صنایع هوایی

آغاز پرواز آزمایشی هواپیمای بال ترکیبی جت‌زیرو برای اهداف مسافربری

شرکت آمریکایی جت‌زیرو مجوز پرواز آزمایشی ماکت مقیاس کوچک هواپیمای بال ترکیبی خود را دریافت کرده است. نسخهٔ نهایی این هواپیما تا سال ۲۰۳۰ وارد خدمت خواهد شد.

شکل کلی هواپیماهای جت مسافربری برای چندین دهه تغییر خاصی نکرده است اما یکی از شکل‌های جدیدی که سال‌ها است برای این هواپیماها مدنظر بوده به تولید نزدیک‌تر شده است. شرکت استارتاپ آمریکایی جت‌زیرو (JetZero) که در سال ۲۰۲۱ توسط نیروی هوایی ایالات‌متحده، ناسا و گروه کوچکی از سرمایه‌گذاران خصوصی برای توسعهٔ هواپیماهای بال ترکیبی تأسیس شد، اعلام کرده است که ماکت مقیاس کوچک کاربردی هواپیمای بال ترکیبی خود برای آغاز پروازهای آزمایشی تائیدیهٔ FAA (ادارهٔ هوانوردی فدرال ایالات‌متحده) را دریافت کرده است.

هواپیمای بال ترکیبی دقیقاً همان چیزی است که نامش نشان می‌دهد. در این نوع هواپیما، بدنه و بال‌ها باهم ترکیب می‌شوند و فرمی را ایجاد می‌کنند که بین یک هواپیمای معمولی و یک بال پرنده (مشابه بمب‌افکن B2) است. در هواپیمای بال ترکیبی به دلیل طراحی آیرودینامیک‌تر، مصرف سوخت بشدت کاهش پیدا می‌کند تا جایی که به گفتهٔ جت‌زیرو، مصرف سوخت هواپیمای بال ترکیبی نصف مصرف یک جت معمولی است. این اختلاف مصرف سوخت بسیار زیاد است که نه‌تنها هزینه‌های استفاده را به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد بلکه امکان پروازهای بین‌قاره‌ای با برد بیشتر را هم فراهم می‌کند.

طرح بال ترکیبی همچنین می‌تواند با پیشرانه‌های هوایی پاک مثل موتورهای الکتریکی، هیدروژنی یا آمونیاکی ترکیب شود و تحول بزرگ‌تری در صنعت هوانوردی ایجاد کند زیرا شعاع حرکتی محدود هنوز مانع اصلی بر سر راه فراگیری این انرژی‌های جدید است. یکی دیگر از مزیت‌های هواپیمای بال ترکیبی ارائهٔ فضای بیشتری برای بار و مسافر در داخل است. این ویژگی از یک سو می‌تواند راحتی بیشتر مسافران را در سفرهای طولانی به دنبال داشته باشد و هم امکان جابجایی مسافر بیشتری را در هر پرواز فراهم کند.

سال گذشته جت‌زیرو اعلام کرد که از طریق همکاری با ناسا، نیروی هوایی آمریکا و FAA، قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ هواپیمای بال ترکیبی خود را وارد خدمت کند. در آگوست ۲۰۲۳ نیز خبر انعقاد قرارداد با نیروی هوایی برای ساخت اولین پروتوتایپ این هواپیما تا سال ۲۰۲۷ اعلام شد. حال جت‌زیرو یک گام به هدف خود نزدیک‌تر شده است. همان‌طور که اشاره شد، به گفتهٔ این شرکت، FAA برای ماکت مقیاس کوچک کاربردی این هواپیما گواهینامهٔ پرواز صادر کرده است. این ماکت که با نام پث‌فایندر شناخته می‌شود، دهانهٔ بال ۷ متری دارد که معادل ۱۲.۵ درصد از مقیاس هواپیمای اصلی است؛ بنابراین، امیدواریم برای دیدن فیلم‌های پرواز این هواپیما در آسمان خیلی منتظر نمانیم. همچنین با توجه به فعالیت‌های اخیر شرکت‌های مختلفی از ایرباس گرفته تا استارتاپ‌ها، شاید بالاخره زمان به ثمر نشستن هواپیماهای بال ترکیبی فرارسیده باشد و بتوانیم طی یک دههٔ آینده این هواپیماها را در فرودگاه‌ها ببینیم.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷۶ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. mo$tafa

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    چین الان دقیقا میاد همینو کپی میکنه بعد ادعاشم میشه البته اگه بتونه درس کنه مثلشو

    موافقم 14
    مخالفم 3
    1. HR3

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (241 ديدگاه)

      بهتره در مورد کشور خودمون اظهار نظر کنیم

      موافقم 3
      مخالفم 12
    2. datsun

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (3946 ديدگاه)

      اینا خودشون کپین

      موافقم 4
      مخالفم 9
    3. Mojteba

      ۱۵ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دقت کنید سازندگان همین بال ترکیبی اصل و نصب شأن آسیایی یا آفریقایی هستند و سرمایه گذار ها آمریکایی معنا و مفهومش پیداست …با غارت پول و مغز دنیا واسه ساده لوح ها قیافه بگیر

      موافقم 6
      مخالفم 9
  2. ممد ژانگولر

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (4148 ديدگاه)

    این هواپیما یکی از قابلیتهای مهمش که تو مقاله بالا بهش اشاره نشده اینه که وقتی به هر دلیلی سقوط کنه مسافرهای میتونن تا لحظه آخر برخورد صبر کنن و نزدیک به برخورد شد از اون سولاخهایی که تو سقف تعبیه شده یکی یکی بیان بیرون و بپرن پایین .بدون اینکه مشکلی براشون پیش بیاد .کلا خارجکیا اول به سلامتی مسافراشون اهمیت میدن تا پول.

    موافقم 8
    مخالفم 10
    1. مهراد

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (862 ديدگاه)

      ممد ژانگولر
      من در بهت و تعجبم از اینهمه دانایی
      همیشه میزنی به سولاخ هدف
      عشق منی
      دختر بودی میگرفتمت
      😘😘

      موافقم 13
      مخالفم 3
    2. سعید

      ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      مهندس کی بودی اولا تو اون لحظه مسافر بیرون بیاد خود بخود با توجه به ارتفاع و سرعت میمیره
      دوماه اون دوتا موتور بالای بدنه هرچی به سمتش بره پودر می‌کنه

      موافقم 14
      مخالفم 2
  3. همایون

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    یکی از رویاهای دست نیافتنیم اینه که شرکت ایرباس بیاد همون پلتفرم کنکورد رو برداره و با موتور بروز تر و متریال بروز تر و کابین دیجیتالی هم برد رو افزایش بده هم فضای کابین رو زیاد کنه و هم مصرف سوخت رو پایین بیاره و هم صدای موتور رو کم کنه و دوباره کنکورد رو پرواز بدند هزینش خیلی کمتر از این میشه که یه هواپیما مسافربری مافوق صوت از اگل بسازند میدونم الان همه دنیا دنبال مصرف سوخت کمتر هستند

    موافقم 11
    مخالفم 2
  4. امیر

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بابا چقدر مهندس و عالم و فیلسوف و زاهد ما داریم و خبر نداشتیم تنها پیشنهاد من اینه میزگردتونا بزرگترش کنین که ما وقت اضافه نیاریم حوصلمون سر بره و کلام اخر غیبت ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا