هیوندای قبلاً اعلام کرده بود برنامههای جدیای برای نسل بعدی هوانوردی الکتریکی دارد و اواخر سال پیش زیر برند جدید سوپرنال را تأسیس کرد. این شرکت قول داده است تاکسیهای هوایی را همهگیر کند. حالا این کمپانی در نمایشگاه هوایی H2 حضور یافته است تا تائید کند از تجارب هیدروژنی خود در صنایع هوایی نیز بهره میگیرد. هیوندای/کیا و تویوتا دو شرکت اصلی در زمینه تحقیقات قوای محرکه هیدروژنی در صنعت خودرو هستند. استفاده از قوای محرکه الکتریکی در سراسر دنیا گزینه منطقیتری به نظر میرسد اما ژاپن و کره تعهد خود به گسترش قوای محرکه هیدروژنی به فراتر از صنعت خودرو و حملونقل شخصی را اعلام کردهاند. به همین خاطر شرکتهای موردبحث در حال عرضه خودروهای هیدروژنیای همچون نکسو و میرای هستند.
به این ترتیب هیوندای/کیا و تویوتا اقدام به طراحی کامل قوای محرکه هیدروژنی، ساخت آنها به تیراژ چندین هزار دستگاه و انجام تستهای ایمنی به منظور پاس کردن استانداردها میکنند و با دیدن تمامی این فعالیتها شاید بگویید زمان حضور در صنعت هوانوردی نیز فرا رسیده است. دقیقاً به همین خاطر است که هیوندای بخش سوپرنال را تأسیس کرده است. یِش پریمکومار، مدیر ارشد سوپرنال به شرکتکنندگان در رویداد آئرو H2 در لانگ بیچ گفته است:
ما اینجاییم تا بمانیم و میخواهیم بازیگری مهم در بازار هوانوردی باشیم. فکر نمیکنم وقتی درباره صنعت هوانوردی صحبت کنید اولین نامی که به ذهنتان بیاید هیوندای باشد. به همین خاطر یکی از مهمترین نکات برای ما این است که به شما اجازه دهیم تا بدانید ما به دنبال چهکاری هستیم. چیزهای زیادی درباره هوانوردی وجود دارد که باید یاد بگیریم و با افراد زیادی آشنا شویم. تواناییهایی وجود دارد که دوست داریم فرا بگیریم و استفاده کنیم. به همین خاطر میخواهیم تا حد امکان همکاریهای خوبی در زمینههای گوناگون از هواپیما گرفته تا اکوسیستم، زیرساخت و… داشته باشیم
سوپرنال قبلاً جزئیات تاکسی هوایی الکتریکی خود را برای ترددهای شهری پاک اعلام کرده است. این تاکسیهای هوایی بهصورت عمودی پرواز میکنند و فرود میآیند.
پریمکومار میافزاید:
هواپیماهای الکتریکی و عمودپرواز برای بردهای بیشتر از ۱۲۰ کیلومتر طراحی نشدهاند. این فاصلهای زیاد است و شهری وجود دارد که سطح مرزی ۱۲۰ کیلومتری داشته باشد. ما به دنبال راههای متنوع حل مشکلات هستیم و استفاده از قوای محرکه الکتریکی بهترین راهحل برای شعاع حرکتی کوتاه است
برای سفرهای طولانیتر شاهد استفاده از هواپیمای عمودپرواز هیدروژنی خواهیم بود که برد بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ هزار کیلومتری دارند. این هواپیماها به عنوان جایگزین پاک هواپیماهای مرسوم عمل میکنند. بیصبرانه منتظریم تجارب هیدروژنی هیوندای در بخش هوانوردی را نیز ببینیم.
Navid_A.J
۱۸ فروردین ۱۴۰۱برای پیش بینی وضعیت آینده، شخصا به فیلم و بازی های ساینس فیکشن نگاه میکنم و صنعت نظامی. دید خوبی میتونه بهمون بده. چیزی که معلمه دولت ها هنوز پشتیبانی از انرژی های مرتب با هیدروژن نشون ندادن تا الان. تفاوت سرمایه گذاری های ترلیون دلاری در الکتریکی ها با میلیون یا میلیارد دلاری برای هیدروژن هم این مورد رو نشون میده که هیدروژن گزینه اصلی نیست.
NAVID۰۰۹۸
۱۸ فروردین ۱۴۰۱دقیقاً درسته .
بهترین نگاه به آینده ، فیلمهای تخیلی هست که تجربه ثابت کرده هرچیزی در گذشته در این فیلمها تخیلی میآمد ، امروز عادی و مورد استفاده قرار گرفته .
در مورد هیدروژن و الکتریکی ، فکر میکنم دلایل گوناگونی داشته باشه اما اصل اینه که فعلاً همه پروپاگاندا راه انداختن برای الکتریکی در حالی که ۱۰۰ سال پیش هم بود اما کسی مثل ایلان ماسکی نبود که جو دادن بَلَد باشه و شوآف راه بندازه !
ایلان ماسک یه جورایی روانشناس خوبی هست و میتونه روانِ جامعهی عمومی اطرافش را درک کنه و همه را به دنبال خودش بکشاند که حتی بدون ریالی خرج تبلیغ بتواند خودش را سر زبانها بیندازد !
آدمهایی مثل ماسک یا ترامپ خوب میتونن قدرت رسانههای جدید را درک کنند و دقیقاً برعکس عُرف جامعه که همیشه در سکوت کار انجام میدادند و دیگر آن دوران به سر آمده با وجود اپلیکیشنها و نسل جدید !
ممد ژانگولر
۱۸ فروردین ۱۴۰۱خوشبختانه در کشورهای شرق دور بخاطر داشتن آب و هوای شرجی هیدروژن زیادی در اختیارشون قرار میده 😎