صنایع هوایی

آیا آرورا سریع‌ترین هواپیمای تاریخ و جانشین شاتل خواهد بود؟

شرکت داون ایرو اسپیس امید دارد با این هواپیما بارهای سنگین را با سرعت فراتر از SR-71 به فضا ببرد و برگرداند.

«داون آیرو اسپیس» نام شرکتی است که کار خود را از سال ۲۰۱۷ در دو کشور هلند و زلاندنو کار خود را آغاز کرده است و می‌خواهد به یکی از خدمات‌دهندگان صنعت فضانوردی تبدیل شود. این مجموعه تاکنون روی فناوری پیشرانه‌هایی فضاپیما و پرتاب‌های فضایی کار کرده است و قصد دارد با طرحی تازه، یک هواپیمای راکتی را توسعه دهد که بتواند چندین مرتبه در روز به ماموریت‌های فضانوردی بپردازد.

داون آیرو اسپیس برای رسیدن به هدف خود برنامه «مارک ۲» پروژه «آرورا» را کلید زده که از عمر آن سه سال می‌گذرد و حال به مرحله‌ای تازه رسیده است. هواپیمای این شرکت هم‌اکنون موفق شده تا مجوز پرواز با سرعت نامحدود و در ارتفاع ۲۴.۴ هزار متری را دریافت کند. این چراغ سبز که حرکت هواپیمای آرورا را به مزر هوایی زلاندنو محدود می‌کند، می‌تواند در آینده به تمام بشریت کمک کند و در تمام کشورها استفاده شود.

پروژه آرورا در سال ۲۰۲۴ جدی‌تر دنبال شد تا اینکه شرکت داون تصمیم گرفت برای تست آن از پیشرانه‌های راکتی استفاده کند. پرواز آزمایشی پرنده این شرکت در مرز هوایی زلاندنو روی بررسی و آزمایش سیستم‌های و توانایی‌های پرنده انجام شد و عاری از فاکتور سرعت و ارتفاع بود. پیشرانه نیروبخش این هواپیما، یک راکت هیدروژن پروکسید و کروزن بود که دسترسی به سرعت ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت را در ارتفاع ۲,۷۰۰ متری برای آرورا ممکن می‌کند. شرکت داون با موفقیت در تست‌های اولیه و اطمینان از عملکرد درست سیستم‌های داخلی و ارتباطی هواپیمایش، آماده است تا آزمایش سرعت و ارتفاع خود را آغاز کند.

شاید برایتان سوال شود که آرورا دقیقا چیست؟ یک هواپیما که با سرعت زیادی پرواز می‌کند یا یک راکت فضایی؟ شاید هیچ‌کدام! آرورا عملا یک پهپاد است که بدون هیچ خلبانی پرواز می‌کند و مانند هواپیماهای متداول پرواز می‌کند و برای آغاز حرکت، به منطقه پرتاب متداول در حرکت راکت‌ها نیازی ندارد. سازنده معتقد است با آماده‌سازی این هواپیما، می‌تواند با سرعتی بیشتر از هر هواپیمای دیگری چون SR-71 بلک‌برد، محموله خود را به فضا ببرد. حداکثر سرعت هواپیمای جاسوسی بلک‌برد برابر ۳,۵۲۹.۶ کیلومتر بر ساعت است و می‌تواند در ارتفاع ۲۵,۹۲۹ متری از سطح دریا پرواز کند.

هر چند داون هنوز حداکثر سرعت آرورا را اعلام نکرده است اما اطمینان دارد که می‌تواند بلک‌برد را شکست دهد و از خط کارمن، خط جداکننده اتمسفر زمین از فضا، گذر کند. داون هم‌اکنون آماده است تا برای رسیدن به این اهداف، محله بعدی آزمایش‌هایش را در سه ماه آینده آغاز کند. هدف اصلی در این فاز، دستیابی به سرعت ماخ ۱.۱ یعنی ۱,۲۵۸ کیلومتر بر ساعت است در ارتفاع ۲۱,۳۳۶ متری است. آرورا با موفقیت در این مرحله می‌تواند به نخستین پرنده خصوصی جهان تبدیل‌شود که دیوار صوتی را می‌شکند.

داون می‌خواهد برای اطمینان از کاربردی بودن پروژه‌اش، آن را روزی دو بار به پرواز در بیاورد. با اتمام برنامه مارک ۲، برنامه مارک ۳ آغاز می‌شود و آرورا را برای حمل بیش‌از هزار کیلوگرم بار بر فراز مداری نزدیک به سطح زمین آماده می‌کند. داون محصول خود را با عنوان «سریع‌ترین هواپیمای راکتی چندبار مصرف» خطاب می‌کند و می‌گوید که می‌تواند به نیازهای گوناگونی چون تحقیقات میکروجاذبه، مشاهدات فضایی زمین، حمل ماهواره به مدار زمین و… قابل استفاده خواهد بود. البته که گزینه‌های نظامی هم سر میز این شرکت هستند.

داون ایرو اسپیس هنوز سخنی از زمان بهره‌برداری نهایی از آرورا به میان نیاورده است اما مطمئنا با نزدیک شدن به هدف خود، رسانه‌ها را مطلع خواهد کرد. نظر شما درباره این هواپیمای راکتی چیست؟ آیا حمل‌ونقل آینده زمین به‌جای جاده‌ها بر فراز آسمان‌ها خواهد بود؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Drifter

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    چه پروژه خفنی 🦾

    موافقم 4
    مخالفم 2
  2. Mr.Lucifer

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    یه مقاله در مورد spaceplane ها بنویسید

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. رامتین

    ۱ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3195 ديدگاه)

    البته آمریکا روی SR72 هم داره کار میکنه

    موافقم 5
    مخالفم 2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا