شرکت بریتانیایی آرک آیرو سیستمز از هلیکوپتر جدید و هیبریدی خود که میتواند با یکبار سوختگیری مسافت ۱۳۰۰ کیلومتری را طی کند و حداکثر سرعت ۳۷۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد رونمایی کرد.
آرک که سابقاً با نام سامد آیرو اسپیس شناخته میشد به دنبال تولید محصولی با هزینهها و آلایندگی پایین بوده و هلیکوپتر جدید لینکس P9 میخواهد با مشخصات قابلتوجه خود رقبای موجود را از نظر شعاع حرکتی، سرعت و هزینههای عملیاتی شکست دهد. این محصول جدید به نوعی یک ترکیب از هواپیما، هلیکوپتر و ژیروپلن بوده و در حالت بدون بار ۱۹۳۰ کیلوگرم وزن دارد. کابین نهنفره آرک لینکس P9 به وضوح وضعیت یک هلیکوپتر را به نمایش میگذارد اما بال اصلی آن طول ۱۲.۶ متری داشته و در بخش عقب نیز یک جفت بال با طول ۲ متر دیده میشود.
روتور بالایی بزرگ هلیکوپتر هیبریدی آرک ۱۳ متر طول داشته ولی با روتور دمی جفت نشده است. از این لحاظ با وسیلهای شبیه ژیروپلن روبرو هستیم اما ژیروپلن ها از روتورهای بالایی بدون قدرت استفاده میکنند. هلیکوپتر هیبریدی آرک لینکس P9 از پیشرانه برقی برای چرخش روتور استفاده میکند و سرعت کافی برای پرواز و فرود عمودی را نیز فراهم خواهد کرد. برای مقایسه باید گفت ژیروپلن ها معمولاً نیازمند سرعت برای بلند شدن از سطح زمین هستند. زمانی که هلیکوپتر یاد شده از زمین بلند شود و سرعت بگیرد بال های تعبیه شده ۹۰ درصد کار را بر عهده خواهند گرفت و از سرعت روتور کاسته خواهد شد. این امر باعث کاهش درگ شده و کموبیش نیروی بالابرنده نامتقارن تولیدی توسط هلیکوپترها را حذف میکند. به همین خاطر هلیکوپتر هیبریدی آرک لینکس P9 میتواند حداکثر سرعت کروز ۳۷۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد. تنها یک هلیکوپتر سنتی به نام یورو کوپتر AS365 دوفین و برخی محصولات خاص و سطح بالا همچون سیکور اسکای X2 سریعتر از P9 هستند.
شاید روتور بالایی P9 برقی باشد اما پرهها از پیشرانههای توربوی ۴۹۶ اسب بخاری نیرو میگیرند. آرک میگوید این پیشرانهها با سوخت هوانوردی پایدار کار میکنند و حتی میتوان از قوای محرکه هیدروژنی نیز در آینده استفاده کرد. سوختهای هیدروکربنی شاید در آینده هوانوردی جایگاهی نداشته باشند اما ابعاد و سرعت لینکس P9 باعث میشود مناسب مسیرهای منطقهای باشد چراکه در حالت استاندارد و با استفاده از ۶۰۰ کیلوگرم سوخت شعاع حرکتی ۹۵۰ کیلومتری خواهد داشت. در صورت استفاده از باک سوخت بزرگتر شعاع حرکتی میتواند به ۱۳۰۰ کیلومتر برسد.
برای مقایسه باید گفت هلیکوپتر نهنفره سیکور اسکای S-92 با سرعت کروز ۲۸۰ کیلومتر در ساعت پرواز کرده و شعاع حرکتی ۱۰۱۴ کیلومتری دارد. البته هلیکوپتر S-92 با خود ۲۳۳۳ کیلوگرم سوخت حمل میکند تا به این شعاع حرکتی برسد که ۳.۹ برابر بیشتر از سوخت موردنیاز آرک است. البته وزن سیکور اسکای نیز بیش از چهار برابر هلیکوپتر هیبریدی آرک خواهد بود. از نظر هزینهها نیز آرک میگوید هلیکوپتر جدیدش در هر ساعت پرواز هزینهای حدود ۵۰۵ دلاری خواهد داشت که حدود ۴۰ درصد کمتر از هزینه هلیکوپترهای قابلمقایسه است. طراحی هلیکوپتر جدید آرک مزیتهایی دارد. برای مثال روتور بالایی آن میتواند شبیه چتر نجات عمل کند و زمانی که قوای محرکه از کار بیفتد روتور بالایی فرود ایمنی را ایجاد خواهد کرد. همچنین چنین طراحیای باعث میشود با قوانین کنونی نیز تأییدیههای لازم را بگیرد و نیازی به گذراندن فرایندهای تأییدیه هواپیماهای عمودپرواز و برقی جدید نداشته باشد. به همین خاطر مسیر اخذ تأییدیه و دردسرهای آن کوتاهتر و کمتر خواهد بود.
new reventon
۵ بهمن ۱۴۰۱یکی بیاد بمن بگه گشتاور روتور چگونه خنثی میشه که هلیکپتر دور خودش نچرخه؟
کاموف 52 رو نگاه کنین
علی
۵ بهمن ۱۴۰۱دوتا موتور روی بالها داره.
فرض کنیم روتور سقفی ساعتگرد باشه، پس بدنه میخواد پادساعتگرد بچرخه.
کافیه موتور سمت راستی، با دوربالاتری از موتور سمت چپی کار کنه (اختلاف مقدار کار دوموتور باید برابر کار نیروی چرخاننده روتور سقفی باشه)
بالگردپرست
۵ بهمن ۱۴۰۱دقت کنی روی بالش دو تا ملخ هست مثل هواپیماها
مثل ژیروپلن ها هستش تا حدی
.
هیچ بالگردی با فقط یک ملخ نمیتونه ثبات داشته باشه
مجتبی .
۵ بهمن ۱۴۰۱فکر کنم بوسیله موتورهای روی بال.
Dian
۵ بهمن ۱۴۰۱کاموف ۲ محور چرخشی داره که خلاف هم دیگه میچرخن همدیگه رو خنثی میکنن
مثل هلیکوپتر های کنترلی که تو بچگیم عاشقشون بودم
ولی این هلیکوپتر دقت کنی دوتا موتور رو بال داره که این عمل رو انجام میده
ا.ج
۷ بهمن ۱۴۰۱باسلام به همه
چرخش ملخ اصلی بالگرد( که توسط نیروی گشتاور موتور بهش منتقل میشه) باعث عکس العمل بدنه متصل به ملخ (توسط محور اصلی mast) خواهد شد(قانون سوم نیوتن) و بدنه تمایل پیدا میکنه خلاف جهت پروانه ملخ اصلی بچرخه .یکی از و تقریبا اصلی ترین مغزهای متفکری که به فکر حل این مساله افتاد طراح بزرگ و معروف آقای سیکورسکی که اسمش رو تواین مقاله بر روی مدل S92 مشاهده میکنیم،بود که ملخ دم با نسبت خطی نسبت به دور ملخ اصلی میچرخه و غالبا ۱۰ تا ۳۰ درصد توان موتر رو مصرف میکنه و قابلیتهای خوبی برای مانور پذیری بالگرد(چرخش به چپ و راست در راستای محور عمودی یاyaw) به وسیله میده.(مثلا در بسیاری از بالگردهای تولیدی شرکت بل دور ملخ اصلی که چپگرد است(یعنی برعکس جهت چرخش عقربه های ساعت)۳۲۴ دور در دقیقه میچرخد وrpmملخ دم ۱۶۲۰ میباشد)
در سال ۱۹۹۲ اولین پرواز MD Explorer ساخت شرکت مکدانل داگلاس انجام شد که از دم بدون پروانه بهره میبره.که مدلهای ۹۰۰ و ۹۰۲ در حال کار برای پلیس و امداد ونجات داره و از اونجایی که دوموتوره است میتونه رو دریا (offshore)هم خدمت کنه .البته سیکورسکی خدابیامرز در دهه ۳۰و ۴۰ قرن بیستم که دمهای بالگرد شکل متعارف داشتند و جایرو پلنی نبود پروانه دم رو به عنوان بهترین راهکار ارایه داده بود و بعدها روشهای دیگه مثل فنسترون و دم بدون پروانه ارایه شد.
Amiro
۵ بهمن ۱۴۰۱یکی از ویژگی های اصلی هلیکوپتر نداشتن باله
تا راحت بر روی کشتی ها و یا برج ها قابلیت پارک داشته باشند
خدا کنه باله عاش کج بشن وعلا نمیخرم ازش 😁😁
محمد
۵ بهمن ۱۴۰۱شبیه به فیلم ترون….
Hamilton1970
۶ بهمن ۱۴۰۱این خوراک جیتیای شیشه😂
شوخی میکنم لطفاً به دل نگیرید دوستان😁