)

    شما به من بگو کدوم نقطه از کانادا و آمریکا و اروپا ایران 140 استفاده میشه ؟؟؟ فقط اینو جواب بده . قصه ننویس . همه جای دنیا از چیزی مثل fokker 50 استفاده میکنن . از bombardier و embraer و تو میگی ایران 140 همه جا استفاده میشه واسه خطوط کوتاه . دلیل نخریدن هواپیمای جدید نداشتن تکنولوژی تعمیر و نگهداریشه ، همون 747-400 همون A340 چند سال خوابید تو مهرآباد ؟ مگه ایرلاینها مرض دارن هواپیما بخرن یه ماه باهاش پرواز کنن بعدش نتونن سر پا نگهش دارن بذارن کنار.منم میدونم بلیط ما قیمتش در سطح جهانی نیست . به جاش سرویسمون هم در سطح جهانی نیست . همه پروازهارو overweight میپرونیم با ظرفیت بیشتر ، به جز ایران ایر هیچ ایرلاینی هواپیما با سه کلاس مجزا نداره چرا؟که پول بیشتری دربیاره و خیلی موضوعات دیگه مثل واگذار کردن ساختمونها و ایستگاه بین المللی (البته هیچ ایرلاینی جز ایران ایر در سطح اروپا دفتر نداره). من نمیفهمم چطور بقیه ایرلاین ها نمیفهمن واسه اصفهان تهران ایران 140 به صرفه است و فقط هسا ایر میفهمه!!!!عجب!و درمورد هسا ایر بله هواپیما اجاره ای هم داره و ایران 140 یه هواپیمای فاقد تکنولوژی و استاندارهای لازمه.هواپیمایی که کلا الان در کل دنیا فقط 26 فروند تو سرویس هستن و تا کنون 5تا حادثه داشته!صد رحمت به tu154، باید tu برگرده 140 بذارن کنار شرف داره، من میخوام بدونم این 26تا هواپیما که long range هم نیستن روی هم چند ساعت پرواز کردن که 5تا crash دادن و تو ادعا میکنی ما ناوگان به روز داریم ، وقتی 140 ایمن نیست و فناوریش به روز نیست چطور میتونی اسم به روز بودن بذاری ؟ انگار بگی پراید مدل 92 به روزه ،10 سال پیش اصفهان 44نفر کشته،سال 2005 همون هسا مونتاژ کرده بود یه موتورشو از دست داد شانس اوردن نمردن هواپیما داغون شد،همون سال باکو 23 نفر کشته،سال بعد 5تا خلبان تو شاهین شهر مردن،2008 تو اوکراین چرخش باز نشد، تو به این میگی هواپیما؟ هسا ایر خودش 6تا 140 داره ، مگه بالاتر نظر نذاشتی 2تا 140 مال خودشه ؟؟؟ پس قبول کردی 4تاش اجاره است . در ضمن بقیه ایرلاینها که روز به روز مث قارچ دارن رشد میکنن بیشترین مشکل مال ایران ایره که ضرر ده شده سالهاست و داره همچنان هتلهاشو واگذار میکنه،بله در دنیا حتی هواپیما دهه نودی هم داریم که پروازه میکنه ولی نمیگن 2-3 سال سخته مث جنابعالی ، این جدیدهای ماهان کدومه دقیقا؟به جز اون چندتا انگشت شماری که نمیتونن درستش کنن کدوم دیدها؟ایرباس 300 و 310 جدیده؟

    1. hoseyn

      ۶ بهمن ۱۳۹۲
      سوابق: (3001 ديدگاه)

      من نوشتم:
      گفتی به ایران140 نمیشه گفت هواپیما در صورتی که هواپیما های منطقه ای بسیار کاربردی هستند و به غیر از انتونوف ، هواپیمای ملخی منطقه ای در شرکت های دیگر مثل اروپایی ، کانادایی و حتی برزیلی هم داریم!!و نوع جتش هم هست که برای پرواز هایی مثل تهران_اصفهان مناسب نیست!!!(از لحاظ اقتصادی)
      اول تو حرف های غلط قبلی ات رو قبول کن!!!
      بعد تو میگی ایران 140 تو کدوم کشورهای کانادا و امریکا و اروپا استفاده میشه!
      اخه اینا چه ربطی به هم داشت!!!توگفته بودی به ایران140 نمیشه گفت هواپیما من گفتم انواع هواپیما های منطقه ای که ایران 140 هم یکی از اون هاست توسط شرکت های دیگر تو کانادا و برزیل و… تولید میشه که نشان میده هواپیما های ملخی منطقه ای بسیار خوب و مورد استفاده هست!!

      من نگفتم تو خارج از ایران140 واسه پرواز های منطقه ای استفاده میشه گفتم از هواپیما هایی مثل ایران140 باید در این خطوط استفاده بشه!!در حالی که در ایران اکثرا نمیشه !! و به خاطر قیمت سوخت و ثابت بودن قبمت بلیط هست!!
      شما شرکت فجرآشیان(که چند بار هم اسم عوض کرده و خواهد کرد)رو میشناسی؟؟کارش نعمیر هواپیماهایی مثل هموناس که نام بردی تا اونا نخوابه!!!اینم جواب حرف بعدیت بود!!!
      جواب حرف بعدیت:
      بقیه ایرلاین ها هم میدونن ایران 140 بیشتر میارزه اما شما فکن کن مدیرعامل ایران ایرتور هستی و میخوای برای پرواز تهران-اصفهان هواپیما بخری!!میبینی 500 میلیارد بده کاری داری و ایران140 قیمتش 12 میلیون دلار هست و یه MD خوب که مصرفش از ایران 140 بیشتره قیمتش 5 میلیون دلاره!!کدوم میخری؟؟اصلا کدوم رو میتونی بخری؟؟؟
      در مورد حرف بعدیت:
      اولا من همونجا حرف ام رو اصلاح کردم که هسا 4 تا هواپیما داره و همش مال خودش به صورت ملکی است و کامنتش موجود!!!!در ثانی هساایر 4تا هواپیما بیشتر نداره و اون 2تایی که در بعضی منابع دیدی برای شرکت پدرمه که خریداری شده و به هساایر هم خدمت نمیده و قضیه خودشو داره اما به هر حال اجاره ای نیست!!!
      در مورد اون حرفت:
      اولا ایران140 کاملا استاندارد و به درخواست خلبانان ایران به جای دیجیتال از انالوگ استفاده شد!!نامه نگاری اش را پدر خود من کرد!!هر چند بزرگان اویونیک مثل دوست پدرم اقای مهندس ابراهیمی عقیده دارد اوییونیک ایران140 ضعیف هست اما پدر من هم در امریکا الکترونیک خونده!!!و بحثش به اندازه شما نمیخوره که بت توضیح بدم!!
      اما در مورد سوانح ایران140 ها (نه روسی هاش!!)هیچ کدوم تقصیر هواپیما نبوده!!وقتی من بت میگم قبول کن چون جعبه سیاش رو هم شنیده پدرم و موقع بعضی از اون حوادث پدر من مدیرعامل هسا بود!!اما چون قبول نمبکنی بت دوتاشو میگم بری واسه دوستات بگی!!
      1)اون 5 تا خلبانی که در باند فرود مردن:
      هواپیما یه نو رو داشتن تست های استانداردشو میکردن که باید رو باند فرود بیاند و بلندشن!!چون میخواستن زودتمومش کنن عین غورباقه تمام حرکات رو پشت سر هم و بدون مهلت به هواپیما رفتن!!!و به خاطر این که بگن خیلی ماهر هستن برنامه ای که در صورت خاموش شدن موتور به صورت اتومات قدرت موتور دیگر را افزایش میدهد رو حالت دستی قرار دادن و بعد از چند بار عین غورباقه و خلاف عرف همین جور نشستن و برخواستن یکی از موتور ها خاموش شد و حل شدن قدرت موتور دیگر رو افزاش ندادن و سقوط کردن!!و اسم هواپیما رو خراب کردن!!
      2)در اون مورد دیگر که یکی از موتور ها روی هواپیما خاموش شد!!:
      اولا کلا انتونوف 140 برای یک موتور طراحی شده و خیلی از تست هاش رو با یک موتور انجام میده و موتور دیگر برای اطمینان است(این به زبان ساده بود!!)،ثانیا اون خلبان بعد 2 دقیقه میتونست دوباره استارت بزنه که کلا فراموش کرد و دیگه نزد!!دوما با همون یه موتور میتونست ادامه بده !!!سوما کلا خلبان حول کرده بود و کمک که تجربه ای هم نداشت هواپیما رو فرود اورد!!چهارما موقع فرود در جهت باد نشست به جای اینکه خلاف جهت بشینه!!!پنجما با وجود الارم های هواپیما که در جعبه سیاهش هم ثبت شده(!!) سرعت هواپیما رو کم نکرد و روی باند جامپ کرد و 600 متر اون طرفتر دوباره به زمین خورد و رفت تا در اخر باند که مقداری سنگ جمع کرده بودن برای کاری ارابه فرودش برخورد کرد و ایشتاد!!(و خلبان به جای کم کردن سرعت همش میگفت یا ابولفضل و…)ششما الان اون هوایما گشت دریایی هست و سالم!!!
      در مورد بقیه سوانح مدل های ایرانی هم اگر خواستی بت بگم!!!

      اما در مورد هواپیمای 2 ، 3 ساله:
      گفتی هیچ کس نباید بگه ما در ایران هواپیما 2 ، 3 ساله داریم!!گفتم داریم در هساایر!!
      گفتی هواپیما جوونمون 15 سالس(کامنتت موجوده بالا)گفتم هواپیمایه ماهان که خودت گفتی 2008 هست ، 15 ساله نیست!!!و فجراشیان هم تعمیرش میکنه!!!

      بهتره این صفخه اینترنتی رو به پدرت نشون بدی و ازش درخواست کنی بخونه و اخرش که کامنت ها رو خوند ازش بپرسی حق با کیه تا بفهمی من درست میگم!!!

      1. hoseyn

        ۶ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (3001 ديدگاه)

        در ضمن اگه چیزی رو از قلم انداختم بگو بت توضیح بدم چون مطمئن هستم اطلاعاتم درسته!!!
        و بد نیست اگه شما مورد های قبلی که اشتباه نوشته بودی رو بش اعتراف کنی!!!!حداقل به خاطر وقتی که من برای توجیهت گذاشتم!!!

      2. P.G

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (489 ديدگاه)

        بعد جرا مثل هم مسلک هاى […] بکم بکم راه انداختى و هى میخواى بکى خیلى از مسائل سرى و محرمانه مطلعى؟
        درضمن اون فجر اشیان که میکى کند زده به هوابیماها و بدون خرید قطعات از اونور هم قطعاً نمیتونه با ورد هوابیماها رو اورهال کنه،به همین دلیل هم نتونست ۴۰۰-۷۴۷هاى ماهان رو اورهال کنه و اون هوابیماها خوابیدن و همجنین کند زد به۷۴۷هاى ایران ایر(از این موضوع اطلاعات کامل و موثق دارم)،
        برادر زیاد اتیشى نشو،به خدا توکل کن و در ضمن حقایق رو هم ببین:))

        1. حسین

          ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (3001 ديدگاه)

          بالاخره یه مورد هم ممکنه اینجوری بشه!!

      3. P.G

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (489 ديدگاه)

        بدال لطفاً نظراتمو حذف نکن،مسولیتش با خودم!!!
        حسین آقا یه نظر مفصل برات کذاشته بودم که متاسفانه با وجود اینکه خودم سانسورش کردم حذف شد!بااین حال خلاصش رو دوباره میکم،
        کفتم هر ..:…ى میدونه انتونف اشغاله و نیازى به توضیح نداره مکه اینکه اون فرد بخواد با توجه به منافع ومطامع شخصیش از این هوابیما تعریف کنه!
        بعد اینقدر از بابات مایه نذار،خودت جى؟!!!

        1. حسین

          ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (3001 ديدگاه)

          شرکتی که بزرگترین هواپیمای باربری جهان رو تولید کرده آشغاله؟
          باشه!!!
          اما من اگه گفتم بابام به خاطر سندیت حرف هام بود!!

      4. P.G

        ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (489 ديدگاه)

        بعد خواهشاً اینقدر هساایر هساایر نکن،همجین میکى آدم فکر میکنه دارى راجب لوفت هانزا و کانتاس حرف میزنى!
        دلیل نمیشه جون بابات اونجا یه کاره ایه حقایق رو نبینى،هساایر حتى تو این وضعیت مزخرف شرکت هاى هوایى ایران هیج حرفى براى کفتن نداره و ۹۰درصد مردم حتى نمیشناسنش.
        برو با همون انتونف به اصطلاح ساخت ایران خوش باش؛)))

        1. حسین

          ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
          سوابق: (3001 ديدگاه)

          مگه مهمه مردم بشناسنش؟؟91درصد مردم هم خود هسا رو نمیشناسن مگه مهمه؟؟ 93درصد مردم هم کارخونه های مهم دیگه جهان رو نمیشناسن مگه مهمه؟؟
          80درصد کشور های اروپایی وارد کننده چوب بستنی هستن ، حالا اگه مردم اروپا یا ایران اون کارخونه تولید کننده چوب بستنی رو نشناسن مهمه؟؟

  29. نگار

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من خیلى به این مباحث علاقه دارم و تک تک کامنتهارو هم خوندم
    اول تشکر از همگى که کلى به اطلاعاتم اضافه کردین
    و دوم گلایه از همگى که چرا انقدر با غضب با هم صحبت میکنین؟ چیش به من و شما میرسه؟ چرا یه همچین بحث شیرینى باید شما رو عصبانى کنه؟ همه نظراتشونو میگن، درست و غلط، بحثه دیگه!
    بازم ممنون

  30. ghafoor

    ۷ بهمن ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایران هم 16تا A350 که رقیب دریم لاینر هست سفارش داده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا