شرکت دورونی از خودروی پرنده عمودپرواز و برقی خود با نام H1-X رونمایی کرد.
این شرکت آمریکایی با رونمایی از خودروی پرنده دونفره خود اعلام کرد طراحی H1-X به حدی خلاقانه است که حتی یک فرد ۴ ساله نیز میتواند با آن پرواز کند. محصول موردبحث یک هواپیمای عمودپرواز برقی دونفره است که برای حملونقل شخصی طراحی شده و بر اساس اعلام سازنده، اولین تست پروازی آن تا پایان سال جاری میلادی انجام خواهد شد. بر اساس قوانین موجود، دورونی میتواند طراحی بال H1-X را به گونهای انجام دهد که این خودروی پرنده در دسته هواپیماهای اسپرت سبک قرار گیرد. این امر باعث خواهد شد محدودیت حداکثر وزن H1-X از ۵۹۹ به ۱۳۶۰ کیلوگرم افزایش یابد. چنین کاری میتواند موانع دریافت تأییدیههای مختلف را کمتر کرده و آن را در دسترس خلبانهای بیشتری قرار دهد.
انتظار میرود هواپیمای شخصی و عمودپروازی همچون H1-X پیش از تاکسیهای هوای برقی راهی بازار آمریکا شود و چندین شرکت میخواهند عرضه تجاری آنها را در سال ۲۰۲۵ آغاز کنند. مدلهای کوچکتر تولیدی شاید اولین چشمانداز از تکنولوژی محصولات عمودپرواز برقی در آمریکا باشند. دورون مردینگر مدیرعامل شرکت دورونی میگوید:
H1-X تنها یک وسیله نقلیه نیست بلکه قدمی به سمت آینده است جایی که آزادی حرکت و پایداری و حفظ محیطزیست باهم وجود خواهد داشت. تعهد ما به نوآوری، ایمنی و محیطزیست در تمامی جنبههای H1-X دیده میشود، محصولی که یک فصل جدید در حملونقل خواهد بود
دورونی از وسیله نقلیه جدید خود با پیکربندی بالهای غیرعادی رونمایی کرده و بنا به ادعای شرکت چنین امری باعث بهبود لیفت و راندمان خواهد شد. یکی دیگر از ویژگیهای برجسته H1-X را میتوان قوای محرکهاش دانست که از ۴ پروانه برقی استفاده میکند. چنین تکنولوژیای قبلاً در جت لیلیوم نیز بکار رفته است. این پروانهها صدای کمتری تولید کرده و راندمان پرواز را بالا میبرند. همچنین با بسته ماندن تیغهها، H1-X مناسب تردد در محیطهای شهری خواهد بود.
هشت موتور برقی عمودی (دو موتور در هر بال) باعث حرکت پروانهها شده و پرواز و فرود عمودی و آرام را تضمین میکنند. این شرکت میگوید خودروی پرنده جدیدش حتی میتواند در جادهها و سقف خانهها فرود آید. دو موتور پشتی باعث حرکت روبهجلوی این هواپیمای عمودپرواز شده و بالها نیز لیفت مناسب را ایجاد میکنند. دورونی میگوید طراحی خاص H1-X از جتهای جنگنده دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی الهام گرفته است. محصول جدید شرکت با یکبار شارژ حدود ۴۰ دقیقه پرواز میکند و زمان شارژ کامل آن نیز ۲۰ دقیقه خواهد بود. باتریهای H1-X قابل تعویض هستند و با شارژرهای زمینی خودروهای برقی نیز کار میکنند.
بنا به گفته دورونی، حداکثر سرعت خودروی پرندهاش به ۱۹۳ کیلومتر در ساعت میرسد و توانایی حمل ۲۲۷ کیلوگرم را نیز خواهد داشت. در واقع هدف از توسعه H1-X امکانپذیر کردن پرواز برای همه بوده است. خلبان هواپیمای موردبحث با استفاده از یک جوی استیک آن را کنترل میکند و کار پرواز یا فرود هم با فشار یک دکمه صورت میپذیرد. همچنین برای فرود و پارک این خودروی پرنده نیز به فضایی معادل دو خودرو نیاز خواهد بود.
ناوبری نیمهخودکار و سیستم پرواز با پایداری خودکار هم جزو دیگر ویژگیهای H1-X هستند. از جمله ویژگیهای ایمنی نیز میتوان به چتر نجات فابریک و سنسورهای جلوگیری از برخورد پیشرفته اشاره کرد که بهصورت مداوم وجود موانع و اشیا را بررسی میکنند. وزن تیک آف مجموع H1-X به ۸۳۹ کیلوگرم میرسد و نه تنها میتوان از آن برای سفرهای شخصی استفاده کرد بلکه امکان بهکارگیری در سرویسهای لجستیکی و پشتیبانی نیز وجود خواهد داشت. قرار است از H1-X در سرویسهای حمل بار، خدمات اضطراری و نظامی نیز استفاده شود. پیشفروش خودروی پرنده دورونی H1-X در سال ۲۰۲۲ انجام شد. این شرکت اظهار داشت ۳۶ پیش سفارش را در اولین سال تولید این محصول قبول میکند و هدف از دریافت سفارشهای محدود اطمینان از تولید محصولی با بالاترین کیفیت و ایمنی خواهد بود. مشتریان این محصل جدید باید گواهینامه رانندگی معتبر داشته باشند و ۲۰ ساعت برنامه آموزشی پرواز را پشت سر بگذارند.
حمل و نقل هوایی
۲۲ اسفند ۱۴۰۲اونجا کجا اینجا کجا اینجا هنوز تو ماشینای زمینی با موتور فسیلی یک صدم راه رفته نشده درحالی که اونجا انواع هلیکوپتر(اتوموبیل هوایی و….) داره برای رفت و آمد و رفاه حال مردم ساخته میشه که بسیار از اتوموبیل زمینی سریعتره و نیازی به جاده نداره و از کوتاهترین مسیر ها استفاده میکنه و بسیاری مزایای دیگه….. .
yyyy
۹ فروردین ۱۴۰۳داداش خدایی میشه یبار اینجارو با اونجا مقایسه نکنی؟ ما تحریم هستیم توقع خودروی پرنده داری؟
۲۲ اسفند ۱۴۰۲یکمی زوده