یک شرکت آمریکایی در حال توسعه هواپیمایی دیزلی با نام سلرا 500L (Celera) است. این هواپیما میتواند مصرف سوختی کمتر از یک شاسیبلند متوسط داشته باشد.
این هواپیمای تخممرغی شکل توسط شرکت آمریکایی Otto Aviation طراحی شده و هماکنون فرایند تست و توسعه خود را پشت سر میگذارد. در صورتی که سلرا 500L به خط تولید نهایی برسد شاید انقلاب بزرگی را در عرصه حملونقل هوایی رقم بزند. محصول تجاری سلرا زمانی که بهصورت جهانی عرضه شود هزینههای عملیاتی پایین و شعاع پروازی قابلتوجهی خواهد داشت.
شاید طراحی ظاهری سلرا 500L عجیب به نظر برسد اما کابین آن توانایی حمل ۶ مسافر را دارد؛ اما به احتمال زیاد مهمترین سؤال درباره این هواپیما به مصرف سوخت کمتر آن در مقایسه با یک شاسیبلند مربوط شود. این امر چگونه ممکن است؟ راز مصرف سوخت بسیار کم 500L در شکل کلی و پیشرانه آن نهفته است. این هواپیمای تکنفره بیشتر برای پروازهای شخصی با هزینههای عملیاتی پایین مناسب خواهد بود.
تمرکز اصلی Otto روی مصرف سوخت سلرا بوده است و همین ظاهر تخممرغی شکل به شکلگیری آیرودینامیک بهینه به منظور کمتر کردن مصرف سوخت کمک میکند. در واقع طراحان از اصلی شناخته شده به عنوان جریان آرام استفاده کردهاند که راهحلی مناسب برای کاهش ضریب درگ هواپیماست. با این نوع طراحی لایههای هوای نرمی در اطراف هواپیما شکل میگیرد و به آن اجازه میدهد با درگ کمتر به پرواز خود ادامه دهد. شرکت سازنده قول داده سلرا 500L در مقایسه با هواپیماهای سنتی طراحی آیندهنگرانهتر و ضریب درگ پایینتری داشته باشد. اگرچه چنین طرحی شاید برای هواپیماهای بزرگ مناسب نباشد اما به خوبی در سلرا جواب داده است. صنعت هوانوردی هر روز در حال تکامل است و اکثر شرکتها میخواهند تا چند سال آینده به آلایندگی صفر دست یابند. همچنین انتظار میرود هواپیماهایی با سوخت جت نیز تولید شوند هرچند سلرا مسیر دیگری را انتخاب کرده و به پیشرانه ۱۲ سیلندر دیزلی مجهز است.
انتخاب پیشرانه دیزلی نه تنها باعث آلایندگی کربنی پایینتر میشود بلکه هزینههای عملیاتی و نگهداری را نیز کاهش میدهد. سلرا 500L از طراحی و ویژگیهای منحصربهفردی سود میبرد و مصرف سوخت آن در سرعتهای کروز حدود ۷.۸ لیتر خواهد بود. مصرف سوخت متوسط این هواپیما نیز بین ۹.۵ تا ۱۳ لیتر اعلام شده است. برای مقایسه بد نیست بدانید یک هواپیمای مجهز به پیشرانه جت معمولاً در صد کیلومتر ۷۸ لیتر سوخت مصرف میکند. شرکت Otto قبلاً برخی تستهای پروازی سلرا را انجام داده و احتمالاً آن را در سال ۲۰۲۵ راهی بازار خواهد کرد.
javad-bmw
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳برای ترابری هم میشه ازش استفاده کرد، چون قطعا سرعت بالایی نداره و این موضوع هم خیلی اهمیت بالایی تو بخش ترابری (از نوع معمولی ، نه نظامی) نداره.
شاپور
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳بله گفته هواپیمای ۶ نفره حمل و نقل کم مصرف در حد کراس آور واقعا کارشون جای مدال گرفتن داره از دست الون ماسک
پیام
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳به این میگن پیشرفت نه ملشینای بیست هزار دلاری چین. حالا علی فهمیدی چرا میگیم آمریکا؟!! یا بازم برات گنگ هست! البته بعید میدونم بفهمی چی میگم.
amir
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳کره تموم شد حالا از آمریکا میری بالا؟ همین الان خوده روسیه که تو هواپیما دوم بود بعد آمریکا ۵۰ سال دیگه هم بکوب جنگنده و هواپیما بسازه به گرد پای آمریکا نمیرسه لازم به دفاع وکیل برجسته خاورمیانه یعنی آقای پیام ت رولیان نداره
پیام
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳بابا تو یکی حرف نزن که هر چی میگی برعکس در میاد! زمانی که محله ماشین میخریدم و در مورد ماشینای آمریکا خوندم تو کجا بودی! ژاپن اگه نیدونست طرفدارایی مثل تو داره دیگه ماشین نمیزد!!!
amir
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳اتفاقا از روزی که بحث فروش رو اوردی وسط کره جونت فقط داره در جا میزنه درحالی که جاپون عقب مونده بیش از ۱۰۰ هزارتا گذاشت رو امارش برای من حرف از پیش بینی و تحلیل نزن پروفسور
مجله ماشین الان شد قدمت و سن؟ هزارنفر دیگه تو همین پدال مجله هارو خوب یادشون نکشی ما رو فسیل!!!
پیام
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳معلوم میشه فروش هیوندای به کجا میرسه. خواهیم دید
شماها تا ده هزار تا فروش بالا و پایین میشه جوگیر میشید. رفتاراتون پوپولیستیه. با عقلتون تصمیم بگیرید
amir
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳کاش ده هزار تا بود ۱۲۰ هزارتاست دقیقش در حالی که هیا و کیوندای ۳ ۴ هزارتام افت کردن
javad-bmw
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳این بچه بازیارو تمومش کنید دیگه.
خستمون کردین به قرآن.
مقاله هوانوردی هست، اینجا هم در مورد کره و آمریکا و چین حرف میزنید؟
فکنم ۱۴ سالتون باشه
JaMsHiD
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳من که میفهمم ولی هنوز برام گنگه که چرا طرفداران کره جنوبی خودشون رو پشت آمریکا قایم میکنن . شاید برای اینه که به بنیان گذار صنعت خودروییشون احترام میذارن ! حالا چرا میگم صنعت خودروییتون ، چون اونقدر متعصب هستید که اگه همین هزار و ششصد تا کامنتت رو بزاری جلو کنسولگری کره جنوبی بهت ویزا و این چرت و پرتا که هیچ . بهت شناسنامه کره جنوبی میدن ! حرفی که میزنی حقه ولی الان برای کوبوندن چین پشت آمریکا قایم شدی . طاها یا مازیار یا هر کسی جز یه کره جنوبی فن این حرفو میزد قبولش میکردم ولی تو نیتت یه چیز دیگس …
amir
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳فقط میخواد مخالفت کنه
یه بحثی داریم به نام اثر دانینگ کروگر که به زبون ساده میگه طرف بارش نیست ولی فک میکنه خیلی بارشه اینم همونه
پیام
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳امیر یه اثری از سعدی هم هست که میگه اگه فکر میکنی اون قدر یاد گرفتی که نیازی به یادگیری و معلم نداری پس بلید بری نزد معلم بشینی و دوباره به یادگیری مشغول بشی. به نظرم برو اشعار سعدی رو بخون. خیلی هاش واقعا به درد تو یکی میخوره.
amir
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ضمنا آقای دستگاه رنده ی آیلتز و رنده گر مجلات ماشین
هیچ وقت من ندیدم که حتی یک مدل ماشین آمریکایی رو نوشته باشی تو این ۱۶۰۰ تا کامنتت برعکس علی ماشالا که برخلاف ماشالاهاش بعضی وقتا خیلی اطلاعات خوب و فنی رو در اختیار میگذاره تو و نوید فقط اراجیف میبافید یعنی دریغ از یک جمله که چیزی جز توهماتتون توش باشه
پیام
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳اون آیلتز نیست و آیلتس هست!!! آیلتس مخفف
International English Language Testing System
هست. سیستم رو زیستم تلفظ نمی کنن!!! حداقل برو از تو اینترنت تلفظش رو پیدا کنه!
JaMsHiD
۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳میگم که . این کامنت مشکل نداره . ولی اگه کنسولگری کره بفهمه توی چه نوع مجله ای اومدی داری تلفظ آیلتس و این چرت و پرتارو و یه کامنت مضحک مثل رنکینگ دانشگاه زیر مقاله فروش پیکاپ ها میذاری ، بهت پناهندگی که هیچ . شناسنامه میدن
این کاریم که کردی تنها کاری که نیازه انجام بدی یه سرچ کردنه .
خب داشتی میگفتی . فرق کستر منفی و مثبت چیه؟
Barsheen
۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳من در رابطه با مکانیک پرواز هیچ اطلاعاتی ندارم، سئوالم رو از کسایی می پرسم که در این حوزه آگاهی دارن،
اگر نسلی از باتری ها توسعه پیدا کنه که نسبت ذخیره انرژی به وزن باتری نسبت به امروز(که در بهترین حالت205 در کیلوگرم هست) چندبرابر بشه، آیا امکان تولید پرنده های حوزه های مختلف به صورت پلاگین هیبرید،راه حل بهتری ازاستفاده مستقیم از سوخت گازوئیل نیست؟ اگر مشکل اضافه وزن در اثر استفاده از باتری برطرف بشه، و به جای استفاده از توربوفن یا توربوجت های غول پیکر از چندین موتور کوچکتر برقی استفاده بشه، با بروز مشکل فنی، احتمال سوانح هوایی هم پائین میاد.
تصور کنید تو فرودگاه ها هواپیماها در حال شارژ…
قدرت، تمایز و برتری استراتژیک که فعلا با تمرکز این صنعت روی فناوری های احتراقی/مکانیکی تقریبا میشه گفت در اختیار آمریکا و اروپاست، با ورود موتور های برقی به بخش پرنده های سنگین از بین خواهد رفت و داستان صنعت خودرو تکرار میشه