بمباردیه اعلام کرد تستهای نمونه پیشتولیدی پروژه اکو جت خود را وارد مرحله جدیدی کرده است. این هواپیمای جدید از طراحی متمایز بال ها موسوم به طراحی ترکیبی سود میبرد. هدف از بهکارگیری چنین طرحی بهبود آیرودینامیک، کاهش مصرف سوخت و آلایندگیهاست.
در سالهای اخیر شاهد معرفی محصولاتی جدید با طراحی بال های ترکیبی هستیم و کمپانیهایی همچون ایرباس، ناتیلوس، جت زیرو و حتی ناسا از آن استفاده کردهاند. البته بهطور دقیق نمیدانیم که چرا چنین طرحی بکار گرفته شده است اما شاید دلیل اصلی آن به قوای محرکه هیدروژنی مربوط شود که در حال ایجاد راهی برای هوانوردی پاک و بدون آلایندگی است. هیدروژن به هر دو شکل گازی و مایع فضای زیادی را میطلبد و بدنه هواپیما با طراحی بال ترکیبی فضای زیادی را ایجاد میکند.
شاید هم پیشرفتهای رخ داده در زمینه متریال و فرایند ساخت به کمپانیهای بزرگ اعتمادبهنفس لازم در استفاده از چنین طرحی را بجای بال های سنتی داده است. قطعاً در ۳۰ سال آینده تغییرات زیادی در زمینه حملونقل بدون آلایندگی رخ خواهد داد و طراحی بال های ترکیبی نیز راهی برای افزایش لیفت بدنه، کاهش درگ و سروصدا و نهایتاً کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محسوب میشود.
چنین طراحی نوآورانهای یک فرصت مناسب برای نمایش توانمندیهای شرکتهای هوایی به ویژه در زمینه ارائه هواپیماهای زیبا و جذاب است. بمباردیه نیز که در زمینه تولید جتهای تجاری شهرت زیادی دارد تیمی را مسئول پروژه اکوجت خود کرده است. بر اساس بیانیه جدید این شرکت، تستهای پروازی جت جدید یاد شده تکمیل شده است. پروتوتایپ دوم بمباردیه از نظر ابعاد رشد دو برابری را نسبت به نمونه اولیه دارد و از سال قبل تاکنون در حال پرواز بوده است. بمباردیه فعلاً وارد جزئیات نشده و تنها گفته است پروتوتایپ اولیه اثبات کننده معماری کنترل جدید بوده و تیم توسعه دهنده توانسته با این نوع طراحی عجیب بال ها به سرعتهای بالایی برسد.
هدف بمباردیه از تست چنین جتی کاهش ۵۰ درصدی آلایندگی در مقایسه با طراحیهای استاندارد است هرچند با توجه به تصاویر و ویدئوهای منتشر شده میتوان گفت طراحی جت بمباردیه فرسنگها با جذابترین نمونههای مشاهده شده فاصله دارد. در حقیقت ظاهر محصول جدید بمباردیه بیشتر شبیه هواپیمایی سنتی است که کمی از ویژگیهای جذاب استفاده میکند؛ اما نتیجه نهایی کاملاً رضایتبخش بوده و باعث شده به یاد تاندربرد ۲ بیفتیم. نظر شما درباره بهکارگیری طراحی بال ترکیبی در هواپیماها چیست؟ آیا چنین طرحی بهصورت گسترده مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
NAVID۰۰۹۸
۱۵ خرداد ۱۴۰۲نه از صنعت هوایی سر در میارم نه علاقهای خاص دارم دنبالش کنم ، ولی ؟!
ولی عاشق طراحی در صنعت هوایی هستم از هر وِرژنی که باشه !!!
نگاه کنید به طراحی این هواپیما ، چقدر جذابه ، زوایایِ نِرمش چقدر با چشم بیننده بازی میکنه !
از هر زاویه نگاهش میکنم ، کِیف میکنم ، یاد حشرات نشنالجیوگرافیک میوفتم از نمای نزدیک !
MK
۱۵ خرداد ۱۴۰۲طراحیش کاملا زروکفترالهام گرفته شده
ممد ژانگولر
۱۵ خرداد ۱۴۰۲این هواپیما طوری طراحی شده که اگر بال جلوش خراب یا کنده بشه خلبان یا کمکش به راحتی میتونن از دریچه های سقفش که گرده به بالا برن و یکی از بالهای پشتو بکنن و به جلو وصل کنن تا از سقوط هواپیما جلوگیری بشه
F22RAPTOR
۱۵ خرداد ۱۴۰۲چقد شبیه پرستو شده
از بالا هم حتمی سنگ میندازه 😉
حمید
۱۶ خرداد ۱۴۰۲کم کم داریم به وقتی که طراحی های جدید روی کار میان نزدیک میشیم
نمیدونم چرا
ولی به طراحی های قبلی عادت کردم
این طراحی های مدرن یه حس عجیبی بهم میدن🤔
آرش
۱۷ خرداد ۱۴۰۲حالا که متریالهای ویژه سبک و محکم آمده بال دو لایه با قوس ۱.۵ متری داخلی که منحنی و قوس به سمت داخل از دو طرف بال جهت ایستایی در هنگام لندینگ و موتور از کار افتاده این بال دوم جمع شونده و کارایی آن با توجه به نیاز پرنده قابل تغییر است