شرکت بوئینگ آمریکا اعلام کرد با همکاری و سرمایهگذاری ناسا اقدام به تولید هواپیمایی خواهد کرد که از طراحی بال های تقویت شده سود برده و ۳۰ درصد مصرف سوخت کمتری خواهد داشت.
بوئینگ با استفاده از سرمایهگذاری ۴۲۵ میلیون دلاری ناسا اقدام به ساخت و تست یک هواپیمای فول سایز شکل گرفته بر پایه کانسپت TTBW خواهد کرد. محصول جدید شرکت موردبحث از بال های طویل، نازک و مهار شده استفاده خواهد کرد تا با این نوع طراحی بتواند نیروی بالابرنده بیشتر، درگ و ۳۰ درصد مصرف سوخت کمتر را به دست آورد. وقتی شما وسیله نقلیهای همچون هواپیما دارید که سوخت زیادی مصرف میکند، صرفهجویی تکرقمی در مصرف سوخت نیز به معنی کاهش شدید هزینهها خواهد بود. برای مثال ایرلاین سوئیس اعلام کرده در زمان استفاده از ۱۲ فروند بوئینگ ۷۷۷ خود توانسته ۱ درصد کاهش مصرف سوخت را داشته باشد و انتظار دارد در هر سال ۴۸۰۰ تن مصرف سوخت کمتری داشته باشد. چنین رقمی به معنی صرفهجویی حدود نیم میلیون دلاری در یک سال و برای یک فروند هواپیماست. همچنین ۱ درصد کاهش مصرف سوخت برای شرکتی همچون آمریکن ایرلاینز با ۱۰۰۰ فروند هواپیمای موجود در ناوگانش به معنی کاهش هزینههای نیم میلیارد دلاری خواهد بود.
بنابراین وقتی خبر تلاشهای بوئینگ آمریکا برای تولید هواپیمایی با ۳۰ درصد مصرف سوخت کمتر نسبت به نمونههای پرفروش کنونی منتشر میشود همه نگاهها معطوف آن خواهد شد. اولین بار در سال ۲۰۱۰ بود که کانسپت طراحی بال های تقویت شده بوئینگ به عنوان بخشی از کانسپت تحقیقاتی اولترا گرین مطرح شد. هدف این بود که با استفاده از طراحی جدید بال های هواپیما بتوان به نیروی بالا برنده بیشتر و درگ کمتر دست یافت. احتمالاً چنین طراحیای را در گلایدرهای کمتوان دیدهاید. بوئینگ نیز کانسپت موردبحث را در سال ۲۰۱۶ تست کرد و بال های بکار رفته در آن کانسپت ۵۰ درصد پهنتر از بال های یک هواپیمای استاندارد قابلمقایسه بودند.
واضح است که بدون تقویت ساختاری بال ها نمیتوان از آنها استفاده کرد. به همین خاطر بوئینگ آمریکا تمهیداتی را برای مهار و تثبیت بال ها در نظر گرفته است. بوئینگ میگوید با رسیدن هواپیمای مفهومی خود به سرعت ۸۳۵ تا ۸۹۵ کیلومتر در ساعت، شاهد کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت نسبت به نمونههای موجود خواهیم بود. کانسپت موردبحث در سال ۲۰۱۹ بازطراحی شد تا به سرعت بالاتر یعنی ۹۵۵ کیلومتر در ساعت برسد اما بوئینگ ادعاهای مربوط به مصرف سوخت کمتر کانسپت خود را اصلاح کرد و رقم کمتری را اعلام نمود. مشخص نشد که ارقام جدید اعلامی به خاطر سرعت بالاتر به دست آمدهاند یا اینکه شرکت موردبحث فهم بهتری از آیرودینامیک داشته است. در بیانیه خبری بوئینگ آمده است:
زمانی که یک هواپیمای استاندارد با مزیتهای مورد انتظار در زمینه قوای محرکه، متریال و معماری سیستمها تولید شود، وجود طراحی بال های تقویت شده بسته به مأموریت مدنظر میتواند تا ۳۰ درصد مصرف سوخت را کمتر کند
هواپیمای تولیدی بوئینگ زمان زیادی را در فرایند مدلسازی دیجیتالی و تستهای تونل باد گذرانده اما ناسا هماکنون سرمایه جدیدی را تزریق کرده تا روند کار سرعت بگیرد. علاوه بر این خود بوئینگ و دیگر شرکا نیز ۷۲۵ میلیون دلار را در نظر گرفتهاند تا این هواپیما بهصورت مقیاس کامل ساخته شده و تستهای پروازی آن صورت پذیرد. ناسا میگوید تستهای پروازی هواپیمای موردبحث را تا اواخر دهه جاری میلادی تکمیل خواهد کرد تا در نهایت تصمیمهای لازم جهت تولید و استفاده از آن اتخاذ شود.
البته واضح است که چالشهایی وجود خواهد داشت. برای مثال باید گفت بال های بسیار طویل هواپیمای بوئینگ شاید مناسب فرودگاههای کنونی نباشند. بوئینگ چیزی درباره محصول جدید خود اعلام نکرده اما کانسپت سال ۲۰۱۹ از بال های تاشونده برای حل این مشکل استفاده میکرد. نکته دیگر به تحت تأثیر قرار گرفتن تانکهای سوخت هواپیما در اثر استفاده از چنین بال هایی مربوط میشود. اگرچه جابجایی محل قرارگیری باکهای سوخت میتواند باعث کاهش فشارهای مهندسی ناشی از بهکارگیری بال های تقویت شده شود اما تأثیر منفی روی ایمنی هواپیما خواهد گذاشت زیرا سوخت قابل اشتعال به نزدیکی بخش حمل مسافر خواهد رسید. البته در صورت تحقق ادعاهای بوئینگ و تولید محصولی با مصرف سوخت کمتر، میتوان امیدوار بود مساله برقی سازی صنعت هوانوردی نیز تا حدی تعدیل شود چراکه هنوز مشکل شعاع حرکتی کم هواپیماهای برقی حل نشده است.
Amir
۱۲ بهمن ۱۴۰۱هواپیما رو نمیشه هیبرید کرد؟ :)
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۳ بهمن ۱۴۰۱اتفاقا در آینده نزدیک، سریعترین هواپیمای دنیا هیبریدی خواهد بود
https://www.pedal.ir/flight/black-bird-record-braker-quarterhorse/
Habib
۱۲ بهمن ۱۴۰۱آمریکا که مفت آمریکا نشد. بعد از سی سال تا هنوز هیچ کشوری حتی هواپیمایی شبیه به بی ۲ اسپریت نساخته. این یعنی سالها جلو بودن در صنعت از دیگر کشورها. این کشور هم پولش را دارد و هم صنعتش را و هم ظرفیت و قانون درست برای جذب کارآفرین و استعدادها. هم اکنون مدیران ارشد مایکروسافت، گوگل و تسلا همه اصلیت غیر آمریکایی دارند.(چیزی که در اکثر کشورها و خصوصا خاور میانه اصلا برای هیچ کسی قابل قبول نیست.) آمریکایی ها اگر از دیگر کشورها می دزدند، میان خودشون با عدالت تقسیم می کنند….
مهران
۱۲ بهمن ۱۴۰۱اونوقت این شد منطق!!!
منم برم مردم چندین کشور مختلف رو بدبخت و اوره کنم و زجر بدم همه جوره و کسیم حرف زد بگم خوب خرج خانوادم کردم…!
منکر پیشرفتشون نیستم ولی…
Avan
۱۳ بهمن ۱۴۰۱خب کشور هایی هم داریم که ملتهای اطراف را به خاک سیاه نشاندند ولی خودشان هم هیچ پوخی نشدند.امریکا علی رغم جنایاتش در قیاس با سایر ابرقدرت ها حقوق بشر را بهتر از بقیه رعایت کرده
fordglx2008
۱۳ بهمن ۱۴۰۱avan هرمللی دست برقضا عهده دار مسئولیت ویژه ای هست که برخی کشورا شرافت انسانی و حق جویی رو طلب دارن
یه چی که تو دوره های مختلف باش دست پنجه نرم کردن
ممد
۲۷ مرداد ۱۴۰۲۵۰۰هرار کودک فقط توی عراق کشته،توی افغانستان هم ۷۰هزار غیرنظامی رو کشته…حقوق بشر؟؟؟؟
Habib
۱۳ بهمن ۱۴۰۱من قضاوت ارزشی نکردم و فقط شرح وضعیت موجود کردم.
کیانوش
۱۵ بهمن ۱۴۰۱اقتصاد امریکا کاملا وابسته به شرکت ای هواپیما سازیشه ،پول اور ترین کالای صادراتی خیلی از ایلات های امریکا هم هواپیما و قطعاتشه
Ali
۱۲ خرداد ۱۴۰۲نه خیر ، آمریکا همه چیز رو صادر میکنه ، اگه سری به سایت ها بزنید می بینید ، مهم ترین صادرات آمریکا : ۱. هواپیما و قطعاتشون ، ۲. ماشین و قطعاتشون ، ۳. لوازم خانگی ، ۴. لوازم پزشکی ، ۵. صادرات دارو ها ، ۶. صادرات وسایل فضانوردی و… است .
Mercede kaviani
۱۲ بهمن ۱۴۰۱جتاب یادر اوری طراحی تا دهه1930 دوباله بوداند برای نیروی بالابرنده گی بیشتر چون موتورها صعیف بوده اند
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۱۳ بهمن ۱۴۰۱ناسا داره وقت خودش رو تلف میکنه کافیه چشمشون رو باز کنن و کمی غرور رو بزارن کنار و التماس گنده چیز ببخشید قدرت اول منطقه و جهان رو کنن تا موتور جت و پیشرفته که به تازگی رونمایی شده رو در اختیارشون بزارن.اصلا امثال پورت اند ویتنی چقدر خنگن که موتورها رو انقدر بزرگ و پیچیده میسازن اینجا طرف با دیگ ماشین لباس شویی و چند تکه لوله مسی که از آبگرمکن قرض گرفته و یه فن بنز خاور موفق شده موتور برا ایرباس بسازه.میدونید که.مستعان نمیمیره مثل روح از قطعه ای به قطعه دیگر پرواز میکنه.
مجتبی .
۱۳ بهمن ۱۴۰۱اتفاقا همین یکی همه ایرباسهاروهم جواب میده. به این میگن هنرو علم😉
ممد
۲۷ مرداد ۱۴۰۲از چی داری می سوزی؟کسی که منطق نداره مسخره می کنه…
مانی
۱۳ بهمن ۱۴۰۱اونی که شما میگی درگ رو خیلی بالا میبره
این در خلاف جهت اونه
حسین
۱۳ بهمن ۱۴۰۱طراحی بال بالا!
جالبه ولی اگر در اکثر فرودگاه ها قابل استفاده نباشه ازش استقبال نمیشه.
کیانوش
۱۵ بهمن ۱۴۰۱ارگ واقعا اینقدر تاثیر داشته باشه تو کاهش هزینه سوخت فرودگا ها رو هم تغیراتی توش به وجود میارن چون میصرفه ایرلاین ها شده با هزینه خودشون فرودگاه هارو بروز میکنن که بتونن از این هواپیما ها پشتیبانی کنن در کل تو چند ده اینده قطعا صنعت هوانوردی تغیرات زیادی خواهد دید و فرودگاها هم چه بخوان چه نخوان باید تغییر کنن تغیررشون اجتناب ناپذیره نمیشه به این علت فرودگاه ها توسعه هواپیما ها متوقف بشه اولین فرودگاه ها دشت های چمنی بودن
aliHOZA
۱۴ بهمن ۱۴۰۱لینک مصاحبه با مهندس ایرانی بویینگ:
https://youtu.be/dI86OS7Gsnk
و
https://youtu.be/FJFxjKdWcuI