صنایع هوایی

معرفی پیشرانه فن باز جت‌های تجاری شرکت GE ارو اسپیس

شرکت GE ارو اسپیس تست قطعات کلیدی پیشرانه جدید فن باز  را اعلام کرد.

شرکت امریکایی GE Aerospace همچون گذشته تأکید دارد این نوع طراحی برای پیشرانه جت‌های تجاری سبب صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود و در آینده روی انواع هواپیمای مسافربری بکار خواهد رفت. دکتر محمدعلی، نایب‌رئیس دپارتمان مهندسی شرکت GE ارو اسپیس می‌گوید:

درعین‌حال که گفت‌وگو می‌کنیم، کارهای خود را نیز به پیش می‌بریم و تست‌های کسب تأییدیه تکنولوژی فن تیغه‌ای ما در حال انجام است. همچنین تست تونل باد نیز در حال انجام است تا نصب این نوع پیشرانه در هواپیماها بهینه شود

تست تونل باد پیشرانه فن باز GE با استفاده از نمایشگری که مقیاس یک‌پنجم دارد انجام می‌شود. این فرایند در کشور فرانسه و با هدایت سافران به عنوان شریک GE در جوینت ونچری بین‌المللی صورت می‌پذیرد. همچنین باید دانست کمپانی مادر GE ارو اسپیس جنرال الکتریک است که حمایت‌های خوبی را از کمپانی موردبحث به عمل آورده است. GE و سافران چندین سال است که در حال توسعه پیشرانه فن باز برای به‌کارگیری در جت های مسافربری با بدنه‌ای کم‌عرض هستند. این دو شرکت از پیشرانه خود به عنوان نوآوری انقلابی در زمینه پیشرانه‌های پایدار نام می‌برند و اظهار می‌دارند پیشرانه فن باز توسعه یافته ۲۰ درصد کم‌مصرف‌تر از نمونه‌های توربو فن بکار رفته در جت‌های بوئینگ ۷۳۷ مکس و ایرباس A320 خواهد بود.

البته باید گفت نه ایرباس و نه بوئینگ پروژه توسعه جت‌های جدید با بدنه‌ای کم‌عرض را معرفی نکرده‌اند چه برسد به اینکه تعهد خود به نوع خاصی از پیشرانه‌ها را اعلام کنند. هرچند دیوید کالهان مدیر اجرایی بوئینگ قبلاً اظهار داشته جایگزین ۷۳۷ باید ۱۵ تا ۲۰ درصد مصرف سوخت کمتری داشته باشد. ایرباس نیز اظهار داشته جانشین A320neo در نیمه دوم دهه آینده میلادی معرفی خواهد شد. راسل استوکس مدیر اجرایی پیشرانه‌ها و سرویس‌های تجاری GE آیرو اسپیس خاطرنشان می‌سازد:

آینده به پیشرانه‌های پایدار با نوآوری انقلابی اختصاص خواهد داشت و این پروژه را می‌توان جاه‌طلبانه‌ترین پروژه تاریخ شرکت ما دانست

پروژه فن باز GE هنوز در مراحل اولیه توسعه قرار دارد هرچند انتظار می‌رود در دهه آینده میلادی آماده به‌کارگیری باشد. آقای محمدعلی مهندس ارشد GE می‌گوید:

ما در حال انجام تست‌های واقعی در سخت‌افزاری واقعی هستیم و پیشرفت‌های خوبی را ثبت کرده‌ایم.

تیم توسعه این پیشرانه قبلاً توربینی پرفشار تولید کرده و در تست پیشرانه کامل حاضر بوده است. این تست نشان داده که پیشرانه فن باز از نظر سوزاندن سوخت بهبودهای قابل‌توجهی دارد و بادوام‌تر ظاهر می‌شود. مدیر GE آیرو اسپیس می‌گوید هدف کاهش مصرف سوخت ۲۰ درصدی کاملاً در دسترس است درحالی‌که پیشرانه توربو فن سنتی اگر در نیمی از دمای سطح خورشید سوخت را بسوزاند ۲۰ درصد کاراتر خواهد بود. پیشرانه‌های فن باز موضوع جدیدی نیستند. خود GE در دهه ۸۰ میلادی تست‌های پروازی با این نوع پیشرانه‌ها را انجام داده است اما کاهش قیمت سوخت و چالش‌های فنی از جمله سر و صدای اضافی باعث شدند این پروژه‌ها کنار گذاشته شوند. مدیر اجرایی GE تأکید دارد تیم توسعه پیشرانه فن باز قبلاً مشکل صدای اضافی را حل کرده و این پیشرانه هم‌اکنون توانایی تولید صدای کمتر را دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۸ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. زیباتر کردن اسم سایت

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ای پدال عزیز حالا که در مورد هوافضا این تکنولوژی پیشرو و های تک هم مطلب میذاری کاش اسم سایت رو هم تغییر بدی و کلّی تر کنی (مثلا ایران تکنو و….) چون اینطوری زیبا تر و مرتبط تر میشه ولی پدال بیشتر به ماشین میخوره [باز هر طور خودتون میخواید]

    موافقم 5
    مخالفم 13
  2. حسین

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (3001 ديدگاه)

    فک کنم آنتونوف داشت قدیما

    موافقم 5
    مخالفم 1
    1. SFXSuperFast

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (47 ديدگاه)

      اونو بش میگن موتور توربوپراپ
      خیلی از هواپیماهای سبک یا متوسط با این موتور تولید میشن(نمونش سی۱۳۰ هرکولس، توکانو و…)
      من خودم شخصا نفهمیدم الان فرق این موتور فن باز با توربوپراپ چیه
      تو مطلب نوشته شده بود نسبت به توربوفن مصرف کمتر داره اما قطعا رقیب این موتور توربوفن نیست همون توربوپراپه
      البته شماتیک رو دیدم یه تفاوت با توربوپراپ داره
      توربوپراپ یه دریچه در کناره جلویی معمولا پایین استوانه پوسته موتور برا ورود هوا داره داخل موتور تیغه های فشرده کننده قرار دارن و محفظه احتراق
      این فن باز انگار اون دریچه رو نداره فقط و ورودی هواش حدس میزنم مرکز قرار داره و این ملخ‌های بیرونی کار فن رو انجام میدن

  3. Aerospace

    ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    Aerospace مال کدوم کشوره؟

    1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

      ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
      سوابق: (2859 ديدگاه)

      جنرال الکتریک GE شرکتی که ادیسون حدود ۱۰۰ سال پیش تأسیس کرد و حالا بسیار فراتر از صنعت برق پیشرفت کرده
      بخش هوافضای جنرال الکتریک GE aerospace هست
      که موتور هواپیما می‌سازه
      https://en.m.wikipedia.org/wiki/GE_Aerospace

      1. محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (2859 ديدگاه)

        یک نکته دیگه اضافه کنم، آقای محمد احتشامی، مهندس ایرانی متولد سیرجان استان کرمان، مدتی نسبتا طولانی در GE Aerospace کار کرد و مدیریت بخش‌هایی از این شرکت بود. ایشون چند سالی هست، بازنشسته شدن
        داستان زندکی آقای احتشامی از زبان خودش خیلی جالبه
        https://www.aparat.com/v/lj1Bb
        …………………………………………….
        آقای دکتر محمدعلی که الان مدیر مهندسی GE هست، ایرانی نیست و در مصر متولد شده

        1. Aerospace

          ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
          سوابق: (1 ديدگاه)

          مرسی ، ولی نگفتین مال کدوم کشوره البته سرچ زدم فهمیدم مال ایالات متحده هست
          آقای احتشامی هم باعث افتخاره برای ما حالا چرا از ایشون و امثالش که باعث افتخارن و بدرد مردم هم خوردن(حالا درست که درآمدی هم داشتن) تو صدا و سیما و… گفته نمیشه و فقط از ورزشکارایی که مدال اونا هیچ کارایی عملی برای مردم نداره میگن معلوم نیست.

      2. پویا

        ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
        سوابق: (487 ديدگاه)

        و البته جا داره أضافه کنم بزرگترین انجین ساز صنایع هوافضا محسوب میشه در رتبه‌های بعدی هم به ترتیب رولزرویس ،پرت اند ویتنی هستن (جایگاه این دوتا خیلی وقتا عوض میشه)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا