بوئینگ ۸-۷۴۷ فریتر و لاکهید C5 گلکسی بزرگترین هواپیماهای باری حال حاضر جهان هستند اما کدامیک بهتر است؟ در ادامه قصد فهمیدن پاسخ این سؤال را داریم.
در حال حاضر هواپیماهای باری زیادی در جهان در حال فعالیت هستند اما کدامیک بهترین است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، قصد داریم بوئینگ ۸-۷۴۷ فریتر را با لاکهید C5 گلکسی مقایسه کنیم زیرا پس از نابودی آنتونوف AN225، این دو بزرگترین هواپیماهای باری جهان محسوب میشوند. در این مطلب نگاه دقیقی به هردو هواپیما خواهیم داشت و تفاوتها و نقاط قوت و ضعف هرکدام را بررسی خواهیم کرد.
معرفی هواپیماها
بوئینگ ۸-۷۴۷ فریتر که با نام ۷۴۷-8F هم شناخته میشود، نسخهٔ باری بوئینگ ۸-۷۴۷ است. این اولین هواپیمای پهنپیکر جهان بود که در سال ۱۹۶۸ به بازار عرضه شد. بوئینگ ۷۴۷ به دلیل تطبیقپذیری بالا میتواند هم بار و هم مسافر را جابجا کند. از سوی دیگر، لاکهید C5 گلکسی بزرگترین هواپیمای ترابری نظامی جهان محسوب میشود که برای جابجایی تجهیزات نظامی مختلف طراحی شده است. این بزرگترین هواپیما در نیروی هوایی ایالاتمتحده بهحساب میآید. C5 گلکسی آنقدر بزرگ است که حتی میتواند تانک و هلیکوپتر را هم داخل محفظهٔ بار خود جای دهد.
ابعاد و ظرفیت بار
هواپیمای باری بوئینگ با ۷۶.۲۵ متر طول، تنها یک متر از لاکهید کشیدهتر است. ارتفاع دو هواپیما نیز با ۱۹.۸ متر برای لاکهید و ۱۹.۴ متر برای بوئینگ، بسیار به هم نزدیک است. این موضوع در ظرفیت بار هم صدق میکند زیرا درحالیکه C5 توان حمل تا حداکثر ۱۲۷ تن را دارد، این عدد برای ۷۴۷-8F فقط کمی بیشتر و برابر با ۱۳۲ تن است.
سرعت
تفاوت واقعی بین این دو هواپیمای باری در سرعت مشخص میشود زیرا درحالیکه سرعت کروز بوئینگ ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت است، این عدد برای لاکهید ۸۳۰ کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر این، ۷۴۷-8F برد بیشتری هم دارد و میتواند با یک بار سوختگیری کامل تا ۸ هزار کیلومتر را طی کند. این در حالی است که C5 گلکسی پس از پیمودن تنها ۴۲۶۰ کیلومتر، به توقف برای سوختگیری نیاز خواهد داشت. بااینحال، هواپیمای باری نظامی لاکهید از قابلیت سوختگیری هوایی برخوردار است که میتواند برد را افزایش دهد. بهطور خلاصه، بوئینگ ۷۴۷-8F هواپیمای سریعتری است درحالیکه لاکهید C5 گلکسی کاربردیتر است.
رقابت برای ورود به ارتش
داستان رقابت مستقیم این دو هواپیما به پروژهٔ CX-4 ارتش ایالاتمتحده بازمیگردد که در سال ۱۹۶۲ بهمنظور ساخت یک هواپیمای ترابری نظامی بزرگتر از لاکهید C141 برای حمل تجهیزات نظامی بزرگ شکل گرفت. شرکتهای لاکهید، بوئینگ، داگلاس و کُنویر طرحهای خود را برای این پروژه پیشنهاد کردند و در ابتدا نیروی هوایی طرح بوئینگ را بهتر از لاکهید میدانست اما پیشنهاد لاکهید کمترین قیمت را داشت. به همین دلیل، نهایتاً در سپتامبر ۱۹۶۵ لاکهید بهعنوان برندهٔ این پروژه انتخاب و C5 گلکسی متولد شد. البته بوئینگ هرچند این قرارداد نظامی را از دست داد اما به توسعهٔ هواپیمای خود ادامه داد که منجر به خلق ۷۴۷ و شکلگیری یکی از موفقترین هواپیماهای مسافربری تاریخ شد. برای مقایسه، در سال ۲۰۱۹ قیمت تمامشدهٔ یک فروند بوئینگ ۸-۷۴۷ فریتر نزدیک به ۴۲۰ میلیون دلار بود درحالیکه هزینهٔ نهایی تولید هر فروند لاکهید C5 گلکسی ۱۶۸ میلیون دلار اعلام شده بود.
مقایسهٔ مشخصات فنی
Boeing 747-8F | Lockheed C-5 Galaxy | |
طول | ۷۶.۲۵ متر | ۷۵.۳۱ متر |
دهانهٔ بال | ۶۸.۴۵ متر | ۶۷.۹۰ متر |
ارتفاع | ۱۹.۳۵ متر | ۱۹.۸۴ متر |
ظرفیت بار | ۱۳۲ تن | ۱۲۷ تن |
سرعت کروز | ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت | ۸۳۰ کیلومتر بر ساعت |
برد | ۸۰۰۰ کیلومتر | ۴۲۶۰ کیلومتر |
رانش | ۱۱۸۴ کیلو نیوتن | ۹۲۰ کیلو نیوتن |
Getrag
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ساخته شده در ۵۶ سال پیش !
۲۳ خرداد ۱۴۰۳دوستان سایت پدال یه سوال عجیب و خوب از شوما دارم
شما مثلا میخواید شرق یا غرب یا شمال یا جنوب کشور به دلخواه خودتون سفر کنید
شما دو تا گزینه دارید
اولین گزینه این که با لندکروز ۲۰۱۳ کم کار برید سفر
دومین گزینه هم اینکه با هواپیما برید سفر
کدومو انتخاب میکنید ؟ من لندکروز
محمد
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ارتش ایران بوئینگ ۷۴۷ باربری دارد.
در ضمن سپاه هم تعدادی دارد که از تجاری به نظامی تغییر کاربری داده اند.
امراللهی
۲۴ خرداد ۱۴۰۳نه، سپاه ۷۴۷ نداره.
محمد
۲۶ خرداد ۱۴۰۳والا من تو یکی خبری خونده بودم که ایران به ونزوئلا یک سری سلاح صادر کرده بود با ۷۴۷ برده بودند.
پیرمرد قدیمی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳قضیه طول برد،برنده بین این دو غول پیکر رو مشخص میکنه.
شلبی
۲۴ خرداد ۱۴۰۳الان اقای احمد زاده میگرده تو اینترنت یسری مطالب بر ضد هواپیماسازیه امریکا تو اینترنت پیدا میکنه از فردا منتشر میکنه
Mohammad hasan
۲۴ خرداد ۱۴۰۳برنده این مسابقه سی پنج
چون بویینگ بخاطر ارتفاع زیاد و نداشتن رمپ عقبی نمیتونه خودرو و تانک بارگیری کنه و عملا هواپیما باری نه ترابری
ولی بدنه سی پنج یک کارگو داره که از جلو باز میشه و یک رمپ داره که از عقب باز میشه و ارتفاع بسیار کمتری نسبت به بویینگ داره
قابلیت سوخت گیری هوایی هم اون رو متمایز قرار میده
Behi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳فک کنم یکی از ویژگیهای بارز سی۵ اینه که از باندهای نیمه آماده و خاکی هم میتونه بلند شه، میشه گفت سی۵ صرفاً نظامی هستش اما رقیبش تجاری هستش که تغییر کاربری داده!
khashayar0
۲۳ خرداد ۱۴۰۳دره مرگ (Death Valley) کالیفرنیا == سطح ماه
Amir
۲۳ خرداد ۱۴۰۳آنتونوف مریا حیف شد 😔
بزرگترین هواپیمای باری جهان بود با سه تا موتور و ظاهر با ابهت این دو تا پشم آنتونوفم نیستن چه برسه رقیبش
امراللهی
۲۴ خرداد ۱۴۰۳آنتونوف ۲۲۵ شش تا موتور داشت.
در واقع نسخه تغییر کرده آنتونوف ۱۲۴ بود که فقط یدونه ازش ساخته شد. ولی آنتونوف ۱۲۴ رقیب اصلی C5 هست.
علی جردن
۲۳ خرداد ۱۴۰۳توان پرواز کردن این آهنآلات سنگین یعنی علم انسان میتونه هرچیزیو کشف کنه حتی داروی جوان کننده افراد مسن
این نظر منه.
khashayar0
۲۳ خرداد ۱۴۰۳خیر . مبانی پرواز کردن هواپیما یا پرندگان از اصل ساده اختلاف فشار پیروی میکنه. وکشف آن هم خیلی پیچیده نبود بشر از خیلی قبلتر زمانی که اسیاب بادی داشت از این ویژگی استفاده می کرده.
لودویک پرانتل المانی و شاگرداش هم در قرن 19 روابط ریاضی حاکم بر ایرودینامیک اجسام پرنده و حتی شوک های مایل و عمودی و ….. رو با آزمایش و تلاش بسیار کشف کردند.
علی جردن
۲۳ خرداد ۱۴۰۳علم بهم ربط داره اعداد و مفهوم ریاضی نباشه نمیشه ژنتیک خوند و ….. همه چیز بهم وصله از آسیاب بادی بگیر تا موشک ماه نورد و دیش ماهواره
Dariush
۲۴ خرداد ۱۴۰۳چه ربطی به حریم که قبل تر زدی داشت؟!
محمد
۲۳ خرداد ۱۴۰۳بیا پایین.
تو همچیز اظهار نظر می کنی و اکثر نظراتتون کیلویی هست.
Genius
۲۴ خرداد ۱۴۰۳این آهن آلات رو مهندسین به پرواز درآوردن.مهندسین با ریاضیات درگیرن ریاضی ترجمه تحت اللفظیش میشه (دشواری) این یعنی سالهای سال دود چراغ میخورن و سختی به جون میخرن تا ماحصل کار بشه یک نوآوری و پدیده تاریخی.پزشک از شاخه تجربی میاد بالا تجربی مشخصا یعنی با تجربه کردن و آزمون و خطا و شد شد نشد نشد ولش کن کارو درآوردن!تفاوت اینجاست.امروز مهندسی ۲۴ساعت نباشه انسان داغونه ولی طب اینچنین نیست
Dan
۲۳ خرداد ۱۴۰۳فقط این عکس
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Air-6.jpg
یعنی فقط اندازه c5 رو با اف ۱۵ مقایسه کنید تا به عظمتش پی ببرید
و اندازه اف ۱۵ رو هم با افراد مقایسه کنید تا به اندازشون پی ببرید
John Marston
۲۳ خرداد ۱۴۰۳حاجی با خود c130 هم مقایسه کنی برگی برات نمیمونه
خود c130 خیلی غوله واسه خودش اصن c5 یجور عجیبی بزرگه
Mosi
۲۳ خرداد ۱۴۰۳فقط شما تو اون عکس مربوط به نمایشگاه ابعاد c5 رو با c130 که اونم اصلا هواپیمای کوچیکی نیست مقایسه بکن
عقل از سرت میپره🫡🤯
Elmiraj
۲۳ خرداد ۱۴۰۳۷۴۷ همه جا حضور داره و در هر بررسی برتری خودشو بر رقبا دیکته میکنه .
بیش از نیم قرن گذشته ولی رو دستش نیومده حتی در طراحی و شکل ظاهری…
Sina
۲۳ خرداد ۱۴۰۳۴۲۰ میلیون دلار!!! 🥲
چقدر پول
چقدر خوشبختی
محمد
۲۳ خرداد ۱۴۰۳الان چه ربطی به خوشبختی داشت؟
انگار مثلا با این هواپیما می رن پیک نیک🤣
این هواپیما به درد ظلم کردن به جهان و دیکته کردن توان نظامی آمریکا به کشوری مانند افقانستان که محصور در خشکی است و اونور دنیا قرار دارد،است.
این ابزاری برای اعمال قدرت ارباب زمین است.
ab0lf4zl
۲۳ خرداد ۱۴۰۳اون حداقل ب مردم کشور های دیگه ظلم میکنه نه ب مردم خودش
مجید
۲۴ خرداد ۱۴۰۳داداش دمت کرم کلامت خیلی به جا بود
مجید
۲۴ خرداد ۱۴۰۳حر چیزی به نفع شما نباشد اخی است
مجید
۲۴ خرداد ۱۴۰۳خود خودت من دیدنت خوبی
Sina
۲۴ خرداد ۱۴۰۳**مغز کلا رقم پول رو گفتم…
چکار به هواپیما و کاربردهاش داشتم
Amirshayan
۲۴ خرداد ۱۴۰۳در اصل تو این مقایسه باید ۷۴۷ با سوپر گلکسی مقایسه میشد
ظاهر یکیه ولی موتور و تجهیزاتش فرق داره
arash
۲۴ خرداد ۱۴۰۳از یک طرف با تمام وجود می گویم مرگ بر آمریکا بخاطر سیاستهای امپریالیستی و کاپیتالیستی حاکم بر سیاستمداران وقیح و شرور آمریکایی از جمله ترامپ و بوش و از یکطرف می گویم درود بر صنعتگران و دانشمندان و بزرگان علم و دانش مستقر در آمریکا که دنیا مدیون فناوریهای تولید شده توسط آنهاست مثل فورد و ادیسون و استیو جابز و گاهی انسان در این خصوص دچار تضاد میشود همچون خدا بیامرز حاجی بخشی که با وانت بلیزر خود شعار مرگ بر آمریکا می داد.
Genius
۲۴ خرداد ۱۴۰۳نمیتونی اینو بگی امریکا یک پکیجه و اون سیاست مدارها هم همونایی ان که ریل گذاری بلوغ نوابغ علمی رو انجام دادند.برعکسش هم میشیم ما که بالایی ها پیشرفت و تعالی رو از پایه تا روف نابود کردند!!
Dun Dun
۲۴ خرداد ۱۴۰۳چطور راجب هواپیما هم نظر میدین
واقعا عجیب هستین
فقط میشه تحسینشون کرد نه اینکه این خوبه اون آشغال محض
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۴ خرداد ۱۴۰۳دوستان اینجا گلکسی با ۷۴۷ متفاوته تو تصاویر مشخصه گلکسی کاربردیتره اصلا از اول شکل گرفته برا انجام کارهای محوله تو ارتش نوع باز شدن ورودی و محل قرار گیری بالها نسبت به ۷۴۷.من به واسطه ۵۲ ماه خدمت تو نیرو هوایی ارتش اونم به صورت مامور تو مهر آباد کاملا با جنگنده و انواع هواپیما سرکار داشتم. فقط بگم خدایی رو دست آمریکایی نیست.
سیداحمد
۲۸ خرداد ۱۴۰۳سلام،اطلاعاتتون بروز نیست در حد ۵۰،۶۰سال!آخه آنتونوفan124همین الانشم بی رقیب وبزرگترین هواپیمای باری جهانه