آموزشصنایع هوایی

دلیل استفاده از رنگ سفید در بدنه هواپیماهای تجاری و مسافربری چیست؟

اگر دقت کرده باشید اکثر هواپیماهای تجاری و مسافربری سفید رنگ هستند اما علت این موضوع را می‌دانید؟


اکثر افراد، چه بزرگ‌سال و چه خردسال هنگام شنیدن صدای هواپیما به آسمان نگاه می‌کنند و رنگ اکثر هواپیماها نیز سفید است هرچند احتمال دارد نام و نشان ایرلاین با رنگ دیگری روی بدنه نقش بسته باشد. باید دانست از دهه ۷۰ میلادی و معرفی طرح رنگ یورو وایت، اکثر هواپیماهای تجاری بدنه‌ای سفید رنگ دارند. البته نکته جالب این است که رنگ سفید هواپیماها به خاطر مد نیست و تا قبل از معرفی طرح یورو وایت اکثر هواپیماها اصلاً بدنه‌ای رنگ‌آمیزی شده نداشتند و از بدنه‌های فلزی براق استفاده می‌کردند. علت تغییر رنگ بدنه هواپیماها به سفید آن بود که رنگ سفید مزیت‌های قابل‌توجهی در صنعت هوانوردی داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به دفع بهتر گرما، نگهداری آسان، قابلیت دید بیشتر و البته نیاز به بودجه پایین‌تر برای رنگ‌آمیزی هواپیماها اشاره کرد.

اولین و مهم‌ترین دلیل رنگ سفید بدنه هواپیماهای تجاری این است که رنگ سفید در حین تابش آفتاب بهترین گزینه برای انعکاس آن است. همان‌طور که می‌دانید نشستن داخل یک خودرو با موتور خاموش و زیر نور آفتاب آسیب زیادی به سلامتی وارد می‌کند. حال تصور کنید یک هواپیما با بدنه فلزی بی رنگ که فاقد سیستم تهویه مطبوع است و بالای ابرها پرواز می‌کند در معرض تابش مداوم گرما قرار دارد و می‌بایست این شرایط را تا چندین ساعت تحمل کند. بی‌شک در چنین شرایطی مسافران هواپیما به شدت آسیب خواهند دید.

با استفاده از رنگ سفید در بدنه هواپیما می‌توان مقاومت بیشتری در برابر اشعه خورشید داشت. درست همانند تفاوت استفاده از لباس‌های سفید و مشکی در تابستان، استفاده از رنگ سفید در بدنه هواپیماهای تجاری به انعکاس بیشتر نور و گرمای خورشید کمک می‌کند. به این ترتیب دمای داخل کابین هم کاهش یافته و میزان آسیب بدنه هواپیما به خاطر کاهش نفوذ اشعه خورشید نیز کمتر خواهد شد. یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از رنگ سفید برای بدنه هواپیما به قابلیت دیدن آن مربوط می‌شود. رنگ سفید در آسمان آبی رنگ یا باند مشکی فرودگاه کاملاً به چشم می‌آید. از طرف دیگر هرگونه ایراد و آسیب بدنه نیز قبل از پرواز تشخیص داده خواهد شد.

از آنجایی که قبل از پرواز هر هواپیمایی بررسی‌های جامعی روی ایمنی و سلامت آن صورت می‌گیرد بنابراین استفاده از رنگ سفید در بدنه باعث خواهد شد مهندسان کار راحت‌تری در تشخیص ایرادات بدنه و آسیب‌های آن داشته باشند. با وجود رنگ سفید حتی کوچک‌ترین مشکل روی بال‌ها تشخیص داده خواهد شد و همین امر روی هزینه‌های تعمیر و نگهداری، طول عمر هواپیما و ایمنی مسافران تأثیر مستقیم دارد. صحبت از ایمنی شد و باید گفت رنگ‌آمیزی سفید بدنه هواپیماهای تجاری به ایمنی جمعیت پرندگان هم کمک می‌کند. احتمالاً می‌دانید که برخورد پرندگان با هواپیماها یکی از مشکلات بزرگ اطراف فرودگاه‌هاست و هر ساله هزاران پرنده با هواپیماها برخورد می‌کنند. با استفاده از رنگ سفید که کنتراست بالایی دارد، پرندگان راحت‌تر هواپیماها را تشخیص داده و بنابراین مسیر پروازی خود را تغییر خواهند داد.

جدای از تمامی موارد یاد شده، رنگ سفید اقتصادی‌ترین گزینه برای بدنه یک هواپیماست. رنگ‌آمیزی کل بدنه هواپیما حتی با یک رنگ می‌تواند هزینه بالایی داشته باشد و اگر بخواهید رنگ خاصی را انتخاب کنید باید هزینه بسیار زیادی را در نظر بگیرید؛ اما رنگ سفید رایج‌ترین رنگ در صنایع گوناگون است و هزینه کمتری دارد. از طرف دیگر رنگ سفید ساختار پیچیده‌ای ندارد و بنابراین دوام بیشتری نسبت به رنگ‌های دیگر خواهد داشت. از آنجایی که هواپیماها در معرض هوای نامساعد و گرمای بالا قرار می‌گیرند بنابراین رنگ‌های دیگر با گذشت زمان کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند اما رنگ سفید دوام و طول عمر بیشتری دارد و بنابراین زمان رنگ‌آمیزی دوباره هواپیماها طولانی‌تر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸۶ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. علی جردن

    ۸ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1870 ديدگاه)

    پرواز…
    آرزوی غیرممکن بشر چند صد سال پیش…
    امروزه یک امر عادیه…
    بشر بازم اختراع کن .

    موافقم 38
    مخالفم 4
    1. amirkhanzadeh

      ۸ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (350 ديدگاه)

      اصلاح می کنم
      بشر درست برو جلو

      موافقم 28
      مخالفم 1
      1. SMS

        ۸ شهریور ۱۴۰۳
        سوابق: (423 ديدگاه)

        از سفید بهتر پوشش براق و آینه ای که نمیشه

        موافقم 2
        مخالفم 7
  2. ALI.S

    ۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (253 ديدگاه)

    جالب بود.

    موافقم 1
    مخالفم 3
  3. Reza Rafee

    ۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    مفید بود

    موافقم 2
    مخالفم 2
  4. سعید

    ۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مطلب جالبی بود

    موافقم 3
    مخالفم 2
  5. آرمین

    ۹ شهریور ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    حرف مفته..اول مقایسه ماشین که گرم میشه با هواپیما.ماشین سر زمین گرمه وبدنه نازک گرم میشه.ولی هواپیما بالای ابرباسرعت یخ میزنه.اون بالاسرماش صفرشایدنباشه ولی زیرده درجه وکمتره.برادیدن هم رنگ زردبهتردیده میشه.کل دنیاتاکسی زرده براهمین.این دلیل خوبی برای هواپیمانیست.مابقیشوحال ندارم بگم

    موافقم 6
    مخالفم 7
    1. tex

      ۹ شهریور ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیز دلم میتونی اثباتش کنی؟

      اون بالا لایه اوزون نازک میشه اشعه خورشید قوی تر
      اگ بدنه تیره بکار ببرن کل طول موج هارو جذب میکنه و گرمتر از اون ماشبنی ک رو زمینه میشه هیچ ربطی به دمای هوا نداره
      درسته هر به اعضای هر ۱ کیلومتر ۶ درجه کاهش پیدا میکنه ولی ارتفاعیی ک هواپییما داره تو لایه استراتوسفره معروف به لایه (اوزن) بخاطر همین اونجا هوا نسبتا گرم تر از لایه های دیگس.

      موافقم 1
      مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا