صنایع هوایی

مقایسه بزرگ‌ترین هواپیماهای باری جهان، بوئینگ 8-747 فریتر یا لاکهید C5 گلکسی؟

بوئینگ ۸-۷۴۷ فری‌تر و لاکهید C5 گلکسی بزرگ‌ترین هواپیماهای باری حال حاضر جهان هستند اما کدام‌یک بهتر است؟ در ادامه قصد فهمیدن پاسخ این سؤال را داریم.

در حال حاضر هواپیماهای باری زیادی در جهان در حال فعالیت هستند اما کدام‌یک بهترین است؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، قصد داریم بوئینگ ۸-۷۴۷ فری‌تر را با لاکهید C5 گلکسی مقایسه کنیم زیرا پس از نابودی آنتونوف AN225، این دو بزرگ‌ترین هواپیماهای باری جهان محسوب می‌شوند. در این مطلب نگاه دقیقی به هردو هواپیما خواهیم داشت و تفاوت‌ها و نقاط قوت و ضعف هرکدام را بررسی خواهیم کرد.

معرفی هواپیماها

بوئینگ ۸-۷۴۷ فری‌تر که با نام ۷۴۷-8F هم شناخته می‌شود، نسخهٔ باری بوئینگ ۸-۷۴۷ است. این اولین هواپیمای پهن‌پیکر جهان بود که در سال ۱۹۶۸ به بازار عرضه شد. بوئینگ ۷۴۷ به دلیل تطبیق‌پذیری بالا می‌تواند هم بار و هم مسافر را جابجا کند. از سوی دیگر، لاکهید C5 گلکسی بزرگ‌ترین هواپیمای ترابری نظامی جهان محسوب می‌شود که برای جابجایی تجهیزات نظامی مختلف طراحی شده است. این بزرگ‌ترین هواپیما در نیروی هوایی ایالات‌متحده به‌حساب می‌آید. C5 گلکسی آن‌قدر بزرگ است که حتی می‌تواند تانک و هلیکوپتر را هم داخل محفظهٔ بار خود جای دهد.

ابعاد و ظرفیت بار

هواپیمای باری بوئینگ با ۷۶.۲۵ متر طول، تنها یک متر از لاکهید کشیده‌تر است. ارتفاع دو هواپیما نیز با ۱۹.۸ متر برای لاکهید و ۱۹.۴ متر برای بوئینگ، بسیار به هم نزدیک است. این موضوع در ظرفیت بار هم صدق می‌کند زیرا درحالی‌که C5 توان حمل تا حداکثر ۱۲۷ تن را دارد، این عدد برای ۷۴۷-8F فقط کمی بیشتر و برابر با ۱۳۲ تن است.

سرعت

تفاوت واقعی بین این دو هواپیمای باری در سرعت مشخص می‌شود زیرا درحالی‌که سرعت کروز بوئینگ ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت است، این عدد برای لاکهید ۸۳۰ کیلومتر بر ساعت است. علاوه بر این، ۷۴۷-8F برد بیشتری هم دارد و می‌تواند با یک بار سوخت‌گیری کامل تا ۸ هزار کیلومتر را طی کند. این در حالی است که C5 گلکسی پس از پیمودن تنها ۴۲۶۰ کیلومتر، به توقف برای سوخت‌گیری نیاز خواهد داشت. بااین‌حال، هواپیمای باری نظامی لاکهید از قابلیت سوخت‌گیری هوایی برخوردار است که می‌تواند برد را افزایش دهد. به‌طور خلاصه، بوئینگ ۷۴۷-8F هواپیمای سریع‌تری است درحالی‌که لاکهید C5 گلکسی کاربردی‌تر است.

رقابت برای ورود به ارتش

داستان رقابت مستقیم این دو هواپیما به پروژهٔ CX-4 ارتش ایالات‌متحده بازمی‌گردد که در سال ۱۹۶۲ به‌منظور ساخت یک هواپیمای ترابری نظامی بزرگ‌تر از لاکهید C141 برای حمل تجهیزات نظامی بزرگ شکل گرفت. شرکت‌های لاکهید، بوئینگ، داگلاس و کُنویر طرح‌های خود را برای این پروژه پیشنهاد کردند و در ابتدا نیروی هوایی طرح بوئینگ را بهتر از لاکهید می‌دانست اما پیشنهاد لاکهید کمترین قیمت را داشت. به همین دلیل، نهایتاً در سپتامبر ۱۹۶۵ لاکهید به‌عنوان برندهٔ این پروژه انتخاب و C5 گلکسی متولد شد. البته بوئینگ هرچند این قرارداد نظامی را از دست داد اما به توسعهٔ هواپیمای خود ادامه داد که منجر به خلق ۷۴۷ و شکل‌گیری یکی از موفق‌ترین هواپیماهای مسافربری تاریخ شد. برای مقایسه، در سال ۲۰۱۹ قیمت تمام‌شدهٔ یک فروند بوئینگ ۸-۷۴۷ فری‌تر نزدیک به ۴۲۰ میلیون دلار بود درحالی‌که هزینهٔ نهایی تولید هر فروند لاکهید C5 گلکسی ۱۶۸ میلیون دلار اعلام شده بود.

مقایسهٔ مشخصات فنی

Boeing 747-8F Lockheed C-5 Galaxy
طول ۷۶.۲۵ متر ۷۵.۳۱ متر
دهانهٔ بال ۶۸.۴۵ متر ۶۷.۹۰ متر
ارتفاع ۱۹.۳۵ متر ۱۹.۸۴ متر
ظرفیت بار ۱۳۲ تن ۱۲۷ تن
سرعت کروز ۹۰۰ کیلومتر بر ساعت ۸۳۰ کیلومتر بر ساعت
برد ۸۰۰۰ کیلومتر ۴۲۶۰ کیلومتر
رانش ۱۱۸۴ کیلو نیوتن ۹۲۰ کیلو نیوتن

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۶ دیدگاه‌ها

  1. Getrag

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    ساخته شده در ۵۶ سال پیش !

    موافقم 21
    مخالفم 1
    1. ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4898 ديدگاه)

      دوستان سایت پدال یه سوال عجیب و خوب از شوما دارم
      شما مثلا میخواید شرق یا غرب یا شمال یا جنوب کشور به دلخواه خودتون سفر کنید
      شما دو تا گزینه دارید
      اولین گزینه این که با لندکروز ۲۰۱۳ کم کار برید سفر
      دومین گزینه هم اینکه با هواپیما برید سفر
      کدومو انتخاب میکنید ؟ من لندکروز

      موافقم 12
      مخالفم 10
  2. محمد

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    ارتش ایران بوئینگ ۷۴۷ باربری دارد.
    در ضمن سپاه هم تعدادی دارد که از تجاری به نظامی تغییر کاربری داده اند.

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. امراللهی

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      نه، سپاه ۷۴۷ نداره.

      موافقم 8
      مخالفم 1
      1. محمد

        ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (1236 ديدگاه)

        والا من تو یکی خبری خونده بودم که ایران به ونزوئلا یک سری سلاح صادر کرده بود با ۷۴۷ برده بودند.

  3. پیرمرد قدیمی

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (195 ديدگاه)

    قضیه طول برد،برنده بین این دو غول پیکر رو مشخص می‌کنه.

    موافقم 13
    1. شلبی

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (705 ديدگاه)

      الان اقای احمد زاده میگرده تو اینترنت یسری مطالب بر ضد هواپیماسازیه امریکا تو اینترنت پیدا میکنه از فردا منتشر میکنه

      موافقم 11
      مخالفم 2
    2. Mohammad hasan

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (153 ديدگاه)

      برنده این مسابقه سی پنج

      چون بویینگ بخاطر ارتفاع زیاد و نداشتن رمپ عقبی نمیتونه خودرو و تانک بارگیری کنه و عملا هواپیما باری نه ترابری

      ولی بدنه سی پنج یک کارگو داره که از جلو باز میشه و یک رمپ داره که از عقب باز میشه و ارتفاع بسیار کمتری نسبت به بویینگ داره
      قابلیت سوخت گیری هوایی هم اون رو متمایز قرار میده

      موافقم 11
      مخالفم 2
      1. Behi

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (173 ديدگاه)

        فک کنم یکی از ویژگی‌های بارز سی‌۵ اینه که از باند‌های نیمه آماده و خاکی هم می‌تونه بلند شه، میشه گفت سی‌۵ صرفاً نظامی هستش اما رقیبش تجاری هستش که تغییر کاربری داده!

  4. khashayar0

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (188 ديدگاه)

    دره مرگ (Death Valley) کالیفرنیا == سطح ماه

    موافقم 12
    مخالفم 5
  5. Amir

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (155 ديدگاه)

    آنتونوف مریا حیف شد 😔
    بزرگترین هواپیمای باری جهان بود با سه تا موتور و ظاهر با ابهت این دو تا پشم آنتونوفم نیستن چه برسه رقیبش

    موافقم 10
    مخالفم 10
    1. امراللهی

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      آنتونوف ۲۲۵ شش تا موتور داشت.
      در واقع نسخه تغییر کرده آنتونوف ۱۲۴ بود که فقط یدونه ازش ساخته شد. ولی آنتونوف ۱۲۴ رقیب اصلی C5 هست.

  6. علی جردن

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2123 ديدگاه)

    توان پرواز کردن این آهن‌آلات سنگین یعنی علم انسان میتونه هرچیزیو کشف کنه حتی داروی جوان کننده افراد مسن
    این نظر منه.

    موافقم 12
    مخالفم 7
    1. khashayar0

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (188 ديدگاه)

      خیر . مبانی پرواز کردن هواپیما یا پرندگان از اصل ساده اختلاف فشار پیروی میکنه. وکشف آن هم خیلی پیچیده نبود بشر از خیلی قبلتر زمانی که اسیاب بادی داشت از این ویژگی استفاده می کرده.
      لودویک پرانتل المانی و شاگرداش هم در قرن 19 روابط ریاضی حاکم بر ایرودینامیک اجسام پرنده و حتی شوک های مایل و عمودی و ….. رو با آزمایش و تلاش بسیار کشف کردند.

      موافقم 14
      مخالفم 6
      1. علی جردن

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (2123 ديدگاه)

        علم بهم ربط داره اعداد و مفهوم ریاضی نباشه نمیشه ژنتیک خوند و ….. همه چیز بهم وصله از آسیاب بادی بگیر تا موشک ماه نورد و دیش ماهواره

        موافقم 9
        مخالفم 5
        1. Dariush

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (163 ديدگاه)

          چه ربطی به حریم که قبل تر زدی داشت؟!

    2. محمد

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1236 ديدگاه)

      بیا پایین.
      تو همچیز اظهار نظر می کنی و اکثر نظراتتون‌ کیلویی هست.

      موافقم 6
      مخالفم 9
    3. Genius

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      این آهن آلات رو مهندسین به پرواز درآوردن.مهندسین با ریاضیات درگیرن ریاضی ترجمه تحت اللفظیش میشه (دشواری) این یعنی سالهای سال دود چراغ میخورن و سختی به جون میخرن تا ماحصل کار بشه یک نوآوری و پدیده تاریخی.پزشک از شاخه تجربی میاد بالا تجربی مشخصا یعنی با تجربه کردن و آزمون و خطا و شد شد نشد نشد ولش کن کارو درآوردن!تفاوت اینجاست.امروز مهندسی ۲۴ساعت نباشه انسان داغونه ولی طب اینچنین نیست

      موافقم 2
      مخالفم 1
  7. Dan

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (679 ديدگاه)

    فقط این عکس
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/06/Air-6.jpg
    یعنی فقط اندازه c5 رو با اف ۱۵ مقایسه کنید تا به عظمتش پی ببرید
    و اندازه اف ۱۵ رو هم با افراد مقایسه کنید تا به اندازشون پی ببرید

    موافقم 14
    1. John Marston

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (151 ديدگاه)

      حاجی با خود c130 هم مقایسه کنی برگی برات نمی‌مونه
      خود c130 خیلی غوله واسه خودش اصن c5 یجور عجیبی بزرگه

      موافقم 9
      مخالفم 2
  8. Mosi

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    فقط شما تو اون عکس مربوط به نمایشگاه ابعاد c5 رو با c130 که اونم اصلا هواپیمای کوچیکی نیست مقایسه بکن
    عقل از سرت میپره🫡🤯

    موافقم 12
    مخالفم 1
  9. Elmiraj

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3188 ديدگاه)

    ۷۴۷ همه جا حضور داره و در هر بررسی برتری خودشو بر رقبا دیکته میکنه .

    بیش از نیم قرن گذشته ولی رو دستش نیومده حتی در طراحی و شکل ظاهری…

    موافقم 11
    مخالفم 4
  10. Sina

    ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (831 ديدگاه)

    ۴۲۰ میلیون دلار!!! 🥲
    چقدر پول
    چقدر خوشبختی

    موافقم 9
    مخالفم 2
    1. محمد

      ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1236 ديدگاه)

      الان چه ربطی به خوشبختی داشت؟
      انگار مثلا با این هواپیما می رن پیک نیک🤣
      این هواپیما به درد ظلم کردن به جهان و دیکته کردن توان نظامی آمریکا به کشوری مانند افقانستان که محصور در خشکی است و اونور دنیا قرار دارد،است.
      این ابزاری برای اعمال قدرت ارباب زمین است.

      موافقم 3
      مخالفم 14
      1. ab0lf4zl

        ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (233 ديدگاه)

        اون حداقل ب مردم کشور های دیگه ظلم میکنه نه ب مردم خودش

        موافقم 13
        مخالفم 7
        1. مجید

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          داداش دمت کرم کلامت خیلی به جا بود

          موافقم 12
          مخالفم 2
        2. مجید

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          حر چیزی به نفع شما نباشد اخی است

          موافقم 5
          مخالفم 1
        3. مجید

          ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          خود خودت من دیدنت خوبی

          موافقم 1
          مخالفم 1
      2. Sina

        ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (831 ديدگاه)

        **مغز کلا رقم پول رو گفتم…
        چکار به هواپیما و کاربردهاش داشتم

        موافقم 1
        مخالفم 1
  11. Amirshayan

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (119 ديدگاه)

    در اصل تو این مقایسه باید ۷۴۷ با سوپر گلکسی مقایسه میشد
    ظاهر یکیه ولی موتور و تجهیزاتش فرق داره

  12. arash

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (105 ديدگاه)

    از یک طرف با تمام وجود می گویم مرگ بر آمریکا بخاطر سیاستهای امپریالیستی و کاپیتالیستی حاکم بر سیاستمداران وقیح و شرور آمریکایی از جمله ترامپ و بوش و از یکطرف می گویم درود بر صنعتگران و دانشمندان و بزرگان علم و دانش مستقر در آمریکا که دنیا مدیون فناوریهای تولید شده توسط آنهاست مثل فورد و ادیسون و استیو جابز و گاهی انسان در این خصوص دچار تضاد میشود همچون خدا بیامرز حاجی بخشی که با وانت بلیزر خود شعار مرگ بر آمریکا می داد.

    موافقم 7
    مخالفم 4
    1. Genius

      ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      نمیتونی اینو بگی امریکا یک پکیجه و اون سیاست مدارها هم همونایی ان که ریل گذاری بلوغ نوابغ علمی رو انجام دادند.برعکسش هم میشیم ما که بالایی ها پیشرفت و تعالی رو از پایه تا روف نابود کردند!!

      موافقم 2
      مخالفم 1
  13. Dun Dun

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (163 ديدگاه)

    چطور راجب هواپیما هم نظر می‌دین
    واقعا عجیب هستین
    فقط میشه تحسینشون کرد نه اینکه این خوبه اون آشغال محض

  14. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (325 ديدگاه)

    دوستان اینجا گلکسی با ۷۴۷ متفاوته تو تصاویر مشخصه گلکسی کاربردیتره اصلا از اول شکل گرفته برا انجام کارهای محوله تو ارتش نوع باز شدن ورودی و محل قرار گیری بالها نسبت به ۷۴۷.من به واسطه ۵۲ ماه خدمت تو نیرو هوایی ارتش اونم به صورت مامور تو مهر آباد کاملا با جنگنده و انواع هواپیما سرکار داشتم. فقط بگم خدایی رو دست آمریکایی نیست.

    موافقم 5
    مخالفم 2
  15. سیداحمد

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام،اطلاعاتتون بروز نیست در حد ۵۰،۶۰سال!آخه آنتونوفan124همین الانشم بی رقیب وبزرگترین هواپیمای باری جهانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا