صنایع نظامیصنایع هواییهفته نامه

10 هواپیمای نمادین جهان که باید با آن‌ها آشنا شوید

اگر می‌خواهید ۱۰ هواپیمای نمادین جهان را به همراه ویژگی‌های آن‌ها بشناسید این مقاله جذاب پدال را از دست ندهید.


تاریخچه صنعت هوانوردی به بیش از یک قرن پیش بازمی‌گردد و در این مدت هواپیماهای جذابی تولید شده‌اند که البته بررسی همه آن‌ها تقریباً غیرممکن خواهد بود. در سال‌های گذشته پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای در توسعه چنین محصولاتی صورت گرفته و روند توسعه هواپیماها به گونه‌ای بوده که از کایت‌های ساده و تک نفره به پیشرفته‌ترین هواپیماهای مسافربری و نظامی رسیده‌ایم. البته همه هواپیماها به یک اندازه جلب‌توجه نکرده‌اند. برای اکثر مردم، اگر یک هواپیما بتواند به‌صورت ایمن و راحت آن‌ها را به مقصد برساند مأموریت خود را به خوبی انجام داده است. البته برخی از این پرنده‌های پیشرفته بالاتر از سایرین قرار می‌گیرند و الهام‌بخش آن‌ها بوده‌اند. به همین خاطر تصمیم گرفته‌ایم ۱۰ هواپیمای نمادین جهان را خدمت شما معرفی کنیم.

۱۰ هواپیمای نمادین جهان

سسنا ۱۷۲

احتمالاً اکثر مردم این هواپیما را می‌شناسند اما شاید نام آن را ندانند. سسنا ۱۷۲ در کشورهای زیادی بکار گرفته شده هرچند ریشه آن به کانزاس و شرکت سسنا بازمی‌گردد. ۱۷۲ اولین بار در سال ۱۹۵۶ به عنوان هواپیمای چهار نفره سبک‌وزن معرفی شد. از آن زمان تاکنون نسخه‌های متنوعی از هواپیمای موردبحث تولید شده و نیروبخش آن نیز پیشرانه‌های ۶ سیلندر کانتیننتال یا لایکومینگ بوده‌اند. آنچه باعث تمایز این هواپیما شده راحتی پرواز و سادگی آن برای تازه‌کاران است. جدیدترین نسخه از این محصول با نام ۱۷۲ اسکای هاوک شناخته می‌شود و هزینه مالکیت و نگهداری پایینی دارند. نسخه صفرکیلومتر ۱۷۲ با قیمت حدود ۴۳۲ هزار دلار در دسترس است و هر ساعت پرواز آن ۱۳۱ دلار هزینه دارد.

بوئینگ ۷۴۷

عصر جت‌های مسافربری و نظامی از مدت‌ها پیش شروع شده هرچند با آنچه امروزه می‌بینیم تفاوت‌های زیادی داشته است. هواپیماهای مجهز به پیشرانه‌های جت از جمله بوئینگ ۷۰۷ باعث شدند سفرهای طولانی‌مدت ممکن شوند هرچند هزینه سفر با آن‌ها بالا بوده است؛ اما بوئینگ ۷۴۷ توانست هزینه‌های مسافرت هوایی را کاهش دهد. این هواپیمای مشهور در سال ۱۹۶۸ معرفی شد و در دو دهه بعد از آن مشهورترین هواپیمای تجاری جهان بوده است. در حقیقت ۷۴۷ را می‌توان اسب کاری آسمان‌ها دانست هرچند با پیشرفت تکنولوژی از میزان توجه به آن کاسته شد. البته تولید بوئینگ ۷۴۷ تا اوایل سال ۲۰۲۳ ادامه داشته است.

ایرباس A380

با اینکه بوئینگ ۷۴۷ جزو نمادین‌ترین هواپیماهای جهان است اما ایرباس A380 نیز پادشاه آسمان‌ها محسوب می‌شود. برنامه توسعه این هواپیما در سال ۲۰۰۰ شروع و اولین نمونه آن در سال ۲۰۰۷ تحویل داده شد. با توجه به فضای وسیع داخل هواپیما، A380 می‌تواند تا ۸۵۳ مسافر را حمل کند هرچند پیکربندی استاندارد سه کلاس آن باعث شده ظرفیت هواپیما به ۵۵۵ نفر کاهش یابد که البته همچنان رقم قابل‌توجهی است. از نظر توانایی حمل بار نیز A380 بسیار احساس‌برانگیز عمل کرده و توانایی حمل ۱۵۰ تن بار را دارد. اگرچه تولید این هواپیما در سال ۲۰۲۱ متوقف شده اما A380 همچنان در سال‌های پیش رو به پروازهای خود ادامه خواهد داد.

آنتونوف An-225 مریا

شرکت آنتونوف اگرچه در زمان شوروی تأسیس شده اما در سال ۱۹۹۱ به یکی از شرکت‌های کشور اوکراین بدل شد. امروز نیز آنتونوف به ساخت هواپیما می‌پردازد و در زمان شوروی محصولات متنوعی را تولید کرده که برخی از آن‌ها بسیار غول‌پیکر بوده‌اند. An-225 مریا بر اساس مدل بسیار بزرگ An-124 شکل گرفته و بزرگ‌ترین هواپیمای باری تاریخ به شمار می‌رود. این محصول عجیب از شش پیشرانه و ۳۲ چرخ استفاده می‌کند و برای حمل فضاپیمای بوران که در واقع شاتل فضایی شوروی بوده ساخته شده است. زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید یکی از دو فروند An-225 تولیدی تست شده بود اما دیگری به‌صورت کامل مونتاژ نشد. با اتفاقات بعدی پروژه بوران هم لغو شد و فرایند توسعه An-225 مریا نیز متوقف گردید اما چند سال بعد این برنامه کامل شد.

هیوز H-4 هرکولس

جنگ جهانی دوم به خاطر جنگ‌افزارهای برخی کشورها کابوسی وحشتناک از نظر لجستیک محسوب می‌شد؛ اما فردی به نام هنری کایزر ایده جالبی برای تولید یک هواپیمای غول‌پیکر که می‌توانست برای حمل بارهای سنگین بکار رود داشت. او با کمک برخی افراد دیگر از جمله هاوارد هیوز این پروژه را عملی کرد. اگرچه کایزر به خاطر تأخیرهای مکرر از این پروژه کنار کشید اما هیوز به مأموریت خود ادامه داد. به دلیل شرایط جنگی تأمین آلومینیوم و فولاد با محدودیت‌هایی روبرو بود بنابراین هیوز باید پروتوتایپ هواپیمای خود را از ماده‌ای به نام دورامولد که ترکیبی از رزین و برخی مواد دیگر بود می‌ساخت. نتیجه کار تولید H-4 بود که طول بال‌هایش حتی از An-225 مریا نیز بیشتر است. این هواپیما از هشت پیشرانه ۲۸ سیلندر استفاده می‌کند.

بوئینگ B-52 استراتوفورترس

تکنولوژی پیشرانه‌های جت پس از جنگ جهانی دوم پیشرفت زیادی داشت و مهندسان و طراحان صنعت هوانوردی از این سیستم‌ها سریعاً استفاده کردند. آمریکا نیز به دنبال بازسازی ناوگان بمب‌افکن‌های برد بلند خود بود و به همین خاطر بوئینگ B-52 استراتوفورترس را ساخت. این هواپیما از هشت پیشرانه توربوفن استفاده می‌کند و اگرچه به عنوان یک بمب‌افکن هسته‌ای استراتژیک توسعه یافته اما توانایی حمل سیستم‌های جنگی متنوعی را دارد. اولین نمونه‌های B-52 در سال ۱۹۵۴ به کار گرفته شدند و در طول این سال‌ها ارتقا یافتند.

لاکهید مارتین F-35 لایتنینگ II

از نظر ترکیب سرعت، قدرت آتش، چابکی و پنهان‌کاری هیچ هواپیمایی به پای F-35 لایتنینگ II نمی‌رسد. این جنگنده جدیدترین محصول لاکهید مارتین است که در شاخه‌های مختلف ارتش آمریکا به کار گرفته شده است. با اینکه جنگنده‌های قدیمی‌تر برای مأموریت‌های خاص طراحی می‌شدند اما هم‌اکنون جنگنده‌های چندمنظوره توسعه یافته‌اند. F-35 بهترین ترکیب از نظر انجام مأموریت‌ها را ارائه کرده است. یک پیشرانه توربوفن پس‌سوز با برخی ویژگی‌های دیگر باعث چابکی باورنکردنی F-35 می‌شوند. همچنین امکان تیک آف و فرود عمودی آن نیز وجود دارد. این جنگنده در رادارها به اندازه یک توپ گلف دیده می‌شود و بنابراین تشخیص آن تقریباً غیرممکن است. سیستم ارتباطی پیشرفته نیز باعث ارتباط F-35 با اسکادران‌های دیگر می‌شود.

لاکهید SR-71 بلک برد

در دهه ۶۰ میلادی نیاز زیادی به هواپیماهای جاسوسی و شناسایی بود و شرکت‌های سازنده نیز منابع خود را صرف توسعه چنین محصولاتی کردند و البته بخش اسکانک ورکس لاکهید بهترین گزینه را ساخت. این شرکت به دنبال تولید محصولی بهتر از U-2 بود و نتیجه نهایی را می‌توان احساس‌برانگیزترین هواپیمای تاریخ دانست. علیرغم چالش‌های سرعت و ارتفاع زیادی که وجود داشت، محصول نهایی توانایی پرواز با سرعت فراتر از ماخ ۳ را دارد. این هواپیما در ابتدا A-12 نام داشت اما در نهایت نامش به SR-71 بلک برد تغییر یافت.

نورث آمریکن P-51 موستانگ

با اینکه هواپیماهای زیادی پس از P-51 موستانگ تولید شده‌اند اما هیچ‌کدام از آن‌ها نقش مهمی به اندازه این هواپیما نداشته‌اند. با شعله‌ور شدن جنگ جهانی دوم در اروپا، بریتانیا از آمریکا درخواست تولید نسخه‌های کپی از جنگنده‌های موجود را داشت اما آمریکایی‌ها بجای آن پیشنهاد طراحی و ساخت هواپیمای جدیدی را دادند. با علم به اینکه بریتانیا شدیداً نیازمند دفاع در برابر آلمان است، طراحان سریعاً دست‌به‌کار شده و P-51 را فقط در ۱۰۲ روز ساختند. این جنگنده جدید با استقبال بریتانیا روبرو شد. موستانگ در سال ۱۹۴۳ عملیاتی شد و پیروزی‌های زیادی به دست آورد. به همین خاطر است که موستانگ در لیست ۱۰ هواپیمای نمادین جهان قرار دارد.

رایت فلایر I

امکان ندارد که در لیست ۱۰ هواپیمای نمادین جهان نام اولین هواپیمای تاریخ وجود نداشته باشد. اورویل و ویلبر رایت که در سال ۱۹۰۳ به تعمیر دوچرخه در کارولینای شمالی می‌پرداختند تحت تأثیر ایده پرواز در آسمان قرار گرفتند و تحولات مربوط به تولید گلایدرها را با دقت تحت نظر داشتند. با کمک برخی افراد دیگر، برادران رایت در نهایت توانستند اولین پرواز پایدار در آسمان را با وسیله‌ای موتوردار انجام دهند. این هواپیما از پیشرانه‌ای با ۱۲ اسب بخار قدرت استفاده می‌کرد. در چهاردهم دسامبر ۱۹۰۳ برادران رایت دستاورد مهمی را ثبت کردند. این هواپیما با نام رایت فلایر شناخته می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. SMS

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (467 ديدگاه)

    خیلی عالی و مفید
    درضمن شبکه مستند یه برنامه از آنتونوف گذاشته بود و می‌توانید ببینید

    موافقم 6
    مخالفم 1
  2. جرمی کلارکسون

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (727 ديدگاه)

    همه گاد به غیر از سسنا 172 چون جیمز می یکی ازش داره

    موافقم 7
    مخالفم 7
    1. amirkhanzadeh

      ۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (550 ديدگاه)

      دقیقا آفرین رنگشم قرمزه ولی چون جیمز دوست داشتنی داره قابل تحسینه
      دم برداران آلمانی رایت گرم که نترسیدند و امتحان آزمایش کردند
      بخاطر این دو آلمانی خلاق آسمان نبوغ انسان رو چشید

      موافقم 9
      مخالفم 2
      1. حسن

        ۵ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (2050 ديدگاه)

        برداران آلمانی رایت ؟

    2. علی Shelby

      ۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (340 ديدگاه)

      چه دلیل منطقی آوردی
      🤣🤣🤣🤣

  3. ممد ژانگولر

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (4021 ديدگاه)

    همشون نمادین و تاثیرگذار بودن و هستن . الخصوص آنتونوف مربا با موتور و لاستیک اضافه

    موافقم 2
    مخالفم 2
    1. جرمی کلارکسون

      ۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (727 ديدگاه)

      آنتونوف مربا 🤣🤣🤣🤣

      موافقم 2
      مخالفم 1
  4. MPH

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (431 ديدگاه)

    من زیاد با دنیای هواپیمایی آشنایی ندارم ولی واقعا نباید اسم کنکورد اینجا باشه؟؟؟

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1166 ديدگاه)

      کنکورد جزو ساختار شکن ها بود ولی مردم برای چی باید بشناسنش؟
      به اندازه‌ی بوئینگ ۷۴۷ ازش تولید شده که هر کسی تا حالا دیده باشتش؟

      موافقم 1
      مخالفم 7
  5. .

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (77 ديدگاه)

    آنتونوف An-225….یکیش تکمیل نشد
    اونیکی هم که تو اوکراین بود،،،،روسیه زدو ناکارش کرد

    موافقم 4
    مخالفم 5
  6. محمد

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1166 ديدگاه)

    میگ ۲۵ که نماد جنگ سرد هست رو یادتون رفته‌.
    اف ۱۶ هم یادتون رفت‌.

    1. حسین

      ۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2996 ديدگاه)

      خیلی علاقه به شرق نداشته.

  7. nissan skyline

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    + F14 TOMCAT

    موافقم 5
    مخالفم 3
    1. محمد

      ۵ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1166 ديدگاه)

      خیر صحیح نیست‌.
      کسی تو اونور دنیا و یا در اروپا نمیدونه‌ اف ۱۴ چی هست ولی اف ۱۶ تصور ناخودآگاه بیشتر افراد از جت جنگی هست‌.
      اف ۱۴ در دو کشور حضور داشته و عموم مردم جهان اطلاعی از وجودش ندارند.
      ولی اف ۱۶ رو همه می دونن چون در بیش ۸۰ کشور دنیا حضور داره.

      موافقم 3
      مخالفم 1
      1. nissan skyline

        ۵ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (14 ديدگاه)

        اف 14 رو دلی برای خودم گفتم وگرنه میدونم غیر ایران و آمریکا اپراتور دیگه ای نداشت و آنچنان توی دنیا معروف نیست

  8. Kiarash

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (157 ديدگاه)

    بوئینگ های ۷۴۷ تو زمان شاه برای ایران ایر سفارش داده می شه و جزو نخستین شرکت هواپیمایی بوده که بوئینگ ۷۴۷ داشته و اون موقع پرواز مستقیم تهران تا نیویورک داشتیم ما

    موافقم 7
    مخالفم 2
  9. سامان اذری

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3215 ديدگاه)

    بوئینگ ۷۴۷ اسب کاری آسمان‌ها نیست
    بلکه ملکه آسمان‌ها است
    جالبه بدونید که بعد از آمریکا اولین کشوری که ۷۴۷ رو داشت ایران بود و مسیر تهران به نیویورک طولانی‌ترین مسیر پروازی در آن زمان بود

    موافقم 10
    مخالفم 3
  10. یوسف

    ۵ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1023 ديدگاه)

    من عاشق مریا هستم و ابهتش رو خیلی دوست دارم…. از طرفی هم کنکورد رو به خاطر خاص بودنش و نحوه ساختش خیلی خیلی دوست دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست