صنایع هوایی

چرا موتور برخی هواپیماها زیر بال و برخی روی دم نصب می‌شود؟

دلیل اینکه موتور برخی هواپیماها در زیر بال و موتور برخی روی دم نصب می‌شود چیست و هرکدام چه مزایا و معایبی دارد؟

اگر تاکنون با هواپیما سفر کرده باشید، احتمالاً دیده‌اید که موتور برخی هواپیماها زیر بال‌ها نصب شده درحالی‌که در برخی دیگر موتورها روی دم قرار دارد. این تفاوت طراحی فقط برای ظاهر نیست و تأثیر زیادی روی نحوهٔ پرواز و عملکرد هواپیما دارد اما چرا از این دو شیوهٔ متفاوت برای نصب موتور هواپیما استفاده می‌شود؟ هرکدام چه مزایا و معایبی دارند؟ چرا هنوز هم از هردو شیوه برای نصب موتور استفاده می‌شود؟ در ادامه به این سؤالات پاسخ می‌دهیم.

هرکدام از این روش‌های نصب موتور مزایا و معایب خاص خود را دارند. نصب موتور زیر بال‌ها دسترسی آسان‌تری را برای تعمیر و نگهداری موتورها فراهم می‌کند. علاوه بر این، در این روش می‌توان از تعداد موتورهای بیشتر و یا موتورهای بزرگ‌تری استفاده کرد. البته هرچند هواپیماهایی با چهار موتور در قسمت دم ساخته شده‌اند ولی در هواپیماهای چهار موتوره عمدتاً موتورها زیر بال‌ها نصب می‌شوند. علاوه بر این، نصب موتورها زیر بال با سنگین‌تر کردن بال‌ها، از بروز خمیدگی بال‌ها که ممکن است در طول پرواز رخ دهد جلوگیری می‌کند.

از سوی دیگر، نصب موتورها در قسمت دم باعث کاهش سروصدای کابین می‌شود. علاوه بر این، در چنین هواپیماهایی احتمال اینکه سنگ یا آشغال از زمین به داخل موتورها مکیده شود که می‌تواند به موتور آسیب بزند کمتر است. در حال حاضر، هواپیماهایی که موتور زیر بال دارند بسیار محبوب‌تر هستند به‌گونه‌ای که در سال ۲۰۲۱ خطوط هواپیمایی عمدتاً از این نوع هواپیماها استفاده می‌کردند ولی در گذشته شرایط متفاوت بود. در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ به دلیل فقدان امکانات کافی برای سوار و پیاده کردن مسافران، هواپیماها باید فاصلهٔ کمی با زمین می‌داشتند و به همین دلیل موتورها در قسمت دم نصب می‌شدند اما با پیشرفت فناوری در طول سال‌های بعد، موتورهای هواپیماهای مسافربری به زیر بال‌ها منتقل شدند و اکنون این شیوهٔ نصب موتور متداول‌تر است.

بااین‌حال، در هواپیماهای خصوصی هنوز هم موتورها در قسمت دم نصب می‌شود زیرا پروازهای خصوصی عمدتاً به فرودگاه‌های بزرگ دسترسی ندارند و باید به زمین نزدیک‌تر باشند تا مسافران بتوانند با استفاده از پله‌های خود هواپیما سوار و پیاده شوند. علاوه بر این، ازآنجایی‌که هواپیماهای خصوصی بیشتر در فرودگاه‌های کوچک و محلی نشست‌وبرخاست انجام می‌دهند، نصب موتورها در قسمت دم احتمال ورود آشغال از سطح زمین به داخل موتورها را کاهش می‌دهد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۱۰۵ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۵ دیدگاه‌ها

  1. Yaghoob

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (536 ديدگاه)

    جالب بود و آموزنده
    ممنون بابت مقاله های آموزشی
    گرچه تعداد مقالات آموزشی پدال خیلی کم شده.

    موافقم 171
    مخالفم 7
  2. Blue

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (394 ديدگاه)

    یه مقاله هم در مورد ساختار و نحوه کار موتور هواپیما بزارید همینطور مقایسه ساختاری با موتور خودروها

    موافقم 88
    مخالفم 14
  3. Mehdi

    ۱۸ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (18 ديدگاه)

    خب الان از متور روی دم بیشتر برای جت های شخصی استفاده میشه به دلیل کم بودن صدا در کابین و جت شخصی نیازی به متور بزرگ یا حتی چندین موتور ندارد و در هواپیما های مسافربری از موتور روی باله ها استفاده میشود

    موافقم 41
    مخالفم 8
  4. مسعود م.

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    موتورهای جت هوا را به وسیله چند پروانه یا فن پشت سرهم فشرده کرده و وارد اتاق احتراق میکنن و دراتاق احتراق بنزین هواپیما تزریق میشود و شمع هم در زمان مناسب جرقه زده و مخلوط هوا و بنزین محترق میشود و با فشار بسیار بالا از انتهای موتور خارج میشود منتهی در انتهای موتور نیز چند پروانه یا توربین پشت سرهم قرار دارد که توسط بنزین و هوای مشتعل شده که فشار بسیار زیادی دارد شرو ع به چرخش میکند. توربین های عقب موتور با فن های جلوی موتورکه وظیفه مکیدن هوا را دارند با یک شفت به هم وصل هستند پس هرچه قدر فشار بنزین مشتعل شده بیشتر باشد پروانه های جلوی موتور سریعتر میگردند و بنابراین هوای بیشتری مکش میکنند..در موتور خودرو پیستون وظیفه مکیدن هوا و خارج کردن مخلوط هوا و بنزین محترق شده را بر عهده دارد البته این یک توضیح خیلی اجمالی و کلی از موتورهای هواپیما و خودرو میباشد .

    موافقم 118
    مخالفم 15
  5. احمد کفیلی

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ممنون بابت مقاله جالبتون البته باید این نکته رو هم اشاره کنم که در هواپیماهایی که موتورها زیر بال قرار گرفته است باله های عقبی پایین سکان عقب و در نمونه ای که موتورها در قسمت دم هواپیما نصب شده باله ها نوک سکان قرار می‌گیرند

    موافقم 22
    مخالفم 1
    1. اشنا

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دلیلش این است که باله های عقب بافاصله ای که بامرکزثقل هواپیماداردازطریق بالچه های متحرکش نقش بلندشدن نوک هواپیماراداردهنگامtake offبنابراین اگرقرارباشدجریان هوای بسیارشدیدخروجی ازموتوراززیرباله های عقبی ردشودعملا”باعث اختلال درعملکردفوق می شود

      موافقم 13
      مخالفم 1
  6. روراست

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (5 ديدگاه)

    هواپیماهای که موتورشان بالا نصب میشود ایمنی بیشتری دارن و حتی در فرودهای اضطراری خطره کمتری در برخورد با سطح دارد و احتمال انفجار خیلی کمتر از هواپیماهای که موتورشان زیره بال قرار دارد هستش من خودم در یکی از فرودهای اضطراری که هواپیما با شکم روی باند فرودگاه نشست به عینه شاهده این اتفاق بودم و خوشبختانه هواپیماهای اونایی بود که موتوراش بالای دم بود و خدارو شکر هیچ آسیبی وارد نشد و اتفاقا همه میگفتن اگر موتور ها زیر بالا بود همه جزغاله میشدیم

    موافقم 22
    مخالفم 1
  7. S

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام نکات خوبی بود ولی دلایل اصلی نبود شما استاد بنده هستید ولی من چند نکته رو اضافه میکنم
    نصب موتور بستگی به پیکروسیستم لندینگ و اویونونیک و دستگاههای هشدار دهنده هواپیما داره در هواپیماهای پهن پیکر برای حفظ تعادل و تقسیم این سیستمها معمولا از موتورهای متصل به بال استفاده میشه چون متصل بودن به دم هواپیما در زاویه حمله هنگام برخاستن باعث سبک شدن دماغه میشه و برای تری کاف مشکل برا ایجاد میکنه

    موافقم 25
    مخالفم 3
    1. معلم

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مهندس جان هنگام تری کاف نه هنگام تیک آف!!!

      موافقم 12
      مخالفم 21
      1. زنبور

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        عجب گفتی بهش مگه موتورسیکلت داری تحلیل میکنی

        موافقم 5
        مخالفم 3
      2. زنبور

        ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        عجب گفتی بهش مگه موتورسیکلت داری تحلیل میکنی

        موافقم 6
        مخالفم 3
  8. ناشناس

    ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    چرا موتورهای عمود پرواز برای هواپیما مسافر بری برای کاهش سوانح هوایی نصب نمیشه یاکپسولهای هوایی که از شدت ضربه هواپیما در برخورد با زمین جلوگیری یا کم کنه

    موافقم 7
    مخالفم 2
    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۱۹ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (3341 ديدگاه)

      بسیار بسیار بسیار پرهزینه هستند
      بسیار بسیار مصرف سوخت بالایی دارند

      موافقم 12
      مخالفم 4
  9. ایمان چراغی

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (30 ديدگاه)

    عالیه

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. ناشناس

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظرم این که موتور هواپیما زیر بال باشه خطرناکه و برخی انسان ها هم بخواطر کوچک ترین اشتباهی داخل اونا مکیده شدن و واقعن وحشتناکه بنظرم این که موتور رو دم هواپیما باشه بهتره

    موافقم 9
    مخالفم 1
  11. رضا

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آنتونوف های ۷۲ که در ایران هم زیاد هستن و بیشتر کاربرد نظامی دارن موتورهاشون بالای بال ها نصب شده و این موضوع خیلی به چشم میاد

    موافقم 5
    مخالفم 1
  12. سيد فخرالدین خوانیکی

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام،
    مخزن سوخت اکثر هواپیماها در قسمت بال قرار دارد و نصب موتور در زیر بال به خاطر فشار استاتیک مخزن سوخت که در بالای موتور قرار گرفته سوخت رسانی بهتری به موتور را انجام می‌دهد.در ضمن فاصله کمتری نیاز به لوله کشی جهت سوخت‌رسانی دارد و هزینه نگهداشت و تعمیرات را کاهش می‌دهد.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  13. طرفدار

    ۲۰ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    اخه انسان اونجا چیکار داره که مکش بشه

    موافقم 2
    مخالفم 6
    1. محمود طاهری والا

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شاید یکی دوماه پیش یکی ازتکنسینها راموتوربداخل خودکشیدوازآنژرف پودربنده خداباخون بیرون زد!!! این اتفاقات اجتناب ناپذیر ه وهرآن ممکنه اتفاق بیافته

  14. راوی

    ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (55 ديدگاه)

    چرا سکان افقی بعضی از مدل هایی که موتور روی بال هاست بجای پایین دم روی سر دم وصل هست?
    مثلC-17 Globe Master و C5 Galaxy

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. MATIN

      ۲۱ فروردین ۱۴۰۴
      سوابق: (10 ديدگاه)

      یکی از دلایلش موتور بزرگ و غول‌پیکر این هواپیما‌ها هست و معمولا هواپیماهای عظیم الجثه بال رو بالای هواپیما میزارن تا موتور به زمین نخوره

      موافقم 1
      مخالفم 2
  15. محمدجواد

    ۲۲ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من اگر موتور میگذاشتند بالای سقف خیلی بهتر بود
    دیگر هیچ خطری نداشت
    هیچ موقع هم سقوط نمیکرد

    موافقم 2
    مخالفم 1
  16. فریدون

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من اصلا یک موتور دو زمانه موتور گازی نصب کنن خیلی از خطرات و مصرف سوخت میکاهد

  17. امیر

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان عزیز مقالات همه عالی بود ولی جسارتا تمام عدله ها غیر علمی هستند طول هواپیما وعرض نسبت وزن به مرکز ثقل و تحمل رانش اولیه بر مقاومت بدنه و تعادل در سرعت با رقیق بودن هوا پارامترهای محاسبات پیچیده فیزیک و دینامیک لازمه همه آنچه اساتید بزرگوار نظر دادند میباشد

    موافقم 0
    مخالفم 1
  18. داود حسنی

    ۲۴ فروردین ۱۴۰۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی بود

    موافقم 1
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا