با انتشار مقالهای خواندنی در مجله پدال دانستیم که مصرف سوخت تانک و نفربر چقدر زیاد است و این بار میخواهیم به مصرف سوخت هواپیما بپردازیم.
اکثر خریداران خودروها به مصرف سوخت آنها اهمیت میدهند چراکه هزینه پرداختی برای سوخت یکی از اجزای اصلی هزینههای مالکیت و نگهداری وسیله نقلیه را تشکیل میدهد. خرید هواپیما هم از این قضیه مستثنا نیست و فرقی نمیکند که هواپیمای شخصی باشد یا تجاری. در واقع سوخت یکی از دو فاکتور اصلی ایرلاین ها در بحث هزینههاست و حدود ۲۰ درصد هزینههای عملیاتی را تشکیل میدهد و میتواند در کوتاهمدت تأثیر زیادی روی عملکرد و درآمد شرکتها بگذارد.
به همین خاطر است که شرکتهای سازنده هواپیما همواره به دنبال یافتن راههایی برای بهبود مصرف سوخت محصولات خود هستند. با اینکه فاکتورهای دیگری همچون قیمت خرید، شعاع پروازی، ظرفیت حمل مسافر و بار، هزینههای نگهداری و مسائل ژئوپلیتیکی میتواند روی انتخاب هواپیمای مدنظر توسط یک ایرلاین تأثیرگذار باشد اما مصرف سوخت هواپیما هم جزو مهمترین فاکتورهای تأثیرگذار روی تصمیم خرید ایرلاین هاست. به همین دلیل کونویر ۹۹۰ کرونادو که یکی از سریعترین ایرلاین های دنیا بود با شکست مواجه شد. البته روش اندازهگیری مصرف سوخت هواپیما مشابه خودروها نیست و در ادامه بیشتر به تشریح این روند خواهیم پرداخت.
اندازهگیری مصرف سوخت یک خودرو آسان است و با بررسی مشخصات فنی آن میتوان به مصرف خودرو پی برد. اگر مالک یک خودروی قدیمیتر هستید و نمیدانید که مصرف سوخت آن چقدر است شما میتوانید باک را پر از سوخت کرده و کامپیوتر سفری خودرو را ریست کنید. زمانی که مجدداً راهی پمپبنزین شوید فقط کافی است میزان پیمایش خودرو با یک باک سوخت پر را بررسی کرده و سپس با یک ضرب و تقسیم ساده، میزان مصرف سوخت در صد کیلومتر را به دست آورید؛ اما شرکتهای سازنده هواپیما برای اندازهگیری مصرف سوخت هواپیمای خود از این روش استفاده نمیکنند. برای مثال بوئینگ ۷۴۷ را در نظر بگیرید که جدیدترین نسخه آن یعنی 8i دارای ظرفیت باک ۲۴۲۲۶۶ لیتری است را بتواند به شعاع پروازی ۱۴۳۷۱ کیلومتری دست یابد. فاکتورهای دیگری نیز وجود دارند که روی این عملکرد تأثیر میگذارند اما برای سادهسازی کار ما از همین اعداد استفاده میکنیم و اگر بخواهیم مصرف سوخت را به دست آوریم کافی است ضرب و تقسیمی ساده انجام دهیم و نهایتاً به مصرف سوخت ۱۶۸۰ لیتر در صد کیلومتر برسیم.
اگر ایرلاین ها بخواهند با اتکا به چنین مصرف سوختی کسبوکار خود را پیش ببرند اصلاً سودده نخواهند بود و پرواز هم فقط در دسترس افراد ثروتمند خواهد بود اما خوشبختانه یکچیز وجود دارد و آن اینکه ایرلاین ها میتوانند صدها نفر را با یک هواپیما جابجا کنند. بوئینگ ۷۴۷-8i در حداکثر ظرفیت خود میتواند ۴۶۷ مسافر را حمل کند و بنابراین اگر مصرف سوخت این هواپیما را به تعداد مسافر آن تقسیم کنیم به مصرف سوخت ۳.۶ لیتر برای هر صندلی میرسیم که این رقم بهتر از مصرف سوخت تویوتا پریوس است.
R
۲۵ اسفند ۱۴۰۳جالب بود
مازیار
۲۵ اسفند ۱۴۰۳البته واحد سوخت هواپیما کیلوگرم (وزن) هست همینطور هر چیزی که بار هواپیما محسوب میشه
mickeyy
۲۵ اسفند ۱۴۰۳از ماشین های ایرانی با موتور ماقبل تاریخ Xu7 کمتر میسوزونه
کیفام
۲۵ اسفند ۱۴۰۳قیمت هر لیتر سوخت جت در ایران 6000 ریال بوده و در کشورهای همسایه 140000 ریال می باشد.
حیدر صالح
۱۹ فروردین ۱۴۰۴هواپیما سوخت جت JP5 نمی سوزانه!
سوخت جت مخصوص موتور توربو جت است که در جنگندههای شکاری است
هواپیمای مسافری موتور توربوفن دارد و
نفط سفید تصفیه شده با افزودنی های خاص می سوزاند
قیمت نفط سفید چند؟
KAIZEN
۲۵ اسفند ۱۴۰۳اینکه آخر مقاله گفته شده 3.6 لیتر برای هر صندلی و “””کمتر از تویوتا پریوس””” است مقایسه ای اشتباه است.
چون در یک تویوتا پریوس راحت 4 نفر همراه با بار قرار میگیرند و اگه اینطور مقایسه کنیم میشه حدود 14.4 لیتر در یکصد کیلومتر در صورتی که پریوس 100 کیلومتر را با حدود کمتر از 5 لیتر طی میکنه یعنی حدود یک سوم مصرف سوخت هواپیما
یعنی هر صندلی پریوس حدود 1.3 لیتر مصرف میکنه
Mohammad hasan
۲۵ اسفند ۱۴۰۳مصرف سوخت هواپیما رو به جرم بر ساعت حساب میکنند
یعنی مثلاً X تن در یک ساعت پرواز با سرعت کروز
عبدبرش
۲۶ اسفند ۱۴۰۳مصرف هواپیما رو با قیمت دلار محاسبه می کنن نه مسافت و و و ! لااقل در ایران آنگونه هست!
محمود
۲۶ اسفند ۱۴۰۳پس با این مصرف سوخت هواپیما سهم زیادی در آلودگی هوا دارد چرا کسی در باره آلوده کردن هوا توسط هواپیماها صحبت نمیکنه،
JaMsHiD-B
۵ فروردین ۱۴۰۴علم در اون حدی نیست که هواپیما مسافربری کاربردی بدون آلایندگی تولید کنن
برا همین حرفی نمیزنن
فقط هم زورشون به همین ماشین های سواری رسیده که مثلا تبدیلشون کنن به ماشین بدون آلایندگی که میشه باهاش جهان رو نجات داد
خندم میایه سید
aliHOZA
۲۶ اسفند ۱۴۰۳ببخشید، چطور شد که مصرف سوخت پریوس رو بر تعداد مسافران تقسیم نکردید؟
آرمین
۲۶ اسفند ۱۴۰۳مفید بود ، ممنونم
علی
۲۷ اسفند ۱۴۰۳فکرکنمبوئینگتویحلمشکل۷۳۷بدجوریگیرکرده،یهسیسالیطولمیکشهتامورددردستورکارقراربگیره،حالاآمریکاییها بیانازشفافیتبودجهبرنتویشفافیتفضایکارخانه.
م
۲۷ اسفند ۱۴۰۳بنابراین بوئینگ 7470 توی هرکیلومتر 16 لیتر سوخت مصرف میکنه، با توجه به هیکلش، کمه اما واقعا زیاده. با توجه به اینکه این همه هواپیما، تانک، ماشین، بولدوزر، تانک،… داریم، عجیبه که تاحالا سوخت زمین تمام نشده. تازه خیلی از نیروگاهای برق هم داره با سوخت کار میکنند. درختها هم که دارن قطع میکنند،. بیخود نیست که اوضاع زمین به اینجا رسیده. ناامیدکننده هست و ترسناک
مصطفی
۲۸ اسفند ۱۴۰۳ی چی گفتی تا ی چیزی گفته باشی خلاصه
مصطفی
۲۸ اسفند ۱۴۰۳مصرف سوخت بوئینگ 747-8: ۱۲,۵۰۰ لیتر در ساعت
مصرف سوخت پریوس: ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر
ما میخواهیم ببینیم که با ۱۲,۵۰۰ لیتر سوخت، پریوس چند کیلومتر میتواند حرکت کند
پیدا کردن مسافت قابل طی شدن با ۱ لیتر سوخت در پریوس
پریوس با هر ۴ لیتر سوخت، ۱۰۰ کیلومتر حرکت میکند.
پس با ۱ لیتر، این مقدار را طی میکند\frac{100}{4} ۲۵tt{ کیلومتر در هر لیتر}
محاسبه مسافت با ۱۲,۵۰۰ لیتر
حالا مقدار بالا را در ۱۲,۵۰۰ لیتر ضرب میکنیم
12,500 / 25 = 312,500t{ کیلومتر}
نتیجه نهایی:
با سوختی که بوئینگ 747-8 در یک ساعت مصرف میکند، تویوتا پریوس میتواند ۳۱۲,۵۰۰ کیلومتر حرکت کند
محمد
۱ فروردین ۱۴۰۴منظورت نویسنده از ریست، بازآوری بود ؟
متاسفانه وقتی خبرنگار و نویسنده کشورمون که جزئی از فرهنگ ایران و پاسدار زبان فارسی هست خودش کلمات فارسی رو به راحتی می فروشه چه توقعی از بقیه هست؟
زبان فارسی در حال غارت شدن هست
کمی به خودمون بیاییم !
ناشی
۱۹ فروردین ۱۴۰۴ما خودمون و عمرمون و کل کشورمون غارت شد تو فکر زبان پارسی هستی اگه قرار بود زبان پارسی غارت بشه الان من و شما عزبی صحبت میکردیم اما بدون عمر و کشورمون بخاطر عرب ها غارت شد
علی
۲۰ فروردین ۱۴۰۴چون منافع دولت ها شرکتهای بزرگ وآدمهای بانفوذ و پولدار در بودن این سیستم هاست همین الان انسان فن آوریهای پیش رفته را در اختیار داره که دنیا رو از شر آلودگی وهزینه های گزاف که مردم برای خدمات میپردازن راحت کنه ولی چون با منافع اونایی که گفتم تضاد داره عملی نمیشن یا سرعت لاک پشتی دارن مثلا یکیش ماشین برقیست میشه با چند دقیقه شارژ بالای هزارکیلومتر رانندگی کرد یاحتی بانور خورشید شارژ بشن ولی دیگه باخرید چنین محصولی سالها پولی به جیب اون عده خاص نمیره چون سیستم های برقی مثل فسیلی ها نیاز چندانی به مشتقات دیگه ندارن بعدش هم وابستگی جامعه به دولتها کم میشه ولی آینده نزدیک همه معادلات عوض میشه چون ما در پیچ تاریخی زمان قرار داریم دو سه دهه دیگه به کسی که مثل امروز زندگی کنه به مانند انسان عصر حجر نگاه میشه