نیروی هوایی ژاپن یا به عبارت بهتر نیروی دفاعی هوایی ژاپن JASDF روی نسل ششم جت جنگنده میتسوبیشی F-X کار میکند. این کشور اگرچه از نظر ناوگان جنگندههای آن خود حرفهای زیادی برای گفتن دارد اما برای آنکه بتواند از اتکای خود به کشورهای دیگر بکاهد روی جت جنگنده نسل جدید خود نیز کار میکند.
جنگنده اصلی ناوگان هوایی ژاپن F-15J است که همان F-15 ایگل آمریکایی بوده و توسط صنایع سنگین میتسوبیشی ارتقا یافته است. F-15J میتواند به سرعت ۲.۵ ماخ (فراتر از ۲۸۹۵ کیلومتر در ساعت) دست یافته و به توپ ۲۰ میلیمتری و ۸ موشک هوا به هوا مجهز شود. علاوه بر F-15J، ژاپن ۱۴۷ فروند لاکهید مارتین F-35 لایتنینگ II را سفارش داده است. به این لیست باید F-2 شکل گرفته بر اساس F-15 آمریکا را نیز اضافه کرد هرچند قرار است این هواپیما در سال ۲۰۳۵ بازنشسته شود.
نیروی هوایی ژاپن در حال حاضر کاملاً به تکنولوژی آمریکایی وابسته است اما ژاپنیها تصمیم گرفتهاند از نیروهای داخلی خود کمک بگیرند و به همین خاطر کار روی میتسوبیشی F-X را به عنوان جنگنده نسل ششم جلو بردهاند. اگر همهچیز طبق برنامه پیش برود این جت جنگنده یکی از پیشرفتهترین هواپیماهای دنیا خواهد بود. برنامه یاد شده از حمایتهای آمریکا برخوردار است و با همراهی بریتانیا و ایتالیا توسعه مییابد.
بر اساس گفتههای شرکت BAE که یکی از پیمانکاران این پروژه است، جت جنگنده یاد شده بخشی از برنامه هوایی جهانی خواهد بود که بر اساس آن سه کشور ایتالیا، بریتانیا و ژاپن با همکاری یکدیگر جنگندهای پیشرفته را برای تأمین نیازهای هریک توسعه میدهند. میتسوبیشی الکتریک اقدام به تأمین سیستمهای هوانوردی، رادار و کامپیوتری خواهد کرد درحالیکه صنایع سنگین میتسوبیشی نیز بخش اعظم کارها برای بهکارگیری آن در نیروی هوایی ژاپن را بر عهده خواهد داشت. ظاهراً نسل جدید جنگنده ژاپن قرار است در سال ۲۰۳۵ پرواز کند.
این اولین بار در چند دهه اخیر است که نیروی هوایی ژاپن از جنگندهای غیر آمریکایی برای دفاع از حریم هوایی خود استفاده خواهد کرد. با حضور کشورهایی همچون چین، روسیه و کره شمالی در اطراف ژاپن، به نظر میرسد این کشور به فکر تولید جنگندهای به منظور مقابله با آنها افتاده است. در حال حاضر مشخصات فنی و عملکردی میتسوبیشی F-X مشخص نیست اما اگر همهچیز درست باشد شاهد محصولی با ویژگیهای شاخص خواهیم بود. نسخه فعلی F-22 رپتور به عنوان یکی از پیشرفتهترین جتهای دنیا جزو جنگندههای نسل پنجم است اما ژاپنیها با تولید نسل ششم جنگندهها میتوانند بخش اعظم خطرات هوایی را دفع کنند.
پارسا
۳۱ فروردین ۱۴۰۲سال ۲۰۳۵ به پرواز در میاد
واقعیت چند سال پیش توقعم از ۲۰۳۵ بیشتر بود . میگفتم ۲۰ سال دیگه چه تکنولوژی های انقلابی جهان رو تغییر بده . مثلا مقایسه کنید با f11 و f15 که با فاصله ۲۰ سال تولید شدن . حتی اگر فقط با ظاهرشون هم مقایسه کنید میبینید به برکت جنگ سرد چقدر پیشرفت دنیا سریع بوده . البته پیشرفت اصلی این نسل هوش مصنوعی هست . اما بازم توقع بیشتری چه در حوزه هوانوردی چه فضانوردی داشتم از قدرت های بزرگ
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ فروردین ۱۴۰۲کاهش پیشرفت جنگ افزارها طی سال های اخیر
به دلیل افزایش امنیت دنیا و عدم نیاز به سرمایهگذاری در این زمینه است
تهدید زندگی و آرامش میلیاردها انسان در زمان جنگ سرد با ترس از شروع جنگ جهانی سوم، سالهای طولانی ادامه داشت
آرزو کنید شرایط طوری نشه که رقابت تسلیحاتی اوج بگیره
پیشرفت در پزشکی، فناوری الکترونیک و اینترنت، به دلیل آرامش سیاسی هست
amirmohammad
۳۱ فروردین ۱۴۰۲این پروژه احتمال به اتمام رسیدنش کم هست بنا به این دلایل
اول اینکه ژاپن قبلا تصمیم به ساخت جنگنده نسل 5 کرد و میخواست مثل روسیه امریکا چین کره جنوبی به جمع سازندگان نسل 5 بپیونده و اسم جنگندشون هم ایکس2 بود و تا همین چند وقت پیش هم در حال کار بودن و چندین ازمایش انجام دادن ولی در نهایت وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که هزینه ساخت و سفارش جنگنده نسل 5 برای ژاپن خیلی بیشتر از خرید جنگنده اف 35 از امریکا میشه و پروژه بسته شد.
برای ساخت نسل 6 هم مشکلی که هست اینه هزینش قراره خیلی بالا باشه و بریتانیا هم چندین بار اعلام کرده که اولویتش ساخت هواپیمای بدون سرنشین هست و داره با فرانسه و المان روی اون کار میکنه و تا سال 2035 بدون سرنشین ها از الان هم اهمیت بیشتری پیدا میکنن و استفاده از ان ها خیلی به صرفه هست
ساخت نسل برای ژاپن درصورتی امکان پذیره که سرمایه سنگین از طرف این سه کشو وارد بشه در کنار کمک تکنولوژی امریکا و احتمالش هست ایتالیا و انگلیس دوباره با اروپا نسل 6 یوروفایتر رو بسازن
محمد
۳۱ فروردین ۱۴۰۲درست میفرمایید آقای اشتری اوجش هم مربوط به دهه شصت و هفتاد بود که باعث جهش علوم و سفر های فضایی شد ،امیدوارم چند قطبی شدن مجدد دنیا باعث رقابت سنگین تر و پرشور تر از قبل بشه برای پیشرفت علم و بشریت و سلاح آخرین چیزی باشه که توسعه پیدا میکنه
NAVID۰۰۹۸
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲دوستان
در مسئلهی جنگ اورکراین ، ساده از موضوع کِش اومدنش نگذرید و کمی فکر کنید !
روسیه از عمد داره جنگ را کش میدهد به دلایل اقتصادی و ویرانیای که برای آمریکا و اروپا داره و نفعش هم برای چین !
روسیه خوب داره بازی را ادامه میده !!!
صحراگرد
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲با سلام
خطاب به NAVID۰۰۹۸
این چه تحلیلی است؟! جنگ اوکراین رو آمریکا به خود اوکراین و روسیه و اروپا قالب کرد. بزرگترین ذی نفع مادی در جنگ اوکراین خود آمریکاست که وابستگی اروپا به انرژی ارزان روسیه رو قطع کرد و حالا همون انرژی رو با قیمت بیشتر به اروپا خواهدفروخت. روسیه از جنگ اوکراین هیچ نفع مادی نبرد و نمیبره. این غربه که با پمپاژ پول و حمایت تسلیحاتی جنگ رو به دراز میکشونه.
پاسخ
۵ تیر ۱۴۰۲اتفاقاً تنها بازنده اصلی این جنگ اوکراین آمریکاست
با اولین قدرت هسته ای(اتمی) جهان یعنی روسیه شاخ به شاخ شد
و هر لحظه امکان دارد نیویورک در یک روز تبدیل به خاکستر و ویرانه شود
پاسخ
۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳حالا این هواپیمای مسخره به چه درد ژاپن میخوره؟ هنوز حتی 4 فروند هم ازش ساخته نشده
از طرفی جنگ با کره شمالی اتمی احمقانه است
مهدی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲به نظرم تحلیل شما واسه کندی پیشرفت اینجور تسلیحات درست نباشه . به نظرم از صده دو هزار به بعد هزینه های تحقیق و توسعه و پیشرفت ها سمت موشک ها و شاید تسلیحات نامتعارف رفته. من فکر میکنم دیگه هزینه های عجیب و غریب برای توسعه جنگنده های جدید خیلی منطقی نباشه
امین
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲موافقم.
جنگنده برای اون زمان ضروری بود و تنها انتخاب . اما الان نه
مرتضی مقدم
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲جناب اشتری اتفاقا در دوران جنگ سرد تعداد جنگ های نظامی و به تبع اون تعداد افرادیی که کشته می شدن مثلا برای یک دوره بیست ساله کمتر از دوران پس ازفروپاشی شوروی برای یک دوره مثلا بیست ساله هست.تعداد و تنوع جنگ ها و تعداد کشته ها افزایش پیدا کرده.تعداد کشورهایی که درگیر تجزیه طلبی و جنگ های بی پایان هستن قابل مقایسه با دوران جنگ سرد نیست.کشورهایی ک توسط آمریکا مورد تحاوز قرار گرفتن و کشته های ملیونی.طالبان و داعش و …هم ک کارنامه درخشانی در کشتار و جنگ های طولانی دارن.دلیل کاهش رشد اینرسی بالای ارتش های تراز اول دنیاست که هزینه های رشدوارتقا را بصورت غیر قابل تحملی زیادکرده از طرفی قطب های جدید نظامی راهکارهای ارزان مبتنی بر تجارب جنگ های فرسایشی را تبدیل به جنگ افزارهای موثر و کشنده و بسیار ارزان کردن.مثال آشنا پهپاد شاهد ۱۳۶ که ارزانترین و ساده ترین پهپاد ایرانی هست اما تاثیر وحشتناکی در معادله جنگ اوکراین گذاشته.همچنین آرامکو عربستان که قدرتمندترین رینگ دفاعی پاتریوت رو در جهان داشت اما حتی یک موشک و پهپاد یمنی رو نتونست رهگیری کنه و آرامکو رفت هوا.معادلات تغییر کرده.
میلاد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲مرتضی خان یه جاهایی درست میگی اما یه جاهایی رو هم اشتباه.
آره در دوران جنگ سرد زیاد جنگ و خونریزی نبود. اما توجه کن که در این دوره کشورها به دلیل ترس از روی دادن جنگ جهانی سوم ، شروع به پشرفت تسلیحاتی و نظامی کردند. دوره جنگ سرد چند سال بعد از اتمام جنگ جهانی دوم با بیش از 70 میلیون کشته و صد میلیون آواره شروع شد.
تمام جنگهای 30 سال اخیر در دنیا به اندازه یک سوم جنگ جهانی کشته نداده. پس هرگز دوره جنگ سرد رو با این دوره مقایسه نکن.
جناب اشتری درست می فرمایند، شاید به نظر شما در چند دهه اخیر جنگهای زیادی رخ داده ، اما باور کن هیچ کدوم ترس و وحشت اواخر جنگ جهانی دوم تا پایان جنگ سرد رو در کشورها ایجاد نکرده.
میلاد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲مرتضی خان یه جاهایی درست میگی اما یه جاهایی رو هم اشتباه.
آره در دوران جنگ سرد زیاد جنگ و خونریزی رخ نداد. اما توجه کن که در این دوره کشورها به دلیل ترس از روی دادن جنگ جهانی سوم، شروع به پیشرفت تسلیحاتی و نظامی کردند. دوره جنگ سرد چند سال بعد از اتمام جنگ جهانی دوم با بیش از 70 میلیون کشته و حداقل صد میلیون آواره شروع شد.
فراموش نکن تمام جنگهای 30 سال اخیر در دنیا به اندازه یک سوم جنگ جهانی کشته نداده. پس هرگز دوره جنگ سرد رو با این دوره مقایسه نکن.
جناب اشتری درست می فرمایند. شاید به نظر شما در چند دهه اخیر جنگهای زیادی رخ داده ، اما باور کن هیچ کدوم ترس و وحشت جنگ جهانی دوم تا پایان جنگ سرد رو در کشورها ایجاد نکرده. شاید به ظاهر الان جنگهای زیادی در دنیا در حال رخ دادنه، اما در باطن دنیا داره هر سال به امنیت و آرامش بیشتری میرسه، دلیل اصلی نیز ترس کمتر از شروع جنگهای ویرانگر وسیع مثل جنگ جهانی اول و دوم می باشه.
میلاد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲مرتضی خان یه جاهایی درست میگی اما یه جاهایی رو هم اشتباه.
آره در دوران جنگ سرد زیاد جنگ و خونریزی رخ نداد. اما توجه کن که در این دوره کشورها به دلیل ترس از روی دادن جنگ جهانی سوم، شروع به پیشرفت تسلیحاتی و نظامی کردند. دوره جنگ سرد چند سال بعد از اتمام جنگ جهانی دوم با بیش از 70 میلیون کشته و حداقل صد میلیون آواره شروع شد.
فراموش نکن تمام جنگهای 30 سال اخیر در دنیا به اندازه یک سوم جنگ جهانی کشته نداده. پس هرگز دوره جنگ سرد رو با این دوره مقایسه نکن.
جناب اشتری درست می فرمایند. شاید به نظر شما در چند دهه اخیر جنگهای زیادی رخ داده ، اما باور کن هیچ کدوم ترس و وحشت جنگ جهانی دوم تا پایان جنگ سرد رو در کشورها ایجاد نکرده. شاید به ظاهر الان جنگهای زیادی در دنیا در حال رخ دادنه، اما در باطن دنیا داره هر سال به امنیت و آرامش بیشتری میرسه، دلیل اصلی نیز ترس کمتر از شروع جنگهای ویرانگر وسیع مثل جنگ جهانی اول و دوم می باشه.
Amirmohammad
۳۱ فروردین ۱۴۰۲این پروژه به احتمال به اتمام رسیدنش کم هست بنا به این دلایل به نظرم
اول اینکه ژاپن قبلا تصمیم به ساخت جنگنده نسل ۵ کرده بود و میخواست مثل روسیه آمریکا چین کره جنوبی به جمع سازندگان نسل ۵ بپیونده و اسم جنگندشون هم ایکس ۲ بود و تا همین چند وقت پیش هم در حال کار بودن و چندین تست و ازمایش انجام دادن ولی در نهایت وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد که هزینه ساخت و سفارش جنگنده نسل ۵ بومی برای ژاپن خیلی بیشتر از خرید جنگنده اف ۳۵ از امریکا میشه و صرفه نداره و پروژه بسته شد( قطعا هم به پای اف ۳۵ نمیرسید)
برای ساخت نسل ۶ هم مشکلی که هست اینه که هزینش خیلی بالاست و بریتانیا هم چندین بار اعلام کرد که اولویتش ساخت هواپیمای بدون سرنشین هست و داره با فرانسه و المان روی اون کار میکنه و تا سال ۲۰۳۵ هم بدون سرنشین ها از الان هم خیلی بیشتر میشه اهمیتشون چون هزینه کمتر و تلفات کمتر دارن
ساخت نسل ۶ برای ژاپن در صورتی امکان پذیره که سرمایه سنگین از طرف بریتانیا و ایتالیا در کنار خود میتسوبیشی و تکنولوژی امریکایی وارد بشه و اروپایی ها نخوان برن سراغ ساخت یوروفایتر نسل ۶
killer
۳۱ فروردین ۱۴۰۲اقا امیر محمد یه سوال
روسیه با اینکه دومین قدرت هوایی دنیاست و جنگنده نسل پنج داره چرا نتونست توی بحث نیروی هوایی هنوز مسلط بشه به اوکراین؟
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲Killer
برای خودم هم سوال بود و توی مقالات و سایت های مختلف راجع بهش خوندم که به قلم تحلیلگرای نظامی و نظامی های سابق بود
دلیل استفاده نکردنش از جنگنده نسل پنج ( سوخو ۵۷ پکفا) اینه که روسیه برای ساخت این جنگنده توی چندتا از قسمتاش بخصوص قسمت رادارگریزیش از یک تکنولوژی ساخت روسیه استفاده کرده که ثبت اختراع در روسیه شده و مخصوص همین جنگندس و روسیه گفته کاملا محرمانه هستن اصلا هیچ اطلاعاتی راجع به مشخصاتشون نداد و گفته در نوع خودشون بی نظیر هستن.
از طرفی توی جنگ اوکراین داستانی که هست اینه که روسیه سلاح های غربی که تو جنگ غنیمت میگیره رو میاره برای ایران (که ایران مهندسی معکوس کنه و مقداری هم برای خودش ) و اوکراین هم سلاح هایی که از روسیه غنیمت میگیره میبره میده به غربی ها ( نمونش تانک تی ۹۰ ام روسیه رو که داشتن نشون میدادن اوکراینی ها فرستادنش برای اروپا یا امریکا) که تکنولوژی های همدیگه رو بدونن
اوکراین سامانه پدافند اس ۳۰۰ داره که تو بحث برترین سامانه ها تو دینا سومه و روسیه میترسه از سوخو ۵۷ استفاده کنه و پدافند اوکراین بزنش و اوکراین هم لاشه جنگنده رو بده به غربی ها و این یعنی سال ها تحقیق و توسعه و میلیارد ها دلار هزینه روسیه به فنا میره و سوخو ۵۷ عملا بی مصرف میشه.البته تو سوریه ازش استفاده کرد و خودشون هم گفتن تو اوکراین یدونه میگ رو زدن باهاش
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲Killer
دلیل دیگه هم گفتن اینه که روسیه از نیروی هواییش ( باقی جنگنده هاش که نسل چهار هستن) اصلا استفاده نکرده یعنی شاید نهایت بیست درصد از توان نیروی هواییش استفاده کرده و بخاطر دکترین نظامیش اعتقادی به این نداره که نیروی هوایی خودش میتونه بازوی اصلی باشه و ورق رو برگردونه برای همین تو این یک سال تلفات خاصی نداد و مثلا فقط ۱۴ تا سوخو ۳۰ از دست داد این تلفات کم یعنی استفاده نکرده درصورتی که مثلا امریکا تو جنگ با ویتنام از تمام توانایی هواییش استفاده کرد و ۲۰۰۰ تا جنگنده هواپیما از دست داد.امریکا با همین نیروی هوایی عراق رو گرفت،جنگنده ها و اواکس ها و بمب افکنا رو فرستاد کامل پاکسازی کردن بعد عراق کور شد و نیروی زمینی امریکا راحت تصرف کرد عراقو،همه دنیا هم انتظار داشتن روسیه همین کارو بکنه ولی نکرد الان هم دیره چون اوکراین کلی پدافند جدید گرفته
ببخشید طولانی شد
Ehsan
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲Amirmohammad
اقا من یه مدته تو پیج 7air و sky hunter با یه بنده خدایی سر همین موضوع کل کل دارم میکنم ولی خب برای این این قضیه ضعف روسیه تو نیروی هوایی یه جورایی جوابی نداشتم بهش بدم چون خودم هرچی سرچ میکردم سایت های ایرانی چیزی نگفته بودن،ادمین های پیجای نظامی هم بلد نبودن درست جواب بدن،حالا همین کامنتاتو کپی کردم فرستادم فکر نکنم جوابی داشته باشه دیگه 🤣🤚🏻
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲احسان جان اگه دنبال کسب اطلاعات راجع به موضوع نظامی هستی اصلا بیخیال پیج های نظامی ایرانی بشو! چون یا کاملا طرف غربن یا کاملا طرف شرق،واقعا خوندن تحلیلاشون خنده داره
اونایی هم که بی طرف هستن در حد خبر دادنن مثلا میگن فلان کشور شروع به ساخت فلان موشک کرد همین
سایت جنگاوران عالیه،خیلی دقیق توضیح میده و کامله،کاملا هم بی طرفه و موضوع نظامی تمام سلاح ها و تمام کشور ها رو پوشش میده
جدیدا هم شروع کرده به تحلیل جنگ اوکراین
سایت های تحلیلی خارجی هم هستن که خواستی معرفی میکنم
مصطفی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲علت اصلیش شاید کم بودن تنوع تسلیحات هدایت شونده شون باشه، ضعف روسیه در مقابل آمریکا و ناتو اینجا مشخص میشه
الان دیگه مثل قبل نیست که هواپیما بره بالاسر هدف و بمب سقوط آزاد بندازه، کارشو با تسلیحات دوربرد و بدون وارد شدن به شعاع دفاعی پدافند دشمن انجام میده، روسیه دو مدل موشک هدایت شونده ی زمین به هوای دوربرد( بالای 200 کیلومتر) بیشتربیشتر نداره که عملا فقط یکیش قابل استفاده ست، اونم مثل موشک های آمریکایی شلیک کن فراموش کن نیست… اما آمریکایی ها وو ناتو شاید 4-5 مدل موشک بالای 300-400 کیلومتر و شلیک کن فراموش کن دارن، توان نیروی هوایی که فقط به تعداد جنگنده ها و سال ساخت اونا نیست، تجهیزات و پشتیبانی درست ازشون مهمترین چیزه
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲مصطفی جان در کل درست میگی ولی مشکل اصلی روسیه الان موشک زمین به هوا نیست،با توجه به اینکه خط مقدم کاملا در اوکراین هست، نیاز خاصی به موشک زمین به هوا ندارن،بیشتر نیاز به موشک های هوا به زمین و زمین به زمین دارن چون باید یا از طریق جنگنده (هوا به زمین) یا از طریق موشک (زمین به زمین) بزنه اهداف رو در اوکراین
اون اوکراینه که به زمین به هوا بیشتر نیاز داره
وقتی هدف از کور کردن غافلگیرانه دشمن میشه مثل حرکت امریکا در عراق،اسرائیل در جنگ با اعراب،چند عملیات ایران در جنگ عراق نیروی هواییش به صورت پکیج کامل وارد عمل میشه و نیازی به پشتیبانی دیگه نداره،کارش رو انجام میده و بعد از کور کردن دشمن نیروی زمینی وارد میشه،گفتم همه انتظار داشتن روسیه این کارو کنه ولی نکرد و نتیجش هم دید الان
قطعا روس ها تو بحث هدایت شونده به امریکا نمیرسن.طبق چیزایی که خوندم مشکل اصلی روسیه دکترین نظامی بدش در مورد نیروی هوایی هست و اینکه تانک ها روس هم واقعا فاجعه عمل کردن و فاقد سیستم APS هستن و مثل اب خوردن شکار میشن،تانک های ارماتا روسیه هم که سیستم Aps دارن خیلی کم تولید شدن و فایده نداره
مصطفی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بله، منظور منم موشک های هدایت شونده ی هوا به زمین بود که از جنگنده شلیک میشه
مصطفی
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بله، منظور منم موشک های هوا به زمین بود که از جنگنده شلیک میشه
phonix
۳۱ فروردین ۱۴۰۲جنگنده X-2 شین شین مراحل توسعه خود را از سال 1990 در قالب طرح بومی سازی صنایع هوایی ژاپن اغاز کرد این هواپیما همان طور که از ابعادش مشخص است یک طرح ازمایشی بود و هیچ وقت قرار بر تولید ان نبود یا حداقل این طور بیان شد .
( به این عمل اثبات فناوری میگویند )
در مجموعه 32 بار پرواز کرد و بر طبق اسناد دولت زاپن در مجموع ثابت کرد کارایی لازم را دارد ( در حال حاضر بحث هایی در دولت ژاپن برای از سر گیری این طرح و تولید انبوه وجود دارد ) این طرح قبل از طره کره جنوبی در جریان بود عزیز
هزینه توسعه جنگنده نسل 6 اروپا تا این لحظه 1 میلیارد دلار بوده دولت ژاپن در نظر داره بودجه دفاعی این کشور رو به 550 میلیارد دلار افزایش بده . پس مشکل پول ندارن
انگلیس دوبار طرح جنگنده نسل 6 داد یک بار با ایتالیا و سوئد و یک کشور دیگه که یادم نیست بعد وارد پروژه F-X شد و قراره بر پایه اون دو کشور اصلی یعنی ژاپن و انگلیس طرح مد نظر خودشون رو پیاده کنن یعنی هر کشور یک سری تغییرات مورد نظر برای خودش ارائه میده .
مفهوم پهباد هم برای نسل 6 به عناون هم پرواز ارائه شده و نه جنگنده مستقل هنوز تکنولوژی اینکه یک هواگرد بسازیم که بدون نیاز به اپراتور از پس فعالیت های یک جت جنگی بر بیاد رو نداریم …
ضمن اینکه اصلا نیازی به امریکا نه در این پروژه و نه در پروژه اروپا هست:) کسایی که رفتن دنبال نسل 6 همگی از قبل تجربه دارن و همگی هم در علم و تکنولوژی وضعیت خوبی دارن شاید به پای امریکا نرسن ولی کفایت میکنن .( امریکا هم چیزی به کسی نمیده مثل ماجرایF22) و اینکه اروپایی ها خیلی وقته رفتن سراغ نسل 6 و قراره تو دهه اینده پیشنمونه ازش بیاد طبق توافقی که منتشر شد 3 پیش نمونه ساخته میشه ( مشاهده میکنید که حرفتون اشتباه بود ژاپن داره راه خودشو میره حداقل در بحث هوانوردی نیازی به اروپایی ها نداره و نداشته ( لطف کنید هم اسم ایرباس رو نیارید چون میدونم از پیش نیاز های صنعت هوانوردی تجاری اگاه نیستید ))
Amirmohammad
۳۱ فروردین ۱۴۰۲مشکلی که راجع به شما هست اینه که تو بحث های مختلف دقت کردم با اینکه چیزی ازش نمیدوینن ولی همون لحظه دو سه تا سرچ خلاصه میکنین که فقط کار همون کامنت رو راه بندازه و اصلا علاقه ای هم نداری،مطمئنم که اصلا نمیدونستی جنگنده ای که ژاپن روش کار میکرد اسمش چی هست،سریع یه سرچ و کپی پیست
دنیای مسائل نظامی با دو سه تا سرچ کارت رو راه نمیندازه و نتیجش میشه اینکه جواب اشتباه میدین
یعنی واقعا فکر کردین ژاپن اینقدر بی حساب و کتاب هست و اینقدر پول الکی داره که ۴۰ میلیارد ین هزینه کنه که بگه من تونستم؟؟ مگه بچه بازی هست؟ که تازه اخرش هم نتونست کامل! کره جنوبی جنگنده نسل پنج ساخت و ازش فروخت حتی، اصلا قبل از این نسل پنج هم جنگنده های دیگه ساخت که اونارو هم فروخت،الان کسی بحث کره و ژاپن نمیکنه که شما دو سطر اول رو اختصاص دادی به این مسئله!
پروژه جنگنده نسل ۵ ژاپن به اتمام نرسید بنا به اون دلایلی که گفتم و از خود مقالات خوندم
مشکل پول رو هم که خود وزیر دفاع گفت و قیمتی بحث پوله و قسمتی بحث به صرفه بودن.حالا شما با دو تا سرچ لحظه ای از وزیر دفاع ژاپن بهتر میدونی خودش بحث جداست!!!
حالا شما فکر کن نه امریکا نه اروپا نیازی نداره به تکنولوژی امریکا!! فکر مسخره تر و از رو تعصب اینه که میگی ژاپنی که اصلا هیچ جنگنده ای نساخته تا الان به امریکا و اروپا نیاز نداره!! پروژشون که به اتمام نرسید ولی کاشکی تمام میشد میدیدی چقدر ا قطعات بقیه کشور ها استفاده شد،تا همینجا هم از اسرائیل و امریکا و فرانسه کمک زیادی گرفتن توی ساخت یه سری قطعات
خود امریکا که برترین هست در ساخت جنگنده برای ساخت جنگنده هاش هم از بقیه کشورها کمک گرفته بعد شما میگی ژاپنی که هیچی نساخته به کمک بقیه نیاز نداره؟؟ اینو به ژاپنی ها هم بگین تعجب میکنن
امریکا اف ۲۲ رو نداد ولی اف ۳۵ رو به بقیه فروخت مثل تمام باقی جنگنده هایی که ساخت
این دفعه با دو سه تا سرچ جمع نشد ولی اگه خواستین چندتا پیج و سایت معرفی میکنم چند هفته مطالعه کنین بهتر میشه اطلاعاتتون
درضمن اگر جایی میخوای بحث نظامی بکنین وارد کردن کل کل های صنعت خودرو و مثلا بخاطر کرولا طرفدار ژاپن بشی بگی ژاپن بهترین جنگنده رو میسازه یا طرفدار کره باشی بخاطر فلان ماشین و ربطش بدی به ماشین خیلی بچگانس
بحث نظامی بدون تعصب باید باشه
Ehsan
۳۱ فروردین ۱۴۰۲یعنی این فونیکس تو تمام بحثا همینطوره
راجع به گوشی و ماشین و تلویزیون و چندتا مسئله دیگه همین مدلی بود،الکی میره چندتا سایت کپی میکنه و بعد میگه اره من خودم داشتم استفاده کردم که میگم،حالا این جنگنده دیگه روش نشد بگه داشتم
چندتا صحبت هم با من داشت سر گوشی و تی وی که حرفاشو با چندتا لینک نقض کردم دیگه رفت
حالا یه موضوع هم بخاطر رضای خدا بگو نمیدونم!همه چی هم به ژاپن ربط میده،خود ژاپنیا اینقدر تعصبی نیستن
phonix
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲1. لطف کن بگو بدونیم کدوم قطعات ادوات نظامی هوایی ژاپن از اسرائیل میاد ( بجز پهباد که احتمال میدم خریده باشه )
2.بودجه دفاعی ژاپن 50 میلیارد دلار هست نه 40
3. دفعه بعد شما هم دوتا سرچ بزن بدونی خداقل تو هفته ای که گذشته وزیر دفاع ژاپن چی میگیه : شخص وزیر دفاع از خود ژاپن اعلام کرده دنبال از سر گیری پروژه شین شین هست برای تولید جنگنده نسل 5 مکمل اف 35
4. اسم اون ابر سلاح کره ای هم FA-50 هست که یه مدل جت سبک پشتیبانی هوایی و اموزشی تشریف دارن و عراق و اندونزی و خود کره و لهستان و اینا خریدنش
5. FA-21اصلا هنوز رو خط تولید نرفته که بفروشنش اون خری که تو خوندی ثبت سفارش کره و اندونزی به عنوان کشورای حاضر تو پروژس ( دلیل حضور اندونزی انتقال تکنولوژیه )
# جنگنده نسل 5 کره هنوز دهلیز داخلی نداره بهشون گفتن چرا اینطوره گفتن دارین توسعه میدیم هنوز اماده بعد اینجا فنای جمونگ برامون داستان تعریف میکنن و ما هم ناندان حساب میکنن
6. لطف کن یه مقاله ای چیزی هم برامون بیار که بدونیم این شین شین چطور شکست خورد پرواز نکرد ؟ دهلیز داخلی نداتشت؟ زشت بود؟ :) لابد از اون قماشی هستی که میگن پروژه زامولات شکست خورد
7. بخش توانایی ساخت رو با بخش اقتصادی در اوردن کار یکی کردی الان ، اقای نظامی دان عزیز حداقل اینارو باید بدونی تو پروژه F22 نداشتیم ولی تو پروژه ای مثل F35 که اصل بر کاهش هزینه بود تا فروش بالا بره و جنگ افزار فراگیر بشه از ترکیه تا ایتالیا تا ژاپن تا اسرائیل و… یه پیچ اضافه کردن این بحث ناتوانی ماله اروپاس که اگر فرانسه و انگلیس تو پروزه ای نباشن لنگ میمونه نمونه کارم پروژه یورو فایتر و تاخیرش بابت کنار کشیدن فرانسه
8. بفرما چندتا سایت هم بگو استفاده کنیم فقط مثل رفیقات نری برامون ویکی پدیا افغانستن بیاری
9. اخرشم مزه پروندی خوشگله ( من جوابتو دادم بند به بند اگر دفاعی داری بیا و دفاع کن نداری هم که هیچ سکوت کنی بهتره بالاخره شما نظامی خان و نظامی دان هستی نباید خودتو با ما نادان ها یکی کنی … )
phonix
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اصلاحیه : هزینه جنگنده نسل 6 اروپا تا این لحظه 100 میلیارد یورو بوده
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲دلیل اینکه اینقدر داری حرص میخوری و باعث شده هول بشی و نتونی متنی که نوشتم رو درست بخونی اینه که کل کل های ماشین رو وارد بحث نظامی کردی.مثلا میگی چون فن ژاپنم پس ژاپن بهترینه تو بحث نظامی و به کسی نیاز نداره! من قبل هم گفتم که بدون تعصب باید صحبت کرد نمیشه که همه جا کل کل ماشین رو بیارین وسط
اینکه تا ساعت ۴ صبح نشستی پای سرچ و زور زدی که یه چیزی بدست بیاری جای تقدیر داره ولی به یه مسئله دقت نکردی و سوتی دادی اونم اینه که هر سایت خبری که باز کردی توی یه تاریخی مثلا ۶ سال پیش خبر رو گذاشته که اون خبر امروز یا تکمیل شده یا رد شده یا تغییر کرده کلا! که تو اصلا حواست به این نبود ( به دلیل عصبانیت زیاد تلاش واس سرچ فقط )
من گفتم ۴۰ ین ( واحد پول ژاپن!!!) و گفتم هزینه برای جنگنده نسل پنجشون نه بودجه نظامیشون( کاملا به فارسی گفته شد ولی متوجه نشدی)
اینکه ژاپن متوقف کرد یا نکرد ساخت نسل پنج رو هم کاری نداره فهمیدنش،چند سال دیگه صبر کنیم ببین ایکس ۲ اصلا وارد ناوگان هواییشون میشه یا نه.به همین سادگی حالا یا من اشتباه میگم یا شما که از وزیر دفاع ژاپن بهتر میدونی اشتباه میگی،با همین مشخص میشه.البته لینک هم میفرستم واس این موضوع ولی واقعا ناراحتم که هر سری هرکس با لینک تورو ناراحت میکنه و چقدر خوب میشد اگه تعصبات بی جا رو بزاری کنار تا کسی نتونه واقعیت رو با دو تا لینک بهت اثبات کنه و ناراحت بشی
KF 21 دهلیز نداره؟؟ یه بار دیگه بخاطر دقت نکردن به تاریخ خبر ضربه خوردی،الان که داریم صحبت میکنیم این جنگنده رفته رو خط تولید،یک نمونش تحویل کره داده شده بعد کلی تست و تا سال ۲۰۲۶ قراره ۴۰ فروندش وارد ناوگان کره بشن،خبر ۶ سال پیش رو که بخونی و تاریخشو دقت نکنی همین میشه
کره قبلا جنگنده تی ۵۰ رو ساخت (چند مدل رزمی و اموزشی داره) که یک جنگنده
کاملا موفق بود چون مشتری خارجی زیاد داشت لهستان فیلیپین عراق و غیره بعد تازه به زور نسل پنج ساخت حالا شما میای میگی ژاپنی که اصلا جنگنده نساخته تا حالا برای ساخت نیاز به هیچ کشوری نداره؟؟! تمام کشورهای سازنده جنگنده از بقیه کمک گرفتن حتی امریکا و روسیه و همین کره! باور کن توانایی مالی اروپا هرچقدر هم پایین باشه از ژاپن بالاتره! یوروفایتری که ساحتن ژاپن ماکتشم نساخته تا الان! فقط بودجه نظامی فرانسه و المان و انگلیس رو هم چهار برابر بودجه نظامی ژاپنه! بماند باقیه کشورا بعد میگی ناتوانی مالی دارن!
خود ژاپن الان اعلام کرده برای نسل شش به ایتالیا و المان متوسل شده و خبرگزاریا گفتن امریکا و انگلیس هم اضاف شدن به این پروژه بعد تو میگی نه تکی میسازه نیاز نداره!!!
راجع به قضیه ویکیپدیا افغانستان هم بگم دوستان این اقا توی مطلب قرار داد فراری با سامسونگ برای OLED ظاهرا یکی از دوستان دیگه رو مسخره میکنه که تو این اطلاعاتی که گفتی راجع به اولین سازنده اولد حتما از ویکیپدیا افغانستانه! اون بنده خدا هم میاد برای Phoenix لینک منبعش که ویکیپدیا انگلیس بود رو میزاره و کاربر Phoenix بعد دیدن لینک میره سمت افق! هنوز تو اون خبر موجوده اون لینک ها صحبت ها!
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲https://www.quora.com/Why-didn-t-Japan-develop-a-4-5-or-a-fifth-generation-fighter-Why-did-they-skip-from-a-fourth-to-a-sixth-gen-The-Koreans-built-the-KF-21-for-export-since-they-could-not-sell-their-F-15Ks-and-F-16Ks-Shouldn-t-Japan
اینک یه لینک دیگه :)
دیگه بعد این لینک اصلا حتی بحثی نمیمونه
Ehsan
۳۱ فروردین ۱۴۰۲Killer
برای خودم هم سوال بود و توی مقالات و سایت های مختلف راجع بهش خوندم که به قلم تحلیلگرای نظامی و نظامی های سابق بود
دلیل استفاده نکردنش از جنگنده نسل پنج ( سوخو ۵۷ پکفا) اینه که روسیه برای ساخت این جنگنده توی چندتا از قسمتاش بخصوص قسمت رادارگریزیش از یک تکنولوژی ساخت روسیه استفاده کرده که ثبت اختراع در روسیه شده و مخصوص همین جنگندس و روسیه گفته کاملا محرمانه هستن اصلا هیچ اطلاعاتی راجع به مشخصاتشون نداد و گفته در نوع خودشون بی نظیر هستن.
از طرفی توی جنگ اوکراین داستانی که هست اینه که روسیه سلاح های غربی که تو جنگ غنیمت میگیره رو میاره برای ایران (که ایران مهندسی معکوس کنه و مقداری هم برای خودش ) و اوکراین هم سلاح هایی که از روسیه غنیمت میگیره میبره میده به غربی ها ( نمونش تانک تی ۹۰ ام روسیه رو که داشتن نشون میدادن اوکراینی ها فرستادنش برای اروپا یا امریکا) که تکنولوژی های همدیگه رو بدونن
اوکراین سامانه پدافند اس ۳۰۰ داره که تو بحث برترین سامانه ها تو دینا سومه و روسیه میترسه از سوخو ۵۷ استفاده کنه و پدافند اوکراین بزنش و اوکراین هم لاشه جنگنده رو بده به غربی ها و این یعنی سال ها تحقیق و توسعه و میلیارد ها دلار هزینه روسیه به فنا میره و سوخو ۵۷ عملا بی مصرف میشه.البته تو سوریه ازش استفاده کرد و خودشون هم گفتن تو اوکراین یدونه میگ رو زدن باهاش
دلیل دیگه هم گفتن اینه که روسیه از نیروی هواییش ( باقی جنگنده هاش که نسل چهار هستن) اصلا استفاده نکرده یعنی شاید نهایت بیست درصد از توان نیروی هواییش استفاده کرده و بخاطر دکترین نظامیش اعتقادی به این نداره که نیروی هوایی خودش میتونه بازوی اصلی باشه و ورق رو برگردونه برای همین تو این یک سال تلفات خاصی نداد و مثلا فقط ۱۴ تا سوخو ۳۰ از دست داد این تلفات کم یعنی استفاده نکرده درصورتی که مثلا امریکا تو جنگ با ویتنام از تمام توانایی هواییش استفاده کرد و ۲۰۰۰ تا جنگنده هواپیما از دست داد.امریکا با همین نیروی هوایی عراق رو گرفت،جنگنده ها و اواکس ها و بمب افکنا رو فرستاد کامل پاکسازی کردن بعد عراق کور شد و نیروی زمینی امریکا راحت تصرف کرد عراقو،همه دنیا هم انتظار داشتن روسیه همین کارو بکنه ولی نکرد الان هم دیره چون اوکراین کلی پدافند جدید گرفته
ببخشید طولانی شد
phonix
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲سلام بر بزرگ نظامی دان بزرگ شماره 2
1. اسم سوخو 57 فالون هست (پاکفا پیش نمونه بود )
2. از این جنگده در جنگ استفاده شد همون اوایل
3. اول شما برو بخون ببین این سامانه اس 300 روسی از کدوم مدل هست مثل اونایی که ایران خریده ضد بالستیک هست یا خیر اگر مثلا ضد بالستیک بود که پاترویت امریکا و S400 و S500 خود روسیه حضور دارن پس این شد 3 تا اگر سامانه های اروپایی رو هم حساب نکنیم در بهترین حالت میشه چهارم
4. نمیدونم کدوم سایت رو خوندی یا تو کدوم چنل نظامی اینارو خوندی ( انشالله روسوفیل نبوده ) ولی علت اصلی ترس روسیه که کل دنیا دارن داد میزنن سامانه های دفاع هوایی اروپایی و غربی هست و اینکه اصلا نایز نیست روسیه وارد برد اینا بشه چون با بمبم افکن از دور موشک های کروز دور برد شلیک میکنه و اسکندرم که خیلی کم پیدا شده ( یک موشک بالستیک تاکتیکی )
5. :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))) 14 تا سوخو سی چندتا سوخو 34 چندتا کاموف 52 چند تا میل چند تا سوخو 35 و… تلفات نیروی هوایی روسیه کم است ( این یک جوک است ) ( که گفتی نوشته و مقاله افراد نظامی سابق رو میخونی میشه بدونم دقیقا کدوم جا و کدوم کس ؟)
6. جنگ ویتنام رو با جنگ قرن 21 مقایسه میکنی ؟ نظامی دان ؟ 2000 تا جنگنده از دست داد ؟ فرق هواگرد ( هواگرد میتونه لیکوپتر باشه ترابری باشه پشتبانی باشه و….) و جنگنده رو نمیدونی ؟ امریکا همین الانم به سختی ممکنه 2000 تا جنگنده داشته باشه ضمنا اون موقع f4 ( تازه این مربوط به اوایل جنگ ویتنام هست ) مشکل داشت و موشک مناسب نداشت برای همین با توپ اصلی اقدام به حمله میکرد برای همین تلفاتش بالا بود بعد هم که درست شد با اومدن بمب های مدرن تر و…
f-4 کارایی خودش رو در جنگ ایران و همون جنگ ویتنام نشون داده ( احتمالا این نظامی ک اینو نوشته از بستگان ویت کونگ ها بوده )
داداش ناموسا تو مارو چطور روت میشه بولی کنی ؟ حداقل برو دو جا بخون مگه چقدر وقتتو میگیره ؟
این همه سایت فارسی و غیر فارسی هست تلگرام هست یوتیوب هست توییتر هست و…
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲این دوستمون کامنت من رو کپی کرد یعنی اینو متوجه نشدی واقعا؟
نمیدونم چه اصراری داری تو تمام مسائل من من کنی و الکی هی خودتو خسته کنی ده ساعت سرچ کنی که تهش بیای اینجا بگی من بلدم اما هی سوتی بدی؟! فکر کنم دوست داری بقیه تورو توی بحث های مختلف تو هر جمع وارد کنن ولی نکردن و حالا اینطور میکنی اینجا! منکه گفتم تو سایت های مختلف خوندم لینک همشونم موجود دارم مثل اون ۲ تا مسئله قبلی لینک اینم میفرستم کاری نداره،فقط این باره اخوه که با کسی که حتی نمیدونه پهپاد تهاجمی چیه بحث میکنم ( مثل اینکه ندونی ماشین ها شاسی بلند هم دارن) بعدش تورو با لینک ها تنها میزارم،اتفاقی که زیاد واست افتاده تو پدال
۱-اسمش فلون هست؟ این اسمیه که ناتو بهش داده،پکفا مخفف مجمع هوانوردی روسیه که اسمش روی این جنگندس!! کل دنیا بهش میگن پکفا(لینک میزارم)
از این جنگنده فقط یک بار استفاده شده که اونم هیچ فیلمی ازش نیست و فقط روسیه گفت میگ اوکراین رو زد بدون هیچ فیلمی
۲-راجع به سامانه (لینک میزارم)
۳-سامانه های پدافند هوایی غربی چند ماه بعد از شروع جنگ رسیدن اوکراین،روسیه باید مثل امریکا همون دو سه هفته اول جنگ از قدرت هوایی کامل استفاده میکرد،اون موقع که هنوز پدافند هوایی غربی نبود چرا استفاده نکرد؟ (لینک )
۴-۱۴ تا سوخو ۳۰ فقط مثال از یک نوع بود،نگفتم کلا فقط ۱۴ تا سوخو ۳۰ از دست داد.اینکه تلفات نیروی هوایی روسیه کم بود یا زیاد و اینکه روسیه از نیروی هواییش کم استفاده کرد یا زیاد ( لینک میزارم)
۵-گفتم جنگنده و هواپیما و غیره نگفتم فقط جنگنده
امریکا الان ۳۵۰۰ تا جنگنده داره،زمان جنگ با ویتنام حدود ۸ هزار تا از جنگنده ها و هواپیما و بالگرای خودشو از دست داد (لینک)
اینکه امریکا تو ویتنام چقدر جنگنده و کلا از نیروی هوایی از دست داد (لینک)
چند سال اول جنگ ویتنام جنگنده اصلی امریکا اف ۱۰۵ بود که اینقدر تلفات داد مقابل پدافند ویتنام و میگ ۲۱ های ویتنام که اسکادران های امریکا تو اسیا خالی شد از اف۱۰۵ و امریکا اف ۴ رو جایگزین کرد که اونم تلفات بالایی داد (۴۳۰ تا) اما بهتر بود خیلی (لینک)
من فکر میکردم بدترین تجربه از لینک رو سر قضیه لینک افغانستان داری ولی ظاهرا تو امین مطلب قراره خیلی وضعیتت با لینک بدتر بشه
لینک همه رو گذاشتم منتظرم پدال تایید کنه
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲اسم پکفا
https://en.wikipedia.org/wiki/Sukhoi_Su-57
https://eurasiantimes.com/su-57-india-russia-jet-pak-fa/
برترین سامانه های پدافند فعال جهان
با احتساب سامانه های پدافند اروپایی
https://autojournalism.com/top-10-best-air-defence-system-in-the-world/
https://www.edudwar.com/top-10-air-defence-system-in-the-world/
تلفات نیروی هوایی امریکا در ویتنام
https://www.airandspaceforces.com/article/0213vietnam/
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_aircraft_losses_of_the_Vietnam_War
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_US_aircraft_losses_to_missiles_during_the_Vietnam_War
http://jangaavaran.ir/vitnam-sky/
راجع به تلفات کم نیروی هوایی روسیه و اینکه روسیه کم از نیروی هواییش استفاده کرده و دکترین نظامیش در این زمینه ایراد داره کلا
https://www.businessinsider.com/why-russia-afraid-to-use-advanced-jet-over-ukraine-2023-1
https://www.lawfareblog.com/how-ukraine-fought-against-russias-air-war
https://www.businessinsider.com/ukraine-air-defense-russia-scared-use-jets-like-su57-experts-2023-1
https://www.aljazeera.com/news/2022/3/2/why-hasnt-russia-mobilised-its-vast-air-power-against-ukraine
اکثر لینک ها به قلم متخصص های نظامی و اساتید نظامی دانشگاها هست اسماشونم هست با رزومشون
من معذرت میخوام فونیکس جان ولی مجبورم اکردی،تجربه میشه اشکال نداره
لطفا تایید کن پدال جان.ممنون
Reza
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲سلاح های مدرن هیچ وقت رو نمایی نمیشه
بهروز
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲دادا فضاییا میخوان از زمین بازدید کنن خود اخبار 20:30گفته بود سرچ کنی مشخصه،سال 2030،تازه پنج سال جلوتر این پیشرفت نیست پس چیست😅😌
بروسلی
۳۱ فروردین ۱۴۰۲دوباره غول خفته زاپن بیدارشده ومیرودکه اسمانهارا فتح کند
Ehsan
۳۱ فروردین ۱۴۰۲میتسوبیشی توی صنایع نظامی جایگاه خوبی داره ولی ساخت نسل ۶ اونم با کشورهایی که خودشون هم توی ساخت جنگنده حرفی برای گفتن ندارن مثل ژاپن و احتمالا اولویتشون خرید باشه تا ساخت بعید میرسه عملی بشه
ساخت جنگنده نسل های جدید رو کشورای مختلفی شروع کردن اما فقط امریکا و چین و روسیه و کره جنوبی به اتمام رسوندنش
کره جنوبی هم هزینه خیلی گزافی بابت ساختش پرداخت کرد چون ظاهرا امریکا (مثل همیشه) حاضر وسط راه گفت تکنولوژی راداری و چندتا تکنولوژی رو نمیفروشم بهت و با چین هم که رابطه خیلی بده داره کره و روسیه هم که نمیفروخت بهش و خودشون مجبور شدن بسازن که اونم صرفا برای رو کم کنی با چین بود وگرنه منطقی نبود ساخت داخلیش
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۳۱ فروردین ۱۴۰۲تا جایی که من امروز تحقیق کردم
جنگنده نسل ششم میتسوبیشی با همکاری لاکهید مارتین امریکا ساخته خواهد شد و کاملا ژاپنی نخواهد بود
Ehsan
۳۱ فروردین ۱۴۰۲قطعا همینطوره،خود روسیه و امریکا هم جنگنده هاشون کاملا قطعاتش مال خودشون نیست اما برای تبدیل جنگنده مثلا نسل ۴ به نسل ۵ شما باید یه سری ویژگی ها داشته باشی که مثلا مربوط به سیستم راداری و سیستم EOTS هست.لاکهید مارتین قرار بود به کره این سیستم ها رو بده ( که بعد از بدنه مهم ترین ویژگی های نسل ۵ هست سطحشون) اما نداد و کره خودش مجبور شد دست بکار بشه
لاکهید مارتین تکنولوژی هایی که باید بده رو نمیده و طرف مقابل مجبور هزینه سنگینی بکنه یا اصلا بیخیال بشه چون رقیب نمیتراشه برای خودش
Ehsan
۳۱ فروردین ۱۴۰۲قطعا همینطوره،خود روسیه و امریکا هم جنگنده هاشون کاملا قطعاتش مال خودشون نیست اما برای تبدیل جنگنده مثلا نسل ۴ به نسل ۵ شما باید یه سری ویژگی ها داشته باشی که مثلا مربوط به سیستم راداری و سیستم EOTS هست.لاکهید مارتین قرار بود به کره این سیستم ها رو بده ( که بعد از بدنه مهم ترین ویژگی های نسل ۵ هست سطحشون) اما نداد و کره خودش مجبور شد دست بکار بشه
لاکهید برای خودش رقیب نمیتراشه
دانیال_Surrey،England
۳۱ فروردین ۱۴۰۲جنگنده نسل6 ژاپنی با همکاری لاکهید وجود نداره.
در واقع چند سال پیش خود لاکهید و ژاپن نتونستن نیازهای هم دیگه رو برآورد کنن و بعدش بریتانیا پروژه تمپست نسل6 رو کلید زد و ژاپن و ایتالیا هم به پروژه پیوستن.
سال پیش برنامه(GCAP) تصویب شد که به طور رسمی نتیجش شد ادغام پروژه f-x ژاپن با برنامه تمپست انگلیس و مشارکت ایتالیا.
حتی این پروژه تست های شبیه سازیش هم چند سال پیش انجام شده و اونطور که گفتن سال 2027 اولین پرواز آزمایشی رو انجام میده.
همین چند روز پیش هم وزارت دفاع انگلیس 800 میلیون دلار بودجه به پروژه تزریق کرد.
جایی هم که قراره ساخته بشه در Lancashire سال 2025 به بهره برداری میرسه که تو نوع خودش جز پیشرفته ترین هاست.
phonix
۳۱ فروردین ۱۴۰۲BAE جز پیمانکاران فرعی پروژه جنگنده چند منظوره اینده ارتش امریکا یا همون اف 35 بود گل
ایتالیا هم جز مجموعه ایرباس هست و از خیلی از کشورای جهان پیش زمینه ساخت هواگرد بیشتر داره بماند که تا قبل از این اوصاف و به وجود اومدن ایرباس خودشون شرکت مجزا داستن
شرکت رولزرویس بعد از پرت اند ویتنی بهترین سازنده موتور های جت جهانه
اینا از نظر شما سابقه ندارن تو این زمینه؟
ضمنا KF-21 با همکاری امریکایی ها ساخته شده و اصلا رکن اصلی نسل 5 که موتورش باشه امریکایی هست هنوزم ساختش تکمیل نشده و هنوز در مرحله ازمایش هست .
دانیال_Surrey،England
۳۱ فروردین ۱۴۰۲شما فقط به این بخش دقت کن:
__ساخت جنگنده نسل های جدید رو کشورای مختلفی شروع کردن اما فقط امریکا و چین و روسیه و کره جنوبی به اتمام رسوندنش__
آمریکا که هیچ تکلیفش مشخصه.
روسیه هم با این وضعیت خیلی امیدی بهش نیست
چین هم که کسایی که حداقل اطلاعی تو زمینه جنگنده دارن میدونن کلا قطعات جنگنده هاش مثل موتور کپیه روسیه س!!
بعد این وسط کره ی جنوبی با سابقه کلا 30 سال صنعتی شدن تو تمام زمینه ها چی میگه؟؟!!!
جنگنده اسباب بازی نیست که هر کشوری راحت بسازه.
به جز تکنولوژی حاصل سالها تجربه س.
datsun
۳۱ فروردین ۱۴۰۲جایی به همکاری با لاکهید اشاره نشده
حمید
۳۱ فروردین ۱۴۰۲فقط شاهد ۱۳۶ : ایمن ارزان نچندان مطمعن
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲حمید جان شما باید ببینی هدف از ساخت هر سلاح چیه
هدف های شاهد ۱۳۶ یکی اینکه پدافند دشمن رو گیج بکنه تا جنگنده ها یا موشک ها بتونن با احتمال هدف گرفتن کمتر توسط پدافند به هدفشون بخورن
هدف بعدیش اینه که بخاطر قیمت پایینش به تعداد بابًا همزمان ازشون استفاده بشه و مثلا ۳۰ تا با هم بفرستن و از این سی تا پدافند هرچی هم قوای باشه بالاخره ۶-۷ تاشو حداقل نمیتونه بزنه و همون ۶-۷ تا اسیب بزنن و کارشونو انجام بدن یعنی کلا با نهایت ۶۰۰ هزار دلار هزینه اون کشور به هدفش میرسه یعنی اینطور نیست که شما یکیشو بفرستی بره بخوره به هدف!
پهپادهای انتحاری هدفشون همینه و کشوری که بتونه ارزون تر بسازشون سود مرده بخاطر همین هم هم اوکراین چند وقت پیش توییت زده بود که شاهد زیرساخت های اوکراین رو نابود کرد
الان قیمت یک پهپاد تهاجمی بقول شما مطمئن حداقل 6 میلیون دلاره که همونم پدافند احتمال زیاد میزنه،مثلا پهپاد اکینجی ترکیه قیمتش ۳۰ میلیون یورو هست یا قیمت پهپاد غزه ایران ۸ میلیون یورو هست
phonix
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲پهباد تهاجمی دیگه چیه ؟ اینو فکر کنم خبرانلاین و تسنیم بهت یاد دادن
ضمنا پدافند داریم تا پدافند با پاتریوت نمیشه پهباد زد ولی با گپارد و سی رم و گولکیپر و… میشه زد
همین الان حملات پهباد های تهاجمی :) تو یمن توسط اف 15 های عربستان سرکوب میشه
اینم شد داستان ما با بعضیا که میگن با حمله زنبوری یه مشت قایق میشه ناوهواپیمابر غرق کرد ولی خبر ندارن 5 تا سوپر هورنت برای کل اون قایقا بسه تازه اگر دوتا سوپرکبری هم بیان که دیگه نور الا نور
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲درسته که با دو سه تا سرچ نمیشه واقعا از چیزی سر دراورد ولی دیگه اینکه بدونی چند نوع پهپاد داریم واقعا نیاز به سرچ هم نداره،یعنی شما اطلاعاتت از یک فرد معمولی هم پایین تره،اصلا اسم پهپاد تهاجمی به گوشت نخورده،در این اوضاع خرابه،بعد با این اعتماد بنفس ۲۰۰ خط هم مینویسین
ما انواع پهپاد داریم،یه سری پهپاد ها تهاجمی (offensive) هستن که وظیفشون حمله هست مجهر به بمب های هدایت شنوده هستن،یعنی میرن به فلان منطقه و فلان نقطه رو مورد هدف قرار میدن
یه سری پهپاد ها کارسون فقط شناسایی و جمع آوری اطلاعات هست و توان حمله ندارن
حالا لینک خبرگزاری های خارجی که از واژه offensive drones استفاده میکنن رو میزارم ببینم جدی بعدش روت میشه کامنت بزاری و اونم بحث نظامی بکنی! ظاهرا قبلا سر لینک زیاد ضربه خوردی
اون پدافندایی که الان سرچ کردی فهمیدی اسمشون چیه چه ربطی داشت به موضوع؟پهپاد ها رو بسته به مدلشون با پدافند های مختلفی میشه شد، اصلا چه ربطی به پاتریوت داشت؟ کی اسم پاتریوت اورد؟ فقط رفتی سرچ کردی پیست کردی که بگی بلدم اسمشونو ؟
وقتی ۳۰ تا پهپاد وارد منطقه ای میشه اون پدافند هرچقدر هم باشه چندتاشو نمیتونه بزنه،پس روسیه چطور داره ازشون استفاده میکنه؟؟ همین چند روز پیش دوباره اینطور به اوکراین حمله کرد و اوکراین چندتاشون رو زد و چندتا دیگه هم خوردن به هدف
تا الان تمام حملات این مدلی رو همیشه اوکراین گفت بیشترشون رو زدیم هیچوقت نگفت همشونو زدیم
درصمن الان اوکراین گپارد داره ولی بازم نمیتونه همه رو بزنه،طبیعیه این مسئله
اینطوره که اوکراین گفت زیرساختامون نابود شد حالا توییت مسئول وزارت دفاع اوکراین راجع به این هم بزارم؟ اگه شک داری که بزارم اونم کنار لینک
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲https://theprint.in/defence/army-gets-its-first-set-of-offensive-swarm-drone-system-iaf-next/1368508/
:)
Amirmohammad
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲حمید جان شما باید ببینی هدف از ساخت هر سلاح چیه
هدف های شاهد ۱۳۶ یکی اینکه پدافند دشمن رو گیج بکنه تا جنگنده ها یا موشک ها بتونن با احتمال هدف گرفتن کمتر توسط پدافند به هدفشون بخورن
هدف بعدیش اینه که بخاطر قیمت پایینش به تعداد بابًا همزمان ازشون استفاده بشه و مثلا ۳۰ تا با هم بفرستن و از این سی تا پدافند هرچی هم قوای باشه بالاخره ۶-۷ تاشو حداقل نمیتونه بزنه و همون ۶-۷ تا اسیب بزنن و کارشونو انجام بدن یعنی کلا با نهایت ۶۰۰ هزار دلار هزینه اون کشور به هدفش میرسه یعنی اینطور نیست که شما یکیشو بفرستی بره بخوره به هدف!
پهپادهای انتحاری هدفشون همینه و کشوری که بتونه ارزون تر بسازشون سود مرده بخاطر همین هم هم اوکراین چند وقت پیش توییت زده بود که شاهد زیرساخت های اوکراین رو نابود کرد
phonix
۳۱ فروردین ۱۴۰۲این اولین بار در چند دهه اخیر است که نیروی هوایی ژاپن از جنگندهای غیر آمریکایی برای دفاع از حریم
F-2؟
بهزاد
۱ اردیبهشت ۱۴۰۲بنده به نوبه خودم میگم جاپون است دیگر🥰😍
مهرداد عابدی
۲ اردیبهشت ۱۴۰۲فقط اونجا که تحلیل گر نظامی گفته روسیه هر سلاحی از اوکراین به غنیمت میگیره میده به ایران که از روش مهندسی معکوس کنه
سنتی و صنعتی قاطی زدی؟؟؟؟؟؟
امین
۴ اردیبهشت ۱۴۰۲عزیز لااقل یکم اخبار دنبال کن.
درسته به سنت نمیخوره هنوز زوده حوصله ات سر میبره ولی بدرد میخوره مثل اینجا.
مهرداد
۲۵ مرداد ۱۴۰۲دنیا داره هر روز پیشرفت میکنه ولی اینگونه که ما پیش میریم به جایی نمیرسیم. با جهان قطع ارتباط کردیم و خودرو به انزدا کشدیم مگر کشورهایی که از نظر مردم جهان متهم هستند که همانها هم جز سواستفاده هدف دیکری ندارند. هر صنعتی که اینجا هست فقط قطعات غیر ماکنیزه یا غیر للکتریکی اون توسط کشور ما ساخته میشه مثل بدنه ، صندلی و چیزی که متحرک نیست که همون هم باز با ماشن الات خترجی ساخته میشه. ولی کشورهای دیگه سعی میکنن حتی اگه کالایی رو به خاطر صرفه اقتصادی و صرقه جویی در وقت وارد کنند لااقل علم ساخت اونرو دارند. به شما قول میدم حتی ساعت چه دیجیتال و چه عقربه ای که چند قرنه ساخته شده بدون هیچ قطعه خارجی نمیتونیم بسازیم و زمان بندی کنیم مگر قطعه اصلی دیجال رو وارد کنیم فقط در بدنه ای که ساختیم بزارین و ذوق کنیم که ما تونستیم ساعت بسازیم. این ساختن نیست ساختن یعنی علم ساخت اون وسیله رو به طور کانل داشته باشیم. متاسفانه ما از لحاظ هوش بسیار پایین اومدیم به دلایل اول ژنتیکی، تغدیه ای ، استفاده نکردن از سیستم فکری ، خروج افراد نسبتا باهوش و توانا و.. ما حتی توان درست صحبت کردن رو نداریم کلمات رو اشتباه و بیربط به کار میگیریم چه برسه بتونیم تکنولوژی پیشرفته ای داشته باشیم. به افراد ناتوان فرصت داده شد همین افراد تونستند نسل زیادی به اینده تحویل بدن ولی افراد لایق در انزوا زندگی میکنند در بدترین شرایط زندگی به سر میبرند. همه کشورها سعی میکنند افراد با هوش به کشورشون بیارن نه برای اینکه چیزی فعلا ساخته بشه دراصل میدونند از والدین باهوش فرزند باهوش بوجود میاد. ما چه کسانی رو مهمان خودمون کردیم؟ ما ولی نالایقترین و ناتوانترینها رو اوردیم این اتفاقی نیست تلاشی از طرف .. و با همکاری … برای غارت کشورما هست. با این شرایط بهتره هر وسیله ای رو وارد کنیم تا اینکه مثلا خودرو بسازیم هم خودرو خود رو به جند برابر قیمت بفروسند و هم برای اینکه کسی خودرو خارجی نخره به بهانه گمرک یا هر چیزی وونقدر قیمت رو اضافه کنیم که اکثر مردم توانایی خرید تداسته باشند به عبارتی تحمیل کنیم با چند برابر قیمت و کیفیت بسیار کم به مردم بیچاره و مصیبت دیده.
ناشناس
۱۲ خرداد ۱۴۰۳چون حیاتی ترین قطعات سوخو ۵۷ مال شرکت امریکاییه تو اینترنت بزنید نگاه کنید