دنیای هوانوردی و استفاده از هواپیمای برقی پتانسیلهای فراوانی دارد و ایر نیوزلند نیز میخواهد از این فرصت استفاده کند. با همدیگر میخواهیم نگاهی به برنامههای جالب این شرکت در بکارگیری یک محصول بدون آلایندگی جدید داشته باشیم.
اگرچه فرصتهای فراوانی در صنعت هوانوردی وجود دارد اما یکی از بخشهایی که هواپیماهای برقی میتوانند تأثیری میانمدت داشته باشند حملونقل منطقهای است. پوشش فواصل کوتاه با هواپیمای بدون آلایندگی یکی از اهداف استارت آپ هایی همچون Eviation است. این شرکت سازنده هواپیمای برقی آلیس بوده و ایر نیوزلند نیز میخواهد از این هواپیما برای کاهش آلایندگی خود استفاده کند.
هواپیمای آلیس اولین بار در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۹ معرفی شد و امسال نیز پرواز آزمایشی خودش را انجام داد. این هواپیمای نهنفره و آرام میتواند با هر بار شارژ مسافت ۲۸۸ کیلومتری را با سرعت ۴۸۱ کیلومتر در ساعت بپیماید. این تواناییها کاملاً با برنامه نسل بعدی هواپیمای ایر نیوزلند هماهنگی دارد چراکه هدف آن دستیابی به سفرهای هوایی بدون آلایندگی است. طبق این برنامه، در آینده هواپیماهای مرسوم جای خود را به نمونههای هیدروژنی و برقی خواهند داد. مدیرعامل Eviation میگوید:
پروازهای منطقهای بخش بزرگی از مسیرهای ایر نیوزلند را تشکیل میدهند. هواپیمای برقی آلیس روشی مؤثر برای کاهش آلایندگی این سفرهاست و حملونقل هوایی را متحول میسازد و از اهداف برنامه بدون آلایندگی ایر نیوزلند پشتیبانی میکند.
ایر نیوزلند به دنبال خرید ۲۳ فروند هواپیمای آلیس است. مدیرعامل این شرکت اظهار میدارد:
برنامه هواپیمای نسل بعد ما نشان دهنده تعهد چشمگیر به تولید هواپیمای پایدار و حمایت از زیرساختهای موردنیاز برای کاهش آلایندگی پروازهای داخلی ماست. هواپیمای برقی آلیس با برنامه ما کاملاً هماهنگی دارد و از تکنولوژی اثبات شده که برای پروازهای کوتاهمدت بهینه میشود سود میبرد.
نظر شما درباره هوانوردی بدون آلایندگی با استفاده از قوای محرکه برقی چیست؟ آیا استفاده از باتری های سنگین وزن در این نوع هواپیماها مشکل ساز نخواهد بود؟ نگرانی های مربوط به شعاع حرکتی و زمان شارژ باتری ها چگونه رفع خواهند شد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
Amir
۲۶ آذر ۱۴۰۱واقعا متوجه نمیشم این هجرت با عجله از سوخت های فسیلی به برق رو
واقعا این همه برق قراره از کجا تامین شه؟
DoctoR
۲۶ آذر ۱۴۰۱داداش شما اگه تهران زندگی میکنی در پنجرت رو باز کن و از آلایندگی درون سوز های شهر عشق کن
phonix
۲۶ آذر ۱۴۰۱جهت اطلاعت علت او دوده ها ماله سوختن مازوت توی نیروگاه و عدم استاندارد بودن سیستم های کارخانه جاته:)
در خارج حتی دود خروجی کاخونه ها هم باید یه سری استاندارد رو داشته باشه
مثلا بعضی ها با قرار دادن صفحه دو قطبی و القا کردن الکترون ها کربن موجود در گاز خروجی کارخونه هارو جمع میکنن و اون رو میفروشن به شرکت هایی که ازش استفاده دارن مثل لاستیک اسزی ها همین قدر پاک و پیشرفته البته حمل و نقل هم تاثیر داره ولی نه انقدر که جناب عالی می فرمایید
DoctoR
۲۶ آذر ۱۴۰۱اگر تمام برق از سوزوندن مازوت تامین بشه باز هم مسافت طی شده خودرو الکتریکی به تولید آلاینده کمتره و نسبت بنزین هم حساب کنی هامر الکتریکی با اون همه عظمت مصرفش شاید درحد پراید باشه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۶ آذر ۱۴۰۱از صحبت شما استفاده می کنم و یک نکته برای آلودگی هوا می گم
مازوت که در بعضی نیروگاه ها الان استفاده می شه، تاثیر بسیار کمی در آلودگی هوای امروز تهران و مشهد و اصفهان داره
مشکل اصلی خودروها و موتورسیکلتهای پرمصرف با آلایندگی بالا هستند
محمدرضا
۲۶ آذر ۱۴۰۱دقیقا آقای اشتری درست میگه .
این داستان مازوت و… برای گمراه کردنِ و اگر تمام خودرو های تهران برقی بشه تهران بهترین هوارو داره نگران برق هم نیاشید با نصف هزینه یارانه بنزین میشه تمام برق خودرو های الکتریکی ایرانو تامین کرد.
فقط نیروگاه های مازوت سوز رو باید در بیابان ها بسازند.که ایران زیاد داره.
Amir
۲۶ آذر ۱۴۰۱خودرو های ما دارن هوا رو الوده میکنن
از استانداردهای جهانی عقب ترند و سوختمون واقعا بی کیفیته یورو ۴ تو جایگاه نیس واقعا
ولی سوال من تامین این انرژیه
چون تولید برق از اب و باد و خورشید اون بازدهی که سوزوندن سوخت های فسیلی داره رو ندارن
از چاله در نیایم تو چاه بیفتیم ؟
حسن
۲۷ آذر ۱۴۰۱از همجوشی هسته ای
همون تکنولوژی که دنیا ۲۰ ساله شدید دنبالشه.
حسین دهمرد
۲۶ آذر ۱۴۰۱سوخت هیدروژن و سلول سوختی واسه این جور هواپیماها بهتره.چون به راحتی میشه تو فرودگاه هیدروژنش رو تامین کرد.
محمدرضا
۲۶ آذر ۱۴۰۱هزینه استهلاک و نگهداریشون خیلی کاهش پیدا میکنه .هزینه نگه داری هواپیما شخصی به شدت بالاست