محاسبهٔ قدرت تولیدی موتور توربوفن برحسب اسب بخار کار بسیار سختی است ولی با روشهایی میتوان این کار را بهصورت تخمینی انجام داد.
موتورهای جت دستگاههای پیچیدهای هستند که برای تولید نیروی کافی بهمنظور بلند کردن هواپیما از روی زمین طراحی میشوند. قدرت این پیشرانهها در قالب نیروی رانش مشخص میشود درحالیکه قدرت پیشرانهٔ خودرو یا هواپیماهای پیستونی سبک بر اساس اسب بخار محاسبه میشود؛ اما آیا تاکنون فکر کردهاید که میتوان قدرت موتور جت را با پیشرانهٔ خودرو مقایسه کرد یا نه؟ مقایسهٔ این دو آسان نیست زیرا این پیشرانهها خروجیهای کاملاً متفاوتی دارند. در ادامه بیشتر این موضوع را توضیح خواهیم داد.
شیوه کار پیشرانه پیستونی
پیشرانهٔ پیستونی بر اساس انتقال انرژی از میللنگ به گیربکس کار میکند. پیستونها که در سیلندر به بالا و پایین حرکت میکنند، انرژی احتراق را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و آن را به میللنگ منتقل میکنند. میللنگ هم از طریق سیستم انتقال قدرت شامل گیربکس، میلگاردان (در خودروهای محرک عقب) و دیفرانسیل نیرو را به چرخها میرساند. همین اصل در مورد هواپیماهای پیستونی سبک هم صدق میکند با این تفاوت که میللنگ بجای چرخها، ملخ را به چرخش درمیآورد. توان خروجی پیشرانههای پیستونی برحسب کیلووات یا اسب بخار محاسبه میشود.
شیوه کار پیشرانه توربوفن
پیشرانههای توربوفن از طریق تراکم، احتراق و انبساط کار میکنند. فن بزرگی که جلوی موتور قرار دارد، حجم زیادی از هوا را به داخل کشیده و آن را طی چند مرحله به کمپرسورهای کمفشار و پرفشار منتقل میکند. درنتیجهٔ این فشردهسازی، فشار و دمای هوا افزایش پیدا میکند. زمانی که هوا به فشار و دمای مطلوب رسید، در محفظهٔ احتراق با سوختی که به شکل پودر پاشیده میشود مخلوط خواهد شد. این مخلوط سوخت و هوا در محفظهٔ احتراق مشتعل شده و گازهای داغ تولید میکند. سپس گازهای داغ منبسط میشوند و انرژی را طی چند مرحله به توربینها منتقل میکنند تا نهایتاً از اگزوز خارج شوند. بدین ترتیب، سرعت خروج هوا افزایش میابد، نیروی رانش ایجاد میکند و هواپیما را به جلو میراند. نیروی رانش برحسب پوند فورس، کیلوگرم فورس یا نیوتن محاسبه میشود. یک نیوتن معادل ۰.۱۰۲ کیلوگرم فورس یا ۰.۲۲۵ پوند فورس است. بهعنوانمثال، نیروی رانش موتور GE90 که در بوئینگ ۷۷۷ استفاده میشود معادل ۱۱۵ هزار پوند فورس یا ۵۱۴ هزار نیوتن است.
مقایسهٔ نیوتن با اسب بخار
قدرت موتور توربوفن بر اساس نیرو و مقاومت است درحالیکه قدرت پیشرانهٔ پیستونی بر اساس نیروی شفت است. برای اینکه بتوانیم قدرت تولیدی این دو نوع موتور را باهم مقایسه کنیم، باید نیروی رانش را به نیروی شفت تبدیل کنیم. با در نظر گرفتن سرعت هواپیما، وزن و نیروی درگ، میتوان نیروی تولیدی موتورهای توربوفن را برحسب وات تخمین زد. روش دیگر هم تخمین قدرت فن (برحسب وات) موردنیاز برای روشن کردن موتور جت است. از این طریق، میتوان گفت دو موتور بوئینگ ۷۷۷ در یک پرواز کروز با ظرفیت کامل حدوداً ۴۶ مگاوات نیرو تولید میکند. یک مگاوات برابر با ۱۳۶۰ اسب بخار است؛ بنابراین، دو موتور GE90 بوئینگ ۷۷۷ مجموعاً حدود ۶۲,۵۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکنند. چهار موتور ایرباس A380 نیز هنگام تیکآف حدوداً ۲۲۴ مگاوات قدرت معادل حدود ۳۰۰ هزار اسب بخار تولید میکنند که یعنی قدرت هر موتور ۷۵ هزار اسب بخار است.
amir-mr
۱۱ بهمن ۱۴۰۲۷۵ هزار اسب بخار!🔥
بنظرم قدرت موتور جنگنده ها رو هم کار کنید
عجب باو عجب
۱۱ بهمن ۱۴۰۲یا خدا اعداد و ارقام رو 🤯😵💫
RAM1500TRX
۱۱ بهمن ۱۴۰۲قدرتش برابر با ۴۰۰۰ هزار پراید
😂😂😂
ARIAN
۱۱ بهمن ۱۴۰۲300 هزار اسب بخاررررر؟! 😐😱
Elmiraj
۱۱ بهمن ۱۴۰۲جهت اطلاع بوئینگ ، ایرباس ، جنرال الکتریک و رولز رویس نیروی رانش بوستر سوپر هوی استارشیپ هنگام تیک آف ۴۱ میلیون اسب بخار هست !!!!
۱۳۶ برابر چیزی که A380 تولید میکنه…!!!
حسن
۱۱ بهمن ۱۴۰۲اصلا فرق موتور شاتل، جت، توربو فن، بنزینی، دیزلی، و برقی رومیدونی؟
پویا
۱۱ بهمن ۱۴۰۲اتفاقا از (نیروی رانش) استفاده کرد یعنی یه چیزایی میدونه.
Elmiraj
۱۱ بهمن ۱۴۰۲نه فقط تو مهندسی
amir
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ولی هیچ مهندسی رو ندیدم بوستر موشکی رو با موتور هواپیما موشکی مقایسه کنه شما واقعا نابغه ای
A.m.A
۱۱ بهمن ۱۴۰۲دادا سوخت فضا پیما سوخت جامده و توربو فن نیست چون توی ارتفاع زیاد عملا هوای وجود نداره که بخواد متراکم کنه پس با خودشون اکسیژن مایع حمل میکنن و با سوخت جامد ترکیب میشه.
بعدشم عزیزم اونا تجاری نیستن هواپیماهای تجاری باید رو برد،سر و صدا،مصرف سوخت،بهرهوری و امثالش تمرکز کنن چون تو سال بارها پرواز میکنن اما فضاپیما ها نه قراره یه بار اونو انجام میدن پس صرفا رسیدن هدف اصلیه نه مصرف سوخت
حسن
۱۱ بهمن ۱۴۰۲نه، متاسفانه مهندس نیستم. ولی یاد گرفتم بی خودی نظر ندم. درس خوندن با باسواد بودن فرق داره.
ALI.S
۱۲ بهمن ۱۴۰۲آقا حرفت درست خیلی بیشتر هستش.
ولی اون برای رانش یکباره هست و قابلیت استفاده مجدد رو از موشک انتظار ندارن.
بعد تو وزن اون موشک رو با هواپیما در نظر بگیر، عدد منطقیتر میشه برات.
و در آخر کلاس یک موتور جت سوخت جامد، از بیخ و بن با موتور جت توربوفن فرق داره!!!
منصور
۱۲ بهمن ۱۴۰۲سالها قبل تو یک مقاله ای در باره قدرت موشکهای فضایی خواندم که قدرت موتورهای موشک ساترن 5 معادا 175 میلیون و موشکهای حامل شاتل فضایی 114 میلیون اسب بخار قدرت داشته اند.
محمود بی خطر
۱۱ بهمن ۱۴۰۲خیلی خوب بود
جانانصاحب
۱۱ بهمن ۱۴۰۲موتور خودرو برقی میخواد صاحب کل این مدل بسازه.. غیر ازین مدل ایده ال نمیشه نه کم میاره… اره… جانان غدیری….
کورش
۱۱ بهمن ۱۴۰۲واقعا هروقت سوار هواپیما میشوم به مخترع موتور جت آفرین میگویم و تحسینش میکنم، یعنی تمام هوش و حواس من به موتور و قدرتش هست، اکثرا هم هواپیما وقتی سرعتش به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسه تیکآف می کنند، اما الان یک چیز دیگر هم توجه من را جلب کرد و آن اون یک نفری هست که به واکنش دوستان در کامنتها دیس لایک داده، این عقدهای چند اسب بخار انرژی منفی داره؟!
BMW
۱۱ بهمن ۱۴۰۲الان دوستان حالا با این مطلب که واقفا لذت بردیم نهایت سرعت هواپیما چقدر هست هم وقتی که پرواز می کنه هم وقتی که میخواد تا جایی که بلند بشه میشه راهنمایی بفرمایید برام جالب شد با 75 هزار اسب بخار😁😊🤔
BMW
۱۱ بهمن ۱۴۰۲ولی جدی فکر کن همچین قدرتی رو،روی ماشین ها پیاده کنی و استفاده کنی مثل بوگاتی،فراری لامبورگینی،کونیگزگ، پاگانی،مک لارن و دوج چلنجر خطرناک میشه نه😍😎😂😜
Aram
۱۱ بهمن ۱۴۰۲پس قدرت هر موتور جنگنده رپتور حدود ۱۹ هزار اسب بخاره
کیان
۱۳ بهمن ۱۴۰۲خسته نباشید مهندس مطالب عالی بود
توزمینه موتورهایv94.2 یک مقداری اطلاعات دارم . خیلی این مطلب به کارم آومد
ALI.S
۱۲ بهمن ۱۴۰۲اولش برگهای درخت من خزان شد.
اما وقتی یک مقایسه با جرم یک خودرو و هواپیما انجام دادم منطقیتر شد.
به استثنای خودروهای کلاس شهری و اقتصادی.
علیرضا
۱۲ بهمن ۱۴۰۲هواپیماهای مسافری با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت از زمین بلند میشن و با ۹۰۰ الی ۱۰۰۰ کیلومتر در آسمان پرواز میکنن
ولی جت های جنگی با ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت بلند میشن و در آسمان از ۱۰۰۰ تا ۴۷۰۰ کیلومتر بر ساعت پرواز میکنن
مسافت هوایی با ماخ محاسبه میشه
که هر ماخ در کیلو متر حدود ۱۲۰۰ کیلو متر بر ساعت میشه
قابل توجه دوستان
بعضی از موشکها تا ۱۱ ماخ سرعت میگیرند یعنی حدود ۱۳۰۰۰ کیلومتر بر ساعت 🙆
این زمین بخره از اونطرف کره زمین در میاد میره ،😂
Scorpion
۱۴ بهمن ۱۴۰۲درود وعرض ادب وارادت.مسافت یا طول برای هواپیماها کیلوتر (۱۰۰۰متر)یا مایله (۱۶۸۵متر)سرعت هواپیماها تا زبر صوت با کیلومتر وبالای صوت اغلب با ماخ یا ماک(۱۱۰۰کیلومتر ،تقریبا در سطح دریا) محاسبه میشه.هراسب بخار ۷۵ کیلوگرم متر برثانیه ویا ۷۳۶ واته که البته میشه با پوند فیت ویا واحدهای دیگه تبدیلش کردو با تشکر از همه عزیزانی که اطلاعات دراختیار بقیه قرار میدن.
Arash_roadrunner
۷ دی ۱۴۰۳amir
۱۱ بهمن ۱۴۰۲
«ولی هیچ مهندسی رو ندیدم بوستر موشکی رو با موتور هواپیما موشکی مقایسه کنه شما واقعا نابغه ای»
پروفسور امیر هستن نابغه ریاضی فیزیک که در یک جمله با ترکیب کردن حد نهایی هوش و سواد
تمام مهندسی مخصوصا هوافضا رو زیر سوال بردن
آخه استاندارد های مهندسی قابل اختراع هستن یعنی هر کسی میتونه برای خودش مخترع استاندارد باشه از اتفاق ، thrust efficiency یکی از استاندارد های بسیار معتبر و تخصصی اصول پیشرانش هست که اساسا کارش مقایسه موتور هایی که از نظر ترمودینامیکی شباهتی بهم ندارن
یعنی مقایسه همون راکت و توربوفن
چه برسه به اینکه قرار باشه صرفاً توان تولید شده موتور رو اندازه بگیریم
همونطور که بوران رو جفت پلتفرم های مذکور لیفت میکردن
لطفاً وسط کل کل های بچگانه نظرات عجیب غریب ننویسید