صنایع هواییهفته نامه

مقایسه F16 با دیگر جنگنده‌های نسل چهار و نیم، از یوروفایتر تا میگ 35

F16 ساخت لاکهید مارتین در جدیدترین نسخهٔ خود با نام بلوک ۷۲/۷۰ پیشرفته‌ترین جنگندهٔ نسل چهار و نیم جهان محسوب می‌شود و می‌تواند تا سال ۲۰۶۰ در خدمت بماند.
F-16 fighter jet

F16 یک جنگندهٔ کوچک چندمنظورهٔ آمریکایی است که در بازارهای صادراتی سراسر جهان محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد. این جنگنده هرچند اواخر دوران جنگ سرد توسعه پیدا کرد اما طی سال‌های بعد ارتقاءهای زیادی را تجربه کرده و در نسخه‌های مختلفی تولید شده است. آخرین نسخهٔ این جنگنده بلوک ۷۲/۷۰ نام دارد که با بهره‌مندی از تکنولوژی‌های پیشرفته، یک جنگندهٔ نسل چهار و نیم محسوب می‌شود. نگاهی دقیق‌تر به F16 Block 70/72 نشان می‌دهد که این جت جنگی چقدر نسبت به نمونه‌های اولیهٔ F16 تکامل پیدا کرده است.

جنگندهٔ نسل چهار و نیم چیست؟

در مورد اینکه جنگندهٔ نسل چهار، چهار و نیم یا پنج چیست هیچ توافق جهانی وجود ندارد اما نسل چهار اساساً جنگنده‌های پیشرفته‌ای را توصیف می‌کند که از حدود سال ۱۹۸۰ به بعد توسعه پیدا کرده‌اند. بعداً برخی از این جنگنده‌ها به نسل چهار و نیم تبدیل شدند. به‌عنوان‌مثال، درحالی‌که نمونه‌های اولیهٔ F16 جنگندهٔ نسل چهار محسوب می‌شدند، نسخهٔ بلوک ۷۲/۷۰ در دستهٔ جنگنده‌های نسل چهار و نیم قرار می‌گیرد. به‌طورکلی، جنگنده‌های نسل چهار و نیم جت‌هایی کاملاً مدرن و مجهز به تجهیزات اویونیک پیشرفته هستند اما برخلاف جنگنده‌هایی مثل F22 یا F35، از ابتدا برای رادار گریزی طراحی نشده‌اند. این جت‌ها به رادارهای ارتقاءیافته و اویونیک پیشرفته مجهز هستند، توانایی استفاده از تسلیحات مدرن را دارند و می‌توانند اتصال داده‌ای ظرفیت بالایی داشته باشند.

چند نمونه از جنگنده‌های نسل چهار و نیم

  • F/A-18E/F سوپر هورنت
  • F15E استرایک ایگل
  • سوخوی SU30SM
  • یوروفایتر تایفون
  • داسو رافال
  • چنگدو J10

ویژگی‌های F16 بلوک ۷۲/۷۰

انتظار می‌رود ارتقاءهای نسخهٔ بلوک ۷۲/۷۰، این جنگنده را تا سال ۲۰۶۰ و حتی بیشتر در برخی نیروهای هوایی سراسر جهان حفظ کند. بااین‌حال، نیروی هوایی ایالات‌متحده دیگر F16 خریداری نمی‌کند و این جنگنده فقط برای صادرات تولید می‌شود. همچنین F16 هم‌اکنون در برخی از نیروهای هوایی مثل دانمارک و هلند بازنشست شده و در حال جایگزینی با جنگنده‌های نسل پنج F35 است. بااین‌حال، نسخهٔ بلوک ۷۲/۷۰ توانایی‌های بسیار بیشتری نسبت به نمونه‌های اولیهٔ F16 دارد و لاکهید مارتین در مورد این نسخه ادعاهای جسورانه‌ای کرده است. به گفتهٔ این شرکت، بلک ۷۲/۷۰ پیشرفته‌ترین جنگندهٔ نسل چهارم جهان محسوب می‌شود و سطح جدیدی از توانایی‌ها را برای نیروهای هوایی سراسر جهان فراهم می‌کند.

بلوک ۷۲/۷۰ با تجهیز به رادار پیشرفتهٔ APG-83 AESA نورث‌روپ گرومن ارتقاء پیدا کرده که قابلیت‌های راداری جنگنده‌های نسل پنج را برای F16 فراهم می‌کند. این جنگنده همچنین از صفحه‌نمایش مرکزی (CPD) جدید وضوح بالایی بهره می‌برد که با نمایش تصاویر رنگی تاکتیکی حیاتی، آگاهی محیطی خلبان را افزایش می‌دهد. بلوک ۷۲/۷۰ همچنین طول عمر ساختاری ۱۲ هزار ساعتی دارد که ۵۰ درصد از نمونه‌های قبلی F16 بیشتر است. به همین دلیل، انتظار می‌رود این جنگنده در اکثر نیروهای هوایی جهان حداقل برای ۴۰ سال قابل‌استفاده و قابل‌اطمینان باشد. بلوک ۷۲/۷۰ پیشرفت‌های فراوان دیگری را هم تجربه کرده که پرداختن به همهٔ آن‌ها در اینجا میسر نیست.

مقایسهٔ F16 بلوک ۷۲/۷۰ با دیگر جنگنده‌های نسل چهار و نیم

اروپایی‌ها سه جنگنده دارند که می‌توان آن‌ها را نسل چهار و نیم دانست: یوروفایتر تایفون ساخت انگلستان، آلمان و دیگر کشورهای اروپایی، داسو رافال ساخت فرانسه و ساب گریپن ساخت سوئد. البته این هواپیماها اهداف یکسانی ندارند و هرکدام برای تهدیدهای متفاوتی ساخته شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، رافال یک نسخهٔ ناو نشین دارد و گریپن برای مقابله با جنگنده‌های روسی در زمانی که نیاز است سریعاً کل کشور را پوشش دهد ساخته شده است.

یوروفایتر تایفون

مقایسهٔ F16 بلوک ۷۲/۷۰ با جنگنده‌های نسل چهار و نیم اروپایی

F16 بلوک ۷۲/۷۰ یوروفایتر تایفون داسو رافال
سرعت ۲۴۷۰ کیلومتر/ساعت ۲۲۲۲ کیلومتر/ساعت ۲۲۲۲ کیلومتر/ساعت
وزن خالی ۹۲۰۰ کیلوگرم ۹۹۸۰ کیلوگرم ۹۹۸۰ کیلوگرم
حداکثر ارتفاع ۱۶,۷۶۰ متر ۱۶,۷۶۰ متر ۱۵,۲۴۰ متر

جنگنده‌های مدرن مثل گذشته دیگر برای سرعت ساخته نمی‌شوند. به‌عنوان‌مثال، میگ ۳۱ یک ره‌گیر مافوق صوت است و سریع‌ترین جنگندهٔ عملیاتی در جهان محسوب می‌شود اما یک جت جنگی قدیمی نسل چهار به‌حساب می‌آید. روسیه از این جنگنده در طول حمله به اوکراین برای شلیک موشک‌های مافوق صوت کینژال استفاده کرد. جنگنده‌های روسی نسل چهار و نیم اما شامل میگ ۳۵ (جنگندهٔ چندمنظورهٔ جدیدی که بر اساس خانوادهٔ میگ ۲۹ ساخته شده است) و انواع خانوادهٔ سوخوی فلانکر (SU27 و دیگر نسخه‌ها) می‌شود. میگ ۳۵ در قیاس با نمونه‌های اولیهٔ میگ ۲۹ از سیستم‌های اویونیک و تسلیحات بسیار بهتری بهره می‌برد درحالی‌که از خانوادهٔ سوخوی SU27 هم نسخه‌های جدیدتر زیادی مثل SU30، SU33، SU34 و SU35 ساخته شده است. چین هم جنگنده‌های نسل چهار و نیم دارد که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به جت چندمنظورهٔ شنیانگ J15 (ساخته‌شده بر اساس SU33 شوروی) و جنگندهٔ بال دلتایی چنگدو J10 اشاره کرد. J10 همچنین به نیروهای هوایی پاکستان هم صادر شده است.

چنگدو J10

مقایسهٔ F16 بلوک ۷۲/۷۰ با جنگنده‌های نسل چهار و نیم روسی و چینی

F16 بلوک ۷۲/۷۰ میگ ۳۵ سوخوی SU30SM چنگدو J10
سرعت ۲۴۷۰ کیلومتر/ساعت ۲۷۸۰ کیلومتر/ساعت ۲۴۷۰ کیلومتر/ساعت ۲۲۸۰ کیلومتر/ساعت
وزن خالی ۹۲۰۰ کیلوگرم ۱۱۰۰۰ کیلوگرم ۱۷۷۰۰ کیلوگرم ۶۹۴۰ کیلوگرم
حداکثر ارتفاع ۱۶,۷۶۰ متر ۱۵,۸۵۰ متر ۱۷,۳۱۰ متر ۱۸,۰۰۰ متر

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۳ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۵۹ دیدگاه‌ها

  1. amir

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    سلطان بلامنازع نسل ۴ و ۴ونیم اف ۱۵ با بیشترین برتری هوایی و کاربرد
    میگ و سوخو ها هم که در اوکراین ثابت کردن پشه ای بی نیشی بیشتر نیستن و بعدش به نظرم رافال بهتره بعده اف ۱۵

    موافقم 13
    مخالفم 16
    1. blackwing

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1303 ديدگاه)

      اف ۱۵ با وجود اف ۲۲ هنوزم ستون فقرات نیرو هوایی امریکاست ، هنوزم اف ۱۵ مسئول گارد هوایی بخش های زیادی از خاک امریکاییاست.

      موافقم 21
      مخالفم 3
      1. Carbonado Aventador

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4514 ديدگاه)

        برترین جنگنده ی تمام ادوار تاریخ قطعا F14 تامکت هست..
        با بیش از ۱۰۰ شکار و داگ فایت موفق و بدون حتی یک تلفات(شاهکار عقاب های نیروهوایی ایران)
        هیچ جنگنده ای امار حتی نزدیک به این هم نداره!!

        برترین جنگنده ی نسل ۴++
        هم قطعا سوپر تامکت هست که امریکا از ترس اینکه قطعاتش قاچاق بشه به ایران ، سریع باز نشسته و اوراقش کرد

        موافقم 14
        مخالفم 10
        1. SFXSuperFast

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (47 ديدگاه)

          بیشترین جا برا ارتقا رو تامکت داره
          با توجه به بزرگی بدنه و دماغه
          بزرگ‌ترین پردازنده‌ها و دیش‌ها رو میشه روش بکار برد
          آنقدر که از لحاظ رادار از نسل ‌پنجمی‌ها بهتر بشه
          و به اندازه یه اف۱۸ گرولر میشه تجهیزات جنگ الکترونیک روش نصب کرد بدون این که آخ بگه
          میشه موتورهای بسیار قوی روش نصب کرد
          با توجه به زاویه قابل تنظیم بال‌ها در حالت بال دلتا درگ خیلی کمی داره و به سرعت‌های بسیار بالایی(به نسبت قدرت موتورهاش،با موتورهای جدید تا ۳ماخ هم میتونه سرعت بگیره)میتونه برسه
          سوخت خیلی خیلی زیادی حمل میکنه و با اضافه کردن مخازن سوخت تطبیقی میشه لویتر تایمش رو از اینی که هست هم بیشتر کرد
          در حال حاضر اف۱۵ ای اکس بهترین جنگنده ۴++ دنیاست و از سوپرتامکت هم بسیار بسیار سرتره
          سوپرتامکت جنگنده نسل ۴+ بود اصلا و ارتقائات درحد یه جنگنده ۴++ به خودش ندید
          ولی اگر الان اف۱۴ رو ارتقا بدن از اف۱۵ پتانسیل بیشتری داره

          در ضمن اف۱۴ ها بدلیل هزینه زیاد نگه‌داری و عملیاتیشون و از بین رفتن نیاز بهشون چون اف۱۴ برای مقابله با جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های سریع ساخته شده بود،وقتی صحنه درگیری‌های آمریکا از مبارزه با شوروی به خاورمیانه اومد و ضد صدام و طالبان بیشتر نیاز به جنگنده پشتیبانی هوایی بود مثل اِی۱۰ و هلیکوپتر آپاچی پس بازنشست شد
          بعد از بازنشستگی برای اینکه دست ایران به قطعات یدکی نرسه اوراق شدن
          بازنشستگی‌شون هیچ ربطی به ایران نداشت
          اصلا اول به صورت ذخیره درآومدن و چندین سال بعد از بازنشسته شدنشون رفتن و اوراقشون کردن

          در ضمن اف۱۴ خیلی معدود داگ‌فایت می‌کرد چون به داگ‌فایت نمیکشید
          در جنگ ایران-عراق بالای ۱۸۰شکار داشت
          ۱۴۰تاش تایید شده ن با لاشه!
          ۶تاشون هم شکار شدن
          ۲پاراگراف نوشتیا
          همش…

          موافقم 6
          مخالفم 2
        2. SFXSuperFast

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (47 ديدگاه)

          سوپرتامکت جنگنده ۴+ است و به گرد پای اف۱۵ ای اکس نمیرسه و یه نیم نسل عقب تره
          زیباترین و خفن ترین و پر جذبه ترین جنگنده تاریخ شاید باشه اما بهترین نیست
          تعداد شکارهای اف۱۴ در جنگ ایران عراق بالای ۱۸۰تاس و ۱۴۰تاش تایید شده ست
          ۶ اف۱۴ رو عراقی‌ها ساقط کردند
          ۷-۸تا رو پدافند خودی زد
          چندتایی هم در سوانح مختلف از دست رفتن
          بعد جنگ از ۷۹ایرفریم ۶۰تاش مونده بود.

          آمریکا به این دلیل که نیازی بهش نبود(این جنگنده برای رویارویی با جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های سریع شوروی ساخته شده بود) چون در جنگ‌هاشون از ۲۰۰۰تا الان بیشتر با گروه‌های شبهه‌نظامی درگیر بودن که جنگنده نداشتن و جنگ روی زمین بوده و اِی۱۰ تاندربولت و هلیکوپتر آپاچی مفیدتر بودن
          پس اف۱۴ به نفع بقیه ناوگان بازنشست شد(تعمیر و نگه‌داری و عملیات انجام دادن باش بسیار گرون و سخت بوده)
          کشوری هم غیر از ایران نخریده بودش و خط تولیدش هم جمع شده بود
          چند سال بعد از بازنشستگی اوراقشون کردن تا دست ایران به قطعات نرسه
          بازنشستگیش هیچ ربطی به ایران نداشت
          اوراق کردنشون چرا

          موافقم 4
          مخالفم 1
      2. Carbonado Aventador

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (4514 ديدگاه)

        کامنتمو سرسری نوشتم چون آمارش یادم رفته بود..

        تامکت های ایران در زمان جنگ ۱۵۹ شکار موفق بدون تلفات داشتن..
        ( شکار ۴ جنگنده ی عراقی تنها با یک شلیک موشک فینیکس از سوی تامکت)

        این تازه در حالی بود که بخاطر کمبود موشک فینیکس و اسپارو خیلی از میگ های عراقی رو با شلیک تیربار نابود کرده بودن!!

        یه خاطره ی خیلی جالب هست از یکی از خلبان ایرانی که میگفت..

        بخاطر کمبود زمان برای واکنش و نبود موشک برای دفاع از حریم هوایی ایران ، تامکت ایرانی بدون موشک و فقط با تیرباز پرواز میکنه و با دو میگ عراقی وارد داگفایت میشه..

        درحالی که تامکت هیچ موشک تهاجمی نداشته..

        انقدر این تامکت با میگ های عراقی تعقیب و گریز انجام میده که جنگنده های عراقی که حواسشون نبوده ، سوختشون تموم میشه و سقوط میکنن!!

        نثار شادی روح تمام خلبان های شهید ایران ، اگر کسی با خوندن کامنت من حس غرور و افتخار و وطن پرستیش گرفت ، فاتحه ای قرائت کنید

        موافقم 11
        مخالفم 1
    2. ممد ژانگولر

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4151 ديدگاه)

      میراژ فرانسه همشونو تو کسری از ثانیه میزنه . فرانسرو دسته کم نگیرین .وحشی ترین ارتش رو تو اروپا داره.سیاه پوستای گردن کلفتو با نژاد خودشون قاطی کردن بعدم به عنوان سرباز ازشون استفاده میکنن. خیلی هم کارامد و چقرن .کافیه فرانسه قاطی کنه تو سه سوت انگلیسو تصرف میکنه ی آب انگورم روش .کشورهای مسلمون و کشورهای شاخ آفریقا متحدشونن . همین رییس جمهورش عمانوعل مکرون که ظاهرش عین بچه سوسولاست عصبانی بشه و دستور بده صبح نشده شبهه جزیره بریتانیا ملحق میشه به فرانسه .

      موافقم 2
      مخالفم 24
      1. زیزیگولو

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (6038 ديدگاه)

        F35

        موافقم 7
        مخالفم 4
      2. حسن

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2090 ديدگاه)

        برا همین نجنگیدن و تسلیم هیتلر شدن و کشورشون را دو دستی تقدیم کردن وجدانا کجایید تو چه دنیایی سیر میکنید فرانسه طنز جنگی
        اگه بخوای قیاس کنیم امریکا به کنار
        انگلستان کبیر پدر اروپا حساب میشه تنها کشوری که تسلیم نشد و محور مقاومت و انگیزه جنگیدن برای کل اروپا بود بعد از تسلیم فرانسه کل نیروهای المان اماده ی ورود به انگلیس بودن 3 هفته با تمام تجهیزات و با تمام قوا از زمین و هوا انگلیس را کوبید و با خاک یکسان کرد حتی نیم متر هم در اب کانال مانش نتونست پیشروی مکنه
        فرانسه که مقابل المان هیتلری پشه تو دوغ هم حساب نمیشه

        موافقم 16
        مخالفم 5
        1. ممد ژانگولر

          ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4151 ديدگاه)

          ببین داداش من .من حرفام بر اساس تجربست و فاکتورهای روز . ادعای آینده نگری و پیشگویی ندارم.حالا که بحث قدیمو کشیدی وسط اینو بگم فرانسه خیلی ماهرانه تسلیم شد نه به معنای باخت بلکه به این نتیجه رسید در برابر ارتش منظم آلمان تلفات زیادی خواهد داد و صبورانه به خاطر مصلحت جانی مردمش گفت باشه بیا کشورم مال تو .بعد با توجه به اینکه تنها راه شکست ارتش منظم آلمان شروع جنگهای نامنظم و چریکی و تشکیل ارتش سری بود .در اصل برای هیتلر تله پهن کرده بودن. انگلیس هم از سیاست خوبش استفاده کرد و پشت آمریکا ایستاد و تمام زحمتو انداخت رو دوش آمریکا .وقتی آلمان شکست خورد وینستون چرچیل امد مثل یک برنده و قهرمان در کنار رهبران روسیه و آمریکا نشست و عکس گرفت. برای چی میگن سیاست چرچیل در دنیا نظیر نداره برای همینه .چون تمام زحمتارو روسیه و آمریکا و آلمان و فرانسه کشیدن و بیشتر خسارت کشته شدن سرباز و مالی اونا محتمل شدن .ولی چی انگلیس سهم بزرگی دزدید و برای مردمش به ارمغان آورد .با کمترین خسارت نسبت به بقیه.شما همین امروزش متحد آمریکا و MI6 از انگلیس بگیری مثل ی آدم ک..لخت در هواست .ولی خوب با توجه به اینکه در مجلس سنای آمریکا چه در قدیم و حتی جدیداش بیشترشون مادر یا پدرانشون اهل بریتانیا هستن این اتحاد و تضمین نسبت به انگلیس زیادی مشهوده . به خدا حوصله لفظ قلم صحبت کردن نیستم مخم درد میگیره . بگو راست میگم تموم بشه بره.
          تو عمرم انقد مشق ننوشته بودم 😂

          موافقم 2
          مخالفم 15
        2. حسن

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2090 ديدگاه)

          بزرگوار حداقل تاریخ جنگ را بخون بعد داستان سرایی کن اخه کدوم امریکا
          هیتلر ظرف دو هفته اروپا را تصرف کرد بعد فرانسه تسلیم شد و کل خط مرزی بریتانیا دست هیتلر بود امریکا اینجا اصلا تو جنگ نبود بزرگترین حمله ی تاریخ با هوابرد به انگلستان توسط هیتلر انجام شد انقد انگلستان را طی یک ماه کوبیدن که پشه جون سالم بدر نمیبرد اما نتونستن وارد مانش بشن چه برسه چه برسه وارد انگلستان
          کل اروپا هیچ یعنی صد تا صفر انگلستان یعنی مقاومت
          اون فیلما هم که ساختن برا پاک کردن لکه ی ننگ بر پیشانی فرزندان شاکی نسلهای بعدی بود که با ننگ از پدرانشان یاد کردند و میپرسیدند چرا نجنگیدید چرا تسلیم شدید
          بله میشه داستانها ساخت از تسلیم اما تسلیم اخرش تسلیمه هیچ غلطی هم تو جنگ نکردن فرانسویها
          انگلستان شجاعت و وطن پرستی را نشان فرانسویها داد تسلیم هم تا ابد برای تاریخ فرانسویهاست حالا شما میخوای از تسلیم و ورود هیتلر با مارش نظامی به پاریس حماسه بسازی بساز

          موافقم 15
          مخالفم 6
        3. حسن

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2090 ديدگاه)

          چر چیل هر چی بود برا اروپا پدری کرد کل اروپاییها و مخصوصا شما فرانسوی دوستا باید با احترام ازش یاد کنید
          بگید خداوندگار چرچیل ازاد کننده ی ما
          مث قوم یهود که با احترام از کوروش یاد میکنن

          موافقم 10
          مخالفم 6
        4. ممد ژانگولر

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (4151 ديدگاه)

          حسن داداش متاسفانه درگیر باورهایی هستی که ته دلت میخوای باشه.در کل حک مغزی شدی .آرزو کردن با آرزو داشتن در ظاهر یکیه.وقتی ی جای مغزت درگیر دلت باشه قفل میشی.اول از قفل باورات و خواسته هات آزاد شو بعد میشینیم صحبت میکنیم.از قدیم گفتن تاریخو فاتحان مینویسن .ولی اونجور که دلشون یا صلاح دید خودشونه.من میکس و چکیده بهت گفتم.

          موافقم 4
          مخالفم 6
      3. محمد

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1236 ديدگاه)

        در مورد توان نظامی شون باهات موافقم.
        چون در انواع نمایش های هوایی و مسابقاتی که کشور ها برای‌ برگزیدن‌ جنگنده برگزار می کنند‌،بیشترین امتیاز رو گرفته و در تمرین های ناتو هم فوق‌العاده ظاهر شده.
        خیلی از کارشناسان اون رو بهترین نسل چهار و نیم می دونن.
        و همچنین میراژ های ۲۰۰۰ آپدیت ۵ نیز بسیار،بسیار خواهان‌ دارند.
        خلاصه در حد همین رافائل در آوردنشون‌.

        موافقم 5
        مخالفم 1
        1. امیر

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (236 ديدگاه)

          پاکستان اف ۱۶ داره با کل دنیا عوض نمیکنه .پدره نیرو هوایی هندو دراورده .نمونش سه چهار سال پیش بود که حدود ۶ تا از هواپیماهای هند رو با اف ۱۶ سرنگون کرد و خلباناشونو اسیر کرد .رودست نداره .خیلی قلدره

          موافقم 8
          مخالفم 6
    3. Amirmohammad

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (563 ديدگاه)

      توی جنگ اوکراین هیچ چیزی راجع به میگ و سوخو یا کلا جنگنده ثابت نشد چون اولا دو طرف جنگ جنگندشون میگ و سوخو هست دوما نبردهای هوایی مستقیم یا داگ فایت خیلی کم و انگشت شمار بوده بازم چون دو طرف جنگندشون روسی هست چیزی رو ثابت نمیکنه سوما روسیه توی موشک های هوا به زمین همیشه ضعیف بوده سلاح های هدایت ماهوارهی و لیزری درستی نداره و این ربطی به جنگنده نداره شما همین موشک های هوا به زمین روسیه رو به اف ۲۲ هم بدی در همین حد کار میکنه چون عین سوخوها یا میگ های روسیه مجبور میشه تا تو دل پدافند کشوری مثل اوکراین بیاد که منتخب بهترین پدافند های دنیا (از اس ۳۰۰ تا پاتریوت و غیره) رو داره بیاد تا بتونه موشک هاشو رها کنه در صورتی که همین جنگنده ها تو ارتش اوکراین بدون اینکه نزدیک پدافند های روسیه بشن موشک هایی مثل استورم شادو یا تاروس رو ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر دورتر رها میکنن و سالم میمونن.و اینم بگم که آواکس حکم چشم نیروی هوایی رو داره که توی اینم روسیه آواکسای کمی داره.البته امیر جان شما تو بحث خودرو هم اطلاعاتت همیشه غلطه حالا بحث نظامی که خیلی پیچیده تره و انتظاری ازت نمیره حالا اینارو گفتم در حد یه توضیح مختصر که بدونی ساز و کار چیه یه وقت جای دیگه صحبت شد نظر اشتباه ندی

      موافقم 13
      مخالفم 6
      1. amir

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        کاملا مشخصه که اطلاعات کی غلطه شما درست میفرمایید میگ و سوخو سلطان بلامنازع آسمان ها هستند بخاطر همینه همه کشور ها به دنبال اف ۱۶ اف ۱۵ و هزارمین اف ۳۵ هم از خط تولید خارج شد و دهه ها فاصله تکنولوژیک بین فناوری هوانوردی شرق و غربم هیچه همونطور که هیوندای در زمینه فروش نسخه تویوتا رو پیچیده و در زمینه لوکس جنسیس نسخه بنتلی رو پیچیده و آیونیک های هیوندای در زمینه برقی ها نسخه تسلا رو پیچیدن امیرمحمد جان( پیامک)

        موافقم 7
        مخالفم 15
        1. Amirmohammad

          ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (563 ديدگاه)

          اطلاعات من اگه غلط بود شما میتونستی با صحبت فنی نظامی و مربوط به همین موضوع ردش کنی نه اینکه از ناچاری بحث رو ببری سمت هیوندای و تسلا و لکسوس و غیره! الان این مطلب و سوخو و اف ۱۶ ربطشون به تسلا و هیوندای چیه دقیقا؟ متوجه نشدم
          اینکه تو بحث ها و مطالب خودرویی نتونستی به بقیه جواب مناسب بدی یا خبرها حس بدی بهت دادن که دلیل نمیشه بیای تو یه موضوع بی ربط بحثش رو بکشی وسط

          بحث فروش هم همین رو بگم که آخرین کسی که قرار بود از روسیه جنگنده بخره( مصر) با تهدید به تحریم شدن توسط آمریکا روبرو شد و مجبور شد سفارشش رو کنسل کنه،پس از فروش نگی بهتره! اون توضیح مختصر کامنت قبلی هم بهت گفتم که یه وقت تو جمعی بودی اذیت نشی.ظاهرا اینم نمیدونستی که همه جنگنده ها اوکراین روسی هستن!

          موافقم 10
          مخالفم 3
        2. amir

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (3601 ديدگاه)

          بله اطلاعات شما بسیار درسته تا اونجایی که حتی اطلاع نداری کشور های پیشرفته در صنعت هوافضا دارن حداکثر تلاششونو میکنن که دیگه کار به داگ فایت نکشه هیوندای رو گفتم چون میدونم دقیقا کی هستی لینکدونی
          شهرت اس ۳۰۰ به تماشای پهپاد و موشک رو کسی مگه میتونه فراموش کنه؟ برجک پرانی تی نود یه قصه توی دنیای نظامیه شوروی به متحداش همیشه نسخه میمون رو میفروخت خیلی ضایع تر از غربی ها
          روزگار دنیا رو ببین کسی که طرفدار میگ و سوخو و هیوندای هست میاد برای منی که نزدیک به چند صد مقاله نظامی خوندم میگه اطلاعات نداری چشم ببخشید من به نفع شما پروفسور عزیز میکشم کنار

          موافقم 9
          مخالفم 5
        3. بهزاد

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2547 ديدگاه)

          امیر محمد در جواب کامنت بالاییت یک مورد مهم را اشاره نکنم بد نیست؛
          با عرض تاسف هواپیماهای جنگنده یا بمب افکن روسیه در تعاریف مدرن جنگی و استانداردهای مدرن فقط یک هواپیما هستند که میتونن از یک باند پرواز کنند و یک مسافتی را پیمایش و فرود بیان😂
          در واقع به صورت مطلق توانایی نفوذ و درگیری نتنها با نسل پنجمی ها بلکه با نسل ۴ غربی ها ندارند و بازهم عارضم هرگونه تسلیحات جنگی که توانایی انهدام اهداف در بخش ناتو و آمریکا را ندارند فاقد ارزش نظامی بوده و یک آهن پاره حساب میشن.
          بهترین پدافندهارو گفتی و نمیدونم خودتو مسخره میکنی یا واقعا چیزی از تسلیحات نمیدونی! S300 حداقل ۳۰ سال از پاتریوت عقبه و حتی در تشخیص و انهدام موشک های قدیمی غرب ناتوان و به صورت قطعی ده ها سامانه s300 و قدیمی و جدیدش در تجاوز اکراین نابود شده.
          حتی در بدترین حالت تصور در غرب در صورت رویارویی مستقیم یک فروند هواپیمای روسی توانایی ورود به بخش ناتو را نخواهد داشت و قبل از اینکه جنگنده ی غربی را ببینه منهدم شده و ممکنه در آینده با f16 های اکراین درگیر بشن اما این درگیری با چیزی که نیروی هوایی غرب در اختیار داره زمین تا آسمان متفاوته و بهت قول میدم ظرف چند ماه آینده در فاصله ی دویست کیلومتری مرزهای اکراین حتی یک سامانه پدافندی روسیه فعال نباشه و همگی اونها از کریمه و مناطق اشغالی تا نزدیک مرزها نابود خواهد شد.

          موافقم 5
          مخالفم 5
        4. Amirmohammad

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (563 ديدگاه)

          با عرض پوزش من کامنت های amir(بهزاد) رو نمیخونم.

          موافقم 3
          مخالفم 2
    4. SFXSuperFast

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      و جالب اینجاست که همین الان نیروی هوایی آمریکا سفارش تولید ۱۲۰-۱۸۰ F15 EX رو داده
      کاش به جای این مطلب از F15 EX مطلب میگذاشت
      مهم نیست:
      این جنگنده با عمر عملیاتی افسانه‌ای ۲۰۰۰۰هزار ساعت تولید میشه
      (برای مقایسه اکثر جنگنده‌های غربی بین ۶-۸هزار ساعت عمر عملیاتیشونه،شرقی‌ها کمتر، F14 مثلا عمر عملیاتیش ۶۰۰۰ساعته، F16 V حدود ۱۰-۱۲هزار ساعت عمر عملیاتیشه)
      ۲۴!!! جایگاه تسلیحاتی داره(F14 فقط ۷تا داره)
      با توجه به تقویت سازه و موتورهای قدرتمندش تو این ۲۴جایگاه تسلیحاتی میتونه ۱۴ تن!! تسلیحات حمل کنه!!
      تو عملیات دفاع هوایی میتونه ۲۴ موشک هوابه‌هوا حمل کنه و هیچ جنگنده‌ای از اسپم شدن آسمون با موشک‌های آمرام و سایدوایندر جون سالم بدر نمیبره.
      از رادار آرایه فازی فعال با بیش از ۱۵۰۰ المان بهره میبره(برد حدود۳۵۰ کیلومتری رو کاوش میکنه و حتی جنگنده‌های رادارگریز رو به راحتی از فاصله ۷۰کیلومتری میتونه رهگیری کنه)
      با قابلیت اشتراک گذاری در لحظه اطلاعات راداری یار به یار دو جنگنده F15Ex به راحتی می‌تونن از فواصل بسیار زیاد ۵۰۰-۶۰۰کیلومتر جنگنده‌های عادی و از فاصله بسیار مناسب جنگنده‌های رادارگریز رو روی کلاه خودشون ببینن[جنگنده رو نمیبینن یه مربع سبز میبینن که نشون دهنده حضور جنگنده‌ست، تو ویدیوگیم‌ها قطعا دیدین] (بله کلاه مشابه کلاه F35 دارن که همه اطلاعات رو جلو چشم خلبان نمایش میده)
      به سرعت نزدیک ۳ماخ! میتونه برسه
      تقریبا دوبرابر بیشتر از سرعت F35
      قابلیت ابرکروز داره(شکستن دیوار صوتی بدون استفاده از پس‌سوز) و این یعنی با سرعت بالا میتونه مناطق بزرگ رو با مصرف سوخت پایین پوشش بده(پس‌سوز:داشش بنزین تو خروجی موتور جت که قدرت بیشتری فراهم میکنه اما مصرف سوخت رو هم وحشتناک بالا مسیره بیشتر جنگنده‌ها در حدود یکی دو دقیقه از پس‌سوز تو هر پرواز میتونن استفاده بکنن)
      تقریبا ۲برابر بهترین F16 ها شعاع عملیاتی داره اونم با دوبرابر تسلیحات حمل شده(بدلیل استفاده از مخازن داخلی بزرگ و مخازن تطبیقی کنار ورودی هوا)
      از نظر قدرت پردازش و قدرت ایجاد جنگ‌الکترونیک و دفاع در برابر جنگ الکترونیک هم که با ابرکامپیوترهای مدرن و بزرگی که تو بدنه بزرگش جا شده بیمه ست.
      حتی تو داگ‌فایت هم با توجه به رانش به وزن فوق‌العاده‌ش و اجرای فرامین الکترونیکی(فلای‌بای‌وایر:یعنی استیک رو که خلبان میچرخونه سیستم الکترونیک فرامین رو به سطوح کنترل مثل دم و بال منتقل میکنه، به صورت خودکار جنگنده رو پایدار میکنه و…) عالیه
      و محدودیتش به از هوش نرفتن خلبان تو ۹جی بستگی داره فقط

      سلطان بلامنازع آسمان چه در عملیات تهاجمی چه دفاع هوایی:
      F15 EX
      حتی از جنگنده‌های نسل پنجم هم بهتره از نظر من (و از نظر نیروی هوایی آمریکا چرا که قیمتش حتی یه کم از F35 هم بیشتره ولی بجای F35 دارن اینو می‌خرن) چون اونا باید برای حفظ رادارگریزی‌شون تسلیحاتشون رو درون بدنه حمل کنن که در این صورت نه به اندازه این میتونن موشک حمل کنن و نه سوخت
      F22 میتونه ۶موشک هوا‌به‌هوا تو بدنه ش حمل کنه
      F35 فقط ۴تا
      EX تا ۲۴تا

      موافقم 17
    5. Car love

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (700 ديدگاه)

      با این کارشناس فقط راجع به آیونیک 6 صحبت کنین جنگنده و منگنده رو وللش 😂😂😂😂

      موافقم 1
      مخالفم 5
      1. amir

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (3601 ديدگاه)

        جنگنده های اوکراینی روسی همین که تمام پیش بینی های بی تی اس فن صحیح بوده برای ۷ عالم بسه

        موافقم 7
        مخالفم 2
    6. جرمی کلارکسون

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (984 ديدگاه)

      از لحاظ حمل تسلیحات و سرعت رافائل به F15 نمیرسه

  2. Mosi

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    توی هوافضا همیشه جنس آمریکایی حرف اول رو میزنه

    موافقم 14
    مخالفم 2
  3. شهروند ایرانی

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (831 ديدگاه)

    F16 کمترین هزینه نگهداری داره البته به پای f15 نمیرسه از لحاظ کارایی اما برای کشوری که جنگ طلب نیست بهترین گزینه f16 که چند منظوره برد و سرعت خوبی داره متاسفانه این جنگنده عالی با اتفاقات که افتاد هیچ وقت به ایران نرسید چهل پنج سال میش میتونستیم صاحبش باشیم در مقایسه جنگنده روسی و حتی اروپایی هزینه نگهداری بیشتری دارند تنها رقیب دست پا شکستش جنگنده گرپین سوعد که اونم اگه موتور آمریکا روش نباش که از کار میوفته البته همه اینایی که گفتم مبنا برای دفاع از کشور گرنه کشوری که قصد تهاجم داره باید هزینه سنگینی بده و هر جت حداقل ۱۰۰ میلیون دلار پیاده بشه و ساعتی ۳۰ هزار دلار هم هزینه پرواز بده در صورتی که f16 ساعتی ۱۲ هزار دلار تنها عیبش تک موتور بودنش که اونم به دلیل صرفه جویی قابل اغماض در کنارش میشه پهبادهای تهاجمی داشت

    موافقم 14
    مخالفم 1
  4. Amirmohammad

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (563 ديدگاه)

    سوخو ۳۵ هم چهار و نیم حساب میشه البته
    در کل اف ۱۶ جنگنده خیلی قابلیه و پرفروش ترینه.حداقل از داسو رافال خیلی و از یوروفایتر برتره قطعا.اگه تو جنگ روسیه به پرواز در بیاد رقیب اصلیش سوخو ۳۵ هست که کار برای جفتشون سخته

    موافقم 7
    مخالفم 3
    1. SFXSuperFast

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      تو فاصله نزدیک سو۳۵ اف۱۶ رو قورت میده
      قبل از اینکه متهم به شرق پرستی بشم بذار با سناریو توضیح بدم:
      فکر کن مثلا سو۳۵ها دارن از منطقه استراتژیک دفاع میکنن و اف۱۶ها میخوان اونجا رو بمباران کنن و باید اول از سد سو۳۵‌ها بگذرن
      به هم نزدیک شدن و در این صورت موشک‌های راداری بکار نمیان و با موشک‌های فروسرخ و توپ جنگنده شکار انجام میگیره
      در این درگیری نزدیک مانورپذیری حرف اول رو میزنه یعنی باید دماغه جنگنده رو بدن سمت جنگنده دشمن یا با اوت‌ریت کردنش تو یه دایره یا دو‌دایره(حوصله توضیحش رو ندارم) برن تو موقعیت ساعت۶ (اونجا شکار حتمیه ولی همین که پشت جنگنده دشمن رو ببینی کافیه دیگه راه فراری نداره،لازم نیست حتما بری تو اگزوزش خودش با دست و پا زدن(ریورس کردن دایره)از تو هاد(اون شیشه سبزا که با فونت سبز اطلاعات پروازی روشون به نمایش درمیاد به مثابه مگسک تفنگ حسابش کن یا رد دات) رد میشه
      در این صورت با توجه به خروجی متغیر و قابلیت ابرمانورپذیری سو۳۵، اف۱۶ها گوسفند قربونی‌ان
      سو۳۵ آکروباتیک‌ترین جنگنده تاریخه(تو آسمون دستی میکشه |:)
      و از لحظه به هم رسیدن جنگنده‌ها تا شکارشون بدست سو۳۵ زیر ۱۵ثانیه طول میکشه(و کم تر)
      [مرج>فلت‌اسپین(کبرا پوگاشف)>برررررت>تمام]
      تو فواصل بلندتر با توجه به اندازه بزرگ‌تر سو۳۵ و توانایی پردازشی بیشترش با وجود رادار آرایی فازی غیرفعال، اف۱۶‌های نوساز و ارتقایافته با رادار آرایی فازی و تسلیحات بهتر شانس برابری در مقابل سو۳۵ دارن

      موافقم 7
      مخالفم 8
      1. بهزاد

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2547 ديدگاه)

        سناریوی مطرح شده تقریبا در دوران مدرن امروزی احتمال ایجادش تقریبا صفر هست.
        این نوع برخورد شاید تا دهه ی ۸۰ میلادی میتونست پیش بیاد و در حال حاضر واکنش یا تهاجم نیروهای غربی(آمریکا و ناتو) با چیزی که از جنگهای کلاسیک در یادها هست بسیار متفاوته.
        در خلاصه ترین سناریو؛
        اهداف در عمق خاک دشمن با بمب افکن و هواپیماهای رادار گریز مورد تهاجم قرار میگیره.
        هرگونه تهدید هوایی و پدافندی قبل از حمله با موشک های ضد رادار و همچنین تخریب باندهای پروازی نابود میشه و مسیر عبور در امنیت کامل.
        جنگنده های پشتیبان به همراه چندین آواکس هرگونه تهدید را قبل از نزدیک شدن شناسایی و با موشک های هوا به هوای دوربرد خنثی میکنند.
        به دلیل وجود موشک و بمب های دور پرتاب دقیق در عملیات واقعی نیاز نزدیک شدن هواپیما به اهداف کمه و حتی برد موشک های پدافند مثلا روسیه پاسخگوی این فاصله نیست.
        در واقع بهترین سناریو عدم درگیری مستقیم با غربه چون ظرف کمتر از ۲۴ ساعت تمام توانایی هوایی و پدافندی به طور کامل نابود خواهد شد.

        موافقم 9
        مخالفم 5
        1. SFXSuperFast

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (47 ديدگاه)

          این دو جنگنده رو فقط روسیه و امریکا ندارن که
          کلی کشور ازین دو جنگنده استفاده میکنن
          بذار پس سناریو با رسم شک توضیح بدم
          هند-پاکستان درگیری مرزی حملات محدود به پایگاه‌ها و تاسیسات هندی
          اف۱۶ پاکستانی در برابر سو۳۰ هندی
          رنگ واقعیت گرفت؟

          تصورات عامه مردم از جنگ مدرن شده پهپادهای هوش مصنوعی و ربات‌های سگ‌مانند میدان نبرد و شمشیرهای لیزری
          تصاویر واقعی و داده‌های میدانی رو میبینی اما مهم ترین سلاح جنگ توپ‌خانه‌ست :)
          بعد عزیز دل، بمب‌افکن‌های رادارگریز نامرئی نیستن کافیه جنگنده ها قابلیت اشتراک‌گذاری اطلاعات یار‌ به یار داشته باشن
          دوتا جنگنده تو فورمیشن از فاصله مناسب بهترین رادارگریز‌ها رو کشف میکنن. نه؟ چهار جنگنده تو فورمیشن
          بعد اول بمب‌افکن ها می‌رن ماموریت؟؟؟؟کی کجا چگونه؟!؟!؟!؟؟!
          اول هر جنگ برتری هواییه.
          .
          بعد ما داریم بحث توانایی‌های جنگنده رو میکنیم نه بحث توانایی نظامی آمریکا و روسیه رو
          روسیه با این اقتصادش از نظر توانایی واقعی نظامی بین ۳ قدرت نظامی جهان هم نیست

          جواب بقیه رو هم بتو میدم
          سو۳۵ با رادار آریه‌فازی غیرفعال با المان‌های بیشتریه نسبت به اف۱۶
          جنگنده بزرگتریه، سوخت بیشتری حمل میکنه، موتورهای خیلی قوی‌تری داره
          اگر فرصت باشه که قبل پرواز برنامه‌ریزی رادار آرایه‌فازی رو بذاری رو ۱۰۰٪ استفاده از پتانسیل رادار برای درگیری هوا به هوا(یا اون نیروی استفاده کننده از سو۳۵ ازش کلا به عنوان جنگنده دفاع هوایی کنه و همیشه مد رادار رو ۱۰۰٪ هوا به هوا باشه) در درگیری فواصل بلند از اف۱۶ بهتر هم هست
          بعد سو۳۵ روی سطح مقطعیش کار شده و بین ۲-۵متره و مثل سو۲۷ ۱۵-۲۰متر نیست
          اف۱۶ هم سطح مقطعیش همینقدره و برتری خاصی به سو۳۵ نداره

          اینکه بهترین جنگنده تولید انبوه روسیه رو داریم با ضعیف‌ترین جنگنده تولید انبوه آمریکایی مقایسه می‌کنیم خیلی حرف داره تو خودش ولی شماهم کمتر تعصب آمریکا رو بکشید

          موافقم 4
          مخالفم 3
        2. بهزاد

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2547 ديدگاه)

          کاملا مشخصه شما از اولین جنگ مدرن آمریکا که همان جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ تا جنگ های بعدی هست بی اطلاعی و اصلا نمیدونی درگیری ها به چه شکل هست.
          روسیه دارای صدها هواپیماست که با استانداردهای مدرن کارائیشون فقط نشست و برخواست از باند پرواز و طی مسافتی در خاک کشورشه و مطلقا چیزی به نام جنگنده و بمب افکن قابل استفاده در میدان نبرد غرب نداره و مثلا یک نسل چهار غربی که f16 و f15 باشه اصلا نیازی به توانایی رو در رو برای ره گیری مثلا سوخو ۳۵ نداره چون آواکس ها از صدها کیلومتر دورتر موقعیت اهداف را پیدا نموده و در بدترین حالت به صد کیلومتری جنگنده های غربی نزدیک هم نمیشوند.
          بمب افکن های رادار گریز قبل از ورود ناوگان هوایی تمام باندهای پروازی روسیه نزدیک میدان نبرد را منهدم میکنند و بدون باند پروازی یدونه جنگنده هم نمیتونه برای درگیری پرواز کنه‌.
          مثال هند و پاکستان هم اصلا در بحث نمیگنجه و اینجا بحث جبهه ی غرب و روسیه چین هست.
          همیشه بزرگترین اشتباهات حکومت ها قبل از سقوط همین دست کم گرفتن دشمن بوده و مثل شما که فکر میکنید مثلا در نبردها طرفین به همدیگر صدمه خواهند زد که در واقع با قاطعیت ۱۰۰ درصد یک طرف بازنده میشه.
          همین سوخو ۳۵ ها از فواصل بیش از ۲۰۰ کیلومتری در اکراین با پاتریوت ساقط شدن بعد شما از داگ فایت میگید! اینا برای بازی های کامپیوتریه نه میدان نبرد.

          موافقم 2
          مخالفم 1
        3. بهزاد

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2547 ديدگاه)

          کامنت ها چرا ناپدید میشوند!؟

        4. SFXSuperFast

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (47 ديدگاه)

          آقا بهزاد کی گفته ما داریم بحث قدرت آمریکا و روسیه می‌کنیم؟؟؟
          شما به من نشونش بده!
          بحث سر توانایی‌های جنگنده‌هاست
          و سو۳۵ در تمامی فاکتورها غیر از تسلیحات از اف۱۶ بهتره

          آواکس خودش که نمیره تو حریم هوایی دشمن شلیک نمیکنه که
          جنگنده باید بره
          با توجه به برد موشک‌های هوا به هوا و اینکه در فواصل زیاد جنگنده‌ای ک موشک به سمتش میره توانایی گریز از اون قسمت از آسمون رو داره که موشک داره به اون سمت میره پس درگیری‌ها و شلیک ها در برد کمتر از ۱۰۰ کیلومتری انجام میگیره
          اگر توی اقیانوس و یا صحرا نباشی و محل عملیات پستی بلندی داشته باشه تا هشدار قفل راداری اومد شیرجه می‌زنی پشت تپه‌ای کوهی چیزی
          دشمنت اگر دستور داشته باشه که حتما تو رو به زیر بکشه باید نزدیک بشه
          و به خودت میای میبینی عه وسط داگ‌فایتی
          و در داگ‌فایت سو۳۵ واقعا افسانه‌ایه و ازین ویژگیش میتونه استفاده کنه
          مهندسای سوخو هم بخدا عقل دارنا
          میدونن که داگ‌فایت هنوز مسأله مهمیه.

          اینو میدونستی اف۴های اولیه مسلسل نداشتن چراکه طراحان‌ فکر می‌کردند دوره داگ‌فایت به سر اومده و موشک‌های هوابه‌هوا حرف اول و آخر رو میزنن!!؟
          میدونستی انقد تو ویتنام تلفات دادن که از اون به بعد کل اف۴ها مسلسل دار تولید شدن؟؟

          موافقم 5
          مخالفم 1
        5. بهزاد

          ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2547 ديدگاه)

          بحث طراحی مسلسل در هواپیماهای نسل جدید برای نبرد و داگ فایت نیست بلکه کاهش هزینه های مربوط به نابودی پهپادها و موشک های کروز هست که با مسلسل میتونن هدفشون را بزنند با هزینه ی بسیار کمتر.
          موضوع اصلی نگرش و تصور رویارویی جنگنده ها در آسمانه و گفته ما هم اینه؛
          تعداد پایگاه های هوایی ۲۰ تاست ۳۰ تاست و هرچه هست نهایت یک یا دو باند فرود و برخواست دارند و کل هزینه ی بی اثر کردن این نیرو نهایت حدود ۶۰ الی ۸۰ موشک تام هاک یا AGM و… هست و تمام ، دیگه هواپیمای سوخوی ۳۵ در آسمان وجود نداره هرچند پدافند روسیه فاقد کارائی و شناسایی بمب افکن های رادار گریز غربیست و نمیدونم چه اصراری دارید سوخوها و جنگنده های غربی را از رو مشخصات قیاس کنید در حالی که در جنگ مدرن این اتفاق بین ابر قدرت ها نمیوفته و البته کلا یک ابر قدرت وجود داره و جمع بستن هم یک شوخیه بی مزه ست.

          موافقم 2
          مخالفم 4
      2. Amirmohammad

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (563 ديدگاه)

        تمام چیزایی که ما از این جنگنده ها میدونیم فقط رو کاغذن و هیچ برخوردی با هم نداشتن پس کسی نمیتونه با قطعیت چیزی رو بگه راجع به جنگشون

        اینم بگم که درسته سوخو۳۵ مانورپذیرترین جنگندس ولی اف ۱۶ و کلا جنگنده های آمریکایی به موشک های هوا به هوای بهتری مجهزن

      3. Amirmohammad

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (563 ديدگاه)

        ولی اینم درست میگی که تو فاصله نزدیک برتری با سوخو۳۵ هست( رو کاغذ) اما تو فاصله دور برتری با اف ۱۶ ( رو کاغذ)

        موافقم 2
        مخالفم 1
    2. amir

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      سوخو ۳۵ تقریبا میشه گفت تنها خوبی که داره مانور پذیریشه وگرنه از لحاظ برد مقطع راداری تسلیحات و…. عقبه
      میدونم خیلی ناراحت میشی و الان ۵ صفحه جداب مینویسی ولی تا الان ثابت کرده به درد نمایشگاه هوایی میخوره و بس

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. SFXSuperFast

        ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (47 ديدگاه)

        خیر
        سو۳۵ سطح مقطعی به نسبت پایینی داره
        (نسبت به سو۲۷ که ازش مشتق شده)
        حدود ۵-۸متر(سو۲۷ سطح مقطعی بالای ۱۵متر داشت بعضیا تا ۳۰متر هم براش گفته ن)
        خود اف۱۶ هم سطح مقطعیش همینقدراست
        بین ۲-۵متر
        سطح مقطعی حدود نیم متر مهم میشه و برتری به حساب میاد(اف۱۸اف سوپرهورنت
        بمب افکن بی۱)
        زیر یک دهم هم که میشه رادارگریز
        و بالای ۱۰-۱۲متر ضعف بحساب میاد
        از لحاظ برد سو۳۵ با توجه به اندازه بزرگ‌ترش و مخازن سوخت بزرگ‌ترش برد بیشتری داره
        اگر منظورت برد راداره برد سو۳۵ با مد ۱۰۰٪ هوا به هوا ۴۰۰کیلومتره که بدلیل تعداد المان‌های بیشتر رادارشه
        تسلیحاتی عقبه قبول دارم
        ولی یه نسل عقب نیست
        همون موشک رادار فعال رو داره ولی به کیفیت موشک آمرام امریکایی نیست
        ..
        ۵صفحه جذاب مینوسم
        آره چون علمش رو دارم
        اینو که گفتی خواستم ننویسم اصلا
        «آنکه نداند و نخواهد که بداند»
        چون بابتش چیزی بم نمیرسه
        و اطلاعاتی که بابت جمع‌آوریش زحمت کشیده شده به سمع و نظر تو! میرسه
        اما باز خب شاید یکی دیگه هم باشه دنبال یادگرفتن باشه و بخونه و حال کنه
        نوشتم

        موافقم 7
        مخالفم 1
  5. Ehsan

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (627 ديدگاه)

    برگ برنده با کشوریه که آواکس بهتری داشته باشه

    موافقم 9
    مخالفم 6
    1. ارمان

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (128 ديدگاه)

      که البته خود امریکا هر دو رو داره

      موافقم 5
      مخالفم 2
  6. Ak 47 نسخه هواپیما سوار

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (60 ديدگاه)

    مستر اشتری پلیز د قبول د کامنت می.
    عییییییی جانمممنم f16.
    این رو باید گرفت با قد ۱۷۰ و وزن ۷۳ کیلو و ۳۰۰ گرمی سوارش شده بعد باهاش تو اسمون ویراژ بدی بگی من اینم!!!! F16 سوارر!!!
    بعد بری امریکا یه موشک بزنی کاخ سفیدو بندازی رو هوا و جو بایدنو به غلط کردن بندازی.شیشه هاشم دودی کنی اسپرتش کنی باش زورگیری کنی!
    بعد بری مردمو از تو خیابون جم کنی بگی از هواپیمای من لذت ببر مگرنه کشته میشی!بعد بری اسرائیل نتانیاهورو بلانسبت بکنی تپاله ای باهاش و برگردی.مستر اشتری پلیز قبول د کامنت می.

    موافقم 2
    مخالفم 15
    1. 𝐀𝐥𝐢

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1551 ديدگاه)

      داداش پراید که نیست شیشه رو دودی کنی اسپرتش کنی. تخیلات عجیبی داری!

      موافقم 10
    2. ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (4944 ديدگاه)

      😁😁😁😁

  7. ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4944 ديدگاه)

    جت خریدش تو ایران ازاده

  8. محمد

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1236 ديدگاه)

    اف-۲۱ ویپر یا همان ارتقا یافته اف -۱۶ تفاوتی آنچنانی با این اف ۱۶ بلوک ۷۰ ندارند.
    اگر دقت کنید در تصویر اول مخزن سوخت کوچک است ولی در دومی مخزن سوخت بزرگتر شده است.
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/F-16-fighter-jet.webp
    https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/04/F16-1.jpg
    این ارتقاء باعث افزایش برد و توان تهاجمی اف ۱۶ می شود.
    ولی به نظر من و بسیاری از از کارشناسان بهترین و گرانترین اف-۱۶،اف-۱۶ سوفا اسرائیل است.
    در کل اف ۱۶ جنگنده دم دستی هست و برای هر کشوری مناسبه‌.

    موافقم 10
  9. Drifter

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (32 ديدگاه)

    بنده دانش نظامی ندارم
    ولی ظاهر اف ۱۶ و اف ۲۲ خیلی خفنه
    ماکت فلزی جفتشون رو با ۲ تا هلیکوپتر دارم
    یادش بخیر ، ۱۲ سال پیش خریدمشون
    هر کدوم رو ۷ هزار تومن
    خیلی باحالن 😁

    موافقم 8
    مخالفم 3
  10. blackwing

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    اف ۱۵ نسخه SE یا Silent Eagle قرار بود نسخه رادار گریز اف ۱۵ باشه که بویینگ توسعه داده بود و در صورت سفارش عربستان ، ژاپن و کره جنوبی میرفت برای تولید انبوه که این اتفاق نیوفتاد.
    اگر تولید میشد قطعاً از بلاک ۷۰ خیلی برتر میشد

  11. BMW

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1498 ديدگاه)

    با دیدن همین عکس ها از اینجا شما داری لذت می‌بری برسی اونجا چطور🥲

  12. محسن

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هواپیمای خوبیه ولی من شنیدم مصرفش بالاست ، با این اوضاع بنزین نمیصرفه

    موافقم 5
    مخالفم 1
  13. سامان اذری

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3218 ديدگاه)

    راستی دوستان کسی از سوخو ۳۵ های که پوتین میخواست به ایران بده چی شد ؟

    موافقم 8
    مخالفم 1
    1. Amirmohammad

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (563 ديدگاه)

      یکی از خبرگزاری های داخلی چند روز پیش خبر ورودشون به ایران رو گذاشت و بعد چند ساعت بدون هیچ توضیحی خبر رو حذف کرد و واکنشای مختلفی رو بعدش داشت که با توجه به سوابق خبرگزاری های ایران چیزی که حذف بشه یا تکذیب بشه احتمال زیاد حقیقت داره.ولی خب چندین ماه هست که خلیان های ایرانی تو روسیه دارن آموزش میبینن

      موافقم 4
      مخالفم 2
    2. محمد

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1236 ديدگاه)

      والا طبق منابع موثق ایران قرار بود در سال ۱۴۰۱ یک برنامه ی نوسازی ناوگان رو پیش ببره که بار ها توسط مسئون وزارت دفاع به آن اشاره شد ‌ولی طبق معمول چیزی از جزئیات این برنامه مشاهده نمی شود.
      این برنامه شامل تولید(مونتاژ بیشتر قطعات در ایران) سوخو ۳۵ به تعداد دلخواه در ایران بود و همچنین ایران قصد داشت یکسری ارتقاعات در این جنگنده انجام دهد و در آن از مواد ترکیبی و کامپوزیتی بیشتری استفاده کند و مقدار جزئی طراحی را تغییر دهد مثل تغییر دادن خروجی موتور برای کاهش سطح مقطع راداری و در کل می خواست سطح مقطع رو با کمک روس‌ها کاهش بده.
      و همچین تولید موتور ساترن‌(AL-41F-1S (117S سوخو ۳۵ که با یکسری ارتقاعات‌ که آن را مخصوص اقلیمی ایران می کرد، همچنین تولید میل ۲۸ و داخلی سازی موتور آن.(در کل بگم که ما در حوضه موتور خیلی عقبیم و اصلا موتور توربو شفت هلی کوپتر نداریم و همچنین از موتور اوج که یک موتور توربو جت قدیمی هست استفاده می کنیم و شدیدا به پیشران جت‌ و هلیکوپتر نیازمندیم.
      و پروژه یاسین هم که پلتفرم آن با یاک ۱۳۰ یکسان است و قرار است که یاک ۱۳۰ در داخل تولید بشه(مونتاژ) و همین الان داره پیگیری میشه.
      این تانک آرماتا‌ هم قرار بود با سرمایه گذاری ایران ادامه پیدا کنه که فعلا تکلیف اون پروژه در روسیه معلوم نیست و خط تولید اون راه نیافتاده است.
      و اینکه در بحث تانک تی ۹۰ هم قرار بود در ایران مونتاژ بشه و تی ۷۲ هم به اون استاندارد برسه.
      اینا تقریباً قطعی بودند و شاید هستند و کلی حرف های دیگه هست که زیاد احتمال نداره و یا طرف روسی قبول نکرده یا طرف ایرانی. برای مثال👇
      مثلا روسا گفتند که به جای خط تولید سوخو ۳۵ بیاید خط میگ ۳۵ رو بگیرید که ایران هم نپذیرفته.
      اگر قرار باشه برا میگ های ۳۵ اتفاقی بی افته همون میگ های ۲۹ رو به این استاندارد ارتقاء بدهند.
      میل ۳۵ هم تعدادی گفته می شه که بخرن ولی تکلیف مشخص نیست.
      همچنین در حوضه پدافند و رادار های هواپایه‌ و زمین پایه و آواکس حرف زیاد زده شده و زیر دریایی و ناو ،‌..
      از این برنامه ها یک پروژه یاک ۱۳۰ تا حدودی داره اجرا می شه.
      و یاسین هم که در داخل تولید می شود پلت‌فرمش‌ با یاک ۱۳۰ یکسان است‌ و مونتاژ یاک ۱۳۰ خیلی محتمل هست.
      در ضمن چین کمتر از یک دهه برای دریافت ۲۴ فروند سوخو ۳۵ چونه زد حالا ایران خط تولید می خواد😏
      همین الان روس‌ها برای تأمین قطعه تانک های تی ۹۰ خودشون‌ و تولید اونها به معضل خوردند‌ و اگه روس‌ها کوتاه می یومدند هم باز هم نمی‌توانستند به ایران کیت های تی ۹۰ رو بدهند.
      در کل هرچی این روسیه گرفتار تر بشه بیشتر به نفع ما هست و مجبور می شه به ما بیشتر امتیاز بده.
      ولی خب شاید بگید ما اینهمه سلاح دادیم چی شد.
      اولا که مجانی ندادیم.
      دوما منابع روسی می گویند که به ایران بعضی از فناوری های‌ موشکی‌ رو دادند.
      البته در قیاس پیشرفته تر نه موشک های زمین به زمین برد ۲۰۰۰ کیلومتر!
      و برهمگان آشکار هست که روسیه از لحاظ تکنولوژی موشکی حرف اول و آخر رو در جهان می زنه.

      موافقم 7
      مخالفم 6
    3. amir

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3601 ديدگاه)

      فعلا خودشون هرچی دارن رو لازم دارن حتی از ۱۹۵۰ ۱۹۶۰!!!

      موافقم 2
      مخالفم 1
  14. ali

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (191 ديدگاه)

    با سلام
    جسارتا این بلاک غلطه در اصل بلوک هست.که به معنی ورژن هست هر جنگنده ای این سلسله مراتب رو داره مثلا تو تایفون به اسم ترنج هست مثلا تایفون ترنج1 یعنی آپدیتهایی روش صورت گرفته. در مورد بلوک هم همینطوره که این کلمه بلوک در جنگنده های آمریکایی کاربرد داره بیشتر.
    نکته دوم اینکه هر جنگنده ای وظیفه ای منحضر به فرد داره و بر مبنای اونها طراحی و تولید میشه مثلا اف 15 یه وظیفه ای داره اف 16 یه وظیفه دیگه.اف 16 یه جنگنده مولتی رول هست یعنی هر کاری ازش بر میاد ولی نکته اش اینجاس در همه چیز خوب هست ولی عالی نیس چون بر حسب نیاز هاش طراحی شده.مقایسه اش با اف 15 مثلا از بیخ و بن غلطه اف 15 وظیفه برتری هوایی رو بر عهده داره ولی اف 16 برا مقاصد دیگه است. کلا مقایسه جنگنده ها با هم باید بر اساس وظیفه خودشون انجام بشه.
    و نکته آخر اینکه پدال به مقالات خودرویی بپردازه خیلی بهتره.چون این بحثها مال مجلات و سایتهای تخصصی هوانوردیه نه سایت خودرویی

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. محمد

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1236 ديدگاه)

      احسنت👏 بلوک درست است.
      با ادامه حرفتون بیشتر موافق و تا حدودی مخالف هستم.
      درسته مقایسه این دو از بیخ بن غلط هست.
      ولی این حرف شما جوری به مخاطب القاء می شود که انگار اف ۱۶ توانایی برتری هوایی ندارد.
      در صورتی که اف ۱۶ بر بسیاری از جنگنده های غیر آمریکایی و شرقی که هم نقش اف ۱۵ هستند برتری های بسیاری دارد.
      دیگر جنگنده هایی مانند اف ۱۵ طراحی نخواهند شد و اگر دقت کنید جنگنده اف ۳۵ که بیشتر ناوگان نیروهای آمریکایی را در آینده تشکیل می دهد،جنگنده چند منظوره است و آینده هواگرد ها هم اینگونه خواهد بود و اکثر کشور ها از یک نوع جنگنده در نقش چند منظوره استفاده خواهند کرد.

      موافقم 5
      مخالفم 1
  15. یعقوب

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    صداش خیلی تومخه.

  16. امیر رضا

    ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فقطF15

  17. iRAN

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    جناب دهقان
    جای SAB توی لیست خالیه
    پایین ترین هزینه و کارایی مشابه اروپایی ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا