هواپیمای مسافربری چینی کوماک C919 با پرواز در نمایشگاه هوایی سنگاپور، برای اولین بار در خارج از چین به نمایش درآمده است.
هواپیمای مسافربری کوماک C919 ساخت چین که خود را رقیب تازهٔ ایرباس و بوئینگ غربی میداند، با پرواز در نمایشگاه هوایی سنگاپور ۲۰۲۴، برای اولین بار در خارج از چین به نمایش درآمده است. این جت تک راهرو که توسط شرکت دولتی هواپیمای تجاری چین یا بهطور مخفف Comac ساخته شده است، نماد برجستهای از استراتژی پکن برای کاهش اتکا به سازندگان خارجی است.
C919 که ظرفیت حمل حدود ۲۰۰ مسافر را دارد، در ماه می ۲۰۲۳ اولین پرواز تجاری خود را انجام داد. این هواپیما فعلاً فقط گواهینامهٔ حمل مسافر در چین را دارد و با شرکت هواپیمایی شرقی چین پرواز میکند. در نمایشگاه هوایی سنگاپور، شرکت هواپیمایی دولتی چینی تبت ایرلانز ۴۰ فروند از C919 بهعلاوهٔ ۱۰ جت کوچکتر منطقهای ARJ21 که آنهم ساخت شرکت کوماک است را سفارش داد.
این هواپیمای مسافربری چینی بهوضوح از قصد رقابت با ایرباس و بوئینگ خبر داده است. اولین نمایش C919 در خارج از چین در حالی صورت گرفته که بوئینگ دوباره درگیر مشکلات ۷۳۷ مکس شده است. ماه گذشته، بخشی از بدنهٔ کابین یک فروند ۷۳۷ مکس ۹ از خطوط هوایی آلاسکا حین پرواز در ایالاتمتحده کنده شد. هرچند این هواپیما فرود اضطراری انجام داد و به هیچکدام از ۱۷۷ سرنشین آن آسیبی نرسید اما پسازاین اتفاق، ادارهٔ هوانوردی فدرال ایالاتمتحده دستور ممنوعیت موقت پرواز بیش از ۱۷۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس ۹ را صادر کرد.
در حال حاضر، تنها تعداد انگشتشماری از کشورها اقدام به ساخت هواپیماهای مسافربری میکنند زیرا موانع بسیار زیادی برای ورود به این صنعت وجود دارد. این کار به سطح بالایی از تخصص فنی و همینطور سرمایه و منابع زیادی نیاز دارد. بر اساس گزارش مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی واشنگتن، توسعه و ساخت C919 حدود ۴۹ میلیارد دلار هزینه داشته است. این هواپیما در دسامبر گذشته طی یک پرواز نمایشی به بندر ویکتوریا در هنگکنگ، اولین سفر خود به خارج از سرزمین اصلی چین را انجام داد.
بااینحال، به گفتهٔ کارشناسان هوانوردی، افزایش تنشها بین پکن و واشنگتن یافتن بازار در غرب برای C919 را دشوار خواهد کرد. همچنین این هواپیما هنوز توسط سازمانهای هوانوردی آمریکایی و اروپایی تأیید نشده است که یک نقطهضعف بزرگ محسوب میشود. البته C919 با امکان پرواز بین ۵ تا ۶ ساعت، برای سفرهای منطقهای گزینهای عالی خواهد بود و میتواند نظر کشورهای جنوب شرقی آسیا، آفریقا و آسیای مرکزی که از لحاظ سیاسی به چین نزدیک هستند را جلب کند. به عقیدهٔ کارشناسان، C919 میتواند به یک رقیب کوچک تبدیل شود اما در لیگ ایرباس و بوئینگ نخواهد بود.
سال گذشته، شرکت هواپیمایی اندونزیایی ترنسنوزیا با خرید هواپیمای چینی ARJ21 که ظرفیت حمل کمتر از ۱۰۰ مسافر را دارد، به اولین مشتری خارجی کوماک تبدیل شد.
۳ اسفند ۱۴۰۲همین هواپیما تو کامنت پایینی 😐♥️
grant
۳ اسفند ۱۴۰۲نمیدونم چرا بعضیا اینقد اصرار دارن تکنولوژی در انحصار غرب باقی بمونه و برای هر پیشرفت چین اینقد فشاری میشن
اگه یکی حرف حسابی داره بگه که یکبار برای همیشه قانع بشم
Genius
۳ اسفند ۱۴۰۲چون خوشگلم غرب چیزی بنام تکنولوژی مدرن کنونی رو از هیچ ایجاد کرده والد تکنولوژی است لذا شکیل تره که مالک اونهم باشه بجز غرب باقی در ۹۹درصد مواقع با جاسوسی صنعتی دسترنج غربیها رو سرقت میکنند
شهروند ایرانی
۳ اسفند ۱۴۰۲عزیزم غرب هم با غارت آفریقا اسیا و آمریکا پیشرفت کرد با نسل کشی سرخ پوست ها و برده داری سیاه نفت غرب آسیا و شمال آفریقا ضمن اینکه غرب تکنولوژی تو انحصار گرفته پس من حق میدم به چین کپی کاری کن دمش گرم اگر چینی ها نبودن خیلی از کالا ها گرون میبود مثل موبایل لوازم خانگی چینی باعث ارزونی شدن و همچنین رقابت بالا بردن الانم امیدوارم ما هم یه روزی از فرمول موفقیت چینی استفاده کنیم راه سریع همون راه چین
Grant
۳ اسفند ۱۴۰۲جینیس جان
ببین تجربه نشون داده چین وارد هر صنعتی شده باعث شده توش رقابت ایجاد بشه، قیمتا بیان پایین و جنس ها همه گیرتر بشن
تا جایی که حتی تولید کننده های مطرح هم مجبور بشن قیمتاشونو بیارن پایین
اینی که شما میگی غرب صاحب و مادر تکنولوژیه و کس دیگه ای حق نداره توش پیشرفت کنه به مسائل اخلاقی مربوط میشه
ولی اول و اخر من مصرف کننده طبیعتا دوست دارم رقابت ایجاد بشه و راحت تر و با هزینه کمتری از اون تکنولوژی بهره مند بشم
Dan
۳ اسفند ۱۴۰۲از هیج ایجاد کردنشو مخالفم
هانی علیزاده
۴ اسفند ۱۴۰۲صاحب تکنولوژی خداونده وگروهی ازبشر با تلاش بیشتر بهش میرسند حالا اگراین گروه باصداقت به بقیه بشرکمک کنند به نفع همه است ودرغیر اینصورت، گروه دیگر بشر وقتی عدم صداقت رو ببیند خودشون دست بکارمیشند واین بهترین راهکار برا پیشرفته
امیر
۸ اسفند ۱۴۰۲خود آمریکا و انگلیس و فرانسه مگه تکنولوژی های آلمان رو به سرقت نبردن
کیان
۳ اسفند ۱۴۰۲دوست عزیز اگر کمی وقت بذاری در موردش تحقیق کنی میبینی این جتی مونتاژ چین هم به سختی حساب میشه
همه قطعات الکترونیکی و طیف وسیعی از مکانیکی این هواپیما یا تولید امریکا هستند و یا اروپا و بخصوص فرانسه، چین حالا نیروی کار داره همه رفتن اونجا کارخونه زدن، یه شبه ک نمیتونه تو همه صنایع صاحب تکنولوژی بشه
اگر کسی بخواد هواپیما بسازه روسیه خیلی توانمندتر هست تا چین و تو خیلی زمینه ها تکنولوژیش و داره
Dan
۳ اسفند ۱۴۰۲با این سرعتی که چین داره میره جلو مطمئن باش از روسیه هم جلو میزنه
همونطور که الانم تو بیشتر زمینه ها ازش جلو زده
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اسفند ۱۴۰۲تقریبا در همه چیز، روسیه از ابرقدرت های دنیا عقب مونده
۳ اسفند ۱۴۰۲من خودم شاهدم روسی ها اصلا نمیدونن کشوری به نام ایران وجود داره!!
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳ اسفند ۱۴۰۲تقریبا ۹۰ درصد مردم دنیا هیچ اطلاعاتی از ایران یا دیگر کشورهای عقبافتاده صنعتی ندارن، دوستان من در استرالیا و آلمان هلند چنین موضوعی گفتن
دلیل اصلیش اینه که غالب مردم جهان، وقت شون صرف کار یا مطالعه تخصصی و تحصیل مفید میشه، اخبار گوش نمیدن، نگران جنگ با فلان کشور نیستن
بهنام
۳ اسفند ۱۴۰۲Grant . چین وارد هر حوزه ای شده باعث شده جنس ها بیکیفیت تر و در نتیجه ارزان تر بشن . سیستم سرمایه داری غربی قیمت اجناس براساس میزان تقاضا ، کیفیت ، دوام ، ارزش در مقابل پول پرداختی تعیین میشه که همه ی اینها را نا حدود بسیار زیادی بازار و مصرف کننده تعیین میکنن . بدون وجود چین و جنس های چینی هم کالا ها رقابتی و با قیمت مناسب بودن ولی با ورود چین و کپی کاری و تقلب راه برای ارزان سازی و کاهش کیفیت و درجه بندی برای رقابت با این کشور همه چیز خوار باز شد و مردمان کشورهایی از جمله خودمان محروم از تهیه ی اکثر اجناس با کیفیت و خوش ساخت شدیم .
Grant
۳ اسفند ۱۴۰۲بهنام
من پارسال دنبال یه گوشی تا ۶ تومن بودم
با اون پول میتونستم یه a23 بگیرم یا ردمی نوت ۱۱ و چن تا گزینه دیگه
بعد از کلی تحقیق و ریسرچ اخرش به این نتیجه رسیدم که تو این بازه سامسونگ هیچ جوره رقیب ردمی نیست، حتی وقتی دستش میگیری یه حس ارزون بودن بهت دست میداد برخلاف ردمی(بقیه جزئیاتو نمیتونم بگم چون طولانی میشه) و تا الانم راضیم ازش
همین یه ماه پیش هم دنبال لپتاپ میگشتم ۳۵ تومن.
تو اون بازه هم دوتا گزینه داشتم، یکی اچ پی ویکتس، یکی دیگه لنوو لاک
و اینو جدی میگم اچ پی رسما هیچ جوره هیچ حرفی در مقابل لاک برای گفتن نداشت.
از کیفیت بدنش بگیر و سیستم خنک کننده و طراحیش، تا عملکردش تو بازیا با وجود مشخصات یکسان هردو. (علارغم این که لنوو چینیه و اچ پی مال امریکا)
اخرش با وجود اینکه لنوو یکو هفتصد تومن گرونتر بود همونو گرفتم.
حالا فکر کن لنوو و ردمی نبودن بنظرت گزینه ای به اسم a23 یا اچ پی ویکتس هم بودن؟اگه هم بودن بنظرتون قیمتشون همین مبلغ میبود؟
نمیگم حرفت کاملا اشتباهه
جنس بنجل چینی هم زیاده، ولی قطعاً نمیشه اونارو با لنوو و ردمی جمشون بست صرفاً بخاطر اینکه هردو دسته در خاک چین تولید شدن.
مثلا همین پارسال یه هندزفری بیسیم گرفته بودم ۱۲۰ تومن برندشم روش ننوشته بود بعد چند هفته مشکل پیدا کرد شارژ نمیشد.
اخرش رفتم برند آنکر گرفتم الانم تو گوشمه.
بجای این که برم ۳ تومن پول گلکسی بادز بدم با ۸۰۰ تومن یه جنسی گرفتم که کیفیت و امکانات مشابه داره.
تازه اگه برندای چینی نبودن همون قیمتم نمیدادن.
خلاصه حرفام اینه که غرب به دو دلیل قیمت جنساش بالاتر ازونیه باید باشه
1-میخواد پز تکنولوژی هایی برای مدتی در انحصارش داره رو بده
2-ارزش پولیش کلا نسبت به کشورای شرقی بیشتره برای همین کارمزد کارگر و کارمندانشم باید در بیاد
و بطور کلی حذف این انحصار توسط چین به نفع کشورای جهان سومی یا به قول خودشون در حال توسعه هست
۴ اسفند ۱۴۰۲متأسفانه همون ۶ میلیون هم من برای گوشی نمیتونم جور کنم یعنی گوشی ای که ۲.۵ سال پیش ۴۱۰۰ خریدم الان به دلیل باد کردن باتری ۳ هم خریدار نداره
پوریا
۴ اسفند ۱۴۰۲روسیه سابقه داره صد در صد از چین بهتره او در زمان شوروی با آمریکا جنگ سرد رو در پی داشته
رسا
۶ اسفند ۱۴۰۲هر چند غربی ها با انحصار طلبی ویژه خودشان محصولات خود را با چندین برابر قیمت تمام شده به دنیا تحمیل می کنند و علاوه بر آن همین فرانسه با غارت منابع کشورهای آفریقایی توانسته شرکت ایرباس را سرپا نگه دارد ولی خودشان کاملا آگاه هستند که این سیستم همیشه پابرجا نخواهد ماند و به تدریج دیگر کشورها هم این انحصارگرایی آنها را در هم خواهند شکست .
سالار
۷ اسفند ۱۴۰۲از محتویات کامنت شما میشه متوجه شد که در مورد تکنولوژی ساخت هواپیمای مسافربری اطلاعات ندارین(که این کاملا طبیعیه). ولی متاسفانه طوری اظهار نظر کردید که انگار در بخش تامین قطعات پروژه ساخت این هواپیما بودین،قطعا خیلی از کارشناس های فنی دخیل در پروژه هم نمی دونن دقیقا چند درصد تکنولوژی ساخت این هواپیما در چین بوده، فقط تکنولوژی ساخت استراکچر و بدنه هواپیما چندین شر کت بزرگ رو درگیر میکنه که هر کدوم جداگانه کلی ارتباطات داخلی و خارجی برای پشتیبانی فنی دارن)
علی ابراهیمی
۷ اسفند ۱۴۰۲دقیقا درسته،این تفکر یعنی ذات وابستگی،چین مسیر درستی را میره اگه ماهم چهل سال پیش شروع کرده بودیم از الان چین جلوتر بودیم،ولی حیف که فرهنگ وابستگی وناخود باوری کشور را زمینگیر کرده
محمد حسین صادقی
۸ اسفند ۱۴۰۲انشاالله خودمان بسازیم.
خارجی خارجی است .
مسعود
۸ اسفند ۱۴۰۲حرف حساب جواب نداره چین تا ۲۰۳۵ابرقدرت اقتصادی میشه تا۲۰۵۰ دیگه آمریکا حرفی برا گفتن نداره البته الانم تقریبا تموم شده ولی خودشون باور ندارن
A
۳ اسفند ۱۴۰۲چین حق خودشو گرفته ما هم باید حقمونو بگیریم البته با کار و تلاش.
فورد
۳ اسفند ۱۴۰۲بعید میدونم مشتری پیدا کنه با بوجود بویینگ و ایرباس
۳ اسفند ۱۴۰۲ببخشید داش
امین
۳ اسفند ۱۴۰۲چین بتونه بازار داخلی خودش و کشورهای همسو تامین کنه قدم بزرگی با این محصول برداشته.
هنوز نمیتونه با دو شرکت بزرگ رقابت کنه اما آینده نامشخصه
اما حداقل برای نیاز داخلی خودش میتونه تولید کنه.
و نیاز داخلی با پهناوری چین با ۱.۵ میلیارد جمعیت بازار خیلی بزرگی محسوب میشه
ارش
۶ اسفند ۱۴۰۲مطمئن باش اولین مشتری ایران خودمون هست
ممد ژانگولر
۳ اسفند ۱۴۰۲دست 👏 مریضا به چینیا که انگشت تو هر سولاخی میکنن و تهشو در میارن .
شرکتی که بتونه هواپیما بسازه مطمئنا ماشین و موتور و ربات ساختن براش عین آب خوردنه .
شما سوار این هواپیما بشی دوحالت بیشتر نداره یا به سلامتی و میمنت به مقصد میرسی یا یکمی اونورتر تو اقیانوس به ملکوت اعلا میرسی . حتما قبل سفر بدهیاتونو صاف کنید که خدایی نکرده مدیون و بدهکار سوار هواپیما نشید .
مهراد
۳ اسفند ۱۴۰۲ممد ژانگولر وجدانا برادرانه دوست دارم ، همه حرفات درسته
۳ اسفند ۱۴۰۲سوراخ😘🤩
۳ اسفند ۱۴۰۲کاش ما هم مثل چینیا بودیم🤩
سوشیانت
۳ اسفند ۱۴۰۲ساخت هواپیما چه ربطی به ماشین داره؟! واقعا آدم یه کامنت هایی میخونه که تا چند روز میتونه بخنده
ممد ژانگولر
۳ اسفند ۱۴۰۲سوشی جون اگه بتونی تا چند روزی این خنده قشنگتو نگهداری تا کمپانیهای bmw و رولزرویس بیان ازت عکس بگیرن ممنونت میشم .
رسا
۶ اسفند ۱۴۰۲دوست عزیز غربی ها هم با وقوع هزاران نقص فنی و کشته شدن مردم در کشورهای مختلف توانسته اند ایرادات خودشان را در مرور زمان اصلاح بکنند و همچنان هم این فرایند در حال وقوع هست
Dan
۳ اسفند ۱۴۰۲یکم شبیه a220 نیست؟
Saber S1
۳ اسفند ۱۴۰۲انشالله که پیشرفت زیادی کنند و کیفیتشان بالاتر برود و هم رقیب اتوبوس هوایی یا همان ایرباس شوند و هم به ایران بیایند و چند هواپیمای جدید و تازه نفس و زین شده به ناوگان هوایی مان اضافه شود و این فسیل های پرنده را به سطل زباله بریزیم .
morteza
۳ اسفند ۱۴۰۲الان ج.ا سریع میره میخرتش
ارسلان
۳ اسفند ۱۴۰۲این رقیب امبرائر برزیل ام نیست….یه بادبادک سر هم کردند و با بدبختی پروندند هوا!!
ارسلان
۳ اسفند ۱۴۰۲نمیتونه بخره ، موتورش برا CFM آمریکاست…این چینی های شپشو ملت اوسگل کردند با این مونتاژ کاری و تبدیل کالای خوب به آشغال بی مصرف !!
رقیبی برای ایرباس و بوئینگ است 🤣
Anti Tesla
۳ اسفند ۱۴۰۲هههههههه
رئیسی سال ۱۴۰۰ یک سفر به چین داشت که به کارخونه این هواپیما سر می زنه.
الان بحث دارن می کنن که فناوری این رو به ایران بدن،ولی چین خودش برای ساخت این هواپیما از شرکت های آمریکایی قطعه می خره،آمریکا هم بعد از این تهدید به تحریم چین کرد.
از ادامه ماجرا خبر نداوم.
منبع : تلگرام گلوبال سیکیوریتی
Siyavash
۳ اسفند ۱۴۰۲حس خوبی ندارم توبه این زمینه با چین…آنقدر ماشین درجه ۳ چیه وارد کشور کردیم الان هواپیماشونو ببینم حسن میکنم با سومین پرواز منفجر میشه…💯
خلیج پارس
۳ اسفند ۱۴۰۲نمیخواد انقد تبلیغ چین بکنی بابا ببین چقدر بی مغزن که با دزدی و تقلید از طرح A-319 از شرکت بزرگ و خوشنام Airbus برای خودشون شخصیت جور کنن اون زمونی که Boeing آمریکا و Airbus فرانسه هواپیما میساختن چینیها اصلا خبر از تمدن نداشتن و در حال مشت و لگد زدن به همدیگه بودن با خر و اسب سفر میکردن.
امین
۳ اسفند ۱۴۰۲دنیا در حال تغییر هست.
در همیشه بروی یک پاشنه گردش نمیکنه.
پوریا
۴ اسفند ۱۴۰۲والا همین قبل اینکه کمونیست بشه اصلا ماشین نداشتن سوار بشن
محمد
۳ اسفند ۱۴۰۲هنوز خیلی راه داره ولی قطعا تا بیست ساله دیگه کاملا یه رقیب گردن کلفته برای همه رقباش
ksrvy
۳ اسفند ۱۴۰۲شک نکن
parhamiof
۳ اسفند ۱۴۰۲یه حسی مثل توپولف دارم بهش.
محمد امین
۳ اسفند ۱۴۰۲اسمش هواپیما ساخت چینه وگرنه
نزدیک 70 درصد قطعات از جمله انجینش کاملا ساخت cfm و غربی هاست
بعد 17 سال به زور تونستن عملیاتی ش کنن، پیشرفت چینیها خارق والعاده و قابل تحسینه ولی زود واسه خیلیا که بخوان سنگ هواپیما چینی به سینه بزنن با این هواپیما فقط میتونیم بیشتر به عظمت تکنولوژی اروپایی ها و امریکایی ها پی ببریم
Anti Tesla
۳ اسفند ۱۴۰۲این همین الان تو چین پرواز می کنه و جواب داده.
گزینه خوبی برای ایران با این شرایط تحریم ها هست.
همایون
۴ اسفند ۱۴۰۲اگه مافیای هواپیماهای دست دوم ایران اجازه بدند خیلی خوب میشه تا از جین که تنها کشوری هست بجز روسیه مه با ایران مراوده مالی کلان انجام میده و در حال حاضر تو مباحت صنعتی و تکنولوژی مثل هنین هواپیما بجز بحث موتور از روسیه جلوتر هست یه قراردادی با شرکت موماک ببندند تا با یک نوتور و اویونیک چینی به تعداد زیاد ازش تهیه کنند تا این وضع اسفناک هواپیماهای داخلیمون رو حل منند هم ناوگان خیلی محدودی داریم هم ناوگان فوق فرسوده ای داریم هم نصف بیشتر همین ناوگان فرسوده و قدیمیمون زمینگیر هستند و یا قطعش رو نمیشه وارد ایران کرد یا نمیصرفه سرپاش کرد یا انقدر قدیمیه که ننیشه دیگه سرپاش کرد بخاطر خواب بودن طولانی مدتش زیر افتاب و باد و خاک مخصگصا در مورد هواپیماهای بویینگ باز ایرباس ها شرایط بهتری از نظر تامین قطعات دارند،این کوماک و یدونه هم هنین سوخو روسیه که جنگنده میزنه یه هواپیما مسافربری در همین اندازه و کلاس این کوماک داره تنها راه نوسازی ناوگان و افزایش تعداد هواپیما برای ایران هستند چون اینجور که مشخصه از نظر کشایش سیاسی و اقتصادی و اشتی با جهان غرب هیچ رگه روشنایی وجود نداره حتی یک لامپ کم سو هم روشن نیست
پوریا
۴ اسفند ۱۴۰۲این هواپیما کوماک c919 قطعات هاش ۹۸ درصد آمریکایی و اروپایی هستن. بنابراین رقیب ایرباس بوئینگ محسوب نمیشه و نخواهد بود.
حداقل باید نصف قطعاتش باید خودش بسازه تا بتونه رقیب بوئینگ ایرباس بشه
تورج
۷ اسفند ۱۴۰۲اول باید تفاوت جنس تجاری وحرفه ای رو بدونیم .یک چاقوی سوییسی ویک چاقوی چینی .یک خودروی چینی ویک خودروی استاندارد اروپا یا آمریکا یا ژاپن .صحبت استانداردهای پاس شده هست .هروقت چین هم توانست به کیفیت آنها برسه قبول .هواپیماهم همینطور.
بابک
۷ اسفند ۱۴۰۲رقیب نمیتونه باشه چون موتورش رو خودش نمیسازه و از کشورهای اروپایی تهیه میکنه
K.l
۷ اسفند ۱۴۰۲چین سرقت تکنولوژی میکند یا آمریکا که نخبگان را از تمام دنیا با هزار ترفند به کشور خود کشانده.حاصل سی سال زحمت پدر مادرانرا به بیگاری میکشاند و تمام اختراعات را که حاصل زحمت این نخبگان میباشد به نام خود ثبت میکند.
نیستانک
۸ اسفند ۱۴۰۲چین صاحب تکنولوژی بسیار بالایی شده و بعلت تجار بنجل خر ما تصور ما را هم خراب کردند.چین اکنون در ساخت پل های طولانی رتبه اول دنیا را دارد. چین در ساخت خودرو های سنگین رتبه اول را دارد. چین بسیار منظم شده و آمریکا و اروپا هم قبول کرده اند. همین هواپیما در موتور و بعضی قسمتها با آمریکا و اروپا مشترک هستند.چین صاحب قسمتی از دنیا شده.
رهگذر
۹ اسفند ۱۴۰۲خیلی خبر خوبیه شاید در آینده به ایران هم بیان که با توجه به فرسوده بودن هواپیماهای ایرانی می تونه جایگزین خوبی باشه