سازندگان فیلم تاپ گان ۲: ماوریک با گردهمایی اف-۳۵ سی (قدرتمندترین و بزرگترین نسخهٔ اف-۳۵ که عمودپرواز و ناونشین است)، اف-۱۸ سوپرهورنت، سوخو-۵۷ فلون، حتی نمونهٔ تغییر یافته و سرنشین دار پهپاد هایپرسونیک SR-72 (که تستهای پیشرانهٔ آن از سال ۲۰۱۸ آغاز شد و قرار است در فاصلهٔ ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ اولین پرواز رسمی خود را انجام دهد) با نام دارک استار و حضور چند ثانیهای هواپیمای بسیار خاص و منحصربهفرد پی-۵۱ ماستنگ (از نسخهٔ F-6K که واقعاً متعلق به تام کروز بوده و تنها دو فروند سالم از آن باقی مانده است) به همراه آواکس E-2 برای تماشاگران این فیلم سنگ تمام گذاشتهاند.
اما تاپ گان ۲ یک سوپراستار ویژه هم دارد که پس از ۳۶ سال حضوری مجدد در این فیلم را تجربه کرده و با نمایشی پرشکوه گوشهای از عظمت و نام بزرگ خود را به مخاطب یادآوری میکند: اف-۱۴ تامکت، پادشاه آسمان بازگشته است.
فیلم تاپ گان ۲: ماوریک بیش از هر چیز نبرد بین دوگانهٔ “تکنولوژی و مهارت”، “هوش مصنوعی و انسان”، “مدرن و کلاسیک” را به تصویر میکشد. پس از برخاستن از عرشهٔ ناو هواپیمابر تئودور روزولت و بمباران موفقیتآمیز یک مرکز غنیسازی اورانیوم در کشوری نامشخص، ماوریک و دوستش “روستر” در حلقههای متراکم پدافندی آن، سوپرهورنتهای خود را به آتش دشمن از دست داده و خروج اضطراری میکنند. سپس برای به دست آوردن هواپیمایی که آنها را به ناو تئودور روزولت برگرداند به یک پایگاه هوایی مجاور که گویا وظیفهٔ دفاع سریع از همان تأسیسات اتمی را داشته میرسند. این پایگاه مجهز به جنگندههای سوخو-۵۷ (ملقب به فلون (Felon)) بوده و درگیر هرجومرج است. چراکه همزمان با عملیات بمباران نیروگاه اتمی توسط تیم ماوریک، از جانب یک رزمناو مورد اصابت چند تیر موشک کروز توماهاک قرار گرفته و باند پروازی و آشیانههای آن بهشدت تخریب شده است. ماوریک در حال بررسی این پایگاه از دریچهٔ دوربین، بار دیگر با رفیق قدیمی و البته سالخوردهاش که اکنون بهآرامی در آشیانهٔ خود به خوابی عمیق فرو رفته است، دیدار تازه میکند.
برای کم نشدن از هیجان تماشای فیلم پیگیری ادامهٔ داستان را بر عهدهٔ شما میگذاریم و سعی میکنیم در ادامه مروری کامل ولی ساده بر تامکت این ساختهٔ باشکوه دست بشر داشته باشیم
در اواخر دهه ۱۹۵۰ ناوهای هواپیمابر نیروی دریایی امریکا با خطری جدید از جانب شوروی روبرو شدند: بمبافکنهای جدید توپولوف ۱۶ (Badger) و توپولوف ۲۲ (Blinder) با موشک کروز ضد کشتی خا-۲۲ (Kh-22)
این موشک ۱۱ متری با سر جنگی ۱۰۰۰ کیلوگرمی در سال ۱۹۶۲ در نیروی هوایی شوروی عملیاتی شد و فقط یک دستور داشت، نابودی ناوهای هواپیمابر امریکا. آن را میشد از فاصلهٔ ۶۰۰ کیلومتری شلیک کرد. خا-۲۲ پس از شلیک تا ارتفاع ۲۵ کیلومتری از سطح زمین اوج میگیرد و سپس با سرعت ۵۶۰۰ کیلومتر بر ساعت (۴.۶ ماخ) بر روی هدف خود شیرجه میزند. در آن زمان برخلاف امروز، هنوز سامانههای ضد موشکی به بلوغ تکنولوژیکی که توانایی حفاظت از یک دارایی ارزشمند چون ناو هواپیمابر را به آنها بدهد، نرسیده بودند و خا-۲۲ به سرعت برای فرماندهان نیروی دریایی امریکا تبدیل به یک کابوس ترسناک شد.
برای مقابله با خا-۲۲ فقط یک راه وجود داشت. باید بتوان بمبافکنهای شوروی را قبل از اینکه به فاصلهٔ مورد نیاز خود برای شلیک آن برسند سرنگون کرد. بدین منظور نیروی دریایی خواهان یک شکاری رهگیر با برد بیشتر، راداری قدرتمندتر و موشکهای پیشرفتهتر از اف ۴ فانتوم ۲ و موشک اسپارو (Sparrow به معنای گنجشک) بود.
ابتدا جنگندهٔ تهاجمی و بال متغیر اف-۱۱۱ برای این نقش توسط وزارت دفاع به نیروی دریایی پیشنهاد شد تا پس از ارتقا و بهسازی، از آن در نقش یک شکاری رهگیر استفاده کند.
اف-۱۱۱ رادار و سامانههای الکترونیکی بسیار پیشرفتهای داشت، ظرفیت حمل سلاح و شعاع عملیاتی آن بهشدت بالا بود و به همین دلیل نیروی دریایی اشتیاق فراوانی برای به خدمت گرفتن آن داشت. ولی بهزودی مشکلات جنگنده/بمبافکنی که برای نشست و برخاست از باندهای بلندِ زمینی طراحی شده بود و حالا بنا بود از عرشهٔ ناوهای هواپیمابر برای این منظور استفاده کند، مشخص شدند. به دلیل زاویهٔ حملهٔ بالا خلبان عرشهٔ ناو را هنگام فرود بهدرستی نمیدید! دید جلویی و جانبی کابین عالی ولی دید رو به عقب افتضاح بود که برای یک جنگنده/بمبافکن به هیچ عنوان ایرادی به حساب نمیآید اما برای یک شکاری رهگیر، قطعاً مشکلساز است.
اف-۱۱۱ از دو دستگاه موتور TF30-P-3 بهره میبرد که اولین نسل از موتورهای توربوفن دارای قابلیت پسسوز بود. این موتور قدرت کمی داشت و تلاش برای افزایش قدرت آن اگرچه موفق بود ولی باعث افزایش بیشتر وزن شد. اف-۱۱۱ حتی بدون این موتور ارتقا یافته هنوز ۲ تُن سنگینتر از استاندارد نیروی دریایی بود.
تصویر: جنگندهٔ تهاجمی اف-۱۱۱. اف-۱۱۱ متقاضیان زیادی داشت اما در خارج از امریکا تنها به استرالیا فروخته شد؛ زیرا برخلاف اف -۱۴ که یک سلاح دفاعی بود اف-۱۱۱ در خدمت هر کشوری که قرار میگرفت توان تهاجمی نیروی هوایی آن کشور را بهشدت افزایش میداد.
در اکتبر سال ۱۹۶۷ زمانی که اف ۱۱۱ بی در مشکلات دست پا میزد، شرکت گرومن (Grumman) طرحی آزمایشی با نام YF-14 را به نیروی دریایی پیشنهاد داد که شامل یک بدنه جدید ولی با همان سامانه تسلیحاتی و موتور اف ۱۱۱ بی بود. نیروی دریایی با بررسی آن، دریافت که این طرح جدید در تمامی جنبههای پروازی به غیر از برد از اف ۱۱۱ بی یک سر و گردن برتر است. البته چند طرح رقیب هم وجود داشت مانند هواپیمای LTV V-507 با همکاری شرکت داسای فرانسه که بر اساس تجارب این شرکت در ساخت جنگندهٔ بال متغیر میراژ G ساخته شده بود.
اولین YF-14 در ۲۱ دسامبر سال ۱۹۷۱ تنها ۲۲ ماه بعد از امضا قرارداد با گرومن برای ۳۰ دقیقه به پرواز در آمد. مشکل خاصی وجود نداشت تا اینکه همین نمونهٔ اولیه چند روز بعد در هنگام فرود بر اثر مشکل در سیستم هیدرولیک سرنگون شد و هر دو خلبان به سلامتی اجکت (خروج اضطراری) کردند.
تا سال ۱۹۷۴ دست کم ۲۰ پیش نمونه برای آزمایشهای مختلف و آموزش خلبان ساخته شد که پیش نمونه پنجم نیز در هنگام تست موشک اسپارو سرنگون شد ولی باز هم آسیبی به خلبانها وارد نشد.
پروژهٔ اف ۱۴ همزمان با اف-۱۵ پیش میرفت. تامکت جنگنده بسیار گران قیمتی بود و هزینهٔ آزمایشهای آن نیز بسیار بالا. کنگرهٔ امریکا در سال ۱۹۷۱ تصمیم گرفت که یکی از دو طرح اف ۱۴ (تامکت) و یا اف ۱۵ (ایگل) را به خدمت بگیرد و مقرر شد هرکدام بهتر در برابر میگ-۲۵ شوروی عمل کردند در خدمت باقی بماند و هر دو نیروی هوایی و دریایی از آن بهره ببرند. ولی درنهایت با اصرار و پافشاری افسران پنتاگون قرار شد هر دو وارد خدمت شوند؛ زیرا F-14 و F-15 بر اساس دو تفکر متفاوت برای دو مأموریت جداگانه ساخته شده بودند. ولی باز هم قرار بر این شد در کنار این دو جنگندهٔ گران و پیچیده، دو جنگندهٔ ارزانتر و چندمنظوره نیز به خدمت گرفته شده تا بدین گونه تامکت و ایگل های کمتری سفارش داده شوند. این تصمیم منجر به ساخته شدن اف-۱۶ (فالکون) و اف-۱۸ (هورنت) شد. ولی همچنان تامکت قیمتش بالا بود.
مک دانل داگلاس (شرکت سازندهٔ اف-۱۵) با فرصتطلبی و سماجت از گران بودن اف-۱۴ استفاده کرد و نسخه دریایی از ایگل با نام F-15N Sea Eagle را با تغییراتی به نیروی دریایی پیشنهاد کرد. ولی نیروی دریایی این طرح را رد کرد، چون جنگندهای با موشکی دوربرد مثل فونیکس میخواست. مک دانل داگلاس ول کن ماجرا نبود! و باز هم طرحی با نام F-15N Phoenix با توان حمل چهار موشک فونیکس را پیشنهاد کرد.
در این زمان که همه چیز به ضرر اف-۱۴ پیش میرفت و پروژه در حال کنسل شدن بود، یک طرف سوم وارد معامله شد. حکومت وقت ایران ۷۵ میلیون دلار به گرومن وام با سود ۱۱ درصد داد. با ۱۲۵ میلیون دلار وام دیگر که این شرکت از بانکهای آمریکایی استقراض کرد درنهایت هزینهٔ تولید و قیمت اف-۱۴ بهقدری پایین آمد که میتوانست روی خط تولید برود و به حیات خود ادامه دهد.
سرانجام اف-۱۴ تامکت که اولین پرواز خود را در آخرین روزهای سال ۱۹۷۰ انجام داده بود بعد از ۳ سال و ۹ ماه و یک روز، در سال ۱۹۷۴ وارد خدمت شد.
اف ۱۴ تامکت جنگندهای است دو سرنشینه که خلبان در جلو و افسر مسئول اسلحه در صندلی عقب، هر دو درون یک کابین حبابی با دید عالی قرار میگیرند.
به دو موتور توربوفن مجهز است که در درون دو غلاف به صورت جدا از هم قرار دارند، با وجود این غلاف حائل در صورت آسیب دیدن یکی از موتورها دیگری آسیب نمیبیند.
بین دو موتور، ترمز هوایی جنگنده قرار گرفته است و بر روی غلاف هر موتور یک سکان عمودی قرار دارد.
دارای بالی متغیر با توان تغییر در زاویه ۲۰ (در حالت کاملاً باز) و ۶۸ درجه در حالت کاملاً بسته است. میتوان برای اینکه بر روی ناو هواپیمابر جای کمتری بگیرد بالها را در زاویه ۷۵ درجه نیز جمع کرد.
زاویه حرکت بالها توسط یک کامپیوتر کنترل میشود. اگرچه میتوان با از مدار خارج کردن کامپیوتر، کنترل زاویهٔ بالها را کاملاً به صورت دستی در زاویهٔ دلخواه انجام داد.
بال در حالت باز، برای نشست و برخاست استفاده میشود اگرچه حتی در حالت بسته که برای پرواز مافوق صوت و شکستن دیوار صوتی استفاده میشود نیز تامکت توانایی نشست و برخاست دارد.
هواپیما دارای سه ارابه فرود است که ارابههای عقبی یک چرخ و ارابهٔ فرود جلویی دو چرخ دارد.
گیرنده منجنیق بخار آب برای پرتاب تامکت از روی عرشهٔ ناو هواپیمابر به ارابهٔ جلویی وصل میشود… همچنین در انتهای بدنه زیر دو غلاف موتور دارای یک غلاف گیرنده کابل برای فرود روی ناو هواپیمابر است.
اف ۱۴ در نسخهٔ A از دو موتور توربوفن Pratt & Whitney TF30-P-412 استفاده میکرد که با اف-۱۱۱ مشترک بود.
TF-30 اولین نسل از موتورهای توربوفن و پسسوز دارِ نظامی در جهان بود و در اوایل دهه ۱۹۵۰ توسعه یافت (اولین موتور با فناوری مشابه در شوروی، در سال ۱۹۷۵ عملیاتی شد).
این موتور پرقدرت به دلیل مصرف سوخت اندک برای بمبافکنی چون اف ۱۱۱ که اولویت آن بُرد عملیاتی بسیار بالا بود و نیاز به تغییر سریع سرعت، کار کردن مداوم خلبان با دستهٔ گاز، تغییر جهتها و مانورهای ناگهانی نداشت ایدهآل بود. ولی تبدیل به نقطه ضعف تامکت بهعنوان یک جنگندهٔ بسیار خوشدست و مانور پذیر شد. همچنین تامکت نیاز به موتور فرزتر و قویتری داشت. با TF-30 مانورهای بیش از ۶.۵ جی امکانپذیر نبودند، درحالیکه اف-۱۵ بهراحتی تا ۹ جی مانور میداد.
واماندگی این موتور عامل دست کم ۳۰% از سوانح تامکت بود.
اف ۱۴ اِی (A) دارای یک رادار ای دبیلو جی-۹ (AWG-9) ساختهٔ شرکت هیوز (Hughes) است که در اصل برای نسخهٔ ناونشین اف-۱۱۱ توسعه داده شد بود. این رادار با آنتن بسیار بزرگش بمبافکنهای توپولف-۱۶ را از فاصلهٔ ۱۹۵ مایلی (۳۲۰ کیلومتر) شناسایی میکند. ۲۴ هدف را به صورت همزمان رهگیری کرده و میتواند از فاصلهٔ ۱۲۵ مایلی (۲۰۰ کیلومتر) با ۶ تا از این ۲۴ هدف درگیر شده و از این فاصله به سمت آنها موشک فونیکس شلیک کند. این قابلیت برای هدف قرار دادن دستههای چندتایی بمبافکنهای دشمن بسیار سودمند است. دیش رادار دارای قابلیت چرخش به سمت پایین و پایین نگری نیز است و میتواند با موشکهای ضدکشتی و کروزی که در نزدیکی سطح زمین حرکت میکنند درگیر شود.
فونیکس نیز مانند رادار اف-۱۴ توسط شرکت هیوز ساخته شد و تا به امروز تنها موشک هوا به هوای برد بلند در ارتش امریکا بوده است. فونیکس (به معنای ققنوس) تنها از اف-۱۴ شلیک میشد و با بازنشستگی اف-۱۴ فونیکس هم از خدمت بازنشسته شد. در زمان خود لبهٔ تکنولوژی و اوج نبوغ تسلیحاتی غرب بود و موشکی بسیار پیشرفته به حساب میآمد. هر تیر آن در سال ۱۹۷۴ نیم میلیون دلار قیمت داشت اما به این قیمت میارزید. چراکه ترکیب فونیکس و رادار AWG-9 برای اولین بار در تاریخ به یک جنگنده توان درگیری همزمان با چند هدف به صورت همزمان را میداد. تامکت میتوانست در ۳۷ ثانیه ۶ تیر فونیکس شلیک کند و سپس از منطقهٔ درگیری دور شود. ققنوسها پس از شلیک شدن قسمتی از مسیر را با کمک رادار AWG-9 میپیمودند و سپس کاملاً مستقل از جنگندهٔ شلیککننده (اف-۱۴) و سیستم هدایتی آن، با کمک رادار خود با ۵ برابر سرعت صوت به هدف میرسیدند. با این حال فونیکس در خدمت نیروی دریایی امریکا هرگز پیروزیای به دست نیاورد و تامکت های آمریکایی تمام پیروزیهای خود را با موشکهای سایندوایندر (حرارت یاب) و اسپارو (هدایت راداری با برد متوسط، در حال حاضر با موشک امرام جایگزین شده است) به دست آوردند.
فونیکس اما در خدمت نیروی هوایی ایران یک سلاح مهلک و افسانهای بود. ۲۷۴ تیر به ایران تحویل داده شد و با وجود کمبود (تحریم) روغنهای خنک کنندهاش ۷۸ پیروزی هوایی به دست آورد. از انواع و اقسام میگها و سوخوها و توپولف ۲۲ های عراقی تا چندین فروند میراژ اف-۱ و سوپراتاندارد. حتی دو موشک کروز ضدکشتی اگزوسه و یک تیر موشک کروز ضدکشتی کرم ابریشم (C-601) نیز توسط فونیکس ساقط شدند.
فونیکس یک موشک سنگین مجهز به سر جنگی ۶۱ کیلوگرمی با فیوز مجاورتی بود، به این معنا که بهجای برخورد با هدف در مجاورت آن منفجر میشد و هزاران ترکش به سمت آن روانه میکرد. در ۷ ژانویهٔ ۱۹۸۱ یک تیر فونیکس ۳ میگ ۲۳ عراقی از یک دستهٔ چهار فروندی را ساقط نمود و چهارمی نیز با آسیب شدید به پایگاه خود برگشت.
تصویر: تمام قربانیان موشک فونیکس در خدمت نیروی هوایی ایران در جنگ ۸ ساله. از بالا و سمت چپ به ترتیب تا پایین و سمت راست: میراژ اف ۱ / میگ ۲۱ و ۲۳ و ۲۵ / توپولف ۲۲ / سوخوی ۲۰ و ۲۲ / موشک کروز ضد کشتی چینی کرم ابریشم و موشک فرانسوی اگزوسه / جنگندهٔ فرانسوی سوپراتاندارد. از هر ۱۰ هواپیمای ساقط شدهٔ عراقی در جنگ ۸ ساله ۷ فروند توسط تامکت شکار شده بود.
اف-۱۴ در زیر دماغهٔ خود به دوربین اپتیکی AAX-1 که TCS (TV Camera Set) نیز نامیده میشود مجهز است که یک جنگنده با سایز متوسط را از ۷۰ کیلومتری و یک بمبافکن را از ۱۶۰ کیلومتری کشف میکند. بعدها در کنار و سمت چپ دوربین اپتیکی در زیر دماغه، یک کاوندهٔ فروسرخ برای مشاهدهٔ اهداف با سیستم دید حرارتی نیز در نسخهٔ D (سوپرتامکت) نصب شد.
تامکت به یک توپ ۶ لول M61A1 ولکان (Vulcan) مجهز است که نواخت آتش ۶۰۰۰ گلوله بر دقیقه دارد. بعلاوه میتواند ۱۰ موشک (AIM-9 (سایندوایندر)، AIM-7 (اسپارو) یا AIM-54 (فونیکس)) یا بمب با مجموع وزن ۶۶۰۰ کیلوگرم حمل کند.
فراگیرترین ترکیب ۲ تیر سایندوایندر و فونیکس با ۳ اسپارو بود. هرچند میتوانست با ۲ موشک حرارتی AIM-9 بعلاوه ۶ تیر فونیکس نیز از زمین برخیزد و عملیات انجام دهد.
تامکت میتواند در دو جایگاه زیر ورودیهای هوای خود دو مخزن سوخت خارجی هرکدام با گنجایش ۱۰۱۰ لیتر سوخت حمل کند. همچنین دارای یک لوله سوختگیری هوایی جمع شونده در سمت راست دماغه است.
برد انتقالی تامکت ۳۲۲۰ کیلومتر و حداکثر سرعت آن ۲۴۸۵ کیلومتر بر ساعت است.
در اواسط دهه ۱۹۹۰ با خروج از خدمت اِی ۶ اینترودر نیروی دریایی نیاز به یک جنگنده با توان حمل بمبهای هدایت شونده داشت. از این رو سیستمهای لازم برای پرتاب بمبهای هدایت لیزری و گیرندههای GPS (برای پرتاب بمبهای هدایت ماهوارهای) نیز بر روی اف-۱۴ نصب شدند. تمام اف-۱۴ ها از همان روز اول تولید برای استفاده در نقش بمبافکن سیمکشی شده بودند (ازجمله نسخههای صادراتی به ایران) و محول کردن نقش یک بمبافکن به آنها نیازمند تغییر سازه نبود.
اف ۱۴ تامکت که بعد از نصب بمب، Bombcat نیز خوانده میشد تنها میتوانست در جایگاه زیر بدنه (میانه ورودیهای هوا و نیز موتورها) بمب حمل کند و نه در زیر بالها.
ارتقاهای انجام گرفته روی اف-۱۴:
اف-۱۴ A پلاس: که بعدها اف-۱۴ بی (F-14B) نیز نام گرفت.
در سال ۱۹۸۷ با تعویض موتور TF-30 با موتور پرقدرتتر جنرال الکتریک F110-GE-400، تامکت از تمامی دردسرهای موتور قبلی خود رهایی یافت. شعاع عملیاتی و برد رزمیاش ۶۰ درصد افزایش یافت. حالا تامکت ۱.۵ برابر سریعتر اوج میگرفت و برای برخاستن از عرشهٔ ناو هواپیمابر احتیاجی به استفاده از قابلیت پسسوز نداشت.
همچنین سیستم هشدار دهندهٔ راداری AN/ALR-67 را نیز دریافت نمود که جزئیترین فعالیت راداری دشمن را کشف کرده و به خلبان اطلاع میدهد.
اف-۱۴ دی سوپرتامکت: در سال ۱۹۹۱ بعد از تعویض موتور حالا نوبت ارتقای بیشتر سیستمهای الکترونیکی و رادار تامکت رسیده بود.
رادار آنالوگ AWG-9 با رادار دیجیتالی AN/APG-71 که بر اساس تجارب AN/APG-70 مورد استفاده از اف-۱۵ توسعه یافته بود، جایگزین شد. این رادار مقاومت بسیار بهتری در برابر پارازیت و جنگ الکترونیک دشمن دارد و میتوانست موشک آمرام (موشک اصلی اف-۱۵) را نیز شلیک کند. البته با توجه به حضور جنگندهٔ توانای اف-۱۵ در خدمت نیروی هوایی هرگز نیاز به استفاده از این قابلیت نشد
رادار دیجیتالی AN/APG-71 به صورت تئوری از فاصلهٔ ۷۴۰ کیلومتری جنگندهٔ متخاصم را کشف میکند اما با توجه به محدودیت اندازهٔ آنتن برد آن در سوپرتامکت به ۴۰۰ کیلومتر محدود شد.
همچنین سوپرتامکت دارای رایانه چند مأموریتی دیجیتال پیشرفتهتر، سامانه حفاظتی خودکار و سامانه اشتراکگذاری اطلاعات رادار و اپتیک با دیگر جنگافزارهای درگیر در نبرد است. این مدل در کنار دوربین اپتیکی زیر دماغه مجهز به یک دوربین تصویربردار فروسرخ برای کشف اهداف به صورت دید حرارتی شده است (پیشتر تصویر آن قرار داده شد). کابین ارتقا یافته و در کابین عقب و جلو مجموعاً دارای ۴ نمایشگر رنگی چندکاره (۲ تا در هر کابین) و یک نمایشگر رنگی برای رادار در کابین عقب است (مجموعاً ۵ تا). همچنین کابین جلو مجهز به هداپ دیسپلی (HUD) شده بود. تمامی سوپرتامکت ها حالا میتوانستند بمبهای هدایتشده از طریق GPS یا لیزر را پرتاب کنند.
اف-۱۴ به خاطر فناوریهای پیشرفته و مهندسی پیچیدهاش تا آخرین روزهای حیاتش در نیروی دریایی امریکا یکی از گرانترین هواپیماهای موجود در خدمت بود. هر فروند تامکت ۵۰ میلیون دلار قیمت داشت و با ارتقا به نسخهٔ D این مبلغ به ۷۵ میلیون دلار میرسید. مهمترین دلیلی که همهٔ ۴۰۰ فروند تامکت نیروی دریایی برخلاف برنامهریزی قبلی به استاندارد سوپرتامکت ارتقا نیافته و ۷۰ فروند از نسخهٔ D تولید شد همین قیمت گزاف است. با احتساب تورم هزینهٔ تولید هر سوپرتامکت امروز ۱۷۱ میلیون دلار است! درحالیکه اف- ۳۵ بهعنوان جنگندهای پنهانکار با سطح مقطع راداری ۰.۰۰۱۵ متر مربع قیمتی معادل ۷۸ میلیون دلار دارد (F-35A).
(سطح مقطع راداری در مورد هواپیماهایی که برای پنهان شدن آنها از دید رادار تلاشی صورت نگرفته (مثل اف-۱۴) عموماً به دلیل اثرات تقویتی در گیرندههای راداری از اندازهٔ خود هواپیما بزرگتر است. این عدد در مورد اف-۲۲ رپتور ۰.۰۰۰۱ متر مربع و سوخو -۵۷ نامعلوم و احتمالاً بین ۰.۵ تا ۱ متر مربع مشابه با سوپرهورنت است)
تامکت هایی که عملیاتی نشدند:
ارتقای دیگر پیشنهاد شده توسط گرومن برای اف-۱۴، سوپرتامکت ۲۱ نام داشت و تامکت با این ارتقا میتوانست بهعنوان یکی از پیشرفتهترین و بهترین جنگندههای عملیاتی قرن ۲۱ در کنار اف-۱۵ به حیات خود ادامه دهد. تامکت تا سال ۱۹۹۲ همچنان در حال تولید بود و برای ساخت سوپرتامکت ۲۱ میشد خط تولید را حفظ کرد و همچنین از سازهٔ سالم نمونههای قدیمی نیز استفاده نمود.
موتور توربوفن F110-GE-429 که هماکنون نسخهای از آن بر روی اف-۱۶ و اف-۱۵ استفاده میشود یکی از این موارد ارتقا بود. با کمک این موتور تامکت بهراحتی میتوانست به قابلیت سوپرکروز دست باید و با مصرف سوخت بسیار کمتر در سرعتهای تا ۱.۵ برابر سرعت صوت بدون روشن کردن پسسوز حرکت کند. این کاهش مصرف سوخت با موتور جدید در کنار مخزنهای سوخت قابل حمل شعاع عملیاتی بسیار بیشتر از قبل به اف-۱۴ میداد.
یک نسخهٔ قویتر از رادار AN/APG-71 با برد بیشتر، بهبود آئرودینامیک بدنه، یکتکه کردن شیشهٔ جلو (برای بهبود دید خلبان و شیکتر شدن ظاهر هواپیما!)، کامپیوترهایی با پردازندههای بسیار قویتر، سیستم کنترل پرواز دیجیتالی و یک سیستم اکسیژن ساز در درون سازهٔ هواپیما از سایر ویژگیهای سوپرتامکت ۲۱ بودند.
تامکت با توجه به ناونشین بودنش یکی از قویترین و مستحکمترین سازهها را در بین تمام هواگردهای ساختهٔ دست بشر دارد، اما در سوپرتامکت ۲۱ این سازه بنا بود باز هم تقویت شود تا این گربهٔ چالاک بتواند با ۲ برابر وزن بیشتر از قبل روی عرشهٔ ناو فرود آید.
تامکت حالا میتوانست مثل اف-۱۵ موشک امرام شلیک کند و به لطف سیستم اخلالگر AN/ALE-47 در برابر موشکهای راداری و حرارت یاب دشمن ایمنتر از همیشه باشد.
تامکت اصلی با وجود بالهای باز شونده و آئرودینامیک خارقالعادهاش یکی از بهترین جنگندههای تاریخ در رزم هوایی نزدیک (داگ فایت) است و در رزم هوایی نزدیک هنوز حرفهای زیادی دارد. با اضافه شدن سیستمهای دیجیتالی کنترل سطوح پروازی و ارتقای گستردهٔ کابین، سوپرتامکت ۲۱ برای جنگندههای دشمن مهلکتر از قبل میشد.
اگر همهٔ اینها کافی نیست باید بگوییم گرومن برای ادامهٔ خدمت تامکت در سالهای بعد از ۲۰۱۰ هم برنامه داشت. در این پروژه که Advanced Strike Fighter یا ASF-14 نام داشت با نصب رادار آرایهٔ فازی فعال و با توجه به اینکه تامکت بزرگترین روزنهٔ راداری در بین تمام جنگندههای جهان را در دماغهٔ خود دارد، یک جنگندهٔ همهفنحریف که وظایف یک هواپیمای آواکس را نیز به خوبی انجام میداد در اختیار کشور کاربر و نیروی دریایی امریکا قرار میگرفت. با نصب سیستم بسیار پیشرفتهٔ IRST21 (Infrared Search and Track) حالا تامکت میتوانست هر جنگنده و پهپادی در آسمان که امواج فروسرخ از خود ساطع میکند را از فواصل بسیار دورتر شناسایی و بدون نیاز به رادار، به سمت آن موشک شلیک کرده و نابودش کند.
نبود مشتری خارجی که در تأمین مالی پروژههایی چون سوپرتامکت ۲۱ و ASF-14 شریک شده و حضورش با گستردهتر کردن ناوگان مورد ارتقا، صرفهٔ اقتصادی آن را بالا ببرد در کنار عدم نیاز به چنین حدی از توانایی در یک جنگندهٔ غیرپنهانکار باعث شد گزینههای ارزانتر و بهصرفهتری چون سوپرهورنت تا زمان ورود به خدمت جنگندههای نسل ۵ و ۶ نیروی دریایی به سوپرتامکت ۲۱ و ASF-14 ترجیح داده شوند.
علاوه بر این پس از رهایی شدن از موتور تی اف-۳۰ هنوز پای مسائل دیگری در میان بود. سیستم بال متغیر اف-۱۴ مزایای زیادی به تامکت میداد ازجمله مانورپذیری فوقالعاده در سرعتهای پایین و در سرعتهای بالا مصرف سوخت کم (در نتیجه برد رزمی بالاتر) به علت مقاومت کمتر بالهای بسته در برابر جریان هوا؛ اما این سیستم بسیار پیچیده و نیازمند مراقبتهای کارشناسانه است. به طوری که اف-۱۴ به ازای هر ساعت پرواز نیاز به ۴۵ ساعت کار توسط تیم آمادهسازی و مکانیکها داشت.
موشک فونیکس نیز که برای شکار بمبافکنهای سنگین طراحی شده بود، در مقابل جنگندههای فرز و چابکی چون میگ-۲۹ (فالکروم) و خانوادهٔ سوخو ۲۷ دیگر کشندگی کافی را نداشت.
از روزی که بشر دو تکه سنگ را به هم کوبید و برای شکار و سیر کردن خود چاقو درست کرد، علم و وسایلی که او با کمک این علم و محدودیتها و مقدورات زمانهاش ساخته هر لحظه در حال رفع اشکال و تکامل بودهاند، به همین دلیل هیچگاه نمیتوان القابی چون “بینقص” یا “عاری از نقطه ضعف” را به بشر و یا ساختههای دستش نسبت داد. اف-۱۴ بسیار فراتر از زمان خود بود؛ برای انجام وظیفهای ساخته شده بود که تنها و تنها خودش از پس آن برمیآمد و همین توانایی منحصربهفرد هزینهٔ گزاف و بیسابقهٔ تولید و نگهداریاش را توجیهپذیر میکرد. با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این توجیهپذیری کمکم رنگ باخت و نفسهای تامکت در نیروی دریایی امریکا و سیستمی که برای هر دلار خرج خود به دنبال توجیه مناسب و بازدهی کافی است به شماره افتاد. اف-۱۵ و اف-۱۶ و اف-۱۸ به ترتیب ۲ و ۴ و ۸ سال پس از تامکت (۱۹۷۰) اولین پرواز خود را تجربه کرده و همگی در کنار اف-۱۴ در یک نسل قرار میگیرند. ۳۱ شهریور ۱۳۸۵ روزی بود که مدافع افسانهای آسمان ایران و فرشتهٔ نگهبان ناوهای هواپیمابر برای همیشه در کشور سازندهاش بازنشسته شد و اکنون از موزههای امریکا نظارهگر عاشقان دنیای هوانوردی است که به دیدارش میآیند. احتمالاً گوشه چشمی نیز به همدورهایهایش دارد که بهتازگی آخرین ارتقاهای خود را دریافت کرده (اف-15EX، اف-۱۶ وایپر و سوپرهورنت بلاک ۳) و به این زودیها، اصلاً خیال بازنشستگی ندارند.
تامکت جنگندهای بود که در امریکا ساخته شد ولی برای ایران جنگید و درخشید. زوج تامکت-فونیکس با وجود تحریم و کمبود همیشگی قطعات پرافتخارترین روزهای عمر ۳۶ سالهٔ خود را در جنگ ۸ سالهٔ ایران و عراق تجربه کردند و بزرگترین خلبانان تامکت و موفقترین شلیککنندگان فونیکس همگی از این سرزمین بودند.
مک لارن اف وان، پورشه ۹۵۹، مرسدس بنز 450SEL، فراری اف-۴۰، آر-۳۴ اسکای لاین، چارجر ۶۹ و وایپر SRT-10 هرگز برای ماشین بازها قدیمی نمیشوند. اف-۱۴ نیز برای عاشقان دنیای جنگندهها و ماوریک همیشه “تاپ گان” باقی خواهد ماند.
نویسنده: بابک سزاوار کلاتی
hummer
۳۱ خرداد ۱۴۰۱عجب مقاله چرب و چیلی و پر مفهومی بود
عالی
سامان اذری
۳۱ خرداد ۱۴۰۱خیلی حال کردم با این مقاله
اف ۱۴ حدود ۲۰ سال از زمان خودش جلوتر بود
بعد انقلاب خواستن پس بدن که امریکا نخواست بعد به انگلیس و ترکیه خواستن بدن که اونا هم توان پرداخت این مبالغ رونداشتن و هزینه نگهداری تامکت ها هم زیاد بود
ولی در جنگ اگه اف ۱۴ ها نبودن بدون هیچ شک و شبهه ای ایران از عراق شکست میخورد
طوری که به خلبان های عراقی دستور صادر شده بود که در صورت مشاهده ۱۴ بدون هیچ گونه حرکت اضافیی فقط فرار کنید
چون هیچ شانسی مقابل رادار بینظر و موشک فینیکس نخواهید داشت
متاسفانه چند روز پیش یه تامکت تو اصفهان سقوط کرد .
حیف ایران
یه زمانی چه قدرتی داشتیم
کادیلاک فقط امریکا و ایران تولید میشد
اف ۱۴ رو فقط ایران و امریکا داشتن
هواپیمای پهن پیکر بوئینگ 747sp (ملکه اسمان ) اون زمان فقط ایران و امریکا داشتن و پرواز تهران نیویورک طولانی ترین پرواز در جهان رو با این هواپیما انجام میدادیم
دقیقا زمانی که لوفتهانزا التماس اون هواپیما رو میکرد
و قطر ایر و امارت ایر هنوز فرودگاه نداشتند
حیف حیف حیف
UNAS
۳۱ خرداد ۱۴۰۱“ولی در جنگ اگه اف ۱۴ ها نبودن بدون هیچ شک و شبهه ای ایران از عراق شکست میخورد”
به نظرتون ایران پیروز شد ؟
مرتضی مقدم
۳۱ خرداد ۱۴۰۱شما دو تا مقاله نظامی بخون.رسیدن به اهداف ازپیش تعیین شده یا جلوگیری از تحقق اهداف دشمن و حفظ حدود سرزمینی در مقابل تجاوزدشمن پیروزی صد در صدی ب حساب میاد.بعله ایران پیروز قطعی جنگ با عراق بود
سامان اذری
۳۱ خرداد ۱۴۰۱پیروز نشد ولی در عرض یکی دو ماه تهران سقوط نکرد
اگه ارتشی ها رو خلخالی اعدام نمیکرد پیروز بودیم
مارکوپولو
۲ تیر ۱۴۰۱درسته ایران بارژیم بعثی عراق می جنگیدامادر اصل پنجاه تاکشور،یاری دهنده صدام بودنددر مقابل ایران،بله کاملادرسته که ایران تنهاوبدون کمک هیچ کشوری،یک تنه مقابل ده هاکشوربا قدرت ایستادوپیروزاین جنگ نابرابربود
Danial
۶ تیر ۱۴۰۱ایران جنگ رو تو همون دو سال اول پیروز شد متاسفانه حماقت های سردمداران ان زمان کشور (البته الانم همینجوریه) باعث شد جنگ به 8 سال کشیده بشه قطعاً میتونم بگم باتوجه به وضعیت کنونی که منو شما عربی حرف نمیزنیم و پادشاه کشورمون صدام نیست بله جنگ تحمیلی صدام 2 سال رو پیروز شدیم منتها در جنگ 6 ساله تحمیلی خودمون شکست بدی رو برای مردم و کشور متحمل شدیم که باعث شد پیروز تا کنون 40 ساله رو برای دولت به ارمغان بیاره.
NAVID۰۰۹۸
۱ تیر ۱۴۰۱عجججججب مقالهای
این کامنتم میتونست طولانی باشه اما اینجا یه استپ میزنیم و تمام قد تشکر میکنم بابت چنین مقالهی دلانگیزی که بیش از آن که افتخارش برای تامکت F14 آمریکاییها باشد ، برای خلبانان دوره دیدهی ایرانی هستش که چه شاهکارهایی با این اعجوبه رقم زدند و خود آمریکاییها هم از دیوانهبازیهای خلبانان ایرانی جا میخوردند و وصفش را زیاد شنیدیم و دیدیم !
ببینید مغز انسان به کجاها کشیده میشه که حاصلش میشه چنین شاهکارهای مهندسی شدهای !
ممنون
ممنون
ممنون
محمد
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اف ۳۵ سی عمود پرواز نیست. مختص نیروی دریایی امریکاعه و با کاتابولت (منجنیق) پرتاب میشه
Twin H Power
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اینهمه دیسلایک واسه چیه ؟؟!
حق با آقا محمد هست و توی متن اشتباه نوشتن
اف۳۵ A مخصوصا نیروهوایی هست که معمولی ترین مدل هست و عمود پرواز نیست .
اف35 B مخصوصا تنفگداران دریایی آمریکا که ناو های
هواپیمابر کوچیک دارن (میشه گفت ناو هلیکوپتر بر هستن ! ) هست که مدل B عمود پرواز هست و جایگزین هریر شده . این مدل از مسلسل هم استفده نمیکنه به دلیل اشغال شدن فضای اون توسط توربین عمودپرواز ، و درصورت نیاز پاد مسلسل زیر بدنه نصب میشه .
برد اف 35 B از دو مدل دیگه کمتره .
اف35 C مخصوص نیروی دریایی آمریکا هست که روی ناو های هواپیمابر خدمت میکنه . عمود پرواز نیست و با منجنیق پرتاب میشه . و با گیرکردن هوک به کابل های روی عرشه ناو فرود میاد .
این مدل برای بلند شدن و فرود اومدن با سرعت کمتر روی ناو بال های بزرگ تری نسبت به دو مدل قبل داره که این بالها به خاطر اشغال فضای کمتر توی ناو قابلیت جمع شدن دارن .
محمد
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ممنون برادر. من معمولا دیسلایک برام مهم نیست چون یعنی با نظرت مخالفم. اما برام خیلی جالب بود که به یه فکت دیسلایک دادن :))
new reventon
۳۱ خرداد ۱۴۰۱درسته نسخه b عمود پرواز هستش
Phonix
۳۱ خرداد ۱۴۰۱بله اون مدل بی هست که عمود پروازه ولی اکثر کشور ها روی ناو های پشتیبانی هوایی و بالگرد بر استفاده میکنن و در حین حرکت عمودی افقی هم سرعت میگیره و از سطح بلند میشه ژاپن و کره و …. هم سفارش دادن واقعا لبه تکنولوژی هست برای ما فعلا
البته تکنولوژی های خیلی پیشرفت نر هم آمریکا داره که جز مطالب طبقه بندی هست
امین
۳۱ خرداد ۱۴۰۱عالی
مازیار
۳۱ خرداد ۱۴۰۱مقاله ای محبوب جوانان ایرانی علاقمند به صنعت هوایی
و جالبه که پیشرفته بودن بیش از حد محصولات صنعتی نسبت به زمان همیشه مشکلات خاص خودش رو هم داره مثل همین تامکت و نمونه نظامی دیگه اش تکخال WALTHER WA2000
JDM lover
۳۱ خرداد ۱۴۰۱بسیار مقاله کامل و مفیدی بود
خیلی ممنونم ار نویسنده ، واقعا کیف کردم
GMA
۳۱ خرداد ۱۴۰۱نمونه یه مقاله بی نقص
مهدی
۳۱ خرداد ۱۴۰۱تامکت بی نظیر بود اما مصاحبه ای از تیمسار آذربرزین دیدم که اون زمان جانشین فرماندهی هوایی بود و هنگام خرید مقایسه ای بین تامکت و اف۱۵ انجام داده دلایلی آورد که خرید این هواپیما کاملا اشتباه بود در قیاس با اف۱۵ و دلایل هم منطقی بود . اینکه این هواپیما صرفا یه جنگنده رهگیر هوایی هست و برای ناوگان دریایی طراحی شده برای محافظت از ناو و عملا قدرت رزم نداره در کنار هزینه خرید بسیار بالا که اون زمان هر جنگنده تامکت ۳۶ میلیون دلار و هر دستگاه اف۱۵ فقط ۹ میلیون دلار بود . جنگنده اف۱۵ یه جنگنده چند منظوره هست و یک بمبر هم به حساب میاد در کنار قدرت درگیری هوایی بالا و اینکه هزینه های عملیات و تعلیم اف۱۴ تامکت میلیون ها دلار بیشتر از اف۱۵ بود که بیشتر تجهیزات و تست و عملیات پروازش با اف۴ یکسان بود و میشد صرفه جویی خیلی زیادی کرد و مهمتر اینکه برای عملیاتی کردن اف۱۴ تامکت پرسنل خارجی باید میومد که طبق قرارداد اجازه عملیاتی کردن جنگنده رو نمیدادن و صرفا جهت تعلیم بود یعنی عملا بدون کاربرد! نکته دیگه اینکه بخش زیادی از خلبان های تعلیم داده شده برای فانتوم اف۴ رو بردن برای تامکت این یعنی قدرت رزم تهاجمی رو کاهش دادن چون فانتوم یه جنگنده بمب افکن تهاجمی بود ولی تامکت صرفا دفاع هوایی و به قول آذربرزین خرید تامکت ۳۰ درصد قدرت تهاجمی نیرو هوایی رو کم کرد در حالی که اگر اف۱۵ ایگل خریداری میشد توان رزم ۱۲۰ درصد افزایش پیدا میکرد. در کل میشه گفت هدف از خرید این اعجوبه بیشتر نمایش قدرت بود و اگر شخص شاه به حرف افسران خودش گوش میداد چندین برابر این تعداد میتونستن اف۱۵ وارد کنن که حتما کمک بیشتری توی جنگ میکرد.
R@m!n
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اوایل در جنگ هر F14 ایران بعضا اتفاق میوفتاد که با سه تا میگ یا میراژ درگیر میشدن که دلایلش بخاطر پرت کردن حواس نیروی هوایی عراق از کشتی های نفتی و دور کردنشون از تاسیسات کشور بود که هیچ هواپیمایی این قدرت مانور و تخریب رو نداشت که با ترکیب خلبان های الیت عملا یه ترکیب کشنده بود و دیگه تا آخر جنگ هم به محض بلند شدن یه F14 نیروی هوایی عراق زرد می کرد. F15 به هیچ وجه توان اینکارارو نداشت و صدالبته با شروع انقلاب کار تجهیز نیروی هوایی نصفه موند.
Phonix
۳۱ خرداد ۱۴۰۱دوست عزیز اف پونزده جنگنده برتری هوایی بود و اف چهارده رهگیری ایران اونو انتخاب کرد چون هم برد بیشتری داشت و هم جلوی پروازه هواپیما های جاسوس شوروی رو میگرفت که حتی تا اصفهان هم میومدن رد نی شدن و قاهر فرود می اومدن و اصلا کار اف چهارده همین بود
موشک های اون زمان هم اف چهارده فونیکس رو داشت که هم برد بلند بود و هم پیشرفته و برای اف پونزده فکر کنم امرام بود که هنوز در خال توسعه بود
وگرنه اف پونزده عالی بود اسراییل و ژاپن هم اونو انتخاب کردن ولی اون زمان به کار ما نمیومد حتی ایران برنامه داشت اف پونزده بخره ودر کنارش هم اف شونزده در اصفهان منتاژ کنه تا جایگزین فانتوم ها بشن ولی اقایون اومدن همه چی زو خراب کردن و اون اف شونزده ها که حتی اماده هم بودن به اسراییل داده شدن و صنایعی که قرار بود تو ایران تأسیس بشه رفت ترکیه
سامان اذری
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ایران یه کشور کوهستانی هست مخصوصا غرب ایران
و سیستم پدافند هوایی کار امدی نداتشیم
اف ۱۴ ها به تنهایی نگهبان اسمان ایران بودند
رادار اف ۱۴ هنوز هم که هنوزه بعد ۴۵ سال جز قوی ترین رادرهای جهان هست
new reventon
۳۱ خرداد ۱۴۰۱نه . رادار آنالوگ اف 14 در مقابل رادار های آرایه فازی فعال عصر جدید که بالای 1000 المان راداری هستش عملا توانی ندارن. مخصوصا در مقابل جنگ الکترونیک و اخلال
توان نقشه برداری راداری و دید همه جانبه ام ندارن
Sina
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اف 14 اومده به طور واقعی امتحانشو توی جنگ با افتخار پس داده بعد شما چسببدی به احتمالات یک فرد که کلا هم مشخص نیست هدفش از این حرفها چیه
کلا هر حرکتی توی دوران گذشته زده شده اشتباه بوده!تو بگو گنجه و ارمنستانو نخجوانم به کشور اضاف بکردن بازم یه دلایلی برای اشتباهش میارن
بعدشم همینم به زور بهمون دادن کلا کنگره آمریکا با دادن هواپیماهایی جنگی به روز چه اف۱۱۱ چه اف۱۵ چه اف ۱۴ مخالفت میکرد منتهی دولتمردان اون زمان هوش به خرج دادن رفتن با دادن پول قرض سهامشو خریدن و تا حدودی مالک شرکت شدن وگرنه فکر کردی چرا به هیچکشوری حتی اسراییلم نفروختن
یه جوری میگه بجاش اف ۱۵ بیاوردیم انگاری کولر و آبگرمکنه بری بار کنی ور داری بیاری
آرش آمریکایی
۳۱ خرداد ۱۴۰۱هواپیمای f14 که برای ایران طراحی شده بود برای نیروی هوایی بود و بعدا تو خود آمریکا f14d نام گرفت و از مزیت هاش نسبت به F15 میشه به سرعت بالاتر مانور بالاتر رادر بسیار قوی و توانایی جنگیدن با 6 هواپیما به طور همزمان هست که توی F15 فقط میشه با 4 هواپیما همزمان درگیر شد اگر f14 رادار گریز هم میبود هنوز هم روی دستش چیزی نبود
پس به جای اینکه بگی شاه پول مملکت رو دور ریخته f14 خریده دستش رو ماچ کن که اگه نمیخرید صدام به راحتی ایران رو میگرفت
فقط یک. اف14 از پس چندین میگ عراقی بر اومد زمان جنگ و عملا ناوگان هوایی صدام رو همین f14 ها فلج کردن
Majid
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اف ۱۴ برای ایران طراحی نشده بود نسخه های اولیش وارد ایران شد که همونطور که مقاله گفت دچار ضعف عملکرد در موتور بودند که خیلیاشون همینطوری از دست رفتن توی نسخه تامکت دی دقیقا مهمترین چیزی که ارتقاع پیدا کرد همین موتورش بود در اخر هم یطوری اف ۱۵ میکوبید که انگار کفتره اف ۱۵ یکی از موفق ترین جنگنده های دوران شناخته میشه که هنوز که هنوزه در خدمت به سر میبره و هنوز که هنوز رقیبی در خورش نیست و حالاحالاها هم در خدمت خواهند موند
Phonix
۳۱ خرداد ۱۴۰۱دوست عزیز هیچکدوم از نسل های اف چهارده نسب به اف پونزده مانور بیشتری نداشته چون نیازی به نبرد هوایی نداشت
یه هواپیما بزرگ و سنگین بود بع ا تو امریکا بخاطر موتور های ضعیفش موتور هاش عوض شد و با از بین رفتن شوروی کلا از رده بخاطر قیمت زیادش خارج شد
Avan
۳۱ خرداد ۱۴۰۱F14 و f15 مثل f22 وf35 هستند اف ۲۲ گرانتره و کمتر تولید میشه اما امکاناتی داره که اف۳۵ ندارد. در زمان شاه هم سیاست ایران طوری بود که تصمیم گرفتن با توجه به وسعت زیاد ایران برای رهگیری و درگیری هوایی اف ۱۴ که رادار قویتری داشت بخرن و برای بمباران سفارش صدها فروند اف ۱۶ دادند که به دلیل انقلاب اف ۱۶ ها به ایران نرسید
Majid
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اف ۱۴ مخصوصا نسخه های اولیش انچنان جنگنده بی نقصی نبود و ودرواقع هدف از ساختشم درگیری با بمب افکن های شوروی قبل از رسیدن به ناوگان دریایی امریکا و همینطور موشک ها کروز بود هدف از ساخت و ماموریت اف ۱۴ کاملا متفاوت از اف ۲۲ هست و اساسا در جواب نیاز به نیروی دریایی امریکا طراحی شد،اف ۱۴ جنگنده دستو پا بسته ای نیست ولی باید توجه کرد که جنگنده های عراقی مخصوصا اوایل جنگ اصلا جنگنده های دهن سوزی نبودند تماما نسخه های صادراتی از جنگنده های شرقی بودند که همیشه بخاطر سیاست فروش شوروی کمترین اشتراکات را با نسخه های اصلی که در اختیار شوروی بود داشتند همچنین استاندارد های اموزش خلبانی در غرب زمین تا اسمون برتر از شوروی بود
شاعر
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اف ۱۴ قویترین رادار زمان خودش و موشکهای دور برد فونیکس رو داشت
برای کشوری با وسعت ایران مهم بود جنگنده ای داشته باشه که از فاصله دور بتونه هدف رو شناسایی و شکار کنه.
اف ۱۵ یکی از قدرتمندترین جنگنده هاس ولی شکار هدف از فاصله دور تخصص اف ۱۴ بود.
بنظرم شاه انتخاب درستی کرد.
نوید AJ
۱ تیر ۱۴۰۱کسی که چندتا مقاله خونده باشه متوجه میشه. دم شما گرم.
Danial
۶ تیر ۱۴۰۱استاد اولاً که نصف از ناوگان همین تامکت ها رو اسن تحویل نگرفتیم چون وسط کار ریدن تو کشور دوماً اگر ما توانایی عملیاتی کردنش رو نداشتیم پس چجوری بلند میشدن میگ و میراژ های عراقی رو به و لورده میکردن تازشم بعد از خرید تامکت ها قرار بود ایگل ها هم بیان که اون دیگه کلاً به چخ رفت برنامش از بیخ و بن ب فنا پیوست.
این نکته هم در نظر بگیر که ما با وام دادن به آمریکا برای ساخت تامکت ها این رو به دنیا ثابت کردیم که داریم ابر قدرت میشیم یعنی اگر همون حالت میموند الان ایران و آمریکا بودن که با هم F35 , F22 رو ساخته بودن نه که آمریکا با ترکیه و ژاپن همکاری کنه تو ساختشون.
ممد ژانگولر
۳۱ خرداد ۱۴۰۱عجب مقاله ایی بود تمام موهای بدنم یهو سیخ شد و بعد عین برگ پاییزی ریخت
من فقط به داداشام بگم اگر یک جنگ تمام عیار جدی صورت بگیره تماماین تکنلرژیا همه پشمن
چرا ؟
چون چه تکنولوژیهایی وجود داره که بصورت شفاف رونمایی نشده و به قول خودمون برای روز مواداست
اول سیاست اینه جمعیت کم بشه و یک مشت آدم بیگناه از بین برن مرحله بعد تازه جنگ عملیاتی و ناموسی میشه و تکنولوژیهایی که گفتم سرش میزنه بیرون از جمله نویز فرکانس خیلی قوی که تمام هواپیماهارا از بالا پرت میکنه پایین و همه چی قفل و هک میشه و خیالتونو راحت کنم اینا اسباب بازی بیش نیستن
حالا خواستین باور کنید یا نکنید 🤥
new reventon
۳۱ خرداد ۱۴۰۱خیر. امریکا با 100 تا اف 22 کل نیروی هوایی روسیه رو حریفه.
در یک شبیه ساز یک دسته 8 تایی اف 22 موفق شد بدون تلفات 120 تا یورو فایتر تایفون رو نابود کنه. جنگندها روسی که سهلن
چین که ولش کن
هند هم که سوخو 17 رو اگه از ناوگانش حذف کنی عملا چیزی نداره
یه 200 تا سوخو 30 و 35 و میگ یه 100 تام تجاس
ممد ژانگولر
۳۱ خرداد ۱۴۰۱داداش این تکنولوژی ایی که گفتم ماورا ایناستا و جالبش اینجاست در اختیار خود آمریکاست
خواهشا مطالب کارشناسی شده منو با دقت بخونید و زود قضاوت نکنید خدا اونروزو نیاره هممون به خواب عمیقی فرو خواهیم رفت
HamiD
۳۱ خرداد ۱۴۰۱حاج ممد تازگیا سریع و خشن ندیدی احیانا؟!
ممد ژانگولر
۳۱ خرداد ۱۴۰۱باشه داداش حمید تیکه بنداز
ولی حرفهای من یک روز وابت میشه
یعنی حنگ جهانی سوم شروع بشه تازه میفهمید خیلیها پولشونو دور ریختن بابت خرید تسلیحات نظامی و آهن پاره ایی بیش نیستن و بیشتر به درد مانور نظامی و نمایش و هیجان میخورن
بخدا ما تو دنیایی هستیم که مثل قطره ایی از اقیانوسیم
هیچ چیز نشد نداره
فقط یک هوندا سی بی ۱۳۰۰ میتونه بفهمه من چی میگم
ممد ژانگولر
۳۱ خرداد ۱۴۰۱فقط یک هوندا سی بی ۱۳۰۰ سوار منظورم بود که سوارش معلوم نیست کجا رفته 😂😂😂
حسین
۳۱ خرداد ۱۴۰۱سازندگان f14 در کل جنگ ایران و عراق با مشاهده موفقیتهای آن ثابت کردند هزینه های تولید و نگهداری زیاد آن بی خودی نبوده و همیشه پیگیر درگیرهای تام کت های ایران بودند .
مهدی
۳۱ خرداد ۱۴۰۱خب این حرف شما ارتباطی به اینکه اگر اف۱۵ میگرفتن تاثیر به مراتب بیشتری تو جنگ داشت نداره
Majid
۳۱ خرداد ۱۴۰۱نمیشه گفت خرید تامکت به جای اف ۱۵ اشتباه بود از طرفی شاه یکجانبه تصمیم نگرفت هیئتی فرستاده شد امریکا برای تست و تامکت انتخاب شد یکی از دلایلشم رادار بسیار قویه تامکت بود که با توجه به وسعت ایران به مینی اواکس برای ارتش به حساب میومد در ضمن نسخه های اولیه اف ۱۵ به این چند منظورگی که الان هستن نبود و در مقابل ارتش اسرائیل به دلیل وسعت کم سرزمین نیازی به رادار قویه تامکت نداشت و میبینیم بین این دو اف ۱۵ رو انتخاب کرد،در اخر هم قرار بود اف ۱۶ به عنوان جنگنده ای چند منظوره و ارزان در کنار اف ۱۴ خدمت کنه که نشد
R@m!n
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اولا که خدا اونیو که این هواپیمارو وارد کرد بیامرزه.
دوم اون کشوری که تو فیلم تاپ گان بهش حمله میشه ایران هست که ***
سوم هم واقعا مقاله فوق العاده ای بود خسته نباشید.
کورش
۳۱ خرداد ۱۴۰۱تیرانا هم گرم شده؟
برقی جارو برقی
۳۱ خرداد ۱۴۰۱دمت گرم آقا رامین عشق منی❤️❤️❤️❤️👏👏👏👏👏
محمد
۳۱ خرداد ۱۴۰۱داداش شما دیگه از اون ور بوم افتادی ، کاش تو واقعیت به ایران حمله بشه ؟ بنده خدا اولین نفراتی که قربانی میشن من و تو هستیم اون کله گنده ها که با شلیک اولین تیر در میرن شما که اینقدر از این مملکت متفری چرا اینجا اومدی به فارسی توی سایت ایرانی داری آرزوی حمله به ایران رو میکنی قسمت دوم حرفت رو قبل اینکه بخونم لایک کردم منم از این شرایطی که توش گیر افتادیم و جوانیم رو تباه کرد متنفرم ولی هیچوقت آرزوی نابودی و جنگ برای کشوری که خانواده و دوستانم توشه رو نمیکنم
R@m!n
۳۱ خرداد ۱۴۰۱منظورم همون جایی هست که تو فیلم هم حمله میشه.
جنگی هم در کار نیست خیلی زود از فرط بدبختی همدیگرو می خوریم نگران خانوادت نباش.
ماکسیمیلیان
۱ تیر ۱۴۰۱چقدر دیدگاه های شما سنجیده شده (با عقل و تفکر) نوشته میشوند👌.
مجتبی
۱ تیر ۱۴۰۱کسی که نسبت به وطنش غیرت نداره عملا هیچ چیز نداره…کاش حداقل یه ذره داشتی
نوید AJ
۱ تیر ۱۴۰۱هیچ فرقی بین کسی که وطن نداره و خاوری وجود نداره. امیدوارم امثال شماها رو بشه از ایران بیرون کرد و فرستاد همون امریکا زندگی کنین، شاید آیندگان از دستتون در امان باشن.
shirko
۳۱ خرداد ۱۴۰۱بسیار بسیار عالی ، کیف کردیم .
رضا باقری
۳۱ خرداد ۱۴۰۱درود بر تکنولوژی آمریکایی اگه تامکت نبود ایران دست عراق میوفتاد پس اونی که اون بالا نشسته میگه دژمن دژمن باید بیاد پایین
پدال (زومیت) دیکتاتور که همه کامنت های منو پاک کردی میخای اینم پاک کن
امین
۳۱ خرداد ۱۴۰۱چه ربطی داشت.
جدا از همه شوخی ها و مسخره بازی ها تو داخل کشور ، دژمن به فکر تصاحب هر جایی به نفع خودش هست. اصلا قانون طبیعت هست.
HamiD
۳۱ خرداد ۱۴۰۱استاد آمریکا خودش به عراق کمک میکرد بر علیه ایران بعد میگی درود بر تکنولوژی آمریکا که باعث شد ایران دست عراق نیفته؟!! عجب!
بهتره بگی درود بر اون خدا بیامرز … درود بر بیگانگان هیچ فایده ای نداره!!! … اگه اون خدا بیامرز نبود ایران دست عراق میفتاد … و البته خلبان هایی که فرستاده بود اونور آموزش ببینن!
در ضمن همه با ما دشمن هستن ، همه با همدیگه هم دشمن هستن … این کاملا طبیعیه! هیچوقت هیچوقت هیچوقت توی تاریخ نمیبینی طرف با اعتماد به بیگانه به یه نون و نوایی رسیده باشه …
ما هم بزودی از چین و روسیه ضربه های خیلی محکم تری میخوریم مطمئن باشین …
مجتبی
۱ تیر ۱۴۰۱خدا شفات بده
الان یه عشق روسیه هم میاد میگه بهخاطر کلاشینکف بود که ایران جنگ رو برد…بیشتر عملیات هایی که انجام شد و الان با این امکانات هنوز نمیتونن انجامش بدن زمینی بوده…کاش یه ذره شرف داشتی
محمد
۳۱ خرداد ۱۴۰۱روح اون بزرگمردی که این شاهکار تکنولوژی رو برای ایران خرید شاد💔💔💔
Aboalfazl demon
۳۱ خرداد ۱۴۰۱کیفیت بهتر از کمیت هستش
به خاطر همین ۸۰ فروند اف۱۴ بهتر از ۲۰۰ فروند اف ۱۵ هستش
این نکته رو هم در نظر داشته باشین
اف ۱۵ زمان قدیم اصلا در حد اف ۱۴ های قدیم نبودن
این اف ۱۵ پیشرفته ای که میشناسین بعد ها ساخته شدن
به خاطر همین حرف آقای آذربرزین به طور کلی غلط هستش
Phonix
۳۱ خرداد ۱۴۰۱از اون حرف ها بود
دو هواپیما برای دو نیاز کاملا جدا قابل مقایسه نیست عزیز
Ilia2008
۳۱ خرداد ۱۴۰۱تو زمینه تکنولوزی نظامی عرب همیشه جلو تر از بقیه بوده
قابل توجه بعضیا
Ilia2008
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اصلاح کنم : غرب
محمد امین
۳۱ خرداد ۱۴۰۱یه نکته ی اماری که خودم بهش پی بردم این هست که مقالات مربوطه به صنایع هوایی ، مخصوصا جنگنده ها ، به طور متوسط کامنت ها و احتمالا بازدید های بیشتری داره نسبت به بقیه مقاله ها
new reventon
۳۱ خرداد ۱۴۰۱مقاله خوبی بود
ولی سطح مقطع راداری اف 35 حدودا یک صدم متره
مورد بعد اینکه به خاطر سفارشات جدیدی که کشورهای زیادی از جمله سوییس و کانادا و سفارش دوباره ژاپن قیمت هر فروند f35Aبه زیر 70 میلیون دلار رسیده
meysam
۳۱ خرداد ۱۴۰۱Big Like 👍👍👍
محمد
۳۱ خرداد ۱۴۰۱سقوط اف 14 تو اصفهان علت نگارش مطلب بود؟
LH44
۳۱ خرداد ۱۴۰۱روحت شاد مرد بزرگ.
یه کارایی کردی تا چند نسل بعد خودت هم مدیونت باشن.
بهراد
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اسراییلی ها هر دو هواپیما رو تست کردن اف-15 و اف-14 اما از مانور پذیری اون راضی نبودن.
شخص شاه هم سوار این هواپیما شدن.
قضیه فروش تامکت های ایرانی به کانادا هم وجود داشت.
الان ارتقا و اورهال اینها بدست چین انجام شده و تعداد کمتر از انگشتان دست به پروژه بابایی ارتقا یافتن.
تامکت های ایران صندلی سفارشی داشتن که راحتتر بود و سیم کشی برای بمب ها هم انجام شده بود و 79 تا از80 تا رو دادن ، سفارش 70 تا هم داده شده بود که سران بی خرد کنسل کردن .
پوتین قراره 50 الی 70 تا سوخو 35 بده اما نزاشتن . سیستم غربی نسل4 به شرقی 4++ قراره تغییر کنه.یاک 130 و سوخو 30 جزو خرید هاست اما بازم نزاشتن… و اطراف ما پر از رافائله
mahdi-es17
۳۱ خرداد ۱۴۰۱مقاله بی نقص یواش یواش به علم ماشینمون جنگی هم بیفزاییم بد نیست
Mr Naftalin az roghan abad
۱ تیر ۱۴۰۱علم ماشینمون 🤣😂
مهدی
۳۱ خرداد ۱۴۰۱در مورد کامنت بنده و اظهار نظر اساتید …. باید بگم اون حرفا حرفهای جانشین فرماندهی وقت بود که شخصا برای تست و خرید اونجا رفته بود و مصاحبه این آدم هم تو یوتیوب موجوده. وقتی آدم اینکاره با دلیل و منطق میگه ما تامکت رو نسبت به اف۱۵ تایید نکردیم بنا به اون همه دلیل دیگه شما … الکی افسانه رستم و اسفندیار تعریف کنی و اف۱۴ چنین بود و چنان بود! بله تامکت بینظیر بود اما برای هدفی که واسش ساخته شده بود وگرنه اف۱۵ بسیار کاربردی تر و به صرفه تر بود ضمن اینکه برتری مطلق تامکت نسبت به جنگنده های عراقی بیشتر مربوط به سال اول جنگ بود و عراق بعد از وارد کردن میراژ تونست چندین تامکت مارو بگیره و فاصله رو کمتر کنه و این رو هم خاطرنشان کنم که نیروهوایی ایران بعد از سه سال عملا کار چندانی غیر از پشتیبانی هوایی ازش بر نمیومد چون جنگنده ها نیاز به اورهال و سرویس و مهمات داشتن که بنا به همون دلایل که اول کار گفتم بخش زیادیشون زمین گیر شده بودن
R@m!n
۳۱ خرداد ۱۴۰۱اون زمان F14 به هر دلیلی انتخاب شد و انقدر درخشان ظاهر شد که تو اسناد جنگی آمریکا هم ازش به عنوان یه پیروزی تکنولوژی برای خودشون و یه پیروزی میدانی برای ایران ثبت شد. بقیه مسائل هم بخاطر تحریم بود که هر جنگنده ای بود باز هم این مشکلات بوجود میومد.
اگرم منظورت مصاحبه عبداله آذربرزین هست که از ترسش اسمشو از شاپور به این تغییر داده که زنده بمونه و خیلی مسائل دیگه که اینجا نمیشه گفت حساب بقیه کارو خودت بکن.
نوید AJ
۱ تیر ۱۴۰۱مهدی جان عالی نوشته بودین. متأسفانه یه عده که انگار سوادشون رو دارن از اینستاگرام و امثال منوتو و اینترنشنال میگیرن، بدون دلیل میان حرف میزنن. شما ب دل نگیر.
F
۳۱ خرداد ۱۴۰۱همه اینا به کنار به مولا. 9 جی شتاب جانبی، خدایا مغزم. بعد 2500 کیلومتر بر ساعت سرعت. حعیب، بریم هوافضا.
رهگذر
۱ تیر ۱۴۰۱همین که آمریکاییها فقط تو فیلم و سریال میتونن آرزوهاشونو برآورده کنن و به ایران حمله کنن نشانه اینه که در واقعیت نه جراتشو دارن نه تواناییشو ، همین قدر که بعد از فشار حداکثری و تحریمهای حداکثری که البته این وسط آسیبشو بیشتر مردم دیدن ، خودشون و شرکای منطقه ایشون رو آوردن به حمله های تروریستی و بمب گذاری در داخل خاک ایران نشانه اینه که دیگر هیچ گزینه ای روی میز وجود ندارد ، در ضمن باید به حال کسی که آرزوی حمله یه کشور بیگانه به کشور خودشو داره تاسف خورد مطمئن باش آمریکاییها اگه میتونستن به ایران حمله کنن سرنوشت ما میشد مثل عراق ، افغانستان ، سوریه ، یمن ، در به در ، آواره ، فراری از دست گروه های تروریستی ساخته دست آمریکا ، چون آمریکاییها اونقدر وحشی و پست هستند که به هر کشوری حمله کردن جز تجاوز ، اشغال ، غارت سرمایه ملی ، چپاول معادن نفت و گاز ، سنگ ودر آخرم ویرانی چیزی از خودشون به جا نزاشتن ( پدال عزیز اگه ناراحت نمیشی که راجب آمریکا اینگونه صحبت کردم لطفا کامنت منو مثل خیلیهای دیگه که هر وقت هر چی دلشون میخواد میگن و نه کامنتاشون حذف میشه و نه سانسور میشه تایید کن )
Aliakbarkhoei
۱ تیر ۱۴۰۱واقعا جامع و عااااااالییی بود.
امیدوارم از این مقالات بیشتر ببینیم.
جناب نویسنده دمت گرم.
مهدی
۱ تیر ۱۴۰۱سلام این مقاله انگلیسش را از کجا بردارم میشه به ایمیل بنده ارسال فرمایید با تشکر
Mr Naftalin az roghan abad
۱ تیر ۱۴۰۱آمریکا عشقه❤
بی نام
۲ تیر ۱۴۰۱تامکت جنگنده ای افسانه ای بود ولی گفته شده به ازای هر یک ساعت عملیات 15 ساعت نیاز به نگهداری و تعمیرات داشته که قطعا به عنوان ستون فقرات یک نیروی رزمی اصلا خوب نبوده بخصوص در عملیات هایی پشتیبانی نزدیک هوایی و عملیات های ضربتی که گاهی اوقات نیاز به سورتی های زیاد پروازی داره و برتری هوا به هوا اهمیت نداره، واقعا صرفه اقتصای نداشته. در مقابل سوپر هورنت شاید ابهت و پرستیژ تامکت رو نداشته باشه ولی یک آچار فرانسه کامل هست که همه جور سلاحی حمل می کنه و همه نوع عملیاتی انجام میده و ظاهرا بخش پشتیبانی رضایت زیادی از سوپر هورنت دارن که شاید این مسائل باعث شده سوپر هورنت تک جنگنده نیروی دریایی امریکا باقی بمونه.
محمدرسول صمدی (◕‿◕)
۳ تیر ۱۴۰۱عالی و قشنگ بود.
قبلن عاشق خلبانی بودم و پدرم برایم تحقیقاتی در مورد اف 14 برایم از اینترنت چاپ میکرد میورد.
اون موقع ها خونده بودم شاه با کمکی که به شرکتی که اف 14 تولید میکرد از برشکستگی اونو نجات داد.
و موشکهای آن هم فونیکس{فنیکس} بودند که یه خلبان ایرانی رکوردار شلیک از راه دور و زدن جنگنده دشمن از دور هست(خیلی دور)
❤