استارت آپ آمریکایی H2 کلیپر به دنبال بازگرداندن کشتی های هوایی هیدروژنی است. این شرکت مدعی شده چنین محصولاتی میتوانند باعث احیای صنعت حملونقل محمولههای هوایی شده و ۸ تا ۱۰ برابر محموله بیشتری را نسبت به هر هواپیمای باری دیگر حمل کرده و مهمتر اینکه یکچهارم آنها نیز قیمت داشته باشند.
H2 کلیپر میتواند تا فراتر از ۱۵۰۰۰۰ کیلوگرم بار را حمل کند و فضای بار حداکثر ۷۵۳۰ مترمکعبی داشته باشد. البته سرعت این کشتی هوایی هیدروژنی به اندازه هواپیماهای باری نبوده و به حدود ۲۸۲ کیلومتر در ساعت میرسد؛ اما H2 کلیپر میتواند محمولههای خود را ۷ تا ۱۰ برابر سریعتر از یک قایق و بدون آلایندگی حمل کرده و به مقصد برساند.
گاز بالا برنده داخل این کشتی هوایی هیدروژن است که ۸ درصد لیفت بیشتری را نسبت به هلیوم ارائه کرده و قیمت آن نیز بسیار کمتر میباشد. قوای محرکه H2 کلیپر نیز از نوع تمام الکتریکی بوده و از سوخت هیدروژن مایع استفاده میکند. شرکت سازنده میگوید این کشتی هوایی عملکردی بسیار خوب برای مسافتهای زیر ۸۰۴ کیلومتر تا فراتر از ۹۶۵۶ کیلومتر دارد. به این ترتیب کشتی هوایی موردبحث با یکبار سوختگیری خواهد توانست به هرجایی در این کره خاکی سفر کند. در رندرهای منتشر شده از این کشتی هوایی میتوانیم سلولهای فوتوولتائیک را روی بخش بالایی بینیم که از نظر تئوری باعث میشوند H2 کلیپر در صورت حمل آب و الکترولایزر، هیدروژن خودش را تولید کند.
نکته مهم دیگر اینکه H2 کلیپر قابلیت تیک آف و فرود عمدی داشته و بنابراین نیازی به زیرساختهای اضافی در فرودگاهها نخواهد بود.
این شرکت میگوید محصولش از نظر اقتصادی نیز بسیار جذاب خواهد بود زیرا هزینههای آن به ازای حمل هر تن بار در فواصل ۱۶۰۰ تا ۹۶۵۶ کیلومتری بین ۰.۱۷۷۷ تا ۰.۲۴۷ دلار میباشد. H2 کلیپر اظهار داشته این هزینهها یک چهار آن چیزی است که هواپیماهای باری امروزی به مالکان تحمیل میکنند. قطعاً هزینههای کشتی هوایی یاد شده هنوز هم بیشتر از هزینههای حمل کالا با کشتی های کانتینر بر دریایی بوده اما پتانسیل کاهش هزینهها را دارد.
به نظر میرسد که H2 کلیپر ایدهای عالی بوده هرچند یک نکته اساسی وجود دارد و آن اینکه هیدروژن به همراه هر منبع قابل اشتعال دیگری در آمریکا و اروپا با ممنوعیت استفاده به عنوان گاز بالا برنده مواجه بوده و دلیل آن نیز حوادث زیادی است که در اوایل قرن بیستم رخ داده بود. بهطور مثال در سال ۱۹۳۷ و طی آتش گرفتن هیندنبورگ، ۳۵ نفر از ۹۷ نفر حاضر در آن جان خود را از دست دادند.
البته یکی از محققان دانشگاه یوتا طی تحقیقات خود به این ممنوعیت انتقاداتی داشته و گفته که اکثر قوانین ایمنی پرواز در اوایل قرن بیستم کارایی چندانی نداشته و به همین خاطر استانداردهای سطح پایینی در نظر گرفته شده بود. همچنین ممنوعیت استفاده از گازهایی همچون هیدروژن منجر به استفاده از مواد قابل اشتعال دیگر شد که آنها نیز حوادث مختلفی را رقم زدند.
اما خود H2 کلیپر میگوید تستهای گسترده در صنعت خودروسازی نشان دادهاند باکهای هیدروژنی میتوانند در برابر گلولههای مسلسل هم دوام بیاورند و حتی ورود هیدروژن به هوا باعث انفجار نخواهد شد.
محقق دانشگاه یوتا میگوید با وجود استانداردهای مهندسی مدرن شکی وجود ندارد که هیدروژن میتواند یک گاز بالا برنده ایمن باشد؛ اما او خاطرنشان میسازد تنها راه اطمینان از تولید یک کشتی هوایی هیدروژنی و ایمن سرمایهگذاری سنگین روی آن و مقابله با ریسکهای احتمالی تعطیلی پروژه به خاطر قوانین یاد شده است.
البته این یک درخواست سنگین از سرمایهگذاران است هرچند احتمال دارد طیف جدیدی از سرمایهگذاران وارد این حوزه شوند. پروژههای هیدروژن سبز با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند و سرمایهگذاران قبلاً در این بخش حضور داشتهاند اما حوزه کشتی های هوایی هیدروژنی نیازمند مطالعات بیشتری است.
البته کشتی های هوایی، باری و هیدروژنی H2 کلیپر میتواند یک گزینه درست باشند. این وسایل حداقل ریسک را برای انسان داشته و میتوانند در نهایت بهصورت کاملاً خودران انجاموظیفه کنند. کشتی های هوایی موردبحث ارزانتر از هواپیماها بوده و سریعتر از کشتی های دریایی عمل میکنند و تقریباً شعاع حرکتی نامحدود و انعطاف عملیاتی بسیار خوبی دارند.
این کشتی های هوایی میتوانند برای صنعت هیدروژن نیز مفید باشند. H2 کلیپر میگوید اگر شما به دنبال صادرات هیدروژن مایع باشید این کشتی های هوایی بهتر از حملونقل ریلی، زمینی و دریایی عمل خواهند کرد.
مدیرعامل H2 کلیپر میگوید این کمپانی به دنبال توسعه پروتوتایپ اولیه کشتی هوایی خود در سال ۲۰۲۲ بوده و به دنبال تستهای واقعی آن در سال ۲۰۲۴ است. این شرکت همچنین میخواهد تا سال ۲۰۲۶ آن را عملیاتی کرده و تا اوایل دهه آتی میلادی نیز ۱۰۰ دستگاه را بکار گیرد.
محمد امین
۲۶ آذر ۱۴۰۰خیلی طرح جالبی هست ولی موانع مد نظر خودش رو داره
برای مثال یکی از دلایل حمل نقل هوایی سرعت بیشتر اونها هست و سرعت ۲۸۲ کیلومتر برساعت خیلی جالب نیست
کیانوش
۲۶ آذر ۱۴۰۰بهترین کاربردش حمل بار هست درسته نصبت به هواپیما سرعتش سه برابر کمتره اما چهار پنج برابر بار بیشتر و هزینه کمتر داره و اینکه خیلی خیلی سریع تر از حمل و نقل دریایی یا زمینی باره
ehsan fa
۲۷ آذر ۱۴۰۰برا سفر نیست که ، اکثر بارها اگه فاسد شدنی نباشه اهمیتی نداره یک روز دیرتر برسه
Hoor
۲۶ آذر ۱۴۰۰پروژه جذابی هست مخصوصا برای ما ایرانی ها ،
یعلت عدم پیشرفت صادرات محصولات کشاورزی لبنی و گوشتی ما همین مشکل حمل و نقل هوایی هست ، هم امکانات نیست و گران هست . الان ترکیه و هلند به مدد هواپیماهای باری و حتی مسافری برای کاهش قیمت از قسمت بار این هواپیما ها برای صادرات مواد کشاورزی استفاده میکنند .
این کشتی هوایی مثلا میتواند صادرات گلخانه ای ما به روسیه و …. ارزانتر و سریعتر بکند.
شاهرخ
۲۶ آذر ۱۴۰۰متاسفانه هیچ کشوری محصولات غذایی ایران رو نمیخره به علت نداشتن ایمنی غذایی
یعنی محصولات ما ایمن نیستن
به دلیل استفاده زیاد از کود های شیمیایی و سموم
حسین دهمرد
۲۷ آذر ۱۴۰۰انگار ملت پول اضافه دارن که کود و سم به این گرونی بخرن. الکی بریزنش پای محصولاتشون. استفاده از آفتکش ها نیاز همه هست.
مردیم از خوشی
۲۷ آذر ۱۴۰۰آفتکش و سم مجاز نه مضر
حسین دهمرد
۲۷ آذر ۱۴۰۰ترکیه و هلند تو منطقه ی پر باران هستن. منابع ایران حتی کفاف جمعیت خود ایران رو نمیده.
ممد ژانگولر
۲۶ آذر ۱۴۰۰این همه عظمت کلا قابلیت جابجایی دوتا نوزاد هم نداره
به چه درد میخوره
کافیه یک کبریت زیرش روشن کنی جهنمو میاره جلوی چشت
کیانوش
۲۶ آذر ۱۴۰۰150 تن بنظرت سبک تر از دوتا بچه است بعدشم حوادثی که رخ داده مال اوایل قرن بیستم بوده اونموقع دوچرخه سواری هم ایمن نبوده
ممد ژانگولر
۲۶ آذر ۱۴۰۰خوب داداش اگه فکر میکنی ایمنه چرا سوارش نمیشی؟
بجای هواپیما با اینا برو سفر رسیدی مقصد انشالله یک پیام تو واتس اپ بده از نگرانی در بیاییم 😎
مردیم از خوشی
۲۶ آذر ۱۴۰۰فکر نکنم به صرفه باشه
رضا
۲۶ آذر ۱۴۰۰این بهترین جایگزین برای صنعت حمل و نقل دریایی و هوایی در آیندس ، در حال حاضر آلودگی صوتی و زیست محیطی کشتیهای کانتینر زندگی رو برای خیلی از حیوانات دریائی سخت کرده و تنها راهش حذف کشتیهای اقیانوس پیما است
Porsche 911
۲۶ آذر ۱۴۰۰هر موقع اسم کشتی هوایی یا همون زپلین رو میشنوم یاد غول هایی میفتم که آلمان تو جنگ جهانی اول تو نبرد وردن به کار گرفت
غول هایی که جوری لرزه به اندام دشمناشون انداخت که در جا فرار کردن
میثم
۲۶ آذر ۱۴۰۰واقعا ایده خوبیه
روز به روز صنعت هیدروژن داره قویتر میشه
720s
۲۶ آذر ۱۴۰۰آگه برای. حمل بار به صرفه باشه خوبه
کوبیده
۲۶ آذر ۱۴۰۰امیدوارم مشکلات ایمنیش برطرف بشه در این صورت هیچ بعید نیست که حمل و نقل کاملا ب صورت هوایی انجام بگیره
حسین دهمرد
۲۷ آذر ۱۴۰۰قرار نیست جای هواپیما یا کشتی رو بگیره ولی میتونه خلا بین اینها رو پر کنه. البته ترجیح میدم از هلیوم استفاده کنه. درسته گرونتره ولی امتحانشو پس داده.
یا حداقل از بالن هیدروژن در بالا و بالن هلیوم در پایین استفاده کنه جوری که اگر اتفاقی افتاد همش نترکه