«دورونی»، تولیدکننده عمودپروازهای برقی، میگوید که تنها چند ماه با ساخت نمونه اولیه هواپیمای عمودپرواز (eVTOL) خود فاصله دارد. محصول تازه این شرکت به نام H1 یک وسیلهنقلیه دو سرنشینه محسوب میشود که آنها را میان بالهای بزرگ عقب و جلو قرار میدهد.
هر بال دورونی H1 به دو سوراخ برای قرارگیری پرههای پرواز عمودی مجهز شده است. هر سوراخ هم میزبان دو پره است تا این عمودپرواز مجموعا به ۸ پره تجهیز شود. پشت دستگاه هم شاهد استفاده از دو پره دیگر بهعنوان پیشرانه حرکت افقی هستیم.
طراحی عمودپرواز دورونی برخلاف نمونههایی چون «ایر وان» و «اسکایفلای اکس» فرم متداولی ندارد و به سمت عقب دستگاه متمایل هستند. خروجی پرههای پرواز عمودی نیز به پیچیدهشدن طراحی آن کمک فراوان کرده است. طراحی H1 به آن اجازه میدهد تا نهتنها با استفاده از دو پره عقب، بلکه با افزایش قدرت پرههای عمودی عقب نیز به سمت جلو خم شده و حرکت کند و معکوس این فرایند را برای پرواز به عقب انجام دهد.
وضعیت آیرودینامیکی دورونی H1 چندان مطلوب به نظر نمیرسد؛ ابتدا بریدگیهای نوک دستگاه را داریم که باد را به سمت دایرهای پرهها هدایت میکند. جریان باد سپس با گذر از کابین به پرههای ریسده و سرانجام درگیر جریان پرههای افقی میشوند. این مسیر برای جریان باد اصلا ایدهآل نیست و شرایطی ناهمگون را ایجاد میکند که حرکت ناخواسته و جریانهای گردابهای زیادی دارد.
در سوی دیگر و با وجود هزینهای که استفاده از این طراحی برای وضعیت آیرودینامیکی H1 داشته، دورونی محصولی را خلق کرده که چهره قابلقبولی دارد و میتواند مشتریان را بهسوی خود جذب کند. از آنجا که استفاده از پرهها در هواپیماهای عادی مشکل ایمنی چندانی به وجود نیاورده است، احتمالا عمودپروازهای مجهزبه پره روباز مانند H1 بتوانند مجوز تردد در نزدیکی مکانهای مسکونی را نیز بگیرند.
دورونی مدعی شده که H1 نهایتا با سرعت ۲۲۴ کیلومتر بر ساعت پرواز میکند و حرفی از تاثیر درگ برای کاهش این سرعت نزده است. سرعت سواری عادی این خودرو روی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده تا H1 بتواند مسافت ۹۶ کیلومتر را یاریرسان راننده خود باشد. سازنده وزن ۶۵۰ کیلوگرم را هدف خود قرار داده است تا این عمودپرواز ظرفیت حمل بار ۲۰۰ کیلوگرمی را نیز داشته باشد.
سازنده برای اطمینان خریداران از ایمنی این دستگاه، آن را برای محافظت از فرود پرمخاطره به کیسه هوا مجهز میکند. از دیگر تدابیر ایمنی بهکاررفته در این محصول میتوان به از کارافتادگی برنامهریزیشده باتری و پرهها، چتر نجات بالستیک و کابل فرود آرام اشاره کرد.
این شرکت میگوید که هر کسی میتواند H1 را در گاراژ خود پارک کند. ابعاد این دستگاه برابر ۷ متر در ۴.۶ متر در ۱.۷ متر است که آن را کمی بزرگتر از یک دستگاه فورد F350 میکند. دورونی قصد دارد تا با همکاری FAA، گواهینامه هواپیمای سبکوزن را نیز برای محصول خود دریافت کند که به مالکان اجازه میدهد تا با کمتر از ۲۰ ساعت تمرین آموزشی، پشت فرمان عمودپرواز خود بنشینند.
آینده این عمودپرواز کمی نامشخص است؛ واضحا استفاده از طراحی پیچیده باعث افت آیرودینامیکی این دستگاه شده و سرعت، عملکرد و گستره مسافت قابلپیمایش آن را کاهش داده است. موفقیت H1 به سلیقه عومی خریداران واجد شرایط این دستگاه برمیگردد که آیا آن را به محصولات مشابه و حتی بهتر موجو در بازار ترجیح میدهند یا خیر؟! درهرصورت، دورونی تلاش زیادی را در راستای بهبود محصول خود انجام داده و میدهد و امیدوار است به هدف خود دست پیدا کند.
امیرحسین
۲۸ شهریور ۱۴۰۱د بیا مردم دنیا قرار پرواز کنند
ما هنوز ب فکر واردات خودرو هستیم ک میشه یا نمیشه
حالا سفر ب مریخ پیشکش
ما تا دریا با ماشین خوب بریم رضایت داشتیم
چ گناهی کردیم ایرانی شدیم
واقعا خیلی سخت شده
تنها امید به زندگی تو کشور
مهاجرت ب کشور دیگه س یعنی این کشور عملا پوچ
غنی ثروتمند تر و فقیر بدبخت تر
این هم از نعمت های الهی هست …
سپاس
حسین دهمرد
۲۹ شهریور ۱۴۰۱همین الانم بری آمریکا به امثال تو نمیرسه. فقط میتونی بری مترو نیویورک
Reza Waffen SS
۲۸ شهریور ۱۴۰۱چیزی نیست مام قراره تا چند ماه دیگه مسافربریش رو بسازیم
Roham
۲۸ شهریور ۱۴۰۱فکر کنم خیلی پر سر و صدا باشه
و فکرش رو بکنید اگه قرار باشه تو محیط شهری استفاده بشه کل شهر رو گرد و خاک برمی داره( البته فکر کنم این دغدغه واسه خیابونای ما صدق می کنه)
۹۱۱
۲۹ شهریور ۱۴۰۱خوراک ریچارد هموند. 😂😂😂