پس از ۵۴ سال تولید و ساخت ۱۵۷۴ فروند، سرانجام داستان بوئینگ ۷۴۷ با تحویل آخرین فروند آن به شرکت اطلس ایر به پایان میرسد.
بوئینگ فصل مهمی در تاریخ هوانوردی را بست. این شرکت اعلام کرده که ساخت آخرین فروند ۷۴۷ را در تأسیسات خود در واشنگتن به پایان رسانده است. تولید این هواپیمای دوطبقه در سال ۱۹۶۷ آغاز شد و تأثیر بسیار مهمی بر سفرهای هوایی گذاشت. ۷۴۷ که اولین هواپیمای دو راهرویی محسوب میشد، بسیار بزرگتر از اکثر هواپیماهایی بود که در اواخر دههٔ ۶۰ در فرودگاهها دیده میشدند. این غول پرنده همچنین باعث کاهش ترافیک در فرودگاههای سراسر جهان شد. ۷۴۷ میتوانست در بالاترین ظرفیت خود بیش از ۵۰۰ مسافر را حمل کند درحالیکه مدل قدیمی بوئینگ ۷۰۷ ظرفیت حمل تنها حدود ۲۰۰ نفر را داشت.
به همین دلیل، برای ۷۴۷ تقاضای زیادی پدید آمد. شرکت هواپیمایی Pan Am اولین نمونههای این غول پهنپیکر را دریافت کرد و به آسمان فرستاد و سپس بهسرعت سفارشات خرید از سوی سازمانهای دولتی و خطوط هوایی مختلف جهان به سمت بوئینگ سرازیر شد. این شرکت نهایتاً ۱,۵۷۴ فروند از ۷۴۷ تولید کرد که برای چنین هواپیمای بزرگی رقم بسیار بالایی است. برای مقایسه، ایرباس پیش از آنکه به تولید مدل ناموفق A380 در سال ۲۰۲۱ پایان دهد، تنها ۲۵۱ فروند از آن تولید کرد.
آخرین فروند هواپیمای غولپیکر بوئینگ یک ۷۴۷-8F باری است که بجای حمل مسافر به جابجایی بار میپردازد. این هواپیما حدود ۷۶ متر طول و ظرفیت حمل ۱۳۳ تن را دارد. شرکت اطلس ایر در نیویورک در سال ۲۰۲۳ آخرین ۷۴۷ را تحویل و بلافاصله آن را به کار خواهد گرفت. در دنیای خودروها، آخرین دستگاه مدلهای نمادین اغلب راهی موزه میشوند اما در دنیای هوانوردی داستان متفاوت است زیرا یک هواپیما بسیار گرانتر از یک خودرو بوده و نگهداری آن در یک موزه نیز بسیار دشوارتر خواهد بود. بااینحال، هنوز هم تا سالها مسافران میتوانند با ۷۴۷ سفر کنند زیرا همچنان بیش از ۴۰۰ فروند از این هواپیما در حال خدمت هستند که ۲۷ فروند آنها متعلق به شرکت لوفتهانزا است.
Reza Waffen SS
۱۹ آذر ۱۴۰۱ماهم قراره سریع فوری انقلابی یکی رو بسازیم فقط خدا بخیر کنه
کیان
۱۹ آذر ۱۴۰۱ما ک هیچ ولی همن حوالی زمانی هم چین از سی 919 رونمایی کرده، هرچند انگار سختشون هست عکسها و اطلاعات جامعی ازش منتظر کنن، قرار هم هست تا 1 سال دیگه مورد استفاده قرار بگیره !!! 919 همرده بویینگ 737 میشه یا ایرباس آ320 !!!
اینارو گفتم ک بگم، امریکا 54 سال پیش 747 و تولید کرد، چقدر پیشتر شروع به طراحی و تحقیق و … کرده بماند. روی صحبتم با اونایی هست ک میگن چین به زودی فلان میشه و …
همین 919 همه قطعاتش خارجی هست، خود چینیها اعلام کردن، هرچند قدم بزرگی هست براشون، اما اون توهم و تفکر رسیدن به امریکا و غرب دلیل و مدرک میخواد. حتی جنگند هاشونم همه روسی هستن و ریبج میشن انگار !!!
شلبى
۱۹ آذر ۱۴۰۱چین چیزى نیست جز کارخانه تولید انبوه کمپانى هاى بزرگ چند ملیتى و عمدتا امریکایى و اروپایى و اقتصاد چین و امریکا تا حدى در هم امیخته شدن که تو محافل اقتصادى از اون به عنوان چمیرکا(ترکیب چین و امریکا) یاد میکنن
این تفکر هم که چین به خاطر کشورایى مثل ایران مقابل امریکا قرار میگیره چیزى به توهمات کودکانه نیست
jalal
۱۹ آذر ۱۴۰۱کسی فکر نمیکنه چین به خاطر ما مقابل آمریکا قرار بگیره، اگرم کسی همچین فکری میکنه خیلی محدود هست.
ایده اصلی به خود ما بر میگرده که در جهانی که از نظم تک هژمون به سمت نظم چند قطبی حرکت میکنه، ما باید بتونیم تو این نظام چند قطبی از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم، کاری که عربستان و اکثر کشورهای رو به توسعه دارن میکنن. البته در ایران اگر پان غرب ها بگذارند!!
شلبی
۱۹ آذر ۱۴۰۱دقیقا صحبت من هم همینه ما در حالی که کم تر از نیم درصد اقتصاد جهانی رو داریم زمانی میتونیم از ظرفیت های غرب و شرق استفاده کنیم که مشکلاتمون رو با غرب که بیش از پنجاه درصد اقتصاد جهانی رو داره حل کنیم در غیر اینصورت شرق نیز با ما همکاری نخواهد کرد و ظرفیت پنجاه درصدی رو فدای نیم درصد نخواهد کرد
همون عربستانی که میفرمایید هیچکدوم از گرفتاری های ما در حوزه بانکی و مالی و سوئیفت و تحریم و….. نداره
مهدی
۱۹ آذر ۱۴۰۱دوست عزیز متاسفانه شما اطلاعات سطحی و ضعیفی دارین . هر کشور متناسب با نیاز خودش تو یه زمینه سرمایه گزاری میکنه یا نمیکنه . روسیه هم دهها سال پیش صنعت هوایی قوی داشت و هواپیما های مسافربری خیلی موفقی هم تولید اما آیا میتونید بگید روسیه از نظر تکنولوژی پنجاه سال از چین جلوهه؟! چین نیازی ندیده وارد این صنعت بشه مطمئن باش اگر روزی اراده سیاسی واسه ورود قوی به این صنعت بگیره مثل باقی موارد سریع و قوی عمل میکنه چون هم علم و دانشش هست هم متریال هم نیروی کار ماهر
کیان
۱۹ آذر ۱۴۰۱الان چین هنوز ک هنوز نمیتونه سی پی یو تولید کنه !!! تو صنایع نظامی هوایی وابسته روسیه هست، تو کدوم صنعت وارد شده و شده یکه تاز دنیا ؟ کدوم کشوری تونسته ابرقدرت بشه با وابسته بودن به صنایع مادر کشورهای دیگه؟
چین حتی در حد تایوان هم تکنولوژی نداره الان!!!
شما یه محصول چینی تو یه زمینه بگو ک صفر تا صد چینی هست و بهترین دنیا !!
شلبى
۱۹ آذر ۱۴۰۱کدوم هواپیماى مسافربرى موفق؟ سوخو سوپر جت که به دلیل مشکلات فراوان حتى ایرلاین هاى روسى هم ازش حمایت نکردن؟ تازه سوخو سوپرجت پیشرفته ترین جت تجاریه روس ها تا به امروز و همون سوپر جت تما قطعات حساسش مثل موتورها و اویونیک و الکترونیکش غربى بودن
یک محصول موفق یعنى محصولى که بتونه در سطح جهانى با رقباى جهانى رقابت کنه و بازار اونا رو تصاحب کنه،کدوم جت تجاریه روسیه تا حالا به همچین هدفى رسیده؟ اینکه با هزارتا حمایت دولتى بتونى به صورت محدود داخل روسیه محصولى رو بفروشى که اسمش موفقیت نیست
در مورد صحبتتو در مورد سرمایه گذارى بر اساس نیاز داخل کشور ها هم خیر اینگونه نیست سرمایه گذارى با توجه پارامترهاى گوناگونى انجام میشه و سرمایه گذارى صدفا براساس تامین نیازهاى داخلى براى کشورى که عضو سازمان تجارت جهانیه هیچ مفهوم اقتصادى اى نداره
مهدی
۱۹ آذر ۱۴۰۱تو کدوم صنعت وارد شده و یکه تازی نبوده؟ رقیق ظاهراً تو مریخ زندگی میکنی چون چند ساله چین اقتصاد یک دنیاست. یه محصول اسم ببرم که صفر تا صد چینی هست ؟ نمیتونه cpu تولید کنه؟؟ بیشتر محصولات AMD, Intel, Nvidia و … همگی تو چین تولید میشن همون تایوانی که ازش اسم میبری تو چینه جناب پروفسور ! از صفر تا صد هرچیزی که تنت هست و تو خونه و شهرتون هست الان چینیه، از تافتی که به موهات میزنی تا ساعت و موبایل و کفشت چینیه تا لوازم تو خونتون نه فقط تو بلکه بیشتر جاهای دنیا. شما انگار هنوز متوجه عمق داستان نشدی! یه کشور با یک میلیارد و نیم جمعیت بدون منابع خاص انرژی رسیده به جایی که بالاترین منابع ارزی دنیا رو با اختلاف داره همین الان اراده کنه با دلار کاری میکنه که نصف مردم آمریکا از فقر بمیرن نکنه فکر کردی با دعا و جادو به اینجا رسیده؟ جای این مزخرفاتی که تو اینستاگرام میخونی و اینجا واسه من
تلاوت میکنی یکم به ملت ها و زحمتشون احترام بزار
داریوش
۱۹ آذر ۱۴۰۱در پاسخ به کیان . چین ریزپردازنده و سی پی یو با معماری اختصاصی خودش چند ساله که تولید کرده و در این سال های اخیر به استاندارد روز هم نزدیک شده ولی خوب چون بیشتر در صنایع نظامی استفاده می کنه عمومی نشده
phonix
۲۰ آذر ۱۴۰۱اقا مهدی چین اقتصاد یک جهانه؟
رامین سپهری
۲۱ آذر ۱۴۰۱اگه شرکتهای غربی کارخونه هاشون از چین به هند و جاهای دیگه انتقال بدن کل چینی ها از گرسنگی میمیرن! چین اگه توان نابود کردن دلار داشت خیلی وقت پیش این کار کرده بود ،،، همه این چیزایی هم که گفتی با تکنولوژی غربی ها تو چین تولید میشه مثل موبایل و ،،، و چینی ها فقط لباس و کفش و سایر اجناس بنجل میسازن و واسه شما میفرستن،،،، تایوان هم بخشی از چین نیست و چین با زور میخواد اونجا رو تصاحب کنه که البته تو خواب ببینه همچین روزی را ،،، ضمنا چین عزیزتون دیروز تو عربستان اعلام کرد جزایر سه گانه ایران به امارات تعلق داره!!
new reventon
۱۹ آذر ۱۴۰۱اونی که قراره ایران بسازه متاسفانه یه فاجعس!
کپی تحت امتیاز توپولوف 141 یا ایران 141 هستش که رکورد دار سقوطه!
که سال 93 بعد از چند بار سقوط از تمام شرکتای هواپیمایی بر داشته شد
(داستان تولید داخل ایران 141 هم به نوع خودش یه فاجعه اقتصادیه حتما راجبش بخونین که این همه هزینه برای ساخت این آشغال در داخل شد و آخرشم بی نتیجه تمام شد.)
sorana
۱۹ آذر ۱۴۰۱آنتونوف 140 هست البته،
دوستانی که اعتقاد داشتن خودروسازی باید بیفته به دست صنایع نظامی، داستان ایران 140 رو بخونن تا به توانایی بالای برادران در تولید آشغال پی ببرن
البته تو سقوط اولین نمونه خود مهندسهای آنتونوف هم به درک واصل شدند.
new reventon
۱۹ آذر ۱۴۰۱داداش من تحقیق نمیکنم یه کامنتی میزارم
هر چی که قبلا مطالعه کردم و به ذهنم میاد مینویسم
بالاخره اشتباهم پیش میاد
ممد ژانگولر
۱۹ آذر ۱۴۰۱داش رضا یاد مهمانداراش میوفتم اشک تو چشام گوله میشه
چه خاطراتی که نداشتیم
shayan1renault
۲۰ آذر ۱۴۰۱ببین رفیق ما هم میتونیم بسازیم
اما نه تکونولوژی روز دنیا وبا بهترین امکانات
اما این هواپیمای اوله رفته رفته طی یکی دو ده خوب میشه
نباید از همکاری با برزیل وبعضی از کشور ها که توانایی کمک کردن دارند غفلت کرد
بخصوص برزیل که شرکت امبراعر رو داره
Elmiraj
۱۹ آذر ۱۴۰۱بعد از Pan AM ایرویز دومین بکار گیرنده این هواپیمای نمادین ایران ایر در اویل دهه هفتاد میلادی بود ، دورانی که همسایگان ایران حتی عکسشم نداشتن…!!!
حال شرکت های هوایی همون کشور ها نخستین سفارش دهنده گان ۷۷۷X هستن و ما هم در به در دنبال قطعات همین ۷۴۷ های از رده خارج و هواپیماهای روسی که خودشونم استفاده نمیکنن…
بگذریم……
.
.
.
دوران چهار موتوره ها به سر آمده و ادامه دهنده راه آن های پهن پیکر های دو موتوره دور برد خواهند بود .
امیدوارم پدال یه بررسی جامع از ۷۷۷X ( جانشین ۷۴۷) داشته باشه که یک شاهکار به تمام معناست…
aMiRsHaYaN
۱۹ آذر ۱۴۰۱ای …
چرا؟ واقعا چرا؟
Royal Driver UK
۱۹ آذر ۱۴۰۱Queen of the skies will never die!
عاشق پدال
۱۹ آذر ۱۴۰۱The Queen is dead,
علی جردن
۲۰ آذر ۱۴۰۱جمعا چندتا ازین مدل بوئینگ سقوط کرده؟
احتمالا نمی تونه استاندارد های ۲۰۲۳ پاس کنه
علی
۲۰ آذر ۱۴۰۱خداحافظ غول آسمان ها ❤️. ۷۴۷ واقعاً یک هواپیمای فوق عالی بود 🥲❤️.
genius
۲۰ آذر ۱۴۰۱یادش بخیر هواپیمایی “”ملی”” ایران با این ملکه آسمانها پرواز مستقیم به لندن و نیویورک داشت روزگاری که هنوز پدر جد فلای امارات و قطر ایرویز هم بدنیا نیومده بودن!!از روزی که هواپیمایی ملی مملکت ما شد هواپیمایی “”ج.اا”” دیگه دائم در افول بوده و هست!
سامان اذری
۲۰ آذر ۱۴۰۱اولین ۷۴۷ که به کشوری غیر از امریکا فروخته شد
ایران بود
که پرواز مستقیم تهران نیویورک رو انجام میداد
اون زمان رکورد دار طولانی ترین پرواز در جهان بود
۸ سال پیش بازنشست شد و الان داره خاک میخوره