کشتی هوایی ایرلندر ۱۰ که کارآمدترین هواگرد بزرگ جهان توصیف شده، برای سفرهای گردشگری به مناطق دورافتادهای مثل قطب شمال آماده میشود.
کشتیهای هوایی وسایل نقلیهٔ پرندهٔ بسیار بزرگی بودند که در دهههای ۲۰ و ۳۰ میلادی بسیار مورداستفاده قرار میگرفتند اما بعداً هم به خاطر حوادثی مثل سقوط هیندنبرگ و همینطور پیشرفت هواپیماها، کنار گذاشته شدند. طی سالهای اخیر اما که توسعهٔ وسایل نقلیهٔ کمآلاینده مطرح شده است، کشتیهای هوایی دوباره موردتوجه قرار گرفتهاند. این وسایل میتوانند برای اهداف مختلفی مورداستفاده قرار گیرند اما مهمترین کاربرد آنها در زمینهٔ گردشگری خواهد بود. کشتیهای هوایی مثل ایرلندر ۱۰ قصد دارند عصر جدیدی از سفرهای تفریحی را آغاز کنند.
یک شرکت گردشگری فرانسوی بنام گرند اسپیس روی این هواگرد عجیب و عظیمالجثه سرمایهگذاری کرده است. این شرکت تصمیم گرفته است این هواگرد آیندهنگرانه را به ناوگان کنونی قایقهای کوچک خود اضافه کند. ایرلندر ۱۰ از طریق همکاری با شرکت بریتانیایی HAV توسعه پیدا کرده و ساخت آن چهار سال طول کشیده است. این شرکت بریتانیایی پس از چندین سال تغییرات و موانع مختلف، سرانجام در مسیر درست قرار گرفته و آماده است تا تولید ایرلندر ۱۰ را طی سال جاری آغاز کند.
یکی از ویژگیهای ایرلندر ۱۰ که آن را برای سفرهای طبیعتگردی مناسب میکند، قابلیت تطبیقپذیری بالا با وجود اندازهٔ بسیار بزرگ است. این کشتی هوایی بزرگ به زیرساخت خاصی نیاز ندارد و میتواند روی هر سطح صافی مثل آب و یخ نشستوبرخاست انجام دهد. این قابلیت ارزشمندی برای سفر به مناطق چالشبرانگیزی محسوب میشود که برای هواپیماها یا قایقها غیرقابلدسترس است؛ بنابراین، سفر به مناطقی مثل قطب شمال با این کشتی هوایی تجربهٔ واقعاً منحصربهفردی خواهد بود. این وسیله رنگ سفرهای تفریحی لوکس را به سبز تغییر خواهد داد.
این کشتی هوایی غولپیکر ۹۲ متر طول و ۲۶ متر ارتفاع دارد که آن را به بزرگترین وسیلهٔ نقلیهٔ هوایی حال حاضر جهان تبدیل کرده است. برای مقایسه، ایرباس A380 بهعنوان بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان ۷۲.۷ متر طول و ۲۴.۱ متر ارتفاع دارد. با وجود این اندازهٔ عظیم، ایرلندر ۱۰ برای حمل تنها ۱۰۰ مسافر یا ۱۱ تن بار طراحی شده است. پتانسیل بالای این هواگرد حتی نظر BAE سیستمز (شرکت صنایع دفاعی و هوافضایی بریتانیا) را هم برای استفادههای نظامی دفاعی جلب کرده است.
برخلاف هواپیماهای معمول، این غول پرنده از چهار پیشرانهٔ ۴ لیتری V8 توربودیزل استفاده میکند که هرکدام ۳۲۵ اسب بخار قدرت دارند. وزن این وسیله حدود ۲۰ تن است و سرعت کروز آن حدود ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. ایرلندر ۱۰ همچنین میتواند با هر بار سوختگیری تا ۷۵۰ کیلومتر را طی کند. مخازن بزرگ این کشتی هوایی هم با گاز هلیوم پر میشود که سبکتر از هوا بوده و ایرلندر ۱۰ را به آسمان میبرد.
هرچند HAV در حال آماده شدن برای آغاز تولید ایرلندر ۱۰ طی سال جاری است اما هنوز چند سال طول میکشد تا این هواگرد منحصربهفرد بتواند سفرهای طبیعتگردی خود را آغاز کند. اگر همهچیز طبق برنامه پیش برود، گرند اسپیس امیدوار است بتواند تا سال ۲۰۲۸ سفرهای گردشگری به قطب شمال را با این کشتی هوایی آغاز کند.
𝐀𝐥𝐢
۲۷ بهمن ۱۴۰۲یا خدا! غول آسمونیه واسه خودش
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۲۷ بهمن ۱۴۰۲سرعت پایین برای گردشگری و تماشای طبیعت نکته مثبت هست، ضمن اینکه آلودگی صوتی ناچیزی داره
۲۷ بهمن ۱۴۰۲یه سوال اینا هم مثل بادکنک هستن؟
سوزن بزنی بهش میترکه ؟
چیز باحالیه🤔🤔🤔
همایون
۲۷ بهمن ۱۴۰۲ولی برد ۷۵۰ کیلومتر واسه سفر هوایی واقعا ناچیز و کمه مخصوصا که قصد دارن به سفرهای گردشگری برن که تو اون مناطق زیرساخت سوختگیری موجود نیست
Anti Tesla
۲۷ بهمن ۱۴۰۲دوران این کشتی هوایی ها تموم شده.
Taha Ayoobi
۲۸ بهمن ۱۴۰۲خود متن داره میگه، به تازگی دوباره محبوب شده
رومانی>چین>فرانسه
۲۷ بهمن ۱۴۰۲خیلی ترسناکه
Piero Ferrari
۲۷ بهمن ۱۴۰۲سرعت کم باعث کمتر مصرف کردن سوخت میشه ولی ای کاش صفحه خورشیدی روش بود
۲۸ بهمن ۱۴۰۲تو جنگ جهانی نازی ها ازین استفاده میکردن فکر کنم زیادم آتیش میگرفت
Hadi
۲۸ بهمن ۱۴۰۲تو قطب شمال هر 750 کیلومتر جایی برای سوخت گیری هست مگه
اگه محفظه هلیومش از مشما ساخته شده باشه حتی با تیر ساچمه ای تفنگ بادی سوراخ میشه
منطقی اینه که بیشتر بدرد تفریح و گردشگری بخوره و اگه هزینش از هواپیما کمتر باشه برای سفرهای بین شهری تو ایران هم بدرد میخوره
مثلا تهران تا کیش رو 10 ساعته میشه رفت
Taha Ayoobi
۲۸ بهمن ۱۴۰۲از بعضی کامنت ها فهمیدم محفظه های گازش مثل بادکنک میمونه انگار
خب الان یعنی به هیچی بنده رسما
بعد قطب شمال هم میخواد بره؟ 😂
کارشناس
۲۸ بهمن ۱۴۰۲جنس پوسته ش از مواد کامپوزیتی و کولار ایناس و ضخیمه
محفظه گازش چند قسمتیه
Taha Ayoobi
۲۸ بهمن ۱۴۰۲آها
حسین دهمرد
۲۸ بهمن ۱۴۰۲جنس بدنه ش چیه؟