صنایع نظامیصنایع هواییهفته نامه

معرفی هواپیماهای شش موتوره جنگ جهانی دوم؛ از مسراشمیت تا یونکرس و لتیکوئر

در مقاله پیش رو مهم‌ترین و برجسته‌ترین هواپیماهای شش موتوره جنگ جهانی دوم را خدمت شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.


در پاسخ به درخواست‌های همراهان عزیز پدال و در ادامه نگارش سلسله مقالات مرتبط با صنایع نظامی و هوایی، این بار می‌خواهیم برجسته‌ترین هواپیماهای شش موتوره حاضر در جنگ جهانی دوم را معرفی نماییم. نکته جالب و مهم درباره این لیست به هواپیماهایی مربوط می‌شود که اکثراً توسط نازی‌ها توسعه یافته‌اند و ویترینی از توانایی‌های مهندسی هوافضای ارتش نازی در آن دوران محسوب می‌شوند.

مسراشمیت می ۳۲۳ جیگانت

اگر بخواهیم میزان تولید یک هواپیما را به عنوان معیاری از موفقیت آن در نظر بگیریم، هواپیمای می ۳۲۳ می‌تواند موفق‌ترین هواپیمای لیست ما باشد. مسراشمیت می ۳۲۳ جیگانت بزرگ‌ترین هواپیمای حمل‌ونقلی بوده که در دوران جنگ جهانی دوم پرواز کرده است. طول و ارتفاع این هواپیما به ۲۸.۲ و ۱۰.۱۵ متر رسیده و پهنای بال‌های آن نیز ۵۵.۲ متر بوده‌اند. وزن خالی می ۳۲۳ به بیش از ۲۷ تن می‌رسد و حداکثر وزن تیک آف نیز ۴۳ تن ذکر شده است. این غول بزرگ از شش پیشرانه ۱۴ سیلندر هوا خنک با ۱۱۶۴ اسب بخار قدرت سود برده است. اولین پرواز جیگانت در ۲۰ ژانویه ۱۹۴۲ صورت گرفت و در نوامبر همان سال نیز عملیاتی شد. در حال حاضر هیچ نمونه‌ای از می ۳۲۳ زنده نمانده هرچند می‌توان آن را موزه نیروی هوایی فدرال آلمان در برلین تماشا کرد. نکته جالب اینکه یک نسخه غرق شده از می ۳۲۳ در عمق ۶۰ متری آب‌های نزدیک ایتالیا قرار دارد. در مجموع ۱۹۸ فروند از هواپیمای موردبحث ساخته شد.

یونکرس جو ۲۸۷

در نگاه اول به نظر می‌رسد این هواپیما شبیه یک جت بمب‌افکن با نام آرادو AR 234 است؛ اما تفاوت بزرگ بین دو هواپیما این است که ۲۱۴ فروند از AR 234 به‌طور کامل ساخته شد درحالی‌که سقف تولید جو ۲۸۷ فقط به ۲ فروند می‌رسد. همچنین تنها یک فروند از جو ۲۸۷ با پسوند V1 پرواز کرده است. نکته دیگر اینکه نباید پروتوتایپ دوم V2 با موشک کروز V1 و سلاح راکت V2 نازی‌ها اشتباه گرفت. V1 در واقع دارای چهار پیشرانه بود درحالی‌که V2 با اینکه هرگز کامل نشد اما به شش پیشرانه مجهز شده بود. پروتوتایپ های بعدی V3 و V4 نیز همین آرایش شش پیشرانه را داشتند و ظاهراً ۸۰ تا ۹۰ درصد کارهای آن‌ها تکمیل شده بود اما با تصرف کارخانه یونکرس توسط شوروی همه‌چیز رها شد. جو ۲۸۷ توسط فیلیپ ون دوپ طراحی شد و یک جت بمب‌افکن تاکتیکی بود که توسط آلمان نازی در سال ۱۹۴۴ ساخته شد. این هواپیما از طراحی متفاوتی بال سود می‌برد و جزو معدود هواپیماهای مجهز به پیشرانه جت و ارابه فرود ثابت بود. حداکثر سرعت جو ۲۸۷ به ۵۵۸ کیلومتر در ساعت می‌رسید و سرعت کروز آن نیز ۵۱۲ کیلومتر در ساعت اعلام شده بود. این هواپیما با یک‌بار سوخت‌گیری شعاع پروازی ۱۵۷۰ کیلومتری داشت.

OKB-1/یونکرس EF-131

این هواپیما در واقع نسخه‌ای دیگر از جو ۲۸۷ محسوب می‌شود اما همچنان می‌توان آن را هواپیمای مجزا در نظر گرفت زیرا با اینکه به عنوان پروژه‌ای آلمانی شروع شد اما در نهایت شوروی آن را ساخت. حتی اولین پرواز OKB-1 تا پس از جنگ پاتریوت بزرگ که روس‌ها آن را همچنان جنگ جهانی دوم می‌نامند صورت نگرفت. پس از تصرف کارخانه یونکرس توسط ارتش سرخ، EF-131 توسط شوروی و بر اساس اسناد جو ۲۸۷ توسعه یافت. اولین پروتوتایپ این هواپیما با قطعات جو ۲۸۷ V2 و V3 ساخته شد. نکته مهم اینکه ژرمن‌ها این هواپیماها را منفجر کردند تا به دست نیروهای آمریکا نیفتند اما ارتش سرخ همچنان توانست با قطعات باقی مانده همچون بال‌ها هواپیمای خود را بسازد. آن‌ها قطعات موردبحث را با فریم اصلی V3 ترکیب کرده و سپس تغییراتی در تناسبات بدنه به وجود آوردند.

همچنین EF-131 دارای خدمه‌ای متشکل از سه نفر بود درحالی‌که تعداد خدمه جو ۲۸۷ به دو نفر می‌رسید. از طرف دیگر هواپیمای شوروی بسیار سریع‌تر بود و حداکثر سرعتش به ۸۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید. قوای محرکه این محصول از شش پیشرانه توربوجت یونکرس تشکیل شده بود. اندکی پس از اولین پرواز EF-131، بررسی‌ها نشان دهنده ضعف اصلی در فریم این هواپیما بود. در حقیقت اولین پرواز منجر به خرابی بخش‌هایی از بدنه هواپیما شد و پروازهای آزمایشی بعدی نیز مشکلاتی از جمله لرزش در دم را نشان دادند. در خلال رفع مشکلات این هواپیما، شوروی ساخت هواپیمایی جدید با پیشرانه‌های خود را آغاز کرد اما این پروژه در آگوست ۱۹۴۸ لغو شد.

بلام اند واس BV 222 وایکینگ و BV 238

نکته‌ای که باید ذکر شود اینکه دو هواپیمای یاد شده اساساً متفاوت از هم هستند و بنابراین لیست مهم‌ترین هواپیماهای شش موتوره جنگ جهانی دوم به شش مورد افزایش می‌یابد؛ اما از آنجایی که فقط یک فروند از مدل BV 237 ساخته شده بنابراین احساس کردیم حضور هر دو آن‌ها در یکجا مشکلی نخواهد داشت. BV 222 بزرگ‌ترین کشتی پرنده‌ای بود که در جنگ جهانی دوم خدمت‌رسانی می‌کرد. زمانی که BV 238 اولین پرواز خود در سال ۱۹۴۴ را انجام داد عنوان سنگین‌ترین هواپیمای تاریخ و بزرگ‌ترین هواپیمای تولید شده با پیشرانه‌های محوری در دوران جنگ را به دست آورد. طول BV 222 به ۳۷ متر می‌رسد درحالی‌که BV 238 طول بیش از ۴۳ متری داشته است. ارتفاع مدل اول نیز حدود ۱۱ متر و دومی حدود ۱۳ متر بوده است. نکته دیگر به وزن خالی حدود ۳۱ تنی BV 222 و وزن حدود ۵۵ تنی مدل BV 238 مربوط می‌شود. حداکثر وزن تیک آف هر دو هواپیما نیز به ترتیب ۴۹ و ۱۰۰ تن بوده است. نیروبخش هواپیمای BV 222 شش پیشرانه دیزلی شش سیلندر یونکرس جومو ۲۰۷C آب‌خنک با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت بوده و در مدل BV 238 از شش پیشرانه دوازده سیلندر دایملر بنز با ۱۹۰۰ اسب بخار استفاده شده است.

این هواپیماها توسط شرکت هامبورگی HFB ساخته شدند، شرکتی که زیرمجموعه‌ای از بلام اند واس به شمار می‌رفت. اولین پرواز BV 222 در هفتم سپتامبر ۱۹۴۰ صورت گرفت و در سال ۱۹۴۱ به‌صورت رسمی وارد خدمت شد. این هواپیما در دوران خود بزرگ‌ترین هواپیمایی بود که توانسته بود هواپیمای دشمن را سرنگون کند و درعین‌حال به بزرگ‌ترین هواپیمایی تبدیل شد که سقوط کرده است. هواپیمای یاد شده در ۲۲ اکتبر ۱۹۴۳ توانست PB4Y-1 لیبریتر آمریکا را سرنگون نماید اما قبل از آن نیز جنگنده بریستول توانسته بود آن را سرنگون کند. در پایان جنگ جهانی دوم چندین فروند از وایکینگ‌ها به دست ارتش آمریکا و بریتانیا افتاد اما هیچ‌کدام از آن‌ها برای نمایش در موزه حفظ نشدند. یک فروند وایکینگ V2 سقوط کرده در اکتبر ۲۰۲۳ و در عمق ۳۱۸ متری آب‌های اتریش کشف شد. نکته جالب اینکه وضعیت این هواپیما به خاطر میزان اکسیژن کم اعماق آب بسیار خوب بوده است؛ اما فرایند تولید BV 238 در سال ۱۹۴۱ شروع شد و اولین پروازش در سال ۱۹۴۴ صورت گرفت. در می ۱۹۴۵ این هواپیما توسط جنگنده‌های راف سرنگون شد.

لتیکوئر ۶۳۱

این تنها هواپیمای لیست ماست که ریشه‌اش به ارتش نازی برنمی‌گردد هرچند در کشوری ساخته شده که توسط ارتش آلمان اشغال شده بود. لتیکوئر ۶۳۱ در آن زمان بزرگ‌ترین هواپیمای تاریخ محسوب می‌شد. در واقع کار طراحی ۶۳۱ در سال ۱۹۳۶ شروع شد هرچند شروع جنگ فرایند ساخت آن را متوقف شد و پس از امضای قرارداد آتش‌بس در ۲۲ ژوئن ۱۹۴۰ بود که کار ساختش دوباره از سر گرفته شد. لتیکوئر ۶۳۱ در ابتدا به عنوان هواپیمای ۴۰ نفره با شعاع پروازی ۴۰۰۰ کیلومتری سفارش داده شده بود و شش پیشرانه ۱۶۵۰ اسب بخاری آن را به پرواز درمی‌آوردند. سرانجام اولین پرواز این هواپیما در ۴ نوامبر ۱۹۴۲ انجام شد. پس از اولین پرواز بود که پروتوتایپ لتیکوئر ۶۳۱ به دست ژرمن‌ها افتاد و آن‌ها هواپیمای یاد شده را به مکان دیگری منتقل کرده و در نهایت دو جنگ بمب‌افکن راف با حمله در آوریل ۱۹۴۴ آن را از بین بردند. دومین هواپیما پس از آزادی فرانسه در ۷ مارس ۱۹۴۵ ساخته شد. نیروبخش این مدل شش پیشرانه رایت سایکلون با ۱۶۰۰ اسب بخار قدرت بود. این هواپیما تا ده سال پس از خاتمه جنگ جهانی دوم باقی ماند اما در نهایت به خاطر هزینه‌های نگهداری بالا و قابلیت اطمینان پایین از رده خارج شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. BMZ

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (138 ديدگاه)

    در بحث تسلیحات جنگی و نظامی ، از اسلحه بگیر تا بمب افکن،
    دنیا به آمریکا و شوروی مدیونه،
    آمریکا و شوروی به آلمان نازی

    موافقم 12
    مخالفم 4
    1. یانکی من هم فرزند کسی هستم

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (294 ديدگاه)

      ببخشید که هواپیما تو آمریکا اختراع شد.اینو بدون که اگر نازیها تجهیزات جنگی خوبی داشتن به دلیل این بود که تمام برنامه های کشور رو برای ساخت جنگ افزار هدایت کردند و آماده میشدم تا اروپا رو به تسخیر در بیارن اون سر دنیا آمریکا خودش رو در خطر نمیدید و دخالتی هم نداشت پس دلیلی نداشت مثل نازیها تمرکز کنه رو جنگ افزار ولی وقتی مجبورش کردن وارد بشه جوری پوزه آلمان ژاپن و ایتالیا رو به خاک مالید که از جاشون بلند نشن.برو سریال اربابان آسمان رو ببین که بمب افکنهای آمریکایی چجور آلمان رو پودر کردن. در حالی که انگلیسیها تو شب و کور حمله میکردن آمریکا ولی تو روز و دقیق بمب افکنهای آمریکایی معروف به دژهای آسمان بودن.به خدا کل دنیا حریف یه ایالت آمریکا نمیشن بزودی ترامپ قهرمان برمیگرده و بساط چپولها رو جمع میکنه

      موافقم 5
      مخالفم 12
      1. راستگو

        ۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (168 ديدگاه)

        بعدش چی؟
        بعدش ک همه تجهیزات و داشت و ابر قدرت بود چرا تو ویتنام تو گل گیر کرد؟
        تو جنگ دوم کم اورد فهمید ژاپن براش خطر داره اتمی زد
        تو ویتنام دید کم میاره عامل نارنجی استفاده کرد
        جلوی یه ویتنام به بن بست خورد نازیا با نصف دنیا میجنگیدن

        موافقم 14
        مخالفم 4
        1. SMS

          ۱ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (506 ديدگاه)

          جن‌گ جهانی دوم : جایگاه هواپیما های عجیب و غریب

        2. Avan

          ۲ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (414 ديدگاه)

          آمریکا در جنگ با ژاپن کم نیاورد بلکه در حال پیروزی بود و سلاح اتمی کار را یک سره کرد.در واقع بمباران اتمی اگرچه ۲۰۰ هزار نفر را کشت ولی باعث پایان سریع جنگ و جلوگیری از کشتارهای میلیونی و بیشتر شد. تلفات بمباران با سلاحهای معمولی در طول چند ماه چندین برابر سلاح اتمی بود. در بمباران و آتش سوزی توکیو هم صد هزار نفر کشته شد که چندان به اون اشاره ای نشده

          موافقم 8
          مخالفم 4
      2. Hadi

        ۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        داداش یه جوری تعصب نشون میدی که باورم شد امریکایی هستی.خونسرد باش

        موافقم 14
        مخالفم 5
      3. Hadi

        ۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        داداش یه جوری تعصب نشون میدی که باورم شد امریکایی هستی.خونسرد باش.کسی به کشورت بی احترامی نمیکنه

        موافقم 6
        مخالفم 7
      4. فرشاد

        ۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (9 ديدگاه)

        آقای یانکی من هم فرزند کسی هستم خیلی خوشحالم که با مطالعه و دیدن یه سریال وارد این بحث شدی دوست عزیز توروخدا با 4 تا سریال فکت نده آمریکا چی بود آلمان چی بود همون تانک های آبراهام فعلی آمریکا نسخه ارتقا یافته و بهبود یافته تانک های آلمان اگه همین آلمان به جای رحم به انگلیسی ها تو دانکرک همشون رو کشته بود جنگ نه تنها تقریبا تموم شده بود بلکه کل اروپا تحت یه پرچم واحد بود و الان اینقدر بدبختی نمیکشیدیم

        موافقم 1
        مخالفم 1
    2. Espero

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      دقیقا . منم میخواستم همینو بگم که شما گفتی
      آلمان اگه نبود امریکا هم جایگاه امروزشو نداشت
      خیلی از دانشمندا و نخبگان آلمانی و بقیه کشورای اروپایی و آسیایی ، توسط امریکاییا از راه های مختلف جذب شدند ( پول – امکانات – ارتقای علمی – تهدید و زور و … ) و به لطف اوناست که امریکا ، امریکا شد

      موافقم 13
      مخالفم 2
    3. new reventon

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (447 ديدگاه)

      در این حد نبود. تکنولوژی بریتانیا هم سطح با آلمان بود. انگلیسیام داشتن هم رو موشک بالستیک کار میکردن هم موتور جت. فقط آلمانا سریع تر اونا رو عرضه کردن. جدا ازین انگلیسیا رادار داشتن آلمانا نداشتن. زیر دریاییا انگلیسیام از آلمانیا بهتر بود. زیر دریایی های ژاپنی ها ام از انگلیسیا بهتر بود.

      موافقم 8
      مخالفم 9
      1. Avan

        ۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (414 ديدگاه)

        البته زیردریایی‌های آلمان معروف به یوفو بهترین بودن و مدتها کابوس کشتی های متفقین شده بودند.

        موافقم 3
        مخالفم 1
      2. فرشاد

        ۵ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (9 ديدگاه)

        سلطان new reventon ممکنه منبع حرفاتو بگی از کجاست کل مقالات جنگ جهانی دوم رو خوندم یه حرف در مورد صحبت های شما ندیدم

    4. Reza Waffen SS

      ۲ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (5359 ديدگاه)

      به راستی که انگار المان نازی 100 سال از زمان خودش جلوتر بود . دست مریزاد 👌👌👌

  2. راستگو

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    المانای نازی تنها کسایی بودن ک ذهن و ایده های خیلی خلاقانه داشتن و اجراش میکردن
    اما قسمت مهمش اون هس ک همه ش بدرد بخور و بودن و میشد روشون حساب کرد

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. ali_x76

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (380 ديدگاه)

      همه‌شون هم به درد بخور نبودن
      در حقیقت ما شاید ۱۰ نمونه موفق رو میبینم، در حالیکه از هزاران نمونه ناموفق خبری نداریم.
      فقط یک مثالش هویتزر فوق سنگین آلمان با کالیبر ۸۴۰ میلی‌متریه که قدرت آتشبار فوق‌العاده‌ای داشت اما حتی یکبار هم در عملیات واقعی حضور نداشت.
      در واقع به علت ابعاد خیلی خیلی بزرگش، تا میخواستن به منطقه برسونن زمان میگذشت و اگر هم میرسید، به علت ابعاد بزرگ و سرعت پایین در جابجایی، هدف راحتی برای توپخانه و نیروی هوایی بود.
      مثال دیگه هم تانک زرهی موش مانندی بود که اسمش یادم نمیاد، خواستن با افزودن بیش از حد زره، امنیت خدمه رو بالا ببرن ولی به جاش قدرت مانور اومد پایین و تبدیل به هدف راحتی شد.

      موافقم 6
      مخالفم 7
      1. مازیار

        ۱ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3228 ديدگاه)

        هویتزر ۸۴۰ میلیمتری یه نمونه از جاه‌طلبی های صنعتی _ نظامی آلمان نازی بود در زمان جنگ. زمانی که فرصت زیادی برای تحقیق و بررسی نبود بااینحال خطاهایی امثال هویتزر (اگه خطا بحساب بیاریمش) در برابر قدرت صنعتی و لشگر موتوریزه اون زمان آلمان اصلا به چشم نمیاد. با نگاهی به تاریخ جنگهای دنیا امثال این مورد بسیار دیده میشه و خیلی بدتر از این.
        حتی در موردی هیتلر قصد ساخت یک تالار سرپوشیده با گنبدی غول آسا بر فرازش با ظرفیت ۳۰۰/۰۰۰ نفر رو در برلین داشت اما کارشناسان گفتن بازدم چنین جمعیتی در یک فضای سرپوشیده احتمالا باعث ایجاد ابر در اون و بارش باران میشه!!

        گرایشی به نازی‌ها ندارم اما قطعا توان صنعتی آلمان در نیمه اول قرن بیستم اختلاف بسیاری با تمام دنیا داشت

        موافقم 11
        مخالفم 2
  3. datsun

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3891 ديدگاه)

    صنعت هوای مدیون آلمان نازیه

    موافقم 11
    مخالفم 4
    1. car lover

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1232 ديدگاه)

      صنعت دریایی و ناو چی؟

      موافقم 1
      مخالفم 2
  4. Kato

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (469 ديدگاه)

    آلمان نخبه عالم …نژاد ارایایی

    موافقم 9
    مخالفم 6
  5. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (294 ديدگاه)

    نمی‌دونم چرا یه عده با نازیها همزاد پنداری میکنن.فکر می‌کنید از یه ریشه هستیم یا براشون مهم هستیم.هیتلر یه خون آشام بود که افکار به شدت ترسناکی تو سرش بود اگر به فتوحات اولیش قانع بود و به کشتار ادامه نمی‌داد بدون شک اوضاع دنیا بهتر میشد و حداقل برای ما خیلی خوب میشد ولی مردک فقط جنون کشتار داشت.فقط می‌دونم اگر آمریکا نبود ژاپن و آلمان دنیا رو نابود میکردن.حالا هم هی خودتون رو به زمین بزنید فکر کردید از عظمت آمریکا کم میشه.آمریکا .قتی یه ناو یا بمب افکن تو دنیا جا به جا می‌کنه سیاستهای اون منطقه دچار تغییر میشه.بحث ویتنام یا امثال اون هم ربطی به ضعف آمریکا ندارم این جماعت مثل ح..اس یه تفکر هستند و شما همه رو نابود کنید ولی یک خانواده هم بمونه دوباره شکل میگیرن مگر اینکه اون تفکر رو از بین ببری الان ویتنام متحد کدوم کشوره آیا هنوز دنبال کمونیست و این مضخرفاته.این اتفاق برا .ماس هم میفته.من خودم با سیاستهای آمریکا البته دموکرات‌ها مخالفم ولی میشه عظمتش رو کتمان کرد

    موافقم 4
    مخالفم 13
    1. datsun

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3891 ديدگاه)

      درود دوست عزیز و قدیمی پدال در مورد کشتار باید بگم آمریکای ها وارد یه سرزمین میشن و میگن ما اینجا رو کشف کردیم در صورتی که هزارن سال قبل اونجا انسان زندگی میکرده اونجا رو به زور تصرف و صد میلیون سرخپوست رو میکشن که این بزرگترین نسل کشی تاریخ بشریته این فقط یه جنایت آمریکاست کار به بقیه کشتارشون ندارم حالا کی خون خار تره هیتلر نازی یا آمریکای متمدن ،بعد از شکست هیتلر رو تخریب شخصیت هیتلر خیلی کار شد، در مورد یهودی ها هم که تاریخ ثابت کرد حق با هیتلر بود و مو به موی حرفاش در موردشون حقیقت بوده البته سیاست هیتلر و سوزاندنشون کار درستی نبوده،

      موافقم 13
      مخالفم 2
      1. فرزاد

        ۲ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        داش اون زمان تو کل دنیا صد میلیون نبود که امریکاییا فقط صد میلیون سرخ پوست کشته باشن البته با اون قسمتش موافقم چهره هیتلرو یهودیا خراب کردن اگه نه امثال شوروی امریکا انگلیس خیلی بدتر از هیتلر بودن

        1. datsun

          ۲ مرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3891 ديدگاه)

          درود این آمار رو خود آمریکا منتشر کرده باور کن اگه یه آمریکای بفهمه که یکی تو ایران آمار خودشون رو ماله میکشه خندشون میگیره این نسل کشی تا همین سالهای اخیر ادامه داشته و طی چند صد سال صد میلیون بومی آمریکا کشته شده حتی منابعی که از اونا تغذیه میکردن هم نابود میکردن

  6. حسین دهمرد

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2626 ديدگاه)

    تمام عمریکا و عنگلیس و طرفداراشون فدای کفش پیشوا.
    یادتون رفته دو تا شاه مملکتو همین عنگلیس و یانکی های وحشی از ایران بیرون کردن؟
    دنیا لیاقت مهندسی آلمان و کیفیت ژاپن رو نداشت.
    دلتون نمیخواست به جای ساخت چین روی وسایلتون مینوشتن ساخت ژاپن؟

    موافقم 10
    مخالفم 7
    1. دانیال_Surrey،England

      ۱ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (2848 ديدگاه)

      __هیتلر امپراطوری بریتانیا و استعمار بریتانیا را تحسین میکرد و همچنین معتقد بود سنده زنده ای از برتری آریایی ها بر قوم ها ی دیگر است،و آرزو داشت مدل این امپراطوری رو در حکومتش گسترش دهد،همچنین هیتلر بریتانیا رو دوست اصلی آلمان میدانست__
      ..
      این حرفا سندش هم موجوده بگردی راحت پیدا میشه.
      هیتلر خودش عشق انگلیس بوده.
      در ضمن رضا شاه و محمدرضا رو خود انگلیسی ها اووردن رفتنشون قصه ی مفصلی داره که اینجا نه جاش هست نه میشه گفت.
      در ضمن برخلاف تصور عموم استعمار بریتانیا باعث پیشرفت و از بین رفتن برده داری در تمام دنیا شد،که اینم سند واقعیش موجوده منتها چپ گراها و ضد ملی گراها علاقه ای ندارن به بازگو کردنش.
      داستان زیاده منتها دوستان علاقه دارن اون چیزی که میخوان رو بشنون،نه حقیقت.

      موافقم 7
      مخالفم 4
  7. دانیال_Surrey،England

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2848 ديدگاه)

    شاهین عزیز کامنتی گذاشتم اگه تایید کنی ممنون میشم.
    چون سیستم کامنت خور پدال بعد چند سال هنوز درست نشده.

    موافقم 1
    مخالفم 2
  8. اشكان

    ۶ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (34 ديدگاه)

    ببخشید من متوجه نشدم آمریکاییها از کجا رفتن و قاره آمریکا رو کشف کردن و سرخ پوستها رو کشتن !؟!؟ یکم با مطالعه تر و مستندتر صحبت بشه عالیه .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا