اولین هواپیمای مسافربری تولید چین توانست پرواز افتتاحیه خود را با موفقیت به پایان برساند. پرواز این هواپیما یک دستاورد قابلتوجه برای کشوری است که چندین دهه تلاش داشته تا با رقبای غربی خود در آسمانها رقابت کند.
چاینا ایسترن ایرلاینز با استفاده از هواپیمای C919 توانست از شانگهای تا پکن پرواز کرده و دستاورد مهمی را به ثبت برساند. مقامات این کشور امیدوارند هواپیمای C919 رقبای خارجی همچون بوئینگ ۷۳۷ مکس و ایرباس A320 را به چالش بکشد. این هواپیما اولین محصول تولید چین با قابلیت تولید انبوه است که از وابستگی چینیها به تکنولوژی خارجی میکاهد. البته بسیاری از قطعات هواپیمای موردبحث همچنان از خارج مرزها تأمین شدهاند. ژی جین پینگ رئیسجمهور چین از این دستاورد به عنوان پیروزی خلاقیت چینیها نام برده و رسانههای این کشور نیز پرواز آن را نمادی از افتخار ملی و توانمندی صنعتی چین دانسته اند. رسانه دولتی چین میگوید:
در آینده اکثر مسافران قادر خواهند بود تا سفر با استفاده از هواپیمای داخلی و بزرگ را انتخاب کنند
C919 محصول شرکت دولتی هوانوردی تجاری COMAC است که کار توسعه این محصول را از ۱۵ سال پیش کلید زد. تصاویر و ویدئوهای رسانهها نشان دهنده خروج مسافران از هواپیما و ورود آنها به ترمینال فرودگاه است. همچنین مقامات دولتی نیز در مراسم مختصری که برای گرامی داشت پرواز C919 برگزار شده بود شرکت کرده و عکس یادگاری گرفتند. یکی از مسافران این هواپیما به رسانهها گفت که پرواز با هواپیمای یاد شده بسیار نرم، راحت و خاطرهانگیز بوده است. رسانههای چینی با انتشار ویدئوی پرواز این هواپیما از فرودگاه هونگجیائو شانگهای اعلام کردند ۱۳۰ مسافر سوار بر C919 بودهاند. گفته میشود مسافران اولین هواپیمای مسافربری چین کارتهای قرمز رنگ و وعده غذایی خاصی را دریافت کردهاند. در تصاویر دیگر میتوانیم مسافران را ببینیم که پرچمهای ملی چین را به اهتزاز درآوردهاند و آهنگی ملی را میخوانند و در یک طرف نیز کیکی برای گرامی داشت این پرواز بریده میشود.
رسانه دولتی بیجینگ دیلی با اشاره به سالهای اولیه اصلاحات اقتصادی ۴۰ سال پیش میگوید:
پس از نسلها تلاش و کوشش سرانجام ما انحصار هوانوردی غربیها را شکستیم و خود را از شر تحقیر ۸۰۰ میلیون پیراهن برای بوئینگ خلاص کردیم
هواپیمای C919 ساعت ۱۰:۳۲ به وقت محلی از شانگهای پرواز کرد و ۲ ساعد بعد در فرودگاه پکن به زمین نشست. یکی از مسافران این پرواز میگوید:
من به این هواپیما اعتماد دارم. پروازی که انجام شد نرمتر و راحتتر از انتظاراتم بود
این هواپیما به شانگهای بازگشته و قرار است سفری طولانیتر به چنگدو داشته باشد. لی بویوان دانشجوی ۲۱ ساله علاقهمند به هوانوردی روز یکشنبه در فرودگاه شانگهای حاضر شده بود تا راهی چنگدو شده و روز بعد با C919 به مبدأ خود بازگردد. او میگوید:
من واقعاً به دنبال پرواز با این هواپیما هستم به ویژه آنکه جزو هواپیماهای نسل جدید است و برخلاف محصولات بوئینگ و ایرباس که چندین سال است تولید شدهاند، C919 به تازگی توسعه یافته است.
شایان ذکر است اولین پرواز هواپیمای مسافربری چین پس از سالها تأخیر در سال ۲۰۱۷ انجام شد و از آن زمان تاکنون تستهای پروازی زیادی را پشت سر گذاشته است. شرکت چاینا ایسترن ایرلاینز که از حمایتهای دولتی برخوردار بوده ۵ فروند از این هواپیما را در مارس ۲۰۲۱ سفارش داد و اولین فروند را در دسامبر امسال تحویل گرفت. انتظار میرود ۴ فروند باقی مانده نیز در ماههای آتی تحویل این شرکت هوایی شوند. اگرچه این هواپیما در چین تولید میشود اما وابستگی زیادی به قطعات شرکتهای غربی دارد و از جمله این بخشها میتوان به پیشرانهها و سیستمهای هوانوردی تولید شرکتهایی همچون جنرال الکتریک، سافران SA و هانی ول اینترنشنال اشاره کرد.
رسانههای داخلی چین میگویند این هواپیما از روز دوشنبه پروازهای عادی خود بین شانگهای و چنگدو را آغاز کرده است. این رسانهها از تحویل اولین فروند C919 به ایرلاین یاد شده به عنوان دستاوردی مهم در صنعت هوانوردی چین نام میبرند. ژانگ یوجین مدیر COMAC چندی پیش اعلام کرده بود حدود ۱۲۰۰ سفارش را برای C919 دریافت کردهاند. شایان ذکر است قاره آسیا و به ویژه کشور چین اهدافی کلیدی برای شرکتهای ایرباس و بوئینگ محسوب میشوند چراکه تقاضای رو به رشدی برای سفرهای هوایی در این کشورها وجود دارد. ایرباس ماه پیش اعلام کرد ظرفیت تولید خود در چین را دو برابر خواهد کرد و به همین منظور قراردادی را برای افتتاح خط تولید دوم به منظور مونتاژ A320 در تیانجین امضا کرده است. اولین کارخانه تولید ایرباس در چین که سال ۲۰۰۸ افتتاح شده است در ماه ۴ فروند A320 تولید میکند. ایرباس امیدوار است تا پیش از پایان سال جاری میلادی این رقم را به ۶ فروند در ماه افزایش دهد.
لی هانمینگ کارشناس مستقل هوانوردی در چین میگوید اکثر سفارشهای هواپیمای مسافربری چین از شرکتهای داخلی این کشور بودهاند و به عقیده او بازار خود به اندازه کافی بزرگ خواهد بود. بازار بینالمللی شاید اوضاع متفاوتی داشته باشد زیرا هیچکدام از رگلاتورهای اروپایی و آمریکایی استفاده از این هواپیما را تائید نکردهاند. یکی از کارشناسان میگوید تا زمانی که تأییدیههای یاد شده صادر نشوند بازارهای بینالمللی کلیدی بر روی C919 بسته خواهند بود. نسخه قبلی C919 که با نام ARJ21 شناخته میشود یک هواپیمای ۹۰ نفره برد کوتاه بود که در سال ۲۰۱۶ وارد فاز تجاری شد و در ایرلاین های چینی و اندونزیایی بکار گرفته شد. استفاده از ARJ21 در اندونزی نشان میدهد که عمده بازارهای هدف C919 کشورهای در حال توسعه خواهند بود. در نهایت باید گفت COMAC در حال توسعه هواپیمای پهنپیکر CR929 با همکاری روسیه است.
هادی
۹ خرداد ۱۴۰۲هرچقدر که ما توهم و تعصب و میتوانیم کذایی و پوشالی داشتیم اون ها عمل کردند و موفق شدند
Reza-a
۹ خرداد ۱۴۰۲در مورد هواپیما هنوز زوده ولی اگر به صنعت خودروسازی چین نگاه کنیم شما درست میگی و موفقیت از جایی شروع شد که چین درهای بازارش رو به جهان باز کرد و ایجاد رقابت شد و متفاوت با باورهای کمونیستی عمل کرد از اونجا به بعد پیوسته رو به پیشرفت میره
بازار بسته کاری که قطعا انجام میده پسرفت و سود رسوندن به سواستفاده کنندههاست و هرچقدر بیشتر طول بکشه جبرانش سخت تر خواهد شد.
علی ====
۹ خرداد ۱۴۰۲متوجه نشدیم منظور از 800 میلیون پیراهن برای بوئینگ چیه
datsun
۹ خرداد ۱۴۰۲دقت کردید اسم چ ی ن رو تو کامنت میزاری کامنت محو میشه خیلی باحالی پدال،
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۹ خرداد ۱۴۰۲من بررسی کردم و چنین مشکلی نداریم
تمام کامنت ها با هرنوع متنی که داشته باشند، بدون تایید پدال، منتشر نمی شن
و البته من هم دبیر خبر هستم و مسئولیتی برای تایید کامنت ها ندارم :)
datsun
۹ خرداد ۱۴۰۲چندین بار برای خود من اتفاق افتاده جناب اشتری کامنت رو ارسال میکنی ولی محو میشه اصلا برای تایید هم نمیره
بهزاد
۹ خرداد ۱۴۰۲داتسون دقیقا درست میگه اشتری جان.
در زمان های اخیر هر وقت کلمه ی چ ،ی ، ن نوشته میشه حتی کامنت ثبت نمیشه.
Amirmohammad
۹ خرداد ۱۴۰۲پیشرفت چین خیلی سریع و عجیبه.تو مسائل پیش پا افتاده هم نیست پیشرفتش بلکه توی مسائلی هست که به اوج تکنولوژی نیاز دارن چین تا ده پونزده سال پیش توی صنعت هوایی حرف خاصی برای گفتن نداشت اما الان هم جنگنده نسل پنج داره هم هواپیمای مسافربری.توی بقیه زمینه ها هم همین هست وضعیتش.
اون روزی که توانایی ساخت تراشه رو هم پیدا کنه دیگه سرعت پیشرفتش چند برابر میشه
مسیر درستی رو در پیش گرفتن یک میلیارد جمعیت دارن ولی رییس جمهورشون با سیاست های درست کاری کرد که فقر مطلق ریشه کن بشه با این جمعیت،این کار به شدت سخته چون مثلا بعضی کشور ها هستن ۸۵ میلیون جمعیت دارن ولی فقر مطلق توشون عادیه!
Ehsan
۹ خرداد ۱۴۰۲متخصص موضوع چین و برند های چینی مثل هواووی و اینا فونیکس (لینک) هست
امیدوارم اینجا هم موضوع رو تشریح کن
پیام
۹ خرداد ۱۴۰۲مثل سینافارم و فایزر! 😂😂 تازه خیلی بدتر
datsun
۹ خرداد ۱۴۰۲بدتر از استرازانکا کره ی که نبود
Car love
۹ خرداد ۱۴۰۲استرازنکا محصول اکسفورد انگلیس بود! چه ربطی به کره داشت؟ اتفاقا واسکن خیلی خوبی بود
Killer
۹ خرداد ۱۴۰۲استرازانکا کره ای؟؟؟ لامصب قبلش سرچ میکردی حداقل ببین تو دیگه چقدر از دنیا عقبی که حتی نمیدونی استرازانکا مال کجا بود😂! اوضاع خیلی خیطه اثرات ناراحتی شدید از ورشکستگی نیسانه
استرازانکا کره!!
MILADZM
۹ خرداد ۱۴۰۲آسترازانکا کره ؟
حداقل قبل اظهار فضل یه سرچ بزن
آسترازانکا یه شرکت دارویی و زیست فناوری انگیلیسیه
واکسنم همون شرکت ساخته هیچ دخل و خرجی به کره نداره پروفسور داسسسسسسسسسسسستون .
پیام
۹ خرداد ۱۴۰۲کره اگه مال این حرفا نبود الان وضعیت ایفینیتی رو داشت! دیگه دوران ظهور اینجور چیزایی تموم شده ناراحت نباش. الان دوران افول هست
datsun
۹ خرداد ۱۴۰۲با یه اکانت بیا حداقل چون اون موقع بهشون میگفتن کره ی من فکر کردم ساخت کره اس پس مال این حرفا نبوده که یه واکسن هم تولید کنه
dan
۹ خرداد ۱۴۰۲فایزر؟؟؟
حسین دهمرد
۹ خرداد ۱۴۰۲کشورایی که فایزر استفاده کردن هنوزم تو صدر تلفاتن . عقبی هنوز
Ali
۱۴ مرداد ۱۴۰۲داداش فایزر و مدرنا بهترین واکسن کرونا در جهان هستند و هر کدوم بالای ۹۰ درصد تاثیر گذاری دارن فامیل ما که در زمان کرونا در ترکیه مشغول تحصیل دندان پزشکی بود هر دو دوز رو هم فایزر زدن اصلا هیچ مشکل حتی عارضی هم نداشت آخه فایزر رو فقط آمریکا تولید نکرده که بلکه آلمان و آمریکا باهم مشارکتی تولید کردند و همچنین فایزر فقط تو آمریکا شرکت نداره که واکسن فایزر-بیواِنتک در کشور های مثل : آمریکا ، آلمان ، فرانسه ، چین ، ایرلند ، بلژیک تولید شدند و اصلا هیچ گزارشی حاکی از تلفات این واکسن نداشتیم مگر اون موقع که هنگام تزریق واکسن به یک فردی که قبلاً مبتلا به کرونا بود و بهبود نیافته بود اگه تزریق میشد آره اون موقع احتمال مرگ داشت که این هم مال تمامی واکسن های کرونا بود .
حسین دهمرد
۹ خرداد ۱۴۰۲من در جواب یکی از کاربرا دو خط از متن خود مقاله رو کپی کردم اونم حذف کردید؟
راوی
۱۰ شهریور ۱۴۰۲بنظرم رفتن ایرباس 319 رو کپی کردن
حالا شکل موتورش هم میخوره روسی باشه تا ساخت رولزرویس