شرکت آلمانی «Lilium Aviation» چند روز پیش طرح اولیهٔ نوع جدیدی از هواپیما را با نام «Lilium electric jet» معرفی کرد. این پرندهٔ نوظهور که تحت نظارت مرکز تجاری آژانس فضایی اروپا درحالتوسعه و ساخت است، دارای ظاهری تخممرغی شکل بوده و شبیه به هیچیک از هواپیماها یا هلیکوپترهایی که تابهحال ساختهشدهاند نیست. طبق برنامهریزیها، Lilium دونفره و شخصی بوده و از قوای محرکهٔ تمام الکتریکی استفاده خواهد کرد. این پرنده به لطف برخورداری از موتورهایی با قابلیت تغییر جهت، توانایی پرواز بهصورت عمودی را داشته و میتواند بدون نیاز به باند و صرفاً از روی یک هلی پَد (سکوی فرود هلیکوپتر) تیک آف کند.
انتظار میرود هنگامیکه Lilium ساختهشده و به بازار آید، توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۴۰۰ کیلومتر در ساعت را داشته باشد درحالیکه سرعت کروز آن ۳۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود. بدین ترتیب این هواگرد سریعتر از بسیاری از هلیکوپترهای حال حاضر دنیا است اما سرعتی کمتر از جتهای خصوصی فعلی دارد. این پرندهٔ جدید در ابتدا صرفاً مجاز به انجام فرود و برخاست در فرودگاهها خواهد بود اما بااینوجود هدف نهایی سازنده کسب مجوز فرود در فضاهایی هموار و باز مانند یک باغ بزرگ است چراکه Lilium بهراحتی میتواند در فضایی به مساحت ۱۵×۱۵ متر نشستوبرخاست کند و یا برای این کار از سکوی فرود هلیکوپترهای متوسط استفاده نماید. این هواگرد قابلیت برخاست عمودی هلیکوپترها را با سرعتِ بالای هواپیماها ترکیب کرده است و مجهز به موتورهای «Ducted Fan» (فن کانال دار) خواهد بود. نیروی موردنیاز این موتورها از طریق باطریهای قابل شارژ تأمین میشود. این باطریها با یکبار شارژ نیروی موردنیاز برای پرواز تا حداکثر ۵۰۰ کیلومتر را فراهم میکنند. قدرت موتورهای آن نیز برابر با ۴۳۵ اسب بخار خواهد بود. از دیگر ویژگیهای طراحی Lilium میتوان به سیستم پرواز باسیم، کنترلکنندهٔ جوی استیک، ارابههای فرود قابلجمع شدن و درهای گالوینگ اشاره کرد. طراحان Lilium ادعا کردهاند که این پرندهٔ عمودپرواز میتواند در دسترس عموم مردم قرارگرفته و مسافرتهای هوایی را برای طیف گستردهای از مردم فراهم سازد.
از دیگر مزیتهای عمدهٔ Lilium نسبت به هواپیماهای فعلی، کاهش چشمگیر سروصدای تولیدی آن است. این امر به دلیل استفاده از موتورهای تمام الکتریکی بهدستآمده است و به لطف استفاده از موتورهای Ducted Fan، در هنگام بلند شدن یا نشستن، بسیار کمصداتر از هلیکوپترهاست. بعلاوه به جهت استفاده از کامپیوترهای هوشمند جهت کنترل اتوماتیک فرود و برخاست، اشتباهات خلبان تا حد زیادی اصلاح شده و Lilium بسیار ایمنتر از هلیکوپترهای معمولی خواهد بود.
Lilium در دستهٔ هواپیماهای اسپرتِ سَبُک قرارگرفته و ظرفیت حمل دو سرنشین را دارد. مجوز خلبانی آنهم نیاز به حداقل فقط ۲۰ ساعت آموزش دارد که تقریباً هماندازهٔ زمان موردنیاز جهت گرفتن گواهینامهٔ رانندگی است. از این هواگرد میتوان برای پروازهای تفریحی استفاده کرد و توانایی پرواز در روشنایی روز، شرایط آب و هوایی خوب و تا حداکثر ارتفاع ۳۰۰۰ متر از سطح زمین را دارد. «Daniel Wiegand» مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت Lilium میگوید:
هدف ما از ساخت Lilium، ارائهٔ یک هواپیما برای استفاده در زندگی روزمره است که با توانایی نشستوبرخاست عمودی نیاز به زیرساختهای پیچیده و گرانقیمت فرودگاهی نداشته باشد.
شرکت Lilium در سال ۲۰۱۵ توسط گروهی از مهندسان و دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه فنی مونیخ در آلمان تأسیس شد و فعلاً درحالتوسعهٔ این هواگرد جدید با استفاده از سرمایهٔ تأمینشده از سوی سرمایهگذاران است. در حال حاضر تعدادی پروتوتایپ از Lilium با مقیاسِ کوچکِ ۲۵ کیلوگرمی ساختهشده که با موفقیت پرواز کردهاند. این شرکت برنامههای بسیار بلندپروازانه ای دارد بهطوریکه قصد ساخت نمونهٔ اندازهٔ اصلی Lilium و انجام اولین پرواز آزمایشی سرنشین دار را تا سال ۲۰۱۷ دارد. سپس برنامهٔ ساخت نمونهٔ نهایی و کاملاً مناسب پرواز جهت صدور گواهینامهٔ پروازی در ژانویۀ ۲۰۱۸ را دارد.
نسخهٔ نهایی و آمادهٔ پرواز Lilium طبق اعلام سازنده در سال ۲۰۱۸ به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه خواهد شد. هنوز هیچ جزئیاتی از قیمت دقیق این وسیله اعلامنشده است اما با توجه به گفتهٔ سازنده، قیمتی بسیار کمتر از هواپیماهایی با اندازهٔ مشابه خواهد داشت درحالیکه هزینههای نگهداری آن نیز کمتر از هواپیماها و هلیکوپترهای متداول خواهد بود.
amer
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵سایپا هم می تونه در صنعت هواپیمایی موفق بشه اینو همه بهش ایمان داریم
احمد باقری
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵عجب چیزی طراحی کردن، شیک، کم صدا، الکتریکی، برو حالشو ببر.
بهنام طیبی
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵هواپیمای رویایی
علیرضا4225
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵بسیار خلاقانه وآینده نگر بی زحمت دو تا برام رزرو کنید
رامکال
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵اگر به تولید انبوه برسه تاریخ هوانوردی رو عوض میکند.
آفرین به دانشجویان مونیخی.
فقط با 20 ساعت آموزش وسیله ایی رو تحویلت میدند که مثل هلیکوپتر بلند میشه ولی مثل هواپیما میره جلو تازه آلودگی هم تولید نمیکند.
Mahmood
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵فکر کنم نسل آینده ی هلیکوپترها باشه ضمنا از سایت پدال و جناب آقای امیر دهقان دستگردی بابت این مطلب جالب و علمی نهایت سپاس را دارم و همچنین درخواست دارم که مطالب این چنینی را بیشتر قرار دهید ممنون.
امیر دهقان دستگردی
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ممنون لطف دارین
GT_R
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵فکر کنم سایپا باید بره تو فکر پرواز پراید.