صنایع نظامیصنایع هوایی

بررسی هواپیمای ترابری نظامی لاکهید مارتین C-130 هرکولس

لاکهید مارتین C-130 هرکولس جزو شناخته‌شده‌ترین هواپیماهای ترابری نظامی جهان است که می‌خواهیم آن را بررسی نماییم.


نیروی هوایی آمریکا از جت‌های جنگنده پیشرفته و متنوعی استفاده می‌کند. اگرچه جت‌هایی همچون F-35 لایتنینگ II یا F-22 رپتور توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌اند اما یکی از مهم‌ترین هواپیماهای نیروی هوایی این کشور یک جنگنده نیست. لاکهید مارتین C-130 هرکولس از جمله اصلی‌ترین گزینه‌های ترابری نیروی هوایی آمریکاست و از سال ۱۹۵۶ تاکنون در حال سرویس‌دهی است. قطعاً حضور بیش از نیم قرنی در آسمان‌ها برای هر هواپیمایی یک رکورد مهم خواهد بود.

C-130 هرکولس به خاطر توانایی‌های خود دوام آورده است. اگر از هر فرد نظامی آمریکایی که در بخش تفنگداران دریایی، نیروی هوایی یا دریایی و… خدمت می‌کند سؤال کنید به شما خواهد گفت که حداقل یک‌بار در طول دوران خدمت خود سوار C-130 هرکولس شده است. به همین خاطر است که هواپیمای موردبحث همه‌جا دیده می‌شود. اگر یک پایگاه نظامی با باند فرود و پرواز مطلوب وجود داشته باشد، احتمالاً C-130 حداقل یک‌بار روی آن دیده شده است.

هواپیمای یاد شده در سراسر جهان بکار گرفته می‌شود و توانایی حمل تمامی تجهیزات لازم در مناطق جنگی را دارد. هرکولس حتی یک‌بار روی ناو هواپیمابر فرود آمده و به بزرگ‌ترین هواپیمایی تبدیل شده که این کار را انجام داده است. تا سال ۲۰۱۵ بیش از ۲۵۰۰ فروند از C-130 هرکولس تولید شده و نسخه‌های گوناگونی از آن نیز وجود دارند. علیرغم تیراژ بالای تولید از دهه ۵۰ میلادی تاکنون، همه مدل‌های هرکولس در حال پرواز نیستند و تا ژوئن ۲۰۲۲ تنها ۲۷۹ فروند از آن‌ها در خدمت نیروی هوایی آمریکا بوده‌اند. چندین فروند از C-130 در چند دهه گذشته از بین رفته و بسیاری از آن‌ها نیز به کشورهای متحد آمریکا فروخته شده‌اند.

یکی از مشهورترین نسخه‌های هواپیمای لاکهید مارتین را می‌توان مدل AC-130 دانست که در واقع یک تانک پرنده محسوب می‌شود. اگرچه اکثر نسخه‌های ساخته شده از C-130 دیگر تولید نمی‌شوند اما تولید مدل C-130J سوپر هرکولس که اولین بار در سال ۱۹۹۸ معرفی شد ادامه دارد. این مدل از موتورهای جدید، عرشه پروازی بهینه شده و سیستم‌های به‌روز سود می‌برد. تا سال ۲۰۲۲ تعداد ۵۰۰ فروند از C-130J تولید شده است. پیکربندی این هواپیما به گونه‌ای است که می‌تواند گزینه‌ای عالی برای حمل بار یا پرسنل نظامی باشد.

بسته به نوع مأموریت، این هواپیما توانایی حمل حداکثر ۹۰ نفر، ۶۴ چترباز، ۷۲ تخت بیمارستانی و یا محموله‌ای به وزن ۱۹ تن را دارد. C-130J از چهار موتور ملخی رولزرویس AE 2100D3 استفاده می‌کند و ۴۷۰۰ اسب بخار قدرت دارد. این هواپیما همانند اکثر نسخه‌های هرکولس می‌تواند توان حمل بار قابل‌توجهی داشته باشد و حداکثر وزن تیک آف آن به ۷۰ تن می‌رسد. از نظر سرعت باید گفت C-130J توانایی دستیابی به حداکثر سرعت ۶۷۱ کیلومتر در ساعت را دارد هرچند سرعت کروز معمول آن حدود ۶۴۴ کیلومتر در ساعت است. از دیگر ویژگی‌های لاکهید مارتین C-130J می‌توان به شعاع پروازی ۳۳۸۰ کیلومتری (با محموله نرمال) و ارتفاع پروازی حدود ۸۵۰۰ متری اشاره کرد. در حال حاضر نیروی هوایی آمریکا و گارد ملی هوایی از این هواپیما استفاده می‌کنند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲۰ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. صدرا

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    پدال چند وقته زده تو کار نظامی حس میکنم چند تا تانک خریدن گذاشتن گوشه پارکینگ 😂😂😂

    موافقم 38
    مخالفم 2
    1. amirkhanzadeh

      ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1034 ديدگاه)

      شاید می خواند به سایپا و ایران خودرو حمله کنند

      موافقم 16
      1. علی

        ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (4 ديدگاه)

        اینها سفارشی هست طرف مدل وکلیات میده طرف
        می‌سازه وخودش هم توانای داره بسازه اینطور نیست هراشغالی طرف بسازه ماشین چینی ما با
        ماشین چینی به آمریکا فرق داره باید استاندار آن
        تایید کنه وگرنه دیپورت ولی ما چه بخواهیم یا
        نخواهیم باید استفاده کنیم آشغالهای چین

      2. امید

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        من خودم معلم یکی از تخصص های این هواپیما هستم هواپیمایی با قابلیت های فراوان

      3. امید.

        ۳۰ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        من خودم معلم یکی از تخصص های این هواپیما هستم هواپیمایی با قابلیت های فراوان

  2. حسین

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    جالبه ، میبینی ایتالیا هواپیما میسازه با موتور کانادایی ، آمریکا با موتور انگلیسی ، فرانسه با … ، بعد بعضی ها در ایران میگن چون همه قطعات پهپاد ها ساخت ایران نیست ، ایرانی نیست و هنر نیست تولیدش!
    همه میتونن!

    موافقم 35
    مخالفم 49
  3. جرمی کلارکسون

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (977 ديدگاه)

    جوجه اردک زشتی که ستاره شد💯👏
    افسانه ایه این هواپیما هنوزم استفاده میشه مخصوصا مدل گان شیپ AC130 چه ابهتی داره 💪

    موافقم 31
    1. SLS

      ۳۱ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (501 ديدگاه)

      داش اون A10 tandrbolt بود که بهش میگفتن جوجه اردک زشت
      این ل.عنتی هر جورش جذابه

  4. نام

    ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه زمان یکی از همین هواپیما ها بخاطر نقض فنی در دو موتور توی مهاباد سقوط کرد

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. جرمی کلارکسون

      ۲۳ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (977 ديدگاه)

      چهارتا موتور داره🤭

      موافقم 8
      مخالفم 1
  5. بهزاد

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (7 ديدگاه)

    میکانیکشو سراغ ندارین ؟ یکی دارم خراب شده گوشه پارکینگ افتاده!

  6. یانکی من هم فرزند کسی هستم

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (326 ديدگاه)

    یادش بخیر سرباز بودم تو نیرو هوایی بارها رفتم داخلش خیلی خفنه و ترسناکه

    موافقم 6
    مخالفم 1
  7. شمبسبلی دللینگ دینگ

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (248 ديدگاه)

    قیمت موفت

  8. Sadegh

    ۲۴ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (138 ديدگاه)

    اسب بارکش نیروی هوایی 😍

  9. Now

    ۲۷ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ناو هواپیمابر به قدری بزرگ و با عظمت هست مثل یه شهرک که هیچ نیازی به بیرون ندارد چند آسانسور عظیم.یبار رفتم داخل تو درمانگاهش دو روز بستری بودم اون موقع بود که واقعاً به عظمت و بزرگی ناو پی بردم هواپیما هرکولس هم بزرگه

    1. محمودی

      ۲۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ایران خودمون هم داره وجالبه در۵۰سال تولید ۲۵۰۰ تاساخته وجالبتر اینکه ۷۴۷ هم درحدود۳۰سال تولید ۱۵۰۰ تا بیشتر تولید نکرده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا